Split in voortuin vervangen

22-01-2020 16:22 48 berichten
We moeten eraan geloven... ruim twee jaar geleden dit huis gekocht en de voortuin is een DRAMA. In principe is het een bak met split, met enkele grote tegels als stapstenen, en nog twee grote tegels om twee grote plantenpotten op te zetten.

Op zich prima, de tuin ligt op het noorden achter een strook groen, bijna niemand ziet het en met onze grindtuin passen we prima bij alle buren van het blokje.

Het probleem is dat het ontzettend slecht is aangelegd (of heel lang geleden, of beide). Er ligt worteldoek onder maar daar groeit alles dwars doorheen, en het laagje split dat erop ligt is maar 1 tot 2 centimeter. Met als gevolg dat we continue onkruid moeten plukken en nu groeit er zelfs gras in.

We willen de voortuin dus aanpakken, maar zijn al genoeg bezig in de eigen tuin, dus het blijft split.

Nu dus de vraag... iemand enige ervaring met de kosten om dit uit te laten voeren vs de kosten om het zelf te doen? Het afgraven e.d. is zwaar werk en een eventuele big bag die we kunnen huren zal ook echt wel wat meters verderop staan. Tot nu toe hebben we alles van klussen zelf gedaan maar dit vind ik eigenlijk gewoon geen leuke klus, even eerlijk. Daarnaast heb ik last van depressie en angsten waardoor ik geen flauw idee heb hoeveel ik mee kan helpen op het 'moment supreme'. Onkruid wieden in de voortuin was al een heel klus voor me afgelopen jaar.

Al met al dus de gedachte om het uit te besteden. Tegels en borderranden worden gewoon hergebruikt, maar het grint moet afgevoerd worden, aarde uitgegraven en opnieuw worteldoek en split erin. Iemand enige ervaring met de kosten, of kunnen we het toch beter zelf doen?
Alle reacties Link kopieren
Je blijft het hebben hoor, dat er plantjes in je grind gaan groeien. Dat komt niet van onderaf, er vallen zaadjes van bovenaf in je grind en veel plantjes hebben alleen maar wat vocht nodig om te gaan groeien. Enige remedie is minstens eens per week harken om ontkiemende plantjes te ontwortelen.
Het feit dat het maar een dun laagje is helpt inderdaad niet, in dit geval.
Als je er echt niks aan wilt doen kun je beter kunstgras leggen. Dat is in elk geval nog ok qua afwatering (in tegenstelling tot betegelen en dicht voegen)
moosey wijzigde dit bericht op 22-01-2020 16:28
7.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
waarom vraag je niet gewoon vrijblijvend een offerte op?
Moosey schreef:
22-01-2020 16:27
Je blijft het hebben hoor, dat er plantjes in je grind gaan groeien. Dat komt niet van onderaf, er vallen zaadjes van bovenaf in je grind en veel plantjes hebben alleen maar wat vocht nodig om te gaan groeien. Enige remedie is minstens eens per week harken om ontkiemende plantjes te ontwortelen.
Als je er echt niks aan wilt doen kun je beter kunstgras leggen. Dat is in elk geval nog ok qua afwatering (in tegenstelling tot betegelen en dicht voegen)
Dat weet ik hoor, maar aangezien hier de hele rits een tuin met split heeft is het verschil duidelijk te zien. Aan de hoeveelheid groen te zien zou je denken dat het gewoon een bak met tuinaarde is. Af en toe wat onkruid eruit trekken is absoluut geen probleem
guppekop schreef:
22-01-2020 16:27
waarom vraag je niet gewoon vrijblijvend een offerte op?
Dat is inderdaad de volgende stap. Maar ook al is die voor mij vrijblijvend, een vakman steekt er toch tijd in. Mocht ik het bedrag bij voorbaat veel te hoog vinden, vind ik dat een beetje lullig. Vandaar eerst even dit vooronderzoek. Komt hier niks uit dan ga ik dat natuurlijk wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen split doen. Kunstgras. Ideaal
Alle reacties Link kopieren
Haha, ok. Op zich wel leuker, een groene tuin ;-)
Maar ik zou inderdaad gewoon een hovenier voor een offerte vragen dan, dit zijn niet de leukste klussen om zelf te doen.
Ja, ik dacht ook al aan kunstgras en een stukje bestrating maar daar is mijn man fel op tegen (volgens mij denkt hij nog steeds dat kunstgras er altijd als een lap vilt uit ziet).
Alle reacties Link kopieren
Split bij elkaar harken, in een (cement)kuip met water en schoonmaakazijn mikken, weer in je tuin gooien. Nieuw extra laagje erover, klaar. Kost dan alleen een zak split en eventueel een paar meter worteldoek.
Kost je een dag of twee-drie. Kub split is rond de 150 euro ongeveer.

Laten doen: ik gok dat het in een dagje moet lukken. Bedrijf zal een klein baggertje meenemen, de boel afgraven, alles in 1x in een aanhanger mikken en wegbrengen, worteldoek erin en twee zakken split (gokje, afhankelijk van de grootte van je tuin).
Ga je snel in de richting van de 1000 euro, als het niet meer is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, je vraagt het niet, maar waarom geen echt gras? Hartstikke gemakkelijk. Een keer per week met de maaier eroverheen is veel lichter werk dan onkruid uithalen.
Alle reacties Link kopieren
Met split in een kuip met water gooien kun je het nog steeds niet scheiden van al het zand en organisch materiaal wat er ondertussen in zit, en dat wil je juist kwijt (want daar groeien die plantjes in). Dan zou je het eerst moeten zeven. Kan, heb ik met 30 m2 grind gedaan in mijn tuin, maar dat is wel een kutklus. En je hebt flink veel nieuw split nodig om het op te hogen tot een okeje hoeveelheid, en dan moeten er wellicht hogere banden langs, of de tuin wat uitgegraven worden.
Ik zou je man ns wat kunstgras laten zien TO, ik bedoel, ik ben enorm van de natuurlijke tuinen dus ik vind t allemaal relatief afschuwelijk, maar kunstgras ziet er tegenwoordig wel echt beter uit dan 5 jaar geleden.
moosey wijzigde dit bericht op 22-01-2020 17:03
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
22-01-2020 16:57
Ik weet het, je vraagt het niet, maar waarom geen echt gras? Hartstikke gemakkelijk. Een keer per week met de maaier eroverheen is veel lichter werk dan onkruid uithalen.
Op het noorden in de schaduw van het huis? Dat vindt gras niet leuk. Je zou je kunnen verdiepen in mos, kun je ook mooie dingen mee, maar als TO daar gewoon echt geen zin in heeft is dat t goed recht. Het gaat ook maar om een klein stukje als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren
Wat Ceylon schrijft.

Wij hebben bij het huidige huis het split gemengd met potgrond en er bodembedekkers in gezet. Ik heb nu een groene voortuin waar onkruid geen kans krijgt omdat het verstikt wordt door de bodembedekkers. Twee grote potten met daarin een sierboompje en klaar. Het was een tijdelijke lowbudget oplossing maar het staat heel verzorgd (en groen). Ik denk dat ik het zo nog een paar jaar laat.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ceylon: Aiii kijk dat is inderdaad nogal een groot verschil.
Ik vraag me echter af of we niet ook grond moeten afgraven. Aangezien er gewoonweg geen ruimte is om een goede laag erin te gooien. De buren lachen me altijd uit met hun laag van 15 cm als ik weer op mijn knieën zit. XD

@parbleumondieu: Zou ik het liefste wel doen uit milieuoverwegingen, maar de tuin ligt zowat de hele dag in de schaduw. Dit betekent veel meer werk om het gazon gezond te houden, en dat zie ik dus niet zo zitten..

Ben stiekum toch naar kunstgras aan het kijken..

Al vind ik het verleidelijk om de methode van Ceylon te gaan gebruiken en te kijken wat het onkruid doet. Ik geef echt niks om de voortuin dus vind het ook weer zo zonde om daar zoveel geld aan uit te geven (genoeg in huis wat ook nog gedaan moet worden).
Alle reacties Link kopieren
@Moosey: zand zakt naar de bodem in de kuip, zaadjes en kiemplantjes overleven de azijnbehandeling niet.

Maar goed TO, zelfs daar was ik te lui voor :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
kun je het spilt aanbieden op MP? Gratis af te halen, maar zelf opgraven?
Het is een voortuin van 15 m2, vrij standaard voor een tussenwoning.

Lemoos: Wat jij zegt klinkt ook wel goed. Dan moet ik ook nog wel wat tegels erbij kopen om het pad naar de voordeur vrij te houden (zijn nu stapstenen).

Wat onkruid wieden is echt geen probleem. Maar dit was niet te doen (letterlijk grassprietjes overal tussenuit plukken, honderden). Dus met goede bodembedekkers die hun ding doen in de schaduw... vind ik wel een fijnere optie ivm milieu. En staat gezelliger.


En hierdoor vraag ik dus niet meteen offertes aan haha, wat een ideeën
Alle reacties Link kopieren
Kunstgras is in de zomer nog wel aardig (ja, ik zeg expres geen 'mooi'), maar het grote nadeel is, dat het niet met de seizoenen meekleurt. Echt gras is nu bruiner (dat is natuurlijk) kunstgras is in de winter naar verhouding veel te groen
Meeste mensen kopen het in de zomer en zien pas in de winter het oogverblindende stukje nepgras :)
lilalinda schreef:
22-01-2020 17:06
kun je het spilt aanbieden op MP? Gratis af te halen, maar zelf opgraven?
Zou het kunnen proberen, maar het stelt echt niks voor. Het bedekt nauwelijks het worteldoek, ik denk dat ze toentertijd een paar emmers erop hebben gestrooid. Nu was de vorige eigenaar echt een oen als het aankwam op het onderhoud van het huis, blijven we merken, maar goed het huis was wel lekker goedkoop ;)

Het gaat eerder om het afgraven van de aarde die eronder ligt. Is namelijk ook echt aarde, geen zand ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon naar het tuincentrum gegaan en heb gevraagd om snelgroeiende, hufterproof en onderhuidsarme bodembedekkers.

Ik vertrok met een paar sedummixmatten à 20,- p/stk. Gewoon over die split en potgrondmix en klaar was Klara. Na drie regenbuien was het lekker ‘ingeklinkerd’ en hoefde ik alleen de rand rondom een beetje bij te trimmen zodat het binnen de banden viel. Totale kosten waren geloof ik 100,- (exclusief de sierboompjes en sierpotten, die kwamen later).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Lemoos’ optie ook de beste. Worteldoek eruit halen, split afvoeren of gewoon door de aarde spitten met een paar zakken compost erbij (op klei zou ik dat zo doen, goed voor de afwatering, op zand zou ik het split afvoeren. Compost toevoegen is in beide gevallen goed) Er zijn hartstikke veel mooie schaduwplanten. Brunnera, varens, campanula, bepaalde hortensia’s doen het ook goed in de schaduw.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-01-2020 17:10

Ik vertrok met een paar sedummixmatten à 20,- p/stk. Gewoon over die split en potgrondmix en klaar was Klara. Na drie regenbuien was het lekker ‘ingeklinkerd’ en hoefde ik alleen de rand rondom een beetje bij te trimmen zodat het binnen de banden viel. Totale kosten waren geloof ik 100,- (exclusief de sierboompjes en sierpotten, die kwamen later).
goed idee!
sedum wil best op split
slim!
Alle reacties Link kopieren
Mja, ik zou dus wel echt het worteldoek weghalen. Planten groeien eraan vast en het vergaat deels, dus als je het een tijdje zo laat kun je dat worteldoek nooit meer handig verwijderen. Kan ook een keuze zijn, maar slecht voor het milieu (worteldoek sowieso) en niet zo aardig om eventuele toekomstige bewoners mee op te zadelen.
Jaja, ik word enthousiast!

Wat tuintegels afhalen op marktplaats. Split schoonspoelen, worteldoek eruit, paadje leggen en dan goede mest en split erdoor, tuinplanten erin. Ik zie het helemaal gebeuren...

Nu hebben we de laatste week van maart samen vrij en nog geen plannen. Misschien dat we dan het meeste werk kunnen doen. Even aankijken wanneer we dan kunnen gaan planten.

Ik vind dit een topidee! Veel leukere voortuin voor veel minder centen. Dan is het nog een leuk project ook
Huur bij Boels een minishovel (makkelijk zelf te besturen), je schept alles eruit en gooit het in een gehuurde container. Doek er in en met zelfde shovel het split er weer op, aanharken en klaar, als je grindplaten gebruikt heb je aan 3 cm genoeg en het gronddoek zit er al onder. Je krijgt altijd onkruid omdat pollen weer neerkomen maar je kunt onkruid heel goed wegbranden (de goedkoopste koop je bij de Action en ze verkopen ook de gasflessen. Relaxed werk, je staat rechtop en hebt nog een hand over voor kop koffie. Ik denk dat het je 2 dagen gaat kosten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven