waterontkalker ..werkt het?

21-12-2019 18:17 31 berichten
Hoi!

Ik las vandaag iets over een waterontkalker (en specifiek: de amfa4000). Klonk echt super! Bijna als in 'te mooi om waar te zijn'. Ik heb wel wat reviews opgezocht, en vind veel positieve, maar toch....blijft wat hangen dat het dus toch klinkt als te mooi om waar te zijn. Want meestal is dat ook zo. En dan vind ik 150 euro wel weer veel weggegooid geld....

Dus...heeft hier iemand ervaring met zo'n apparaatje? Ik hoor het heel graag!
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je een ontkalker?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gegoogled naar ervaringen. Zou ik ook even doen, als ik jou was ;)

Ik ben trouwens niet anti-waterontkalkers, want ik zou er zelf ook wel graag eentje hebben (de hoeveelheid kalk die wij hebben, met "zacht" water van 8, vind ik namelijk heel erg irritant....)
Alle reacties Link kopieren
https://www.consumentenbond.nl/binaries ... kwater.pdf
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ah, dank voor de snelle reacties! De link ga ik zo even goed lezen. Thanks! Ik wil vooral een ontkalker om 'zachter' water te hebben voor mijn huid en haar. Ik heb een hele droge huid en krulhaar (lees: pluis), en ik merk als ik op vakantie ben in een gebied met zachter water dat dat echt veel fijner is.
Daar zit ook gelijk mijn grootste argwaan, want de apparaten laten het kalk niet verdwijnen, maar zorgen alleen dat het niet hecht (zo beweert men). En toch lees ik ook goede ervaringen voor huid en haar. Maar misschien heb ik niet goed genoeg gegoogeld :-).
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik bedoelde voornamelijk om te googlen naar ervaringen met dat apparaat :)

Dat zacht water beter voor je apparaten en haar/huid is, geloof ik zo :) Maar wij hebben hier 8 als "hardheid" en dat schijnt best zacht te zijn. Maar toch stikt het hier van de kalkaanslag en eczeem :facepalm:
https://forum.viva.nl/overig/wateronth ... ges/441517
Ah...eczeem...nog vervelender, Irish_Wasser_Woman! En dank voor de link, ShaunTheSheep. Duidelijke taal.....illusie armer :-)
Alle reacties Link kopieren
Iets dat geen energie nodig heeft maar wel ergens energie in stopt bestaat niet. Je zou wel kunnen kijken naar een echte waterontharder waar je ook zout in moet doen, die werken wel goed.
Klinkt logsich, Notitieboekje, en ik ga me maar eens verdiepen in de er-moet-zout-in-varianten. Dank!
Alle reacties Link kopieren
Ons water is ontzettend hard dus wij zijn er ook van plan een aan te schaffen. Wel een met zandfilter. En ja die zijn ontzettend duur. ( 800€ ongeveer) Twee vriendenstellen van ons hebben er al . Eentje had eerst goedkooere maar die werkte niet (goed) nu merken ze aanzienlijk verschil in gebruik wasmiddel, shampoo en schoonmaak dus na de verbouwing zetten wij er ook een in de meterkast.
Okee, dank voor je reactie love2dance! Ik ga me verdiepen in dit soort waterontkalkers!
Lees je goed in.
Voor 150 kan bijna niks zijn. Die zorgen idd alleen dat je kalk niet hecht
Wij hebben een aquastar en deze haalt kalk echt eruit met zoutblokken in apparaat. Deze kost stuk meer maar je heb er ook meer aan. Een van onze betere investeringen ooit.
Semmy1986, dank voor je reactie! Het is mij inmiddels duidelijk dat die magneetdingen niet de oplossing zijn. Gevalletje te mooi om waar te zijn dus.

Ik ga me oriënteren op de duurdere, maar zo te horen betere methodes. Dank, jullie hebben mij echt geholpen om even goed na te blijven denken voordat ik een beslissing neem op emotie (en naïviteit).
Mijn krullen zitten waardeloos sinds de waterontharder. Fijn voor de douchewand maar mijn haar maakt dat ik dat ding er liever vandaag nog uitgooi.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
23-12-2019 21:03
Mijn krullen zitten waardeloos sinds de waterontharder. Fijn voor de douchewand maar mijn haar maakt dat ik dat ding er liever vandaag nog uitgooi.
Ja, hier ook, mijn krullen zijn zowat verdwenen. Maar voor de rest heel tevreden over de ontharder.
"Boring conversation anyway"
Haha, Jojanneke12 en BriannaF! Vooral geen waterontharder dus :-) :-)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er ook 1. Was even een investering maar zeker de moeite waard. Je gebruikt veel minder zeep/ wasmiddel/ vaatwastabletten (ter illustratie, ik gebruik een kwart vaatwastablet per keer), dit is dus beter voor het milieu en je apparaten gaan langer mee. Het douchen en haar wassen is heerlijk. Eerlijk? Als ik ergens douche war geen ontharder is voelt mijn haar aan als stro! Nu ik zo gewend ben aan dat zachte water. Voor je huid is het ook heerlijk. En dan vergeet ik nog te zeggen dat je nooit meer kalkvlekken hebt in je douche. Ik zou niet meer zonder willen, ondanks dat man graag een ontharder wilde en ik het eerst onzin vond haha.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben er 1 die met zouttabletten werkt van kinetico uit de HT600 serie, weet alleen niet of die in Nederland te krijgen zijn.

Ons water was 15 en zit nu rond de 6 als ik me goed herinner, we hebben en mechanische apparaat, dus doet het zonder dat ie aan de stroom moet.

Inmiddels 5 Jaar en wat een verschil.
ook qua wasmiddel, ontkalken van diverse apparten etc. veel minder vaak nodig
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg binnenkort een waterontharder. Ik heb van de mensen om mij heen gehoord dat het echt anders smaakt. Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ja, smaakt iets zoutig, maar daar wen je zo aan.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonouders hebben een Aquastar, was wel een prijzeige aanschaf, ik meen ruim 1000 euro maar die willen nooit meer anders. Je merkt echt verschil met de kalk, als er nu ergens water blijft liggen krijg je geen kalkkringen, de aanslag is echt veel en veel minder. Nadeel zijn de zware zakken zout en dat het ding best groot is, zeg maar zo groot als een afvalbak.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ja, toen mijn loodgietertje heel enthousiast riep dat je 'huid daar zo heerlijk zacht van wordt na het douchen' ging ik overstag. Ook beter voor de wasmachines etc.

Nu al jaar of 7 zacht wachter, en geen spijt van. Doen!
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
02-04-2020 14:00
Ja, smaakt iets zoutig, maar daar wen je zo aan.
Maar krijg je dan ook meer zout binnen?
Ik heb er ook een sinds we een nieuwe badkamer hebben, o.a. om te zorgen dat de kranen zwart blijven. Het scheelt erg veel poetsen, ideaal.
Als je gaat oriënteren op aanschaf, let dan op de onderhoudskosten en de zout-kosten. (Onderhoudskosten en frequentie verschillen heel veel.)
Ik heb er een gekozen met 15 jaar garantie, ik was dan verplicht om 1 x per 2 jaar onderhoud uit te voeren (€100,- per keer)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven