Waarom is verbouwen zo'n trek op je relatie?

15-01-2020 17:15 60 berichten
Ik kan me er zo weinig bij voorstellen, maar ik las het net weer ergens op een blog. Het moge duidelijk zijn dat ik dus nooit verbouwd of geklust heb. ;-D Ik heb er een - te romantisch - beeld bij dat je kamer voor kamer doet en wat ruimer in budget en tijd gaat zitten dan gepland.
Maar gezien er huwelijken stranden en relaties op scherp worden gezet, hoe is klussen dan écht?

PS: klussen in je huis, niet voor de baby. :flag:
PPS: gewoon interesse, geen plannen.
Ik denk dat het ook scheelt of er kinderen tussen zitten, of je op schema loopt qua verbouwing , jij en je partner samen doorpakken of alleen maar kamer na kamer slopen en niet verder komen , hoeveel tegenslag je onderweg ondervindt en wat je budget is . Het is nogal complex :proud:
Oh en of je tussen het verbouwen door nog wel gelegenheid hebt om je ergens te kunnen douchen of een fatsoenlijke maaltijd klaar te maken . Dat is voor mij wel de basis.
Alle reacties Link kopieren
er zijn gewoon te veel elementen die vragen om ruzie:

er moeten dingen gekocht worden > geld uitgegeven worden dus... als er een verschil in prioriteiten of smaak is tussen partijen kan dat een strijd opleveren

er moet van alles geregeld worden > wie doet wat? "jij laat alles aan mij over..."Jij doet geen fuck"..."Ik dacht dat jij het zou doen"etc etc etc

Het is super vermoeiend waardoor je sowieso van vermoeidheid al prikkelbaar bent

jij bent het ff zat en wil een avondje relaxen met je vriendinnen> man wil juist even doorknallen

Moet ik doorgaan?
Ik weet het ook niet. Wij kunnen dat juist wel erg goed. We hebben nagenoeg geen onenigheid over hoe iets moet qua kleur of zo, daar is mijn vriend makkelijk in. Qua klussen zelf wil hij nog wel eens verbaal uit de hoek vliegen als het tegenzit, maar we hebben afgesproken dat ik me dat niet persoonlijk aantrek en er ook niet op reageer. Het is ook niet zo dat hij scheldt, maar hij geeft wel opdrachten als ‘houd stil, noem je dat recht, schroevendraaier, nee kruiskop!’.
Alle reacties Link kopieren
overal rotzooi
je kunt geen poot trekken
stof,stof, stof
er gaat iets mis, er valt iets om
gevloek en getier
het zit tegen
geld gaat veel sneller op, dan gepland
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-01-2020 17:23
Ik weet het ook niet. Wij kunnen dat juist wel erg goed. We hebben nagenoeg geen onenigheid over hoe iets moet qua kleur of zo, daar is mijn vriend makkelijk in. Qua klussen zelf wil hij nog wel eens verbaal uit de hoek vliegen als het tegenzit, maar we hebben afgesproken dat ik me dat niet persoonlijk aantrek en er ook niet op reageer. Het is ook niet zo dat hij scheldt, maar hij geeft wel opdrachten als ‘houd stil, noem je dat recht, schroevendraaier, nee kruiskop!’.
oh jaaa! Heeel herkenbaar!!!! :applause:
Alle reacties Link kopieren
Verbouwen vergt veel communicatie, over 100 kleine en 100 grote keuzes, over planning, over de planning die alweer uitloopt, over geld, over waarom kluslui niet sltijdbegrijpen wat je nodig hebt en dat in een huis vol stof en zonder keuken/badkamer/dak. Ons en met vroeg opstaan want de bouwlui staan rond 700 voor de deur.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man gebruikt mij als klushulpje. Kan ik naast hem staan om de schroevendraaier aan te geven, de plug, de hamer en dan tussendoor voor vasthouden, of de stofzuiger vast gehouden. Enige input is niet gewenst.

Daarnaast is alles wat een ander doet (lees ik maar ook de professional) niet naar zijn zin.

Wij zijn dus geen goed klusduo. Het is dat we drie kinderen hebben anders was onze relatie vorig jaar gestrand.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons koophuis verbouwd en het trok niet echt een wissel op de relatie, maar we vonden het allebei wel vermoeiend. Steeds na een werkdag naar het nieuwe huis fietsen (en oh wat regende het die herfst vaak!) en aan het werk, i.p.v. lekker naar (het oude) huis en voetjes omhoog/sporten/hobby. We konden er ook niet eindeloos over doen ivm dubbele woonlasten maar ja, je gaat ook niet verhuizen als er nog geen vloeren in de huis- en slaapkamer liggen toch? Of als de keuken en badkamer nog niet functioneren? Dus kalmpjes kamer voor kamer, neuh, dat was niet realistisch.
We hebben trouwens veel uitbesteed, maar dan nog was er altijd wel wat te doen of te controleren. En werk ging gewoon door.

Dus door vermoeidheid zullen we allebei vast wel eens chagrijnig zijn geweest. Maar we zijn nog erg gelukkig samen. :-D
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Wij hebben al 30 jaar heel wat geklust en verhuisd, maar afgezien van af en toe een keer een meningsverschil en wat over en weer geschreeuw niets wat tot een relatiecrisis heeft geleid.
Alle reacties Link kopieren
Hier 9 jaar verbouwd, en onze relatie is nog prima. Wat hier de meeste stress opleverde: als er nog teveel gedaan moest worden voordat bv de stucadoor kwam. Dan werkte man in de avond door terwijl de kinderen naar bed moesten of de buren er last van hadden. Hij wilde dan niet stoppen want het moest af, ik kromp bij iedere geluid in elkaar en wilde dat hij stopte. De timing die je aanhoud is vaak toch te krap of er is tegenslag die je zelf niet in de hand hebt ( verkeerd materiaal geleverd bv). Dan wordt het een gestresste chagrijnige boel.
Verder: de eeuwige troep, dingen niet meer kunnen vinden, klusjes die niet afkomen. Geen weekend meer vrij om iets anders te doen. Verschil van mening over hoe luxe/ duur/goedkoop/sober iets moet zijn.
Overal stof. Altijd de Sjaak zijn om dingen overal en nergens vandaan te halen. Niet kunnen helpen, dan iets anders gaan doen maar dan voelde ik me weer ongeïnteresseerd. Ging ik kijken, dan voelde hij zich gecontroleerd. Frustraties van zijn kant als ik niet begreep wat ik moest vasthouden/ aandraaien/nu snel halen! Als ik niet begreep waarom hij gefrustreerd was omdat ik niet snapte hoe iets werkte/niet werkte. Enfin. Het huis is mooi en we houden van elkaar :-D maar het was best regelmatig pittig die jaren.
Alle reacties Link kopieren
Zodra je uit je comfortzone bent kan dit effect hebben op je relatie. Of dat dit nu op vakantie gaan is, of verbouwen, of gaan samen wonen. je leert elkaar dan op een andere manier kennen. En dat kan confronterend zijn. hoef niet. maar kan.

afhankelijk hoe sterk de basis van de relatie is, red je het dan of niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
En naast al het bovengenoemde zit je in een huis waar je niet kunt ontspannen, omdat er altijd werk ligt te wachten en het overal een bende is. Is ook niet heel bevorderlijk...
The time is now
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
15-01-2020 17:29
Wij hebben al 30 jaar heel wat geklust en verhuisd, maar afgezien van af en toe een keer een meningsverschil en wat over en weer geschreeuw niets wat tot een relatiecrisis heeft geleid.
hier ook
maar ik heb wel een bloedhekel aan klussen
Alle reacties Link kopieren
Verbouwen is een beetje als een baby: hard werken, weinig slapen, veel incidentmanagement en stresssituaties, duur, hectiek, zooi en had ik weinig slapen al genoemd? Constante stress doet het niet zo goed bij mensen.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft mij het verschil geleerd tussen bacho en baco.
botanietje schreef:
15-01-2020 17:29
Wij hebben ons koophuis verbouwd en het trok niet echt een wissel op de relatie, maar we vonden het allebei wel vermoeiend. Steeds na een werkdag naar het nieuwe huis fietsen (en oh wat regende het die herfst vaak!) en aan het werk, i.p.v. lekker naar (het oude) huis en voetjes omhoog/sporten/hobby. We konden er ook niet eindeloos over doen ivm dubbele woonlasten maar ja, je gaat ook niet verhuizen als er nog geen vloeren in de huis- en slaapkamer liggen toch? Of als de keuken en badkamer nog niet functioneren? Dus kalmpjes kamer voor kamer, neuh, dat was niet realistisch.
We hebben trouwens veel uitbesteed, maar dan nog was er altijd wel wat te doen of te controleren. En werk ging gewoon door.

Dus door vermoeidheid zullen we allebei vast wel eens chagrijnig zijn geweest. Maar we zijn nog erg gelukkig samen. :-D

Wij moesten dus wel. 1×Oude huis verkocht & 1xhuur opgezegd, en de kinderen zouden een maand later inhuizen.
We hebben het overleefd, maar vraag niet hoe.
hamerhaai schreef:
15-01-2020 17:31
Zodra je uit je comfortzone bent kan dit effect hebben op je relatie. Of dat dit nu op vakantie gaan is, of verbouwen, of gaan samen wonen. je leert elkaar dan op een andere manier kennen. En dat kan confronterend zijn. hoef niet. maar kan.

afhankelijk hoe sterk de basis van de relatie is, red je het dan of niet.
Of het wordt er alleen maar beter op! (in ons geval)
Waarom is verbouwen zo'n trek op je relatie


Omdat die eikel nooit naar me luistert :D
Alle reacties Link kopieren
Hier 4 jaar verbouwd en ondertussen getrouwd en 2 kinderen gekregen, dus die relatie zit wel goed :biggrin:
Naast wat hierboven al genoemd is, vond ik vooral het gevoel dat het noooooooit af zou zijn verstikkend. Je moet goed kunnen samenwerken en relativeren om dan nog de lol in het klussen te zien. We waren het uiteindelijk dan ook helemaal zat en hebben het huis verkocht met flinke overwaarde, dat is dan weer een voordeel van klussen. Nu wonen we lekker al een half jaar in een 'af' huis en vertikken we het om meer dan een plankje per weekend op te hangen, een beetje een klustrauma hier :bonk:
Ik wil geen inspirerende quote, ik wil koekjes!
MinkeDeWit schreef:
15-01-2020 17:23
Ik weet het ook niet. Wij kunnen dat juist wel erg goed. We hebben nagenoeg geen onenigheid over hoe iets moet qua kleur of zo, daar is mijn vriend makkelijk in. Qua klussen zelf wil hij nog wel eens verbaal uit de hoek vliegen als het tegenzit, maar we hebben afgesproken dat ik me dat niet persoonlijk aantrek en er ook niet op reageer. Het is ook niet zo dat hij scheldt, maar hij geeft wel opdrachten als ‘houd stil, noem je dat recht, schroevendraaier, nee kruiskop!’.

Wij ook!
Zou zelfs durven zeggen dat het ons dichter bij elkaar heeft gebracht.

Maar wij zijn dan ook erg goed in wonen in een bouwput. Maar ook goed in plannen en budgetteren. We zijn meestal klaar voor einde planning en houden altijd geld over.

Kun je ook zien als té ruim plannen en budgetteren natuurlijk. En als we niet klaar zijn dan ook geen stress dan komt het volgende week, maand of jaar wel.
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
15-01-2020 17:31
En naast al het bovengenoemde zit je in een huis waar je niet kunt ontspannen, omdat er altijd werk ligt te wachten en het overal een bende is. Is ook niet heel bevorderlijk...
Ik heb geleerd daar mee om te gaan. Ik kon echt de rotzooi laten liggen, een boek pakken en op een stoel gaan zitten. De bank stond ingepakt. Heb 5 jaar gebouwd, dat had geen negatieve impact op onze relatie. Wij hadden zelden stress, geen planning een geen geldzorgen.
Banba schreef:
15-01-2020 17:31
En naast al het bovengenoemde zit je in een huis waar je niet kunt ontspannen, omdat er altijd werk ligt te wachten en het overal een bende is. Is ook niet heel bevorderlijk...

Dat is dus een denkfout. Ontspannen kun je ook in de zooi als je de zooi maar los kunt laten.

Jaren geleden kerst gevierd op het kale beton met geleende gordijnen. Even een pauze ingelast, was een aanrader.
Dahlia74 schreef:
15-01-2020 18:22
Ik heb geleerd daar mee om te gaan. Ik kon echt de rotzooi laten liggen, een boek pakken en op een stoel gaan zitten. De bank stond ingepakt. Heb 5 jaar gebouwd, dat had geen negatieve impact op onze relatie. Wij hadden zelden stress, geen planning een geen geldzorgen.

Dit dus!
Van het najaar ook wat klussen gedaan aan de woonkamer. Nieuwe bank leidde tot nieuwe behang en toen ook maar de leiding van de kabel ingefreest. Zoon kwam voor het eerst thuis met vriendin. Ik stelde voor daar ze kon blijven eten. Zij wilde ons niet tot last zijn, uiteindelijk toch gebleven en was gezellig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven