Kleine badkamer 2x2 renoveren

01-02-2020 22:37 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen onze badkamer moderniseren. De badkamer is ooit 20 jaar geleden al es verbouwd i.v.m. het plaatsen van een dakkapel maar we vinden dat het aan vernieuwing toe is.

Wat gaan we doen:
- nieuwe tegels (oude waarschijnlijk eruit bikken)
- nieuwe muurtjes bij douchegedeelte optrekken
- nieuwe pendeldeurtjes
- nieuwe badkamermeubel, spiegel, toilet, radiator
- nieuwe kranen

Er wordt dus niets verbouwd, de bestaande indeling blijft gehanteerd.
Badkamer is ook maar klein, namelijk 2x2 met ook nog es een hele raamkant waar we niets kunnen plaatsen (zit radiator onder).

We willen er geen tienduizenden euro’s aan spenderen, maar wel gewoon netjes natuurlijk. Maar bijv. geen tegels van 80-100,= per m2 en geen overdreven luxe zaken als vloerverwarming, massagestralen etc. Gewoon een goede Grohe-douchekop en fijne kranen.

- ik zoek een badmeubel met 2 wasbakken (geen kommen!), van ca. 130-140 cm breed maar met veel aflegruimte. Heel moeilijk heb ik al gemerkt. Hoe groter het wasmeubel, hoe groter de wasbakken. Maar ik wil geen grote wasbakken, ik wil liever meer aflegruimte! Iemand hier tips voor?
- hoe is de kwaliteit van de vloer-/wandtegels van bouwmarkten als Praxis, Gamma etc.?
- tips voor welke sanitairzaken goed geprijsd zijn ? Omgeving Gelderland/Brabant/N-Limburg.
- ik lees wel es over sanitair in Duitsland, dat zou voordeliger zijn. Welke zaken zijn aan te bevelen om te gaan kijken? En hoeveel scheelt dat dan bijvoorbeeld? Wat betaalde je voor de tegels bijv. en een badmeubel?
- wat vindt je handig of zou je juist nooit meer doen.

Waarschijnlijk gaat man veel zelf doen, in elk geval sloopwerk. Misschien ook wel zelf tegelen, dat weten we nog niet.
Tips?
Natuurlijk is dit ook gewoon verbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je 2 wasbakken? Heb je die nu ook?
Wij hebben dat nl ook maar gebruiken er altijd maar 1.

Als je aan de indeling niets verandert moet het te doen zijn. Hoe kleiner de tegel hoe beter je kunt corrigeren als er eentje een mm scheef gaat.

Wij hebben een wastafelmeubel en hangkasten van ikea en zijn daar heel tevreden over. Tegels en kranen,toiletpot etc van hornbach.
Alle reacties Link kopieren
Partner heeft het badkamermeubel, spiegelkast en wasbak bij Hornbach in Duitsland gehaald. Scheelde veel geld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het is 'eens'. Niet 'es'.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was eens bij de Hornbach in Duiven gaan kijken. Ik vond de prijs daar erg mee vallen voor badkamers.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Wil je zoiets maar dan met de wastafel in het werkblad?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ikea.com/nl/nl/p/godmorgon- ... s09304511/

Wel behoorlijk wat ruimte om de wastafel mar ik zou in een ruimte van 2x2m ook niet voor een dubbele gaan.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn destijds voor tegels (muur en vloer) goed geslaagd bij Van der Stad in Nijmegen. Veel keus in allerlei prijsklasses, en ook goed meedenken, als in: u heeft deze uitgekozen maar die andere zijn nu in de aanbieding, dus dan bent u veel voordeliger uit.
Nog altijd blij mee.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Tegels halen bij Paesen in Peer.
Badkamerspullen bij Megabad.
Dan heb je wel een voordelige combinatie.
Ik had nog nooit van aflegruimte gehoord (ken alleen het afleggen van overledenen) maar zie dat het een gebruikelijke term is.
In zo´n kleine badkamer zou ik voor een enkele wasbak kiezen. Wij hebben een meubel waar de wastafel aan de ene kant zit, en dan nog de helft aan de andere kant over voor spullen, ipv wastafel in het midden. Is fijn ruim!
Sorry, maar wat zijn pendeldeurtjes en aflegruimte? :blond:

Mijn man heeft samen met een zzp'er samen gewerkt om de kosten te drukken, maar wel met een vakman met de nodige kennis. Verder kun je een outlet zoeken. Die verkopen vaak goede merken voor minder.

2 x 2 is niet veel. Wil je daar persé 2 wasbakken in? Wat is de toegevoegde waarde?
mamaonbekend schreef:
01-02-2020 22:37

- wat vindt je handig of zou je juist nooit meer doen.
Handig: inloop douche met antislipvloer, vloerverwarming , goede afzuiging en raam, losse handdouche, inbouwspotjes, thermostaatkraan.

Niet doen: witte antislipvloer, je ziet heel snel kalkaanslag.
google.com
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in mijn badkamer nu afzuiging laten installeren. De mensen die de aanbouw met badkamer bij mijn huis hebben gerealiseerd hebben dat om onverklaarbare reden niet gedaan. Ik zou dat als ik jou was meteen doen, achteraf is veel moeilijker.

Ik twijfel ook aan de meerwaarde van 2 wasbakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag in een kleine badkamer een douchehoek met inklapbare wanden, zoiets: https://www.blackgalaxy.nl/douchecabine ... -fold.html

Heb je toch een ruime douchehoek, maar geen vast muurtje of cabine wat ruimte inneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de wanden vrij glad maken. Hoe minder drukke details (zoals naden tussen tegels) hoe ruimtelijker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Onze badkamer heeft ongeveer dezelfde afmetingen. We hebben uiteindelijk gekozen voor een wasbak maar met twee kranen. Hiervoor zaten er twee losse waskommen in, wat we nu hebben is qua ruimte veel efficiënter en we hebben wel het voordeel van de twee kranen
Alle reacties Link kopieren
Oké, even wat reacties.

We hebben nu een badmeubel met 1 wasbak en een halfhoge kast ernaast.
Zoiets:
Afbeelding

Dit zouden we dan willen vervangen door een badmeubel met 2 wasbakken en bijv. 4 lades van ca. 140 cm. De wand van het badmeubel blijft hetzelfde en zou daar dus op zich gewoon kunnen passen.
Dit omdat we merken dat het toch wel onhandig is dat maar 1 persoon tegelijkertijd zijn ding kan doen. En met 2 opgroeiende puberzonen in huis leek het ons toch wel praktisch dat je met zijn tweeën tegelijk kunt wassen, scheren en haren doen.Aan zoiets denken we :

Afbeelding

Maar we zien gewoon dat de wasbakken groter zijn bij een meubel van 140 cm t.o.v. 140 cm. Ergens logisch, maar van mij hoeven die bakken niet groter. Ik wil weer eens iets lastigs: eigenlijk dus de kleinere wasbakken van een 120 cm badmeubel maar dan in een meubel van 140 cm zodat je wat meer aflegruimte (= ruimte om spulletjes neer te leggen ;-) ) krijgt. Maar dat bestaat dus weer niet :facepalm: .

Ik heb inderdaad ook badmeubel gezien met 1 wastafel en veel lege ruimte ernaast, maar dan missen we nog een wasplek wat ons ook handig lijkt.

En pendeldeurtjes zijn dit:
Afbeelding
Smallere deurtjes dus, die minder ruimte innemen bij het open/dichtdoen. We hebben een hoekdouche met daarin deze deurtjes en dat willen we weer opnieuw.

Ik lees een paar zaken, fijn, ik ga even googlen. Horbach kunnen we idd ook wel eens gaan kijken. En Peer is België toch? Is het daar ook goedkoper?
Vd Stad in Nijmegen zijn we geweest. Mooie zaak maar ook wel duur hoor. Voor de pendeldeurtjes kwamen we daar al gauw tussen de 700-1100 euro uit en dat is echt veel te duur.

En afzuiging/ventilatie, plafondspots en thermostaatkraan, zitten er nu ook in en komen ook terug.
Ikea heeft wastafelmeubels met 1 lange wasbak (en 1 afvoer in het midden), maar wel met twee kranen. Dat meubel is volgens mij smaller en je hebt het voordeel van twee kranen.

Tegels van Praxis heb ik slechte ervaringen mee. Beter iets meer investeren.

Wij hadden destijds ook wat spullen via Sanidirect (of Sanidump, ik twijfel) besteld en dat is goed (merk)spul en betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt bijvoorbeeld deze van Ikea:

Afbeelding

Daar heb ik ook naar gekeken, ook bij andere badkamerzaken. Maar het valt me op dat je dan nog veel minder ruimte hebt, vooral aan de zijkanten.
Dus dit heeft niet mijn voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Kun je aangeven wat er niet bevalt aan de tegels van Praxis?
mamaonbekend wijzigde dit bericht op 02-02-2020 12:20
77.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Maar wat wil je dan allemaal aan zooi op je wastafel zetten? Je hebt dan toch mooie opberglades daarvoor?

Die tegels zijn te goedkoop. Komen snel barstjes in de glazuurlaag en de laag loopt echt strak tot de rand. Er kan dus vrij snel vocht in en achter de tegel komen. En ik vind ze dun waardoor ze vrij snel breken bij het snijden.
Al eens gedacht aan een smalle verticale radiator? Dan heb je de ruimte onder de ramen vrij voor een kast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven