Alternatief gangdeur > schuifdeur/vouwdeur?

07-03-2020 06:52 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Voor mijn kat wil ik een kattenluik in de voordeur zetten. Achter de voordeur begint een vrij lange gang met aan de zijkant deuren naar de meterkast, de slaapkamer, het toilet en de badkamer. De gangdeur zit pas aan het eind van de gang. In verband met tocht van het kattenluik wil ik graag een soort afsluiting creëren achter de mat, haaks op het stuk(je) van de muur tussen de deur van de meterkast en slaapkamer in. Iets dat ik open kan doen als ik thuiskom of visite binnenlaat etc. maar dat ik anders bijv. voor 80/90% dicht kan doen (zodat de kat er nog wel langs kan, maar het grootste deel van eventuele tocht tegengehouden wordt). Zelf zat ik te denken aan iets van een schuif/vouw/harmonica achtige oplossing, alleen lijken standaard vouwdeuren niet los geplaatst te kunnen worden (dus slechts bevestigd aan één kant).

Verder kan ik niet veel anders bedenken dan een losstaande oplossing, zoals een schuifbaar scherm, room divider achtig. Maar misschien hebben jullie nog ideeën? Zat zelfs nog te denken aan gordijnen, maar dat lijkt me niet mooi of handig (of hygiënisch).

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een zwaar of verzwaard gordijn doen. Kat piept er onderdoor en het valt terug in model.

Want wat is anders het verschil of jij nou de voordeur open moet doen of de tochtdeur?
Ik denk dat wat dansenindewind zegt eigenlijk de enige juiste oplossing is. Tocht krijg je door de kleinste kieren en een deur die een stukje openstaat vermindert geen enkele vorm van tocht. Misschien komt er nog een andere optie. Ik vind trouwens een zwaar gordijn als doorgang ook altijd een mooi gezicht. Trouwens, er zijn toch wel tochtvrije kattenluikjes?
Alle reacties Link kopieren
Koop een luik dat werkt op de chip van de kat. En dan een dualscan, zodat het luik ook pas ontgrendeld als de kat echt naar buiten wil. Dat voorkomt een open waaiend luik als het hard waait. Ik heb er zelf een en ik vind de tocht echt ontzetten meevallen. https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... lap/407544
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet het dan maar aan 1 kant bevestigd worden? Zou een vouwdeur volledig bevestigen niet gewoon een optie zijn? Je bent niet verplicht hem dan ook altijd helemaal dicht te doen.

En wij hadden nooit tocht van het kattenluik. Eentje op chip.
nijntje* wijzigde dit bericht op 07-03-2020 08:46
0.81% gewijzigd
Ja, zo’n tochtgordijn zoals veel cafés hebben hangen bij de deur. Dat lijkt de meest logische oplossing. Of ben je dan al het licht in je gang kwijt?
Investeer in een goed kattenluik dat niet tocht?

En als toch nu al een probleem is dan probeer iets aan de oorzaak te doen?
Alle reacties Link kopieren
Van een kattenluik heb je toch niet meer tocht? Dat ding gaat alleen open als je kat er doorheen gaat. Zeker als het eentje met chip is, die vergrendeld steeds.
Iets wat je 80-90% dicht kan doen lost ook geen tocht op. Als je kattenluikje open gaat dan is je voordeur ook 90% dicht :idee:
Alle reacties Link kopieren
In mijn oude huis had ik het idee dat het kattenluik toch koude lucht doorliet als het luik dicht was. Daar hadden we vlak voor de deur een tweede tussendeur die altijd op een kier stond en dat leek de tocht sterk te verminderen, vandaar nu weer deze gedachte. Maar misschien is een gordijn toch niet zo’n slecht idee. Het is tenslotte ook maar de gang, en die is van zichzelf al vrij donker dus het maakt niet uit dat het gordijn dan licht tegenhoudt.

Dank voor het meedenken! :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven