Trap verwijderen

08-12-2019 21:26 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Wij hebben ons eerste klushuis gekocht en willen, om meer ruimte in de woonkamer te creëren, de bestaande vaste trap verwijderen en daar een spiltrap (wenteltrap) laten plaatsen.
De vaste trap staat eigenlijk 'los' in de woonkamer met een ingebouwde kast onder de trap.
We gaan morgen offertes aanvragen maar aan wat voor kosten voor het verwijderen vd trap moeten we ongeveer denken?
Alvast bedankt
Pip
Alle reacties Link kopieren
Kosten geen idee, maar heb je openslaande deuren in de woonkamer?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die trap er lekker zelf uit slopen. De goedkoopste manier.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
08-12-2019 21:46
Kosten geen idee, maar heb je openslaande deuren in de woonkamer?
Bedoel je naar buiten toe? Of als afscheiding naar de keuken?
Naar buiten toe gaan we openslaands deuren zetten, de woonkamer is 1 geheel met de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
08-12-2019 22:14
Ik zou die trap er lekker zelf uit slopen. De goedkoopste manier.
Zitten we ook aan te denken! Zoiets nog nooit gedaan maar vader en vriend zijn vrij handig dus dan zou dat toch moeten lukken zou je denken..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een wenteltrap en ik wil wel ruilen.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
08-12-2019 23:20
Wij hebben een wenteltrap en ik wil wel ruilen.
Niet tevreden mee dus? Waarom niet?
Ik zou niet gauw voor een wenteltrap gaan. Ik vind het ondingen. Een trap met een hoek kan wellicht ook ruimte besparen?
Alle reacties Link kopieren
Een spiltrap is echt iets anders dan een wenteltrap.

Een spiltrap is 1 paal, waar alle treden aan vast zitten. Die vind ik echt niet fijn om als belangrijkste trap te hebben. Prima voor naar een zolder of kelder, maar bochtjes zijn krap, binnenbocht is niet bruikbaar, elkaar passeren op de trap onmogelijk, en voor kinderen ook niet heel veilig.

Een wenteltrap is een veel groter opgezette trap, met ruimte in het midden. Die zijn meestal prima, maar besparen niet veel ruimte.

Spiltrap:
Afbeelding

Wenteltrap:
Afbeelding
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 10:37
23.41% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Slopen zou ik zelf doen, lukt ook als je niet handig bent. Ene klushuis en niet handig zin is geen ideale combinatie. Je kunt vast veel meer dan dat je denkt. Je leert gaande weg.

Ik zou een wenteltrap ook nog eens overwegen.
De wenteltrap ging er hier als eerste uit. Lelijk, gevaarlijk met kinderen en geen mogelijkheid voor een trapkast, nee de keuze voor een spil/wenteltrap is mij een raadsel...
Mijn eerste reactie is ook dat het mijn keuze niet zou zijn om een rechte trap te vervangen door een spiltrap/wenteltrap; wat een ondingen zijn het. En je moet wel een hele grote rare trap hebben wil een nieuwe trap je ruimte opleveren. En ook is het trapgat voor een rechte trap vaak anders dan voor een spiltrap dus de kans is ook nog aanwezig dat je dan de vloerconstructie ook aan moet passen of anders voor lief moet nemen dat je je kop stoot.

Meestal levert de trapkast weghalen je verreweg de meeste ruimte op in verhouding tot de moeite en de kosten.
Alle reacties Link kopieren
Herstel: ik lees net dat ik een spiltrap heb. Zat al in het huis. Ik vind hem lelijk, maar vooral ook onhandig als je met je handen vol, een doos, een volle wasmand, een stofzuiger of een kind naar boven gaat. Hij is namelijk niet zo breed. En elkaar passeren past ook niet. Verder had ik graag een trapkast gehad om bijvoorbeeld de stofzuiger, strijkplank en voorraad in te zetten. Ben benieuwd wat je gaat kiezen!
Alle reacties Link kopieren
We gaan toch voor een spiltrap, maar dan een redelijk brede versie met leuning. We blijven dit het mooist vinden en alle andere opties maken de woonkamer zoveel lelijker en kleiner doen ogen..
Elkaar passeren op de trap doen wij nooit, we hebben meer dan genoeg bergruimte en kinderen waarschijnlijk nooit of nog lang niet.
We hebben alle voors en tegens overwogen maar gaan toch gewoon ons gevoel volgen!
En de trap zelf slopen inderdaad.
Bedankt voor alle reacties :)
Is er echt geen charmantere oplossing te bedenken dat een spiltrap?
Je krijgt spijt van de spiltrap, erg onveilig
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
09-12-2019 20:40
Je krijgt spijt van de spiltrap, erg onveilig
Voor wie bedoel je, voor mijzelf?
Ik heb jarenlang in een oud huisje gewoond met een vaste trap die zo glad en onregelmatig was als maar kon en nooit iets gebeurt..
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
09-12-2019 20:37
Is er echt geen charmantere oplossing te bedenken dat een spiltrap?
Ik zie hem niet, een spiltrap vind ik juist enorm charmant.
We blijven nog even puzzelen maar zijn er eigenlijk wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Denk nog maar eens aan mij, als je met de stofzuiger of een grote volle wasmand naar boven moet 😉
Lexie72 schreef:
09-12-2019 21:47
Denk nog maar eens aan mij, als je met de stofzuiger of een grote volle wasmand naar boven moet 😉


Of een verhuisdoos, of een Billy boekenkast, of een wasrekje, of een verstuikte enkel..
Alle reacties Link kopieren
Fitze schreef:
09-12-2019 21:51
Of een verhuisdoos, of een Billy boekenkast, of een wasrekje, of een verstuikte enkel..
Of een kast in grote pakketten, of een bed, of een matras.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie redenatie helemaal hoor. Onze trap zal echter maar een halve draai maken en het trapgat is groot dus in principe kan alles recht naar boven gestoken worden.
Met een stofzuiger oid kun je makkelijk de trap op en af. Niet moeilijker dan andere trappen in ieder geval!
Maar ik zal aan jullie denken ;)
Maar als je maar een halve draai maakt, waarom neem je dan niet een korte trap met boven- en/of onderkwarts? Dan heb je altijd nog een veilig breed, recht deel om op te lopen.

Er is een reden dat je die dingen niet meer in huizen ziet en waar ze nog wel zijn, ze er juist uitgesloopt worden.
Alle reacties Link kopieren
Of een bordestrap?

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook nooit voor een spiltrap gaan. Krijg je spijt van. Heb er ooit een gehad en het is waardeloos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven