Vloerbedekking van de trap

06-03-2020 17:06 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen graag de vloerbedekking van onze trap verwijderen. Een klus waar ik al een tijdje tegenop zie.

Iemand tips hoe je dit het beste aanpakt? Lijmresten verwijderen?

Het liefst wil ik de trap daarna schilderen, dus ook daarvoor zijn tips zeer welkom.
Alle reacties Link kopieren
We hebben vrij dure lijmverwijderaar gekocht. Wat een verademing was dat, het gleed er daarna zowat af :)

Hoe wil je t schilderen? Een kleur of een terug naar houtkleur schuren en dan een transparante lak of beits?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt 2 mogelijkheden: het zit er al tijden op en het is gele lijm. Dat is bisonkit. In de loop van de jaren verandert dat van samenstelling waardoor je het op kunt lossen met water. Vervolgens krijg je een soort gummi-achtig spul wat je zo lossteekt.
Het kan ook witte lijm zijn. Dat is niet zo fijn, want dat zit echt muurvast.

Het tapijt kun je loshalen door een schroevendraaier in een hoekje te zetten en dan peur je het wel los. Vervolgens met een schroevendraaier goed beetpakken en dan trek je het er wel af.

Het is echt rotwerk. Als je er weer tapijt opdoet bespaar je jezelf heel veel moeite.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Niet te vergeten dat er ook heel veel nietjes in de trap zitten waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tips al. Ik wil het liefst de trap schilderen als de vloerbedekking eraf is. In een leuk kleurtje.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
06-03-2020 17:15
Niet te vergeten dat er ook heel veel nietjes in de trap zitten waarschijnlijk.
oh ja! De nietjes :cry:
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
snap best dat je er tegenop ziet. Het is echt een van de vervelendste doe het zelf klussen die er zijn.
Begin eerst eens met 1 trede. Mogelijk gaat het er makkelijk af.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vorig jaar met de verhuizing gedaan. Vloerbedekking zat er al tientallen jaren op.
In een hoekje inderdaad lospeuteren en ik kon het zo lostrekken. Binnen 10 minuten alles van de trap af. Nietjes viel bij mij wel mee.
Maar dan de lijm. Heb van alles geprobeerd, maar één ding hielp bij mij echt goed. Dasty erop spuiten en ongeveer één tot anderhalf uur laten intrekken. Kon het erna met een zo'n platte beitel (weet de echte naam even niet) zo ervan halen.
Treden nog even nalopen op kleine restjes en klaar was ik.
Vergeet ook de onderkant van de overhangende randjes niet, die zijn wel rot om te doen.
Wij stelden de klus ook al tijden uit. De vloerbedekking kwam er nog wel af, maar toen..... uiteindelijk hebben we een excentrische schuurmachine gehuurd om de treden goed kaal te kunnen krijgen. Toen alle stootborden vastgezet (de trap kraakte erg), gronden, kitten, nogmaals gronden en dan binnenkort eindelijk aflakken, hoop ik.

In ons vorige huis ging het veel makkelijker. Hangt denk ik van type lijm af en/of hoe lang het er op zit. Hoop dat het voor jou meevalt als je eenmaal gaat beginnen!
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het ook voor mij, Shaun!

Ik kan me ook nog een trap herinneren waar een vriend een Mouse schuurmachine op oververhitte. Dus dat gaan we niet proberen. Heb nu als opties;

Dure lijmverwijderaar
Water (als ik mazzel heb)
Dasty
Schuurmachine

Oppassen voor nietjes en als het echt een drama is, toch weer vloerbedekking erop.

Dank jullie!
Kan je na gaan van wat voor soort hout de trap is gemaakt? Als het zacht hout is (vuren o.i.d.) dan leent de trap zich niet heel erg om te schilderen.
Alle reacties Link kopieren
Goede fastool schuurmachine kopen als je m vaker gaat gebruiken. Verder had ik een gevalletje lijmverwijderaar, 1 tip nog; niet in dat spul gaan zitten zoals ik deed 🤷🏻‍♀️
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
06-03-2020 21:53
Kan je na gaan van wat voor soort hout de trap is gemaakt? Als het zacht hout is (vuren o.i.d.) dan leent de trap zich niet heel erg om te schilderen.

Ga ik even naar kijken. Het is een huis uit de jaren 60..
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
06-03-2020 21:57
Goede fastool schuurmachine kopen als je m vaker gaat gebruiken. Verder had ik een gevalletje lijmverwijderaar, 1 tip nog; niet in dat spul gaan zitten zoals ik deed 🤷🏻‍♀️
Oh nee! Kan me voorstellen dat dat geen goed plan is! Wat gebeurde er?
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
06-03-2020 21:57
Goede fastool schuurmachine kopen als je m vaker gaat gebruiken. Verder had ik een gevalletje lijmverwijderaar, 1 tip nog; niet in dat spul gaan zitten zoals ik deed 🤷🏻‍♀️
:HA:
Hetismogelijk schreef:
07-03-2020 06:57
Ga ik even naar kijken. Het is een huis uit de jaren 60..

Het kan alle kanten op; het bouwjaar zegt niet zo veel. Misschien zijn er vergelijkbare huizen/buren die de trap kaal gemaakt/geschilderd hebben? Als het zacht hout is dan slijt het vrij snel en loop je dus de verflaag er relatief snel af. In dat geval zou je bijvoorbeeld een traprenovatiesysteem er op los kunnen laten. Dat is wel wat kostbaarder maar dan hoef je ook weer niet al het werk te doen.
Hetismogelijk schreef:
07-03-2020 06:58
Oh nee! Kan me voorstellen dat dat geen goed plan is! Wat gebeurde er?

Haar kont werd lijmvrij :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
We hadden sopje gemaakt met afwasmiddel en daar een theedoek in nat maken. Deze legden we op de treden en dan met het strijkijzer goed heet maken. We konden de tapijt treden er zo aftrekken.

De lijm hebben we verwijderd door 10 minuten in te weken met Dasty. Daar zijn we ooit bij toeval achter gekomen dat dat als een trein werkt bij tapijt lijm.
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 08:58
1.02% gewijzigd
Poeszie schreef:
06-03-2020 21:57
Goede fastool schuurmachine kopen als je m vaker gaat gebruiken. Verder had ik een gevalletje lijmverwijderaar, 1 tip nog; niet in dat spul gaan zitten zoals ik deed 🤷🏻‍♀️
Vertel! :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje33 schreef:
07-03-2020 08:56
We hadden sopje gemaakt met afwasmiddel en daar een theedoek in nat maken. Deze legden we op de treden en dan met het strijkijzer goed heet maken. We konden de tapijt treden er zo aftrekken.
De 'natte theedoek - strijkijzer' combinatie werkt hier ook voor de vloerbedekking! Bedankt voor deze tip! Het is nog wel bewerkelijk, maar veel makkelijker. Zijn nu op ongeveer 2/3. Dan beginnen we aan de lijmresten.

Probeer denk ik eerst Dasty, want dat heb ik in huis. Schoonvader heeft ook zijn schuurmachine te leen aangeboden.
Je kunt ook, als al het andere niet helpt, een Fein machine huren. Stuift niet en zaagt/steekt alles eraf.
Zet de trap voor je hem in de kleurlak schildert, in de transparante lak. Als je dan ooit beslist dat je een houten trap wilt zien hoef je niet zoveel te schuren.
Dasty is trouwens ook heel geschikt om verf vetvrij te maken voor het schuren en opnieuw schilderen. Wel onverdund gebruiken dan en goed afnemen met schoon water.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Nou, je krijgt daar een rode kont van. Brandt een btje
De vloerbedekking was er bij ons in een ochtendje af. Maar toen...de trap kraakte zo erg en de lijm zat zo muurvast. En al die nietjes. Ook viel het ons tegen hoeveel herrie het maakt als we de trap op en af lopen (gezin met 2 kinderen). Het is een oud huis en het klonk echt door het hele huis. We hebben besloten hem toch maar opnieuw te laten bekleden.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
08-03-2020 20:02
De 'natte theedoek - strijkijzer' combinatie werkt hier ook voor de vloerbedekking! Bedankt voor deze tip! Het is nog wel bewerkelijk, maar veel makkelijker. Zijn nu op ongeveer 2/3. Dan beginnen we aan de lijmresten.

Probeer denk ik eerst Dasty, want dat heb ik in huis. Schoonvader heeft ook zijn schuurmachine te leen aangeboden.
Het strijkijzer was daarna wel naar de maan trouwens.

Ik vond schuren niet werken eigenlijk. Dan werd het een soort plakkaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven