eiken vloer olien

26-11-2019 08:08 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste klussers,onze nieuwe eikenvloer ligt hier in de kamer te aclimatiseren.We gaan hem zelf leggen en olien.Kan ik de planken ook van te voren olien?zodat als hij over een week of 6 gelegd wordt we er meteen over kunnen lopen? Ik weet dat het meer werk is,maar ik ben thuis en heb alle tijd.We gaan hem behandelen met ciranova hardwex oil.Iemand ervaringen mee?
afvallen
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan dat. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat navragen bij de leverancier van de vloer.
Maar gaat het oliën het acclimatiseren dan niet vertragen?

Ik heb mijn vloer geolied nadat hij is gelegd. Helemaal als je er dan nog geen meubels op hebt staan is dat zó gedaan. Ik zou het nooit plank voor plank willen doen, wat een gedoe. Lijkt me lastig om het goed in- en uit te wrijven als de vloer nog niet gelegd is.
Het is geen goed idee omdat je het acclimatiseren verstoort. Het lijkt me ook erg onhandig en veel meer tijd kosten om dat voor het leggen per plank te doen. Daarnaast is het zo dat de olie bij gelegde planken ook in de kieren gaat zitten, waardoor de bescherming beter is. Als je planken eerst gaat olieën en dan leggen bevatten de kieren geen olie en zullen viezigheid en vloeistoffen eerder de kans krijgen in de kieren te kruipen.
JuriaanB schreef:
27-11-2019 11:08
Het is geen goed idee omdat je het acclimatiseren verstoort. Het lijkt me ook erg onhandig en veel meer tijd kosten om dat voor het leggen per plank te doen. Daarnaast is het zo dat de olie bij gelegde planken ook in de kieren gaat zitten, waardoor de bescherming beter is. Als je planken eerst gaat olieën en dan leggen bevatten de kieren geen olie en zullen viezigheid en vloeistoffen eerder de kans krijgen in de kieren te kruipen.

Dit dus. Daarbij is het makkelijker om het daarna te doen, zeker als er nog geen meubelen in staan.
Alle reacties Link kopieren
Mij werd aangeraden om de kleurolie per plank te doen, om ervoor te zorgen dat de kleur niet ophoopt in de groeven. Ik ben ook blij dat ik dit per plank heb gedaan, de olie is vrij dik, droogt ook snel. Ik had steeds net genoeg tijd om de kleurolie van de plank te wrijven.
De afwerkolie om het hout echt te beschermen, heb ik wel gedaan toen de vloer lag, ging heel snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven