Tuinafscheiding die geluid vermindert

29-02-2020 17:04 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb al gegoogled op geluidsreducerende tuinafscheidingen maar het lijkt enerzijds vrij onmogelijk (weerkaatsing geluid, zo hoog nodig dat het juist weer niet toegestaan is etc) of er hangt een enorm kostenplaatje aan zonder veel ervaringen ermee.

Ik vrees dat het het niet echt mogelijk is, maar ik dacht misschien hebben jullie nog ideeën of ervaringen met een tuinafscheiding die het geluid wat de tuin in komt toch een beetje reduceert.

Gaat om een gewone rijtjeswoning, hutje op de hei zit niet in het budget 😉
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Over wat voor geluiden hebben we het dan? Verkeersgeluiden, housefeest, parkiet van de buren?
Alle reacties Link kopieren
Goedkoopste oplossing is besluiten om je niet meer te ergeren denk ik. Of in gesprek gaan met je buren.

Geluidreductie lijkt me niet haalbaar
Een groenblijvende heg ipv een schutting.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je op se grond liggen? Tegels, gras, begroeing?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
SweetFirefly schreef:
29-02-2020 17:07
Wat heb je op se grond liggen? Tegels, gras, begroeing?
Dat speelt idd ook een rol. Vooral géén betegeling, want dat weerkaatst.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
29-02-2020 17:06
Over wat voor geluiden hebben we het dan? Verkeersgeluiden, housefeest, parkiet van de buren?
Een parkiet zal er vast ook tussen zitten in de volliere 😂.

Maar gaat om de buren :).
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 65% gras denk ik ongeveer. Een heg is niet echt haalbaar wegens katten die ik graag in m'n eigen tuin wil houden.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Geen enkele schutting houdt geluid tegen. Dus als je buren erg lawaaierig zijn, is de enige optie het gesprek met de buren aangaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Een schutting mag maar een bepaalde hoogte hebben. Hierbij is zacht materiaal wat geluid dus absorbeert handig. En ook als de bovenkanten van de schutting iets naar binnen buigen richting jullie tuin kan het schelen. Wat jullie decibellen betreft, niet die van de buren. Maar, waarschijnlijk gaat deze investering aangezien het om directe buren gaat niet opleveren wat je hoopt. Het is namelijk meer geschikt voor schuttingen die in de buurt van bv. een snelweg liggen en vaak ook voorzien zijn van een geluidswal. Voor geluid zo dichtbij als bij jou zit er weinig anders op dan het gesprek (weer?) aangaan.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Een brede, groene heg zal het geluid meer dempen dan een houten schutting. Hoe hoger de heg, hoe minder geluid er nog overheen komt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, vreesde het al een beetje, maar niet geschoten is altijd mis, denk misschien heb ik toch nog iets gemist in m'n googletocht :)
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Het effect van alle geluidsreducerende oplossing zijn in een open ruimte beperkt.
En zachte materialen buiten toepassen is ook meestal niet optimaal.

Eén van de weinige materialen die helpen is lood. Als je de schutting bekleedt met lood dan vangt dit geluid op doordat het een zwaar en zacht materiaal is wat toch weersbestendig is.
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
29-02-2020 17:23
Bedankt voor de reacties, vreesde het al een beetje, maar niet geschoten is altijd mis, denk misschien heb ik toch nog iets gemist in m'n googletocht :)
Maar waarom ben je nooit met de buren in gesprek gegaan, op een vriendelijke manier? Ik neem aan dat je behoorlijk kennis hebt gemaakt met de buren toen je er kwam wonen, en dan is het toch een kleine moeite om even aan te bellen en te zeggen: "Misschien merken jullie het niet zo, maar als jullie de smartlappenzender op volle sterkte hebben aan staan in de tuin elke dag, is dat best hard te horen in mijn tuin. Kunnen we afspreken dat het volume iets lager gaat? Dat zou ik erg fijn vinden."
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
29-02-2020 17:30
Maar waarom ben je nooit met de buren in gesprek gegaan, op een vriendelijke manier? Ik neem aan dat je behoorlijk kennis hebt gemaakt met de buren toen je er kwam wonen, en dan is het toch een kleine moeite om even aan te bellen en te zeggen: "Misschien merken jullie het niet zo, maar als jullie de smartlappenzender op volle sterkte hebben aan staan in de tuin elke dag, is dat best hard te horen in mijn tuin. Kunnen we afspreken dat het volume iets lager gaat? Dat zou ik erg fijn vinden."

Haha, dat moet je eens proberen, anno 2020. Ik voorspel dat in ieder geval de woorden "kanker" en "mongool" worden gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zeker geluidswerende schuttingen zoals de Kokowall maar die zijn helaas behoorlijk aan de prijs...
https://www.vtwonen.nl/tuinieren/schutt ... schutting/
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
29-02-2020 17:39
Haha, dat moet je eens proberen, anno 2020. Ik voorspel dat in ieder geval de woorden "kanker" en "mongool" worden gebruikt.
Ik weet niet wat voor buren jij hebt, maar ik heb dat in al de 20 jaar dat ik naast mijn huidige buren wordt nog nooit meegemaakt. Ik betwijfel zelfs of ze dat soort uitdrukkingen überhaupt ooit bezigen jegens andere mensen. Niet iedereen woont in een achterbuurt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
29-02-2020 17:41
Er zijn zeker geluidswerende schuttingen zoals de Kokowall maar die zijn helaas behoorlijk aan de prijs...
https://www.vtwonen.nl/tuinieren/schutt ... schutting/
Prijs maakt me niet eens zo uit, maar het weinig tot geen ervaringen kunnen vinden ermee vind ik lastig.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Of zoiets bijvoorbeeld, ook onbetaalbaar vrees ik :sigh:
http://www.greenwall.nl/products/greenwall-classic
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
het allerbeste is een brede wand van struiken, bijv. bamboe
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
29-02-2020 17:48
Prijs maakt me niet eens zo uit, maar het weinig tot geen ervaringen kunnen vinden ermee vind ik lastig.
Ja dat snap ik. Hieronder een link naar een aantal projecten van Greenwall, misschien kun je navraag doen bij particulieren/bedrijven die deze schuttingen hebben laten plaatsen?
http://www.greenwall.nl/projecten
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
moonenz schreef:
29-02-2020 17:14
Ik heb 65% gras denk ik ongeveer. Een heg is niet echt haalbaar wegens katten die ik graag in m'n eigen tuin wil houden.
Dichte schutting plaatsen en daarvoor een haag van bamboe
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
29-02-2020 17:47
Ik weet niet wat voor buren jij hebt, maar ik heb dat in al de 20 jaar dat ik naast mijn huidige buren wordt nog nooit meegemaakt. Ik betwijfel zelfs of ze dat soort uitdrukkingen überhaupt ooit bezigen jegens andere mensen. Niet iedereen woont in een achterbuurt.
Ik hoor m'n buren wel ergere dingen zeggen in hun privé telefoongesprekken die ze in de tuin voeren bij mooi weer en die ik als de deur openstaat vanaf de bank met tv aan nog letterlijk kan volgen.....
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Een dichte serre
wat ook helpt: een fontein of lopend water. Rustgevend geluid dat ander geluid naar de achtergrond dringt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven