Huis kopen

07-12-2019 21:09 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn eerste huis kopen. Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de voordelen en nadelen om een huis te kopen? Kunnen jullie mij advies geven? Ben het huren zo zat, maar ja ben ook weer ergens bang om een huis te kopen. Hoor graag van jullie
Liefs Annabel
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je huren zat? Wat voor voordeel denk je te hebben bij kopen?
Je bent eigen baas en je kan doen wat je wil.

Tegelijk zijn ook wel werkelijk alle kosten voor jou.
De boiler die stuk is, de dakgoot die lekt, af en toe schilderen, ... je kan niks meer naar de huisbaas / woningbouw doorsturen.

En moet je tegenwoordig ook wel een bakje spaargeld hebben voor de kosten koper vooraleer je kan kopen.


Koop ook vooral niet te klein, want als je het ooit beu bent / elders wil gaan samenwonen moet je je huis of appartement ook terug verkocht krijgen.
Een 2-slaapkamer-appartement verkoopt bijvoorbeeld nog altijd beter dan een appartement met 1 slaapkamer.
Je OP klinkt heel erg onwetend. Waarom wil je dit, heb je startgeld, genoeg inkomen etc? Al eens uit laten rekenen wat je kan kopen?
Alle reacties Link kopieren
Kijk even op de website van Vereniging Eigen Huis. Daar kun je veel info vinden.
Alle reacties Link kopieren
ik zou eerst eens met een financieel adviseur in gesprek gaan. dan weet je of je uberhaupt kan kopen. ik weet niet waar je woont, maar hier gaat een mini-appartement met originele jaren 60 badkamer al voor gemiddeld 170000 dus dat is al bijna niet te doen voor een starter tenzij je een bak spaargeld hebt.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-12-2019 21:17
Je bent eigen baas en je kan doen wat je wil.

Tegelijk zijn ook wel werkelijk alle kosten voor jou.
De boiler die stuk is, de dakgoot die lekt, af en toe schilderen, ... je kan niks meer naar de huisbaas / woningbouw doorsturen.

Als je een appartement koopt gelden sommige van die dingen niet meer. Dan kan je nog steeds niet alles, maar onderhoud aan de buitenboel wordt dan weer gezamenlijk via de VVE gedaan. Plussen en minnen.
Alle reacties Link kopieren
Mamnr1 schreef:
07-12-2019 21:09
Waar moet ik rekening mee houden?
Ga eens met een makelaar praten.
Alle reacties Link kopieren
op het moment koop je duur. als je nu huurt dan kun je beter nog een paar jaar wachten. misschien is het dan weer wat goedkoper. deze gekte kan niet door blijven gaan. Je moet het huis ook weer een keer kwijt. en de kans is groot dat je dan restschuld overhoudt als je duur koopt.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
07-12-2019 21:48
op het moment koop je duur. als je nu huurt dan kun je beter nog een paar jaar wachten. misschien is het dan weer wat goedkoper. deze gekte kan niet door blijven gaan. Je moet het huis ook weer een keer kwijt. en de kans is groot dat je dan restschuld overhoudt als je duur koopt.
Huren is op dit moment ook niet bepaald goedkoop, tenzij je al 40 jaar in een sociale huurwoning zit.

De prijzen zijn fors maar de rente erg laag, dat kan nog steeds aantrekkelijk zijn. To, ga eens na of je kan kopen en wat je kan lenen. Kijk dan of je de bijbehorende maandlast wel ziet zitten en of de woning beter is dan je huurhuis.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
07-12-2019 21:48
op het moment koop je duur. als je nu huurt dan kun je beter nog een paar jaar wachten. misschien is het dan weer wat goedkoper. deze gekte kan niet door blijven gaan. Je moet het huis ook weer een keer kwijt. en de kans is groot dat je dan restschuld overhoudt als je duur koopt.
Huren is op dit moment ook niet bepaald goedkoop, tenzij je al 40 jaar in een sociale huurwoning zit.

De prijzen zijn fors maar de rente erg laag, dat kan nog steeds aantrekkelijk zijn. To, ga eens na of je kan kopen en wat je kan lenen. Kijk dan of je de bijbehorende maandlast wel ziet zitten en of de woning beter is dan je huurhuis.
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst naar een financieel adviseur en kijk wat je maximale hypotheek mag zijn. Tip: ga niet maximaal in de hypotheek, maar leen iets minder. Ga daarna op zoek naar een huis. En zorg dat je spaargeld hebt om kosten koper en verf/behang/vloer etc kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook weer opzoek naar een koophuis maar we hebben het nu op een laag pitje staan.
We wachten liever tot de huizenmarktgekte wat voorbij is, dit is gewoon niet leuk meer.
Huizen worden met tienduizenden euro’s overboden, en dat is allemaal leuk en aardig maar je kan maar 100 % van de marktwaarde lenen dus je moet een bak eigen geld hebben, sowieso kosten koper moet je zelf betalen en dat is ongeveer al tienduizend of nog meer.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een financieel adviseur in ga schakelen, kost dat me ook geld toch? Ieder info of advies kost geld, niks is gratis. Woon al 7 jaar in een sociaal huurwoning. Was het maar net als vroeger dat je kosten koper in de hypotheek mee kon nemen. Ik kan ook niet goedkoper huren, dat krijgen we niet. Heb ook geen top salaris, Hoe ze dat berekenen snap ik ook niet. We komen nog net rond. Kan niks extra's doen, heel weinig in ieder geval.
Mamnr1 schreef:
07-12-2019 22:22
Als ik een financieel adviseur in ga schakelen, kost dat me ook geld toch? Ieder info of advies kost geld, niks is gratis. Woon al 7 jaar in een sociaal huurwoning. Was het maar net als vroeger dat je kosten koper in de hypotheek mee kon nemen. Ik kan ook niet goedkoper huren, dat krijgen we niet. Heb ook geen top salaris, Hoe ze dat berekenen snap ik ook niet. We komen nog net rond. Kan niks extra's doen, heel weinig in ieder geval.
En je denkt dat het kopen van een huis verstandig is als je nu net de eindjes aan elkaar kunt knopen? Heb je spaargeld voor de kosten koper? Heb je geld voor de verhuizing? Voor onderhoud aan je nieuwe huis? Nu bel je de woningbouw bij een lek dak, bij een koophuis moet je zelf dokken.
Alle reacties Link kopieren
Mamnr1 schreef:
07-12-2019 22:22
Als ik een financieel adviseur in ga schakelen, kost dat me ook geld toch? Ieder info of advies kost geld, niks is gratis. Woon al 7 jaar in een sociaal huurwoning. Was het maar net als vroeger dat je kosten koper in de hypotheek mee kon nemen. Ik kan ook niet goedkoper huren, dat krijgen we niet. Heb ook geen top salaris, Hoe ze dat berekenen snap ik ook niet. We komen nog net rond. Kan niks extra's doen, heel weinig in ieder geval.
Waar zou je in vredesnaam in die situatie een huis gaan kopen?! Dat kan toch helemaal niet?
En wees blij dat de kk niet meer mee worden gerekend, door al die soepele regels hebben veel mensen een huis gehad dat onder water stond en dat ze in sommige gevallen met verlies moesten verkopen.
Mamnr1 schreef:
07-12-2019 22:22
Als ik een financieel adviseur in ga schakelen, kost dat me ook geld toch? Ieder info of advies kost geld, niks is gratis. Woon al 7 jaar in een sociaal huurwoning. Was het maar net als vroeger dat je kosten koper in de hypotheek mee kon nemen. Ik kan ook niet goedkoper huren, dat krijgen we niet. Heb ook geen top salaris, Hoe ze dat berekenen snap ik ook niet. We komen nog net rond. Kan niks extra's doen, heel weinig in ieder geval.
Dan heb je dus ook geen spaarrekening met zeg €20.000?
Kansloos om te kopen. Blijf maar huren.
Alle reacties Link kopieren
Mamnr1 schreef:
07-12-2019 22:22
Als ik een financieel adviseur in ga schakelen, kost dat me ook geld toch? Ieder info of advies kost geld, niks is gratis. Woon al 7 jaar in een sociaal huurwoning. Was het maar net als vroeger dat je kosten koper in de hypotheek mee kon nemen. Ik kan ook niet goedkoper huren, dat krijgen we niet. Heb ook geen top salaris, Hoe ze dat berekenen snap ik ook niet. We komen nog net rond. Kan niks extra's doen, heel weinig in ieder geval.

Het eerste gesprek is altijd vaak gratis bij een hypotheekadviseur.
Maar als je nu maar net rond kan komen lijkt het me niet verstandig te gaan kopen, of je moet een nieuwbouwwoning kopen.
Vergis je niet in het onderhoud van een (oude) woning. Wij hebben een woning gehad uit 1937 en daar zat ook genoeg onderhoud aan.
Je bent zo paar duizend lichter hoor.

Wat betaal je nu aan huur? Onze hypotheek was 1060 (bruto) zonder overlijdensrisicoverzekering en onze huur is nu 725.
mano28 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 22:56
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
07-12-2019 22:31
Dan heb je dus ook geen spaarrekening met zeg €20.000?
Kansloos om te kopen. Blijf maar huren.

Inderdaad kansloos. En altijd een buffer houden.
Alle reacties Link kopieren
Eerste stap is om naar een hypotheekadviseur te gaan, dan weet je hoe hoog je hypotheek maximaal kan zijn. Bepaal dan het maximale bedrag wat je wilt uitgeven aan een huis.

Hoeveel spaargeld heb je?

Wanneer je dit weet kan je gaan kijken wat je kunt kopen. En of dat past bij je woon wensen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
mano28 schreef:
07-12-2019 22:37
Het eerste gesprek is altijd gratis bij een hypotheekadviseur.

Vaak, maar niet altijd. TO moet dat wel van tevoren vragen. Het zou zonde zijn als ze na een eerste gesprek en rekening krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Mamnr1 schreef:
07-12-2019 22:22
Als ik een financieel adviseur in ga schakelen, kost dat me ook geld toch? Ieder info of advies kost geld, niks is gratis. Woon al 7 jaar in een sociaal huurwoning. Was het maar net als vroeger dat je kosten koper in de hypotheek mee kon nemen. Ik kan ook niet goedkoper huren, dat krijgen we niet. Heb ook geen top salaris, Hoe ze dat berekenen snap ik ook niet. We komen nog net rond. Kan niks extra's doen, heel weinig in ieder geval.

Vergeet niet dat, wanneer je koopt, je eigenlijk huurt van de bank. Allen je mag je eigenaar noemen, en ook al kosten van het huis zijn voor jezelf. Nieuwe kozijnen, nieuwe cv ketel, dakpannen die vernieuwd moeten worden etc etc. Er zitten veel meer kosten aan een eigen huis dan aan een huurhuis.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
07-12-2019 22:48
Vaak, maar niet altijd. TO moet dat wel van tevoren vragen. Het zou zonde zijn als ze na een eerste gesprek en rekening krijgt.
Klopt ja 😁
Alle reacties Link kopieren
Bij geen spaargeld is kopen op dit moment geen optie. Dan dus eerst buffer opbouwen.

Eerste gesprek bij financieel adviseur/ hypotheek adviseur is doorgaans gratis en vrijblijvend.
Alle reacties Link kopieren
Je moet sowieso een flinke spaarrekening hebben, voor de kk en de bank wil ook zien dat je kunt sparen. Zij lenen jou wel 2-3 ton, dus willen ze wel zeker weten of je elke maand rond de 1000 euro kunt ophoesten.
Bovendien moet je bij een wat ouder huis echt wel 200 euro elke maand reserveren voor onderhoud. Hier net een nieuwe dakgoot en het hout aan de onderkant moest vervangen worden: 1250 euro.
Dat zijn de nadelen.

Het voordeel is dat je na 30 jaar gratis woont. Wij zijn nog onder de 60 en hebben nu al 0,0 woonlasten. Dat is erg lekker. Je geeft jezelf al een leuk pensioen.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven