Tijdelijk woonunit op Bouwkavel ?

11-02-2020 15:54 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een stuk grond gekocht en willen wanneer we het grond geleverd word er een tijdelijk woonunit op zetten , dit omdat we ons huis al verkocht hebben en zelf de woning grotendeels gaan bouwen.

Nu betreft het een bouwplan van +/- 40 vrije kavel verkocht rechtstreeks vanuit de gemeente, ook is er deels grond verkocht voor seriematige bouw aan project ontwikkelaar.

de bouwwegen zullen dus openbaar gebied worden aangezien iedereen zijn eigen kavel gaat omhekken ect.

nu heb ik tijdens de inschrijf periode gevraagd/gemeld dat ik een tijdelijke woonunit wil gaan plaatsen tijdens de bouw. waarop de ambtenaar in functie melde dat dit in principe niet de bedoeling was i.v.m. calamiteiten ect. in de lint bebouwing word het wel toegestaan melde ze.

nu vraag ik me af of zij hier een punt heeft, in mijn beleving betreft het een stuk grond wat na overdracht van mij is ( dus eigen grond) voor de bouw mag hier uiteraard een soort verblijfsvoorziening worden getroffen.

Nu is mijn vraag of hier wettelijke bepalingen/regels voor zijn. Dus wanneer ik hier een tijdelijke woonunit plaats en hier overdag en s'nachts verblijf, hebben gemeentes hier het recht om dit te weigeren ? of is dit een grijs gebied

ik hoor graag iemand zijn kennis over.
bvd.
Ik had een vergunning nodig om op mijn eigen terrein een tijdelijke woonruimte te plaatsen. Geen buren in de omgeving, niet zichtbaar en alle voorzieningen aanwezig(elektra, water). Kan mij dus voorstellen dat die ambtenaar het juist had.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al gegoogled? Of nagevraagd bij de juiste afdeling van je eigen gemeente?

Als je op tijdelijke woonunit plaatsen zoekt kom je veel informatie tegen waarin elke gemeente z’n eigen regels heeft.
Als ik Google raadpleeg vind ik direct de info die voor mijn gemeente van toepassing is. Dat al bekeken?
Superuser2020 schreef:
11-02-2020 16:10
Heb je al gegoogled? Of nagevraagd bij de juiste afdeling van je eigen gemeente?

Als je op tijdelijke woonunit plaatsen zoekt kom je veel informatie tegen waarin elke gemeente z’n eigen regels heeft.
Dank! ;-D
Alle reacties Link kopieren
vraag die me meteen te binnen schiet: heb je dan al een adres daar? Kan je post ontvangen, kan de brandweer het vinden als je melding doet van brand? Heb je al voorzieningen als water en electra?
En een afvoer voor je toilet? En heb je al gekeken wat die woonunits kosten qua huur? Viel mij nog best tegen voor een soort van kunststof kubus met minimale voorzieningen.
Er zal waarschijnlijk dan nog geen adres zijn waar je je op kan inschrijven?
Alle reacties Link kopieren
Als je een bouwkavel koopt, dan staan er in het plaatselijke bestemmingsplan altijd regels over waar met de bouw van de woning aan moet voldaan, zoals bijvoorbeeld het bouwvlak waarbinnen de woning gebouwd moet worden.

Een tijdelijke woning wordt natuurlijk nooit op de plek van dat bouwvlak gerealiseerd, want dan zou je de echte woning niet kunnen bouwen. Je wilt dus iets wat binnen het bestemmingsplan niet mag, namelijk wonen buiten het bouwvlak voor de woning. Oftewel, je hebt een vergunning nodig om tijdelijk ontheven te worden van de verplichtingen van het bestemmingsplan.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
11-02-2020 16:25
Als je een bouwkavel koopt, dan staan er in het plaatselijke bestemmingsplan altijd regels over waar met de bouw van de woning aan moet voldaan, zoals bijvoorbeeld het bouwvlak waarbinnen de woning gebouwd moet worden.

Een tijdelijke woning wordt natuurlijk nooit op de plek van dat bouwvlak gerealiseerd, want dan zou je de echte woning niet kunnen bouwen. Je wilt dus iets wat binnen het bestemmingsplan niet mag, namelijk wonen buiten het bouwvlak voor de woning. Oftewel, je hebt een vergunning nodig om tijdelijk ontheven te worden van de verplichtingen van het bestemmingsplan.
Zou dit anders worden als je besluit er tijdelijk een caravan op te zetten waar je in woont?
Dat is wellicht een eenvoudiger optie dan een woonunit.
Moet je wel zin in hebben natuurlijk.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ivm met calamiteiten? Willen ze dan over jullie stuk grond rijden of mag je dat niet afrasteren? Ben je verplicht om recht van overpad te verlenen? En verder wel in de lintbebouwing mogelijk? Ik zou daarvan toch wel de motivatie willen weten.
Wel gefeliciteerd hoor!
Is niks mis met in een caravan wonen tijdens de opbouw van je huis. Hebben wij ook gedaan en zelfs de winter doorgekomen.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het na bij de juiste afdeling wat de mogelijkheden zijn. Al diverse malen gehoord dat iemand bij de gemeente had gevraagd en dat zou niet mogen/kunnen terwijl toen puntje bij paaltje kwam kon het wel.

Voorbeeld: Iemand koopt een kavel voor een vrijstaand huis en wil een huis bouwen met een slaap en badkamer op de begane grond. Mocht niet volgens medewerker van de gemeente. Uiteindelijk hebben ze dit wel gerealiseerd.
Voorbeeld 2: Iemand wil een kavel kopen in dezelfde gemeente, maar voldoet volgens medewerker niet aan de eisen van die gemeente. Toch papieren opgehaald en daaruit blijkt dat diegene wel in aanmerking komt voor een kavel.

Later heb ik gehoord dat er op het gemeentehuis iemand werkte die ook graag een kavel in dat plan wilde, maar steeds uitgeloot werd.

En onderzoek idd ook de mogelijkheid voor het plaatsen van een stacaravan ipv een unit
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
11-02-2020 16:15
vraag die me meteen te binnen schiet: heb je dan al een adres daar? Kan je post ontvangen, kan de brandweer het vinden als je melding doet van brand? Heb je al voorzieningen als water en electra?
Water en elektra word uiteraard aangevraagd aangezien we die ook nodig hebben voor de bouw van de woning. Riolering aansluiting is er uiteraard ook. (Alles word op dit moment door de gemeente in de bouwegen aangelegd.)

Bereikbaarheid voor brandweer ambulances lijkt mij een taak voor de gemeente aangezien overdag tijden de bouw er ook dingen kunnen gebeuren. Er zijn straks als het ware 40 verschillende bouw plaatsjes ipv een aannemer.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
11-02-2020 16:07
Ik had een vergunning nodig om op mijn eigen terrein een tijdelijke woonruimte te plaatsen. Geen buren in de omgeving, niet zichtbaar en alle voorzieningen aanwezig(elektra, water). Kan mij dus voorstellen dat die ambtenaar het juist had.
Een aannemer zal ook een keet/unit plaatsen voor het uitvoeren van de bouwwerkzaamheden. En volgens mij mag je gewoon savonds toezicht houden op je eigen terrein. Er staat ook nergens omschreven in het bestemmingsplan dat er geen tijdelijk unit mag komen te staan ect. Ect. Vind het daarom een beetje vaag van die ambtenaar. Voor start bouw is/Moet de openbare weg (tijdelijke bouwweg) door de gemeente worden opgeleverd. Als de hulp diensten op de hoogte zijn dat daar gebouwd word lijkt mij dat voldoende info.

Ps straatnamen en nummers zijn al bekend zijn alleen nog bouwkavels
Alle reacties Link kopieren
Mello911 schreef:
11-02-2020 17:37
Water en elektra word uiteraard aangevraagd aangezien we die ook nodig hebben voor de bouw van de woning. Riolering aansluiting is er uiteraard ook. (Alles word op dit moment door de gemeente in de bouwegen aangelegd.)

Bereikbaarheid voor brandweer ambulances lijkt mij een taak voor de gemeente aangezien overdag tijden de bouw er ook dingen kunnen gebeuren. Er zijn straks als het ware 40 verschillende bouw plaatsjes ipv een aannemer.
Er zijn een paar praktische problemen:
aansluiting nutsvoorziening
tijdens de bouw heb je bouwstroom en bouwwater. Mag je dat gebruiken om van te leven
bereikbaarheid hulpdiensten. Erg belangrijk. Daar heb je een adres voor nodig, en dat is wat anders dan een bouwnummer. En praktisch: als het hele terrein met hekken wordt afgezet 's nachts, dan zit je zelf gevangen. Daarbij: op een bouwterrein mag je vaak enkel komen met bouwhelm en veilige schoenen.

Wat jij wil zie ik wel vaak op particuliere bouwplaatsen, waar dus al een meterkast en een adres aanwezig is. Maar in dit geval, op zo'n grotere put, ik weet niet hoor. Maak eens een afspraak op het gemeentehuis met iemand van vrom.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Delite_ schreef:
11-02-2020 16:55
Zou dit anders worden als je besluit er tijdelijk een caravan op te zetten waar je in woont?
Dat is wellicht een eenvoudiger optie dan een woonunit.
Moet je wel zin in hebben natuurlijk.
Nee, volgens mij zit het formele juridische probleem dan in het feit dat de kavel voor wonen wordt gebruikt, maar dat dat wonen gebeurt op een plek binnen het kavel waar geen woonbestemming op rust (want buiten het bouwvlak met woonbestemming). Of een gemeente daar vervolgens tijdelijk toch toestemming voor verleend, is dan afhankelijk van de plaatselijke regels en eventueel coulance.

En ik kan me best voorstellen dat ze het niet toestaan, want stel je eens voor dat er een compleet woonkamp aan caravans en units ontstaat op zo’n bouwterrein. Dat lijkt me niet echt praktisch en veilig.

Heb je nu een bestaande boerderij op een enorme lap grond die verbouwd of herbouwd wordt, dan gaat het om slechts 1 caravan of unit op een heel ruim kavel, en dan zal zoiets praktisch makkelijker en veiliger uitvoerbaar zijn.
Mello911 schreef:
11-02-2020 17:43
Een aannemer zal ook een keet/unit plaatsen voor het uitvoeren van de bouwwerkzaamheden. En volgens mij mag je gewoon savonds toezicht houden op je eigen terrein. Er staat ook nergens omschreven in het bestemmingsplan dat er geen tijdelijk unit mag komen te staan ect. Ect. Vind het daarom een beetje vaag van die ambtenaar. Voor start bouw is/Moet de openbare weg (tijdelijke bouwweg) door de gemeente worden opgeleverd. Als de hulp diensten op de hoogte zijn dat daar gebouwd word lijkt mij dat voldoende info.

Ps straatnamen en nummers zijn al bekend zijn alleen nog bouwkavels
En die aannemer vraagt dan ook een vergunning aan voor die bouwkeet. Als er in het bestemmingsplan allemaal beschreven moet staan wat niet mag dan wordt het een enorm boekwerk.

Je mag inderdaad zelf toezicht houden op je terrein maar dat wil niet zeggen dat je zomaar een woonunit mag plaatsen. Toezicht houden kan ook vanaf een klapstoel bij wijze van spreken.

NummerZoveel heeft het heel duidelijk uitgelegd. Ga nu niet eigenwijs doen en zomaar iets plaatsen omdat je meent dat het jouw kavel is en je dus wel zelf kan bepalen wat je daar doet. Gewoon even navragen bij de gemeente.
anoniem_63b7127a8d3a0 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 18:17
0.20% gewijzigd
Ik lees ook op diverse gemeentesites dat je moet aantonen dat er gekeken is naar andere tijdelijke woonoplossingen.
https://www.bouwgemak.nl/mag-je-tijdens ... van-wonen/


Stukje over het plaatsen van een caravan.

In jouw situatie is er Ook geen hoofdgebouw dus kan er ook geen sprake zijn van een functionele verbondenheid met het hoofdgebouw.


Indien geen sprake is van functionele verbondenheid met het hoofdgebouw is een omgevingsvergunning vereist. Een stacaravan die bij een woning wordt geplaatst als tijdelijke woonruimte tijdens het verbouwen van de woning zal meestal geen bijbehorend bouwwerk zijn. Dit omdat de stacaravan dan gelijke functionaliteit biedt als de woning en daarmee dus een tweede hoofdgebouw op het perceel is.
Het mag niet. Punt.
Alle reacties Link kopieren
Als je al een adres/postcode hebt zou je een vergunningcheck kunnen doen op www.omgevingsloket.nl.

Voor het plaatsen van een tijdelijke woonunit is eigenlijk altijd een omgevingsvergunning nodig.
Verder is alles hierboven al zo'n beetje gezegd.

Ten overvloede:
Een bouwkeet kan vergunningvrij worden geplaatst op grond van artikel 2, lid 20 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht.

Een tijdelijke woonunit valt hier niet onder en kan niet vergunningvrij worden geplaatst. Het is namelijk geen bijbehorend bouwwerk (er is immers ook nog geen hoofdgebouw).
Denk niet dat to nog gaat reageren nu de antwoorden haar niet aanstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat nog te denken en het grootste knelpunt is waarschijnlijk heel praktisch: op een bouwplaats mag je enkel komen met beschermende kleding, dus veiligheidsschoenen en een bouwhelm. Ik denk niet dat je 24/7 aan die eis kunt voldoen. Zie je jezelf zitten van de zomer? Bloedjeheet, zwembadje om af te koelen en jij met bouwhelm en veiligheidsschoenen aan, in je bikini in je zwembadje.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven