Parket of PVC vloer

24-02-2020 20:26 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!

Ik zit met een dilemma en ik hoop dat jullie wat inzichten kunnen geven.
Uiteraard heb ik gegoogled naar voor en nadelen maar ik kom er niet uit, dus misschien heb ik wat aan ervaringen.

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht, deze is nog in aanbouw. Inmiddels een mooie parketvloer (lamelparket) gekocht, in eerste instantie was die bedoeld voor de benedenverdieping. Echter, we moeten voor de 1e verdieping ook een vloer en we beginnen toch wel te twijfelen of het niet beter is om beneden een PVC vloer te leggen (en dan het parket maar op de 1e verdieping).

We hebben 1 kindje van 6 jaar en een baby van een paar maanden oud als we het huis opgeleverd krijgen.
Zelf vind ik PVC echt vele malen minder mooi, zelfs de duurdere merken/modellen met meer variatie in de print. Ik zie gewoon dat het nep is. Maar het vergt wel minder onderhoud en met 2 kids en een kat is dat ook wel prettig.
Ook qua de vloerverwarming is PVC net iets beter natuurlijk, alhoewel we dit ook op de 1e verdieping hebben. De parketvloer die we hebben is wel geschikt voor vloerverwarming maar geeft logischerwijs minder rendement dat een PVCvloer. Verder is hij afgewerkt met een laklaag en is niet geolied. De PVC vloer die we zaten te bekijken was volgens mij van Quick Step, een klikversie in ieder geval met de ondervloer er al aan vast.

Toevallig net in mijn huidige woning met laminaatvloer een lekkage gehad van de vaatwasser. Nou, vloer naar de knoppen natuurlijk, staat gelijk helemaal bol, zeker aan de randen van de planken. Is dit iets wat bij lamelparket ook snel voorkomt?

En wat is jullie ervaring met parket en kleine kinderen (blijft het een beetje netjes/mooi)? En met het onderhoud? Of is PVC, ondanks dat ik het minder mooi vind, toch écht wel veel handiger?

Ik hoop dat jullie wat extra inzichten kunnen creëren voor me :-D
anoniem_354962 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 20:29
Reden: Even wat enters ertussen
0.16% gewijzigd
Je gaat er vele jaren wonen, denk ik? Dan zou ik écht niet gaan voor iets waarvan je weet dat je het eigenlijk veel minder mooi vindt. Wij staan over een jaar voor dezelfde keuze en gaan voor hout, ook al betekent dat dat we meer onderhoud gaan hebben in de loop van de tijd, want ik vind PVC zó net-niet-alles dat ik daar niet tegenaan ga zitten kijken. Ook niet als me dat wat schuren en onderhoud scheelt in de 20-30-40 jaar dat die vloer er ligt.
Ik zou voor parket gaan, ten alle tijden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vanwege alle bovengenoemde redenen (beter met vloerverwarming, onderhoudsvriendelijker, handiger met kinderen) vijf jaar geleden in ons nieuwbouwhuis voor PVC beneden gekozen. Ik ben inmiddels hard aan het sparen voor een andere vloer, want het is echt niet mooi. Echt niet. (Ondanks de kleur en het brede formaat planken). Ik heb spijt dus ;-)
Alle reacties Link kopieren
Als je parket zo veel mooier vindt zou ik dat denk ik doen.

Wij hebben pvc. Gelukkig maar want kregen twee jaar nadat de vloer erin lag een behoorlijke lekkage vanuit het chifon in de keuken. De muur moest open, renovlies en verf opnieuw maar de vloer had niks. Maar goed hoe groot is die kans.

Voor ons was onderhoudsvrij gewoon heel belangrijk (ook nooit hoeven schuren enzo). Maar dat kwam ook door wat lelijke beschadigen in onze vrij dure laminaatvloer in het huis ervoor, dat risico wilde ik gewoon niet meer lopen. En ik ben niet perse dol op de uitstraling van parket. Als je dat zo veel mooier vindt zou ik dat kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook parket doen, maar dan niet de hele tijd gaan lopen zeiken tegen mijn kinderen dat ze voorzichtig moeten zijn. Dan maar een keertje extra schuren en lakken in de loop der jaren, want er moet wel gewoon geleefd worden!
Alle reacties Link kopieren
Hier wel heel blij met PVC.

Zeker als ik dan weer in een stiekem hoekje zo'n ingedroogde plakaat kots vind van de kat (droogt lekker snel op met vloerverwarming)

Of als een plantenpot na een paar weken op dezelfde plek toch niet waterdicht bleek.

Of als ik bij vrienden met parket op visite ben en ze de hele tijd met een theedoek achter hun kinderen aan lopen.

Maar goed, ik vind die van ons niet lelijk. Zelfs de schoonmaakster vroeg waar mn parketreiniger stond.
Je krijgt er spijt van, van PVC. Want idd lelijk.

Je moet er de hele dag naar kijken hè...
jo12345 schreef:
24-02-2020 20:43
Ik zou ook parket doen, maar dan niet de hele tijd gaan lopen zeiken tegen mijn kinderen dat ze voorzichtig moeten zijn. Dan maar een keertje extra schuren en lakken in de loop der jaren, want er moet wel gewoon geleefd worden!
Eens
Alle reacties Link kopieren
Zowel boven als beneden heb ik overal parket. Dat vind ik natuurlijker en warmer.
De kinderen zijn langer groot dan klein in hun jeugd. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat dit zoveel knoeivlekken of ander ongemak heeft opgeleverd.
Wel gebruik ik altijd goede reinigingsmiddelen van de leverancier vd vloer.
Alle reacties Link kopieren
Hout is gewoon het mooist! Daarentegen had ik totaal geen zin om iets van onderhoud te hebben. Ik wist dat ik echt niet om de zoveel tijd weer die vloer in de lak zou gaan zetten. Dus ben ik voor verlijmde PVC gegaan.

Heel veel PVC vond ik ontzettend lelijk en zag echt dat het nep was. Dat mensen zeiden dat het op hout lijkt vond ik echt de grootste onzin. Na heel veel zoeken ben ik toch eentje tegen gekomen die ik wel mooi vond: Lifestyle 7496 visgraat groot. Hier ben ik dan ook zeer blij mee.

Als je PVC neemt, wel de verlijmde variant nemen. De klik versie lees je heel veel problemen over. Daarbij heeft PVC het voordeel dat het ook in de keuken gelegd kan worden, want een overgang naar tegels vind ik ook ontzettend lelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben parket op de begane grond en pvc op de eerste verdieping, ligt er nu vijf jaar in. Parket vind ik mooier, maar voor de bovenverdieping maakt me dat niet zoveel uit.
Ik denk dat doorleefd parket met een paar krasjes en plekjes nog steeds mooier is dan onaangetast pvc. Dus als parket je voorkeur heeft, zou ik daarvoor gaan. Ook met kinderen en katten.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Kijk eens naar het merk Moduleo PVC heel mooi en luxe uitstraling. Hebben wij ook voor gekozen en super blj mee.
Alle reacties Link kopieren
Omdat echt hout door inwerking van UV-licht altijd donkerder wordt (van blond naar bruin is geen uitzondering) vind ik nephout dus mooier.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben parket, dat lag er al toen we hier kwamen wonen. Op laten schuren en laten lakken en het zag er prachtig uit. Inmiddels heb ik er spijt van dat we het er niet uit hebben laten halen en PVC hebben laten leggen. De vloer is inmiddels flink vergeeld en ziet er niet meer uit van de butsen en krassen van speelgoed op de grond (vooral houten speelgoed dat valt is funest). We moeten continu opletten dat de kinderen niks morsen en zodra dat toch gebeurt direct met een doekje erachteraan. In de open keuken ligt het parket en dat vind ik al helemaal een ramp. Oppassen met natte handen, kinderen laten helpen met schoonmaakklusjes of groente wassen ofzo is bijna geen optie, want de vloer gaat eraan als het nat wordt. En ondanks er goed op letten zitten er nu toch lelijke vlekken op de vloer in de keuken. Ik vind kinderen en parket dus een heel slechte combi, zou het nooit meer doen.
Wij wonen in een huurhuis waar al pvc vloer inlag. Ik vond het idee afschuwelijk, maar ik ben er nu aan gewend. Het voelt warm aan. En waar ik bij alle vloeren die ik gehad heb altijd maar al die hondenpoten of voetafdrukken van blote voeten zag, en al het vuil, zie je op deze pvc vloer niks. Dat is heel fijn! Scheelt hoop irritatie.
Ook al vind ik een echte houten vloer veel mooier, dit vind ik een hele fijne 2e. Nooit gedacht dat ik over pvc zo enthousiast kon doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben parket en een zoon van 6. Ik ben er prima tevreden mee en ik doe niets bijzonders. 1 keer per jaar reinigen en hier geen gepaniek over een druppel hier en daar. Maar we hebben in de keuken wel tegels genomen. En we hebben geen tuin en lopen weinig met schoenen door het huis. Dat zorgt voor minder vuil en minder krassen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat het parket er binnenkort uit en komt er pvc. Het heeft er jaren gelegen, maar het is nu echt afschuwelijk. Wij zijn gewoon lui als het om huishouden/onderhoud gaat en dat gaat dus echt niet samen met parket. En inderdaad: toen de kinderen klein waren, heeft de vloer ook flink afgezien.
Bovendien wil ik nu in de gang en de woonkamer dezelfde vloer, maar in de gang moeten fietsen en dat gaat al helemaal niet samen met parket. Tegels vind ik geen optie wegens te koud.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de input iedereen!

Wij hebben dus ook een open keuken en ik ben ook niet zo van een overgang naar tegels (ookal ziet mijn partner dit opzich nog wel zitten). Opzich vrees ik niet heel erg voor mijn oudste, hij is vrij voorzichtig ingesteld. Echter, de kleine weet ik natuurlijk niet.. en de peuterjaren zijn qua onvoorzichtigheid denk ik wel het ergst.. En ik heb inderdaad ook geen zin (en geen tijd) om de hele dag met een doek achter iedereen aan te lopen..

Het is dus echt een afweging tussen super praktisch maar lelijk of minder praktisch maar mooi.. blijft erg lastig maar ik neig wel steeds meer naar parket. En ik stoor me niet zo snel aan een krasje hier of daar. Echter wel een nat geworden vloer waarbij planken of randjes zijn gaan opzetten. Dus die keuken is nog wel een dingetje waar we goed over na moeten denken als we toch kiezen voor parket beneden..

Het blijft zo lastig dit :@@:
Alle reacties Link kopieren
Er zijn PVC vloeren, die zo echt lijken dat ook mensen die in de vloeren-business zitten twee keer moeten kijken voordat ze het zien.
Maar ja, daar hangt dan ook een prijskaartje aan.

Had in mijn vorige huis zo'n vloer. Hebben veel mensen verbaasd opgekeken omdat ze niet geloofden dat het PVC was en geen echt hout.
Inmiddels verhuisd naar een oud huis met lamelparketvloer. Ik mis het PVC. Dit is zoveel kwetsbaarder!
Vocht, krassen e.d. doe mij maar PVC. Als ik er aan toe ben de vloer te vervangen wordt het dat ook weer.
Wij hebben een parketvloer en het is mooi, maar ik vind het ook ontzettend onhandig. Vooral in de zomer loopt iedereen door de open deuren in en uit en zou je dus eigenlijk altijd alles direct met een doekje moeten opvegen. Maar daar ben ik dus te lui voor. En voor groot onderhoud ben ik ook te lui.
In ons oude huis hadden we alleen parket in de zithoek en dat was nog wel te doen.

Ik vind hout heel mooi, maar het blijft bij ons niet mooi, omdat we te rommelig en slordig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waar je ook naar kunt kijken zijn keramische tegels met houtlook. Deze zijn ook zeer onderhoudsvriendelijk (geen vlekken en krassen) en ook niet gevoelig voor zuren en vetten (handig in de keuken!).
Het zijn dus tegels die er uitzien als hout, ook nerven enzo zijn voelbaar. Daarbij kunnen ze dus ook gecombineerd worden met vloerverwarming. Ik vind het echt een ideale oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zijn PVC vloeren razend populair. Dit komt mede omdat de PVC vloer onderhoudsarm, slijtvast, geluidsarm en warmte isolerend is. Tevens hebben PVC vloeren vaak de uitstraling van echt hout en beschikken zij over een zeer harde toplaag. PVC vloeren zijn vrijwel geschikt voor elke ruimte. PVC vloeren kan men verlijmen of kopen met een klikverbinding. Bij PVC vloeren met klikverbinding is de legwijze nagenoeg gelijk aan het leggen van laminaat.

U HEEFT AL EEN PVC VLOER VANAF € 39,95 PER M2 INCL. PRIMEREN, EGALISEREN EN LEGGEN!

Praktisch en mooi gaan heel goed samen bij deze vloeren en ze zijn uitermate geschikt voor vloerverwarming en -koeling.

Doordat er een groot assortiment bestaat aan verschillende PVC vloeren, heeft u keuze genoeg om een mooie PVC vloer uit te kiezen. Dit alles tegen een zeer betaalbare prijs.

Onze merken Forbo, Greenflor, Moduleo, Wineo, Gerflor en Lifestyle bieden erg mooie PVC vloeren aan.

U zult ervan verstelt staan wat een PVC vloer allemaal te bieden heeft.

dit is de site. https://www.aadjanse-stoffering.nl/pvc-vloeren/
Wij hebben het op de trap, en op de boven verdieping. en volgens jaar ook op de begane grond. Er is echt heeeeeel veel keus en het is echt mooi
Erg handig ook met 2 honden in huis.
Alle reacties Link kopieren
Brammie_vds schreef:
26-02-2020 12:21
Waar je ook naar kunt kijken zijn keramische tegels met houtlook. Deze zijn ook zeer onderhoudsvriendelijk (geen vlekken en krassen) en ook niet gevoelig voor zuren en vetten (handig in de keuken!).
Het zijn dus tegels die er uitzien als hout, ook nerven enzo zijn voelbaar. Daarbij kunnen ze dus ook gecombineerd worden met vloerverwarming. Ik vind het echt een ideale oplossing.

Dit! Man wilde eerst pvc, ik niet. Toen kwamen we dit tegen. Nog steeds de beste keuze, hebben het nu 4 jaar en nog steeds heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook pvc en ben nog steeds erg blij met onze keuze.
Kijk eens bij moduleo impress. Dat ziet er verre van nep uit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven