Scheuren in toekomstig huis

02-12-2019 15:31 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Wij zijn al een tijdje aan het kijken naar een nieuw huis en hebben een leuk vrijstaand huisje gevonden wat ons erg bevalt. We zijn 2 x gaan bezichtigingen en het viel ons op dat het huis veel scheuren heeft. Het heeft scheuren in het stucwerk, maar het heeft ook een aantal andere scheuren waar wij ons zorgen over maken. We hebben nog niet geboden, maar willen dit mogelijk wel gaan doen. Als we dit gaan doen, laten we ook zeer zeker een bouwkundige inspectie uitvoeren om zeker te zijn dat het geen gevaarlijke scheuren zijn. Maar voordat wij dit allemaal gaan doen zouden we willen weten of hier iemand is die er wellicht een beetje verstand van heeft? zo kunnen we van te voren inschatten of we uberhaupt moeten gaan bieden en een bouwkundige inspectie moeten laten uitvoeren. Als het namelijk scheuren zijn door o.a verzakking dan gaan wij niet eens bieden en dan is het zonde van het geld, aangezien een bouwkundige keuring toch ook al snel tussen de 300 a 400 euro kost. De makelaar beweerde overigens dat de scheuren makkelijk te fixen waren met wat kit, maar daar geloven wij dus helemaal niks van.

Ik zal bij dit bericht wat foto's plaatsen en mijn vraag is dan ook: zijn dit gevaarlijke/ernstige scheuren?

Foto's van de buitenkant bij de dubbele deur:

foto 1: https://imgur.com/pJfHbxe
foto 2: https://imgur.com/s6hQjF8
Foto 3: https://imgur.com/6rTqDA6

Foto's van een grote scheur in badkamer (plafond en muur)

foto 4: https://imgur.com/T0uKpz1

Foto van een lange scheur in de gang (muur)

foto 5: https://imgur.com/ULOsRHF

Foto van de bergruimte (plafond en muur)

foto 6: https://imgur.com/h4Msc9t

Het huis is gebouwd in 1989 overigens.

Bedankt voor de genomen moeite alvast :)
Alle reacties Link kopieren
Ik durf je niet te adviseren, maar hier een site die het duidelijk beschrijft:
https://constructieshop.nl/tips-van-een ... hoofdstuk2
Alle reacties Link kopieren
Op basis van die site krijg ik de indruk dat een deel van de scheuren op jouw foto's inderdaad een risico zijn.
Alle reacties Link kopieren
Staat dit huis in de provincie Groningen of anders in Schiedam?
Alle reacties Link kopieren
De scheuren in de gevel lopen door meerdere bakstenen en voegen, dit is geen goed teken.
Een bouwkundig schade-expert bij mijn vorige baan zei altijd dat scheuren in voegen niet heel veel kwaad kunnen, scheuren in de gevelstenen zelf kan wel degelijk een ernstig bouwkundig probleem zijn.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Ziet er uit als gewone krimp- en zettingsscheuren.

Die binnen uitgutsen, flexibele kit er in en weer afwerken. Die buiten wel even door een voeger laten bekijken en herstellen. Ze lijken de voeg redelijk te volgen. Als daar vocht in komt en het gaat ooit nog eens vriezen, kan het uitzetten en de voeg er uit drukken (maar niet je huis laten instorten meteen).
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
02-12-2019 15:36
Staat dit huis in de provincie Groningen of anders in Schiedam?
Nee, het huis staat in Midden-Limburg (omgeving Roermond)
Alle reacties Link kopieren
Schuren in de binnenmuren, rand plafond, waarschijnlijk zijn de binnenmuren er later in gezet.
Dan aan gestukadoord en bij het drogen krijg je krimp.
De scheuren in d buitenmuur bij het raam.
LIjkt erop dat de draagbalk boven he5 raam niet ver genoeg is doorgevoerd,naar de zijkant van het kozijn.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
02-12-2019 15:37
De scheuren in de gevel lopen door meerdere bakstenen en voegen, dit is geen goed teken.
Een bouwkundig schade-expert bij mijn vorige baan zei altijd dat scheuren in voegen niet heel veel kwaad kunnen, scheuren in de gevelstenen zelf kan wel degelijk een ernstig bouwkundig probleem zijn.
Ajjj.....ja dat is hetgeen waar wij ook al bang voor waren
Die buiten lijkt te komen door te strak gezet kozijn en die in de badkamer en bergruimte inderdaad krimp en zettingsscheuren, veel mensen vergeten om hoeken af te kitten na het stucen. Die in de hal kan weer zijn dat het deurkozijn heel breed is en ook daar krimp en zettingsscheur maar daar zou ik zeker naar laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
De scheuren binnen lijken te zijn tussen de gipswand en het betonplafond. Waarschijnlijk is dat niet ernstig. Of is het tussen plafond en buitenmuur?

De scheuren buiten zou ik niet helemaal vertrouwen. Zo te zien is het al eens eerder (slordig) dichtgestopt. Aan de andere kant: ik zie geen dilatatievoeg, dus dan is dit probleem gewoon te verwachten, zonder dat het echt kwaad kan.
...
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
02-12-2019 15:40
Ziet er uit als gewone krimp- en zettingsscheuren.

Die binnen uitgutsen, flexibele kit er in en weer afwerken. Die buiten wel even door een voeger laten bekijken en herstellen. Ze lijken de voeg redelijk te volgen. Als daar vocht in komt en het gaat ooit nog eens vriezen, kan het uitzetten en de voeg er uit drukken (maar niet je huis laten instorten meteen).
Dit, maar ik ben geen expert natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
02-12-2019 15:50
De scheuren binnen lijken te zijn tussen de gipswand en het betonplafond. Waarschijnlijk is dat niet ernstig. Of is het tussen plafond en buitenmuur?

De scheuren buiten zou ik niet helemaal vertrouwen. Zo te zien is het al eens eerder (slordig) dichtgestopt. Aan de andere kant: ik zie geen dilatatievoeg, dus dan is dit probleem gewoon te verwachten, zonder dat het echt kwaad kan.

Nee de scheuren binnen zijn voornamelijk tussen gipswand en betonplafond, behalve die in de bergruimte, de scheur in die muur is geen gipswand en wel een buitenmuur, maar die scheur is aan de buitenkant niet te zien.

Ja, die scheuren buiten vertrouwde ik ook al niet. Maar als er geen dilatievoeg is, kan deze nog wel makkelijk toegevoegd worden dan? want anders kun je de scheur blijven dichten maar zal de scheur weer opnieuw komen lijkt mij zo? Ik heb hier overigens 0,0 verstand van :confused:
Alle reacties Link kopieren
In de omgeving Roermond is er in ik meen 1994 ook een fikse aardbeving geweest die bij veel huizen voor schade heeft veroorzaakt. Mogelijk is dat hier ook het geval.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet eens overwegen om hier een bod op uit te brengen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
02-12-2019 15:58
Ik zou niet eens overwegen om hier een bod op uit te brengen.
Dit. ik zou echt verder zoeken.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
bouwtechnische keuring laten uitvoeren. Kost geld, maar ze kunnen je vertellen wat deze scheuren betekenen en hoeveel het kost om eventueel onderliggende problemen op te lossen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ik zou niet afgaan op het oordeel van een Viva forum maar op de bouwkundige keuring.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
02-12-2019 15:58
Ik zou niet eens overwegen om hier een bod op uit te brengen.
Ik schrik hier niet zo van terug, maar durf het niet goed beoordelen van een foto. Binnenmuren hebben wel vaker een scheur in het stucwerk/spuitwerk, zeker als het kort na de bouw aangebracht is. Het kan ook dat een binnenmuur los staat en vastgezet moet worden (of opnieuw gezet).

Die scheuren in de buitenmuur hebben wij hier ook bij de achterdeur. Er zit geen dilatatievoeg om de spanning in het metselwerk op te vangen. Het behoeft wat onderhoud, maar is verder geen probleem.
...
Alle reacties Link kopieren
Bouwkundige keuring met een utikomst van bijvoorbeeld minder dan 5000 euro kun je ook als ontbindende voorwaarde in de koopakte meenemen he.
Daarnaast, hoe graag wil je juist dit huis hebben? Kun je het gebruiken in je bod? Als je hierop moet overbieden, zou ik het lekker aan iemand anders gunnen. Dit is alleen interessant als je hierdoor veel van de vraagprijs af kunt krijgen en al een goede aannemer hebt.
Dat was dus mijn situatie, huis in een regio waar er weinig te koop stond, maar zelfs daar wilde niemand mijn huis. Bevriende aannemer heeft meegekeken, zag het wel zitten en ik heb het voor 15.000 minder dan de vraagprijs gekregen. Bleek inderdaad een oorzaak te zijn toen we de boel open hadden gehaald, die is verholpen.
Alle reacties Link kopieren
Bloem1970 schreef:
02-12-2019 16:12
Bouwkundige keuring met een utikomst van bijvoorbeeld minder dan 5000 euro kun je ook als ontbindende voorwaarde in de koopakte meenemen he.
Daarnaast, hoe graag wil je juist dit huis hebben? Kun je het gebruiken in je bod? Als je hierop moet overbieden, zou ik het lekker aan iemand anders gunnen. Dit is alleen interessant als je hierdoor veel van de vraagprijs af kunt krijgen en al een goede aannemer hebt.
Dat was dus mijn situatie, huis in een regio waar er weinig te koop stond, maar zelfs daar wilde niemand mijn huis. Bevriende aannemer heeft meegekeken, zag het wel zitten en ik heb het voor 15.000 minder dan de vraagprijs gekregen. Bleek inderdaad een oorzaak te zijn toen we de boel open hadden gehaald, die is verholpen.
Ja, dat van die 5000 euro wist ik. Of we het huis graag willen hebben hangt ook nog van andere factoren af, die we beide even allemaal op een rijtje moeten zetten, waaronder het risico van de scheuren. Wij hebben eerder bij de makelaar al aangegeven dat we flink onder de vraagprijs zouden bieden, als we zouden bieden. Hierop schrok de verkoopmakelaar en zei dat daar het huis waarschijnlijk niet voor weg zou gaan. Toen hebben wij bedankt en hem succes gewenst met de verkoop. Maar vandaag kregen we een mail met de vraag of we toch met een bod zouden willen komen, ondanks dat het flink onder de vraagprijs zou zijn, want de verkopers wilde er van af (erfenis kwestie)

dus mochten wij al besluiten te bieden, dan sowieso flink onder de vraagprijs. Er zijn geen andere geinteresseerden....wat me ergens ook wel een beetje zorgen baart.

We hebben een lijstje met voor en nadelen en die zijn we nog even tegen elkaar af aan het wegen. Het allergrootste voordeel voor ons is dat het vrijstaand is, wij willen gewoon rust. Het is overigens een echte kluswoning want er moet een hoop aan gedaan worden (is van een ouder iemand geweest) maar dit hebben we in het verleden al eerder gedaan en is voor ons eigenlijk geen probleem. Maar flinke scheuren dichten, hebben wij nog niet eerder gedaan.
Is het een rustige woningmarkt daar? Dan zou je ook een keuring laten doen en aan de hand daarvan een bod uitbrengen. Dan hoef je niet 'moeilijk' te doen met een clausule in de akte waarbij altijd een klein grijs gebied is met wat er wel/niet onder valt. En dat geeft je tijd om het rustig te onderzoeken en 'alles' mee te nemen in je overwegingen.

Die kosten van 300/400 voor een keurder zijn het waard om een goede beslissing over een huis te kunnen nemen.

Het lijkt mij dat als je nu toch nog weer gebeld wordt door die makelaar, je voor nu de 'enige' kandidaat bent en je met een rustige aanpak best een kans maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de scheuren er niet heel dramatisch uitzien. Dus als je het huisje graag zou willen zou ik zeker voor de bouwkundige keuring gaan.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Stephanisaurus schreef:
02-12-2019 15:42
Nee, het huis staat in Midden-Limburg (omgeving Roermond)
Ik dacht even dat ik naar mijn vorige huis uit 1928 aan het kijken was. Maar dit huis is praktisch "nieuw".
De scheuren in hoeken van wanden en plafond zou ik me niet zo een zorgen over maken. Die in de gevel en binnen muur van boven naar beneden, en dwars door baksteen, wel. Hou er ook rekening mee dat er lange tijd een enorme droogte is geweest waardoor het grondwaterpeil te laag is geweest. Hierdoor kunnen, in combinatie met (zwaar) verkeer, ook scheuren ontstaan in muren en gevels.
Mijn huidige huis heeft daar echt last van gehad, ik heb 2 scheuren in binnenmuren en er zijn granieten dorpels "geknapt".


Edit; mijn huis is niet onderheid, weet je of dat bij het huis uit de OP wel zo is?
tickel wijzigde dit bericht op 02-12-2019 18:51
5.40% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
1,2,3 ziet eruit als een zonnescherm dat te zwaar is voor de muur.

Andere scheuren vind ik niet schokkend. Maar raadpleeg vooral een professional.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven