Intercom zoemer/bel uitschakelen

18-03-2020 11:43 28 berichten
Beste lezers,

Ik woon in een appartementencomplex gebouwd in 1977.
En er zit een intercom van siemens in.
Online heb ik begrepen dat het eerder ook ATEA werd genoemd.
Nu heb ik mijn intercom open geschroefd en zag een 10-polig connector met verschillende kleuren.
Ik ben echt een leek, maar welke draadje zou voor eruit moeten voor de zoemer/ bel uit te schakelen?
En hoe kan ik dat het beste doen?
Alvast bedankt.
Mijn intercom heeft gewoon een uitknop.
Helaas heeft mijn intercom geen uitknop, want dan was het probleem opgelost.
Want er wordt steeds op verschillende tijden aangebeld en ik schrik dan wakker.
Dat is niet prettig en het is al zover dat ik al met een spanning ga slapen.
En ik wil gewoon volledig rust kunnen hebben in mijn huis.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet de hoorn er af laten, bij ons hoor je dan enkel nog geklik.
Alle reacties Link kopieren
Die intercom is waarschijnlijk van de VvE en dat betekent dat de VvE de aangewezen partij is voor het uitvoeren van werkzaamheden. Zullen ze waarschijnlijk/misschien wel doen, maar kosten komen voor jouw rekening.

Quick and dirty oplossing: één persoon beneden drukt op de bel, andere persoon in het appartement maakt steeds één draad los. Wel goed documenteren (briefje in de intercom) wat je hebt gedaan.

Je kunt het ook nog anders doen: als je de zoemer kunt identificeren, maak je de verbinding naar de zoemer los. Rest laat je zoals het is
sophie_emma wijzigde dit bericht op 18-03-2020 12:04
14.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan die hele connector er makkelijk uitgeklikt worden? Dan de hele eruit halen. Dan kan je hem er ook zo weer in klikken als je wel weer de bel aan wil.
Ik heb nu de hoorn eraf gehaald dus ik hoor geen beltoon meer.
Maar ik weet dus niet of het daarmee is opgelost.
Ik zag wel allemaal draadjes maar weet niet welke nummer ik moet ontkoppelen van de 10 polig connector.

Ik zou het niet erg vinden om de rekening te betalen maar i.v.m. corona doen ze geen klussen aan huis.

En ik kan geen 2 weken wachten omdat ik gewoon gestrest begin te raken.
Ik ben al zo ver om heel de intercom te slopen.

Maar dat is ook niet de oplossing.
Hecamel schreef:
18-03-2020 12:03
Kan die hele connector er makkelijk uitgeklikt worden? Dan de hele eruit halen. Dan kan je hem er ook zo weer in klikken als je wel weer de bel aan wil.
Als heel de connector eruit gehaald wordt, dan werkt er niks meer.
Het zou toch fijn zijn om de deur van afstand te kunnen blijven openen.
De hoorn eraf halen, kan soms problemen leveren. Bij ons in de flat hoor je wat er dan bij jou thuis gebeurd als je hem eraf laat.
Alle reacties Link kopieren
Lovely05 schreef:
18-03-2020 12:09
Als heel de connector eruit gehaald wordt, dan werkt er niks meer.
Het zou toch fijn zijn om de deur van afstand te kunnen blijven openen.
Als je de bel niet hoort, weet je ook niet of er iemand voor de deur staat.
Het op afstand openen is dan ook niet meer nodig....
[of ben ik nu gek]
vivagirl2013 schreef:
18-03-2020 13:18
De hoorn eraf halen, kan soms problemen leveren. Bij ons in de flat hoor je wat er dan bij jou thuis gebeurd als je hem eraf laat.
Ik heb de hoorn er geheel afgehaald.
Want als je de hoorn ernaast zet hoor je ook ruis en de intercom van beneden.
daddy_gijs schreef:
18-03-2020 13:23
Als je de bel niet hoort, weet je ook niet of er iemand voor de deur staat.
Het op afstand openen is dan ook niet meer nodig....
[of ben ik nu gek]
De functie dat de deur op afstand op kan hoeft niks mee gedaan te worden.
Maar ik snap jouw opmerking.
Hoe minder er aan de draadjes wordt gedaan des te beter.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er natuurlijk van af welk type ATEA/Siemens je hebt.
Een schema is hier te vinden:
https://www.deur-intercom.nl/deurinterc ... eiding.pdf

Zoals ik het zie, is pin5 (geel) degene die steeds aan de zoemer is aangesloten.
Maar zoals eerder gezegd: het is risicovol om zelf aan het ding te prutsen (maar als je geen andere optie hebt).

De zoemer zit overigens meestal niet bij de telefoon-deur-schakelaar, maar een apart kastje ergens in de hal of in de woonkamer. Je zou ook die kunnen open maken en de draden daar losmaken.


Het is, neem ik aan, een schroef met een draad eronder (niet echt een connector).
daddy_gijs schreef:
18-03-2020 13:31
Het hangt er natuurlijk van af welk type ATEA/Siemens je hebt.
Een schema is hier te vinden:
https://www.deur-intercom.nl/deurinterc ... eiding.pdf

Zoals ik het zie, is pin5 (geel) degene die steeds aan de zoemer is aangesloten.
Maar zoals eerder gezegd: het is risicovol om zelf aan het ding te prutsen (maar als je geen andere optie hebt).

De zoemer zit overigens meestal niet bij de telefoon-deur-schakelaar, maar een apart kastje ergens in de hal of in de woonkamer. Je zou ook die kunnen open maken en de draden daar losmaken.


Het is, neem ik aan, een schroef met een draad eronder (niet echt een connector).
Hartelijk dank.
Ik ga het proberen, bij deze is het een ingebouwde zoemer.
De reden is ook dat het gaat om mijn verslaafde broer.
Die op verschillende tijden aanbelt en dan om geld of dingen komt vragen.
En om hiervan afstand te kunnen nemen moet die zoemer eraf.
Want de situatie is al moeilijk zat en geeft al genoeg stress.
Dan laat staan iemand die zijn behoefte boven jouw grenzen stelt.
Want het is al gecommuniceerd dat ik het niet wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lovely05 schreef:
18-03-2020 13:55
De reden is ook dat het gaat om mijn verslaafde broer.
Die op verschillende tijden aanbelt en dan om geld of dingen komt vragen.
En om hiervan afstand te kunnen nemen moet die zoemer eraf.
Want de situatie is al moeilijk zat en geeft al genoeg stress.
Dan laat staan iemand die zijn behoefte boven jouw grenzen stelt.
Want het is al gecommuniceerd dat ik het niet wil hebben.

Wat heftig Lovely. Ik hoop dat je iets hebt aan de link en uitleg van daddy_gijs en dat het lukt.

@daddy_gijs: als TO bekend bezoek krijgt kunnen zij TO bellen/appen dat ze er zijn en dan is het makkelijk als TO van afstand de deur nog kan bedienen.
[quote=S-Groot post_id=31119184 time=1584539048 user_id=288703]
Wat heftig Lovely. Ik hoop dat je iets hebt aan de link en uitleg van daddy_gijs en dat het lukt.

Dank je wel.
Het is ook heftig, daarom is rust belangrijk om helder naar de situatie te kunnen kijken.
Maar wanneer die bel gaat, staat mijn hart telkens even stil.
Het is ook niet goed voor mijn gemoedstoestand.
Dus vandaar om in rust te kunnen leven wil ik die zoemer eraf.
Lovely05 schreef:
18-03-2020 13:55
De reden is ook dat het gaat om mijn verslaafde broer.
Die op verschillende tijden aanbelt en dan om geld of dingen komt vragen.
En om hiervan afstand te kunnen nemen moet die zoemer eraf.
Want de situatie is al moeilijk zat en geeft al genoeg stress.
Dan laat staan iemand die zijn behoefte boven jouw grenzen stelt.
Want het is al gecommuniceerd dat ik het niet wil hebben.
Heel vervelend dit. Hopelijk heb je snel je rust weer terug. Take care.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
18-03-2020 14:44
Wat heftig Lovely. Ik hoop dat je iets hebt aan de link en uitleg van daddy_gijs en dat het lukt.

@daddy_gijs: als TO bekend bezoek krijgt kunnen zij TO bellen/appen dat ze er zijn en dan is het makkelijk als TO van afstand de deur nog kan bedienen.
Inderdaad heftig. Maar ga ajb niet verder zelf prutsen aan de intercom. Voor je het weet heeft het hele gebouw geen bel meer. Dat heb ik in ons gebouw vaker meegemaakt. 'Nieuwe' bewoners worden er op gewezen dat ze bij het verbouwen absoluut niet zelf aan dat ding mogen prutsen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
18-03-2020 15:01
Inderdaad heftig. Maar ga ajb niet verder zelf prutsen aan de intercom. Voor je het weet heeft het hele gebouw geen bel meer. Dat heb ik in ons gebouw vaker meegemaakt. 'Nieuwe' bewoners worden er op gewezen dat ze bij het verbouwen absoluut niet zelf aan dat ding mogen prutsen.
Dat is ook het laatste wat ik wil dat anderen er last aan ondervinden.
Heb je misschien andere tips waardoor ik niet aan de intercom hoeft te zitten.
Want het is echt vervelend als je net aan het relaxen bent dat die bel 3x achter elkaar gaat.
En om bijv. 05.45 de bel gaat en je uit je slaap schrikt.
En dan word ik boos en beleef mijn dag in spanning.
Ik loop ook aan niet via de voordeur of kijk al 10 keer om me heen.
Ik weet het ook niet meer dan voor mezelf te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je hoor TO!
In mijn geval zou ik aan gaan kloppen bij de voorzitter van de VVE. Bij ons woont hij in het gebouw, kent alle bewoners en weet wie waar verstand van heeft.
Mijn man zegt dat - als niemand je verder kan helpen - je het best het draadje van je eigen belknop beneden los maakt. Dan heb je veel minder kans dat je het 'systeem' ontregelt.
Of even testen op welke stroomgroep je intercom zit. Stel dat daar geen koeling of iets anders dat essentieel is op aangesloten zit, dan kan je ook die stroomgroep uitzetten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
18-03-2020 15:13
Ik begrijp je hoor TO!
In mijn geval zou ik aan gaan kloppen bij de voorzitter van de VVE. Bij ons woont hij in het gebouw, kent alle bewoners en weet wie waar verstand van heeft.
Mijn man zegt dat - als niemand je verder kan helpen - je het best het draadje van je eigen belknop beneden los maakt. Dan heb je veel minder kans dat je het 'systeem' ontregelt.
Of even testen op welke stroomgroep je intercom zit. Stel dat daar geen koeling of iets anders dat essentieel is op aangesloten zit, dan kan je ook die stroomgroep uitzetten.
Hartelijk dank.
Echt fijn dat jullie meedenken.
Ik kan ook proberen de huismeester te bellen, misschien weet hij hoe ik het kan oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Goed plan: De huismeester bellen. Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt en wat rust kan vinden. :hug:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
18-03-2020 16:08
Goed plan: De huismeester bellen. Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt en wat rust kan vinden. :hug:
Dat hoop ik ook.
Want er is niks vervelender dan elke keer op je hoede zijn, terwijl in je eigen leven loopt alles op rolletjes.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
18-03-2020 14:44
@daddy_gijs: als TO bekend bezoek krijgt kunnen zij TO bellen/appen dat ze er zijn en dan is het makkelijk als TO van afstand de deur nog kan bedienen.
Hej ja, daar had ik niet aan gedacht....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven