Elektricien- nieuwe lamp ophangen

01-03-2020 14:21 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe lamp gekocht voor een punt waar drie draden zitten (twee met kroonsteentje: blauw en bruin en een hele met tape afgeplakt.

Nu moeten de draden korter. Nou staat me bij dat afknippen prima kan zolang ik maar zorg dat de draden elkaar niet raken. Klopt dat?

Andere optie is stroom er af maar dat is even heel onhandig, dan moet de hoofdschakelaar en dat geeft weer gedoe met wekkers en klokken.

Dus: kan ik geel afknippen en opnieuw tapen (nwe lamp heeft alleen bruin en blauw nodig) en daarna stuk voor stuk de andere twee doen? Ik begin dus met geel. Doe daarna blauw en doe restant in nwe lamp en daarna bruin plus restant in nwe lamp.
Wat is nou belangrijker? Een paar wekkers goed zetten of een elektrische schok voorkomen? In principe en als alles goed is aangesloten, is het genoeg om de lichtschakelaar uit te zetten, maar ik zou het risico niet nemen.
Ik zou gewoon de groep even uitzetten voordat je ermee gaat werken, hoeft niet meteen de hoofdschakelaar om ;)
Alle reacties Link kopieren
Eh.. als je het niet zeker weet zou ik absoluut niet zelf gaan knutselen, en al helemaal niet zonder de stroom eraf te halen....
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
01-03-2020 14:28
Wat is nou belangrijker? Een paar wekkers goed zetten of een elektrische schok voorkomen? In principe en als alles goed is aangesloten, is het genoeg om de lichtschakelaar uit te zetten, maar ik zou het risico niet nemen.

nou inderdaad o_o
1. Je bent er duidelijk niet zo in thuis DUS moet je altijd de stroom er sowieso af halen. En ja je kan toch onder stroom komen te staan als de draden elkaar niet raken.

2. Daarnaast moet je terughoudend zijn met het inkorten van die draden; je kan ze beter een beetje terug duwen of oprollen.

3. Het is gek als je lamp kortere draden nodig heeft om op te hangen. Je lamp hangt toch niet aan die draden? En elke lamp heeft de mogelijkheid om wat extra lengte aan draad kwijt te kunnen. Ben je niet iets aan het bedenken wat helemaal niet de bedoeling is?

4. De geelgroene aardedraad is er ook niet voor niets en elke lamp heeft ook een aansluiting daarvoor. Als die draad er zit kan je die dus beter wel op de lamp aansluiten.
Alle reacties Link kopieren
Als je gewoon de lichtschakelaar uit zet, hoeft de stroom er echt niet af. Wel even zorgen dat niemand aan die schakelaar komt terwijl je bezig bent.

Hierna kan je de draden prima afknippen, maar zoals Shifty al aangeeft is dat waarschijnlijk onnodig.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je dit niet weet, laat het dan over aan iemand die weet waar hij mee bezig is.
Eén van de draden staat stroom op dus je kunt een behoorlijke klap krijgen wanneer je die doorknipt.
Verder verbaas ik mij over de bruine draad, ik zou een zwarte draad verwachten, tenzij er een schakelaar op de lamp zelf zit.

Wat hierboven staat, de lichtschakelaar uitzetten, dat werkt niet omdat er geen geschakelde draad bij zit tenzij er heel erg gerotzooid is met de bedrading.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Waar ga je de lamp ophangen? In welke ruimte?

Ik zou bij knippen van draden die aangesloten zijn op het net altijd de stroom eraf halen. Deze draden staan onder 220V. Bruin en zwart zijn hetzelfde, geel/groen is de aarde en die heb je in bijv de keuken en de badkamer zeker nodig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een zwarte en een bruine draad zijn zeker niet hetzelfde.
Een zwarte draad komt bij een schakelaar vandaan en kan je dus met een schakelaar spanningsvrij maken.
Een bruine draad komt direct uit de groepenkast en is dus alleen spanningsvrij te maken door de betreffende groep uit te schakelen.
Niet geschoten is altijd mis
viva-amber schreef:
01-03-2020 15:46
Bruin en zwart zijn hetzelfde
Heb jij een hekel aan TO of zo?
Alle reacties Link kopieren
Met elektra werken doe je sowieso spanningsvrij. De bruine en de zwarte draad sluit je op dezelfde manier aan op de lamp dat is meer wat ik bedoel. Dat ze hetzelfde doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ShaunTheSheep schreef:
01-03-2020 16:24
Heb jij een hekel aan TO of zo?
:HA:

Maar serieus TO, werk gewoon veilig en haal de stroom er even af. Je kan een flinke oplawaai krijgen.

En wat Shifty zegt is ook waar. Je wil niet teveel draad verliezen. Iedere keer dat je de lamp verwisseld heb je draad nodig. Nu denk je waarschijnlijk “ja maar deze lamp gaat heel lang mee” maar ooit ga jij of iemand anders hem vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Als je bruin en blauw hebt, is het zowieso geen lamp-aansluiting, maar een stopcontact-aansluiting en moet je zeker niet zomaar gaan afknippen. Afknippen van de geel-groene draad is bij een stopcontact-aansluiting echt niet wenselijk. Verdiep je in de materie, of laat het iemand doen, die weet wat 'ie doet.

Bruin = fase = 230Volt = altijd gevaarlijk = minstens de groep uitschakelen voordat je iets doet.
Blauw = nul = 0V = in theorie. Er zijn klussers die blauw nog wel eens ergens anders voor gebruiken => meten is weten
Zwart = schakeldraad = draad vanaf een schakelaar. Staat die aan => 230Volt; staat die uit => in theorie 0V
Geel-groen = rand-aarde = voor metalen lamp-behuizingen aansluiten, anders los laten hangen = liever niet afknippen om volgende bewoners niet op kosten te jagen.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
01-03-2020 15:57
Een zwarte en een bruine draad zijn zeker niet hetzelfde.
Een zwarte draad komt bij een schakelaar vandaan en kan je dus met een schakelaar spanningsvrij maken.
Een bruine draad komt direct uit de groepenkast en is dus alleen spanningsvrij te maken door de betreffende groep uit te schakelen.
Goed om te weten!
Hij bleek toch zwart te zijn ;-)

Maar de sleutel van de meterkast kwam toch boven water en ik heb de lamp dus opgehangen met stroom er af.
Het werkt dus me happy!

@: de geel/groene draad: er was echt maar plaats voor twee draden in de lamp?! De geel/groene heb ik idd afgeplakt en de muur ingeduwd.

De lamp moest op de muur en had weinig ruimte dus moest de draden echt iets korter maken.
Alle reacties Link kopieren
De geel/groene draad moet vaak vast gemaakt worden aan het frame van de lamp, niet aan een kroonsteentje.
Niet geschoten is altijd mis
YellowLemon schreef:
01-03-2020 16:33
Maar serieus TO, werk gewoon veilig en haal de stroom er even af. Je kan een flinke oplawaai krijgen.

Ja maar dan moet ze de wekker en het klokje van de magnetron opnieuw instellen, en dat geeft zo'n gedoe.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
01-03-2020 20:36
Ja maar dan moet ze de wekker en het klokje van de magnetron opnieuw instellen, en dat geeft zo'n gedoe.
Hm als je op een keukentrapje staat en je krijgt een oplawaai van 220volt kun je er zomaar afvallen. Achterover misschien. Dan kun je behoorlijk lelijk in de kreukels komen. Als de buurvrouw na 3 dagen de politie belt en je in een ambulance naar het ziekenhuis wordt gereden zijn waarschijnlijk je eerste woorden als je weer bijkomt 'gelukkig staat het klokje van de magnetron nog goed'.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven