Radiator tikt

20-03-2020 15:27 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Eén van mijn radiatoren tikt. Google geeft een aantal mogelijke oorzaken, maar benoemt vooral dat het tikken voorkomt bij opwarmen. In mijn geval gaat het de hele dag door. Het is een constant getik, dat de ene keer 10 seconden duurt en de andere keer 2 minuten. Dan een paar minuten, of een half uur, niet. Weinig peil op te trekken.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe ik het kan oplossen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ontluchten
Alle reacties Link kopieren
Ontluchten. En eventueel bijvullen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Is bij thuis ook, ontluchten is niet de remedie, ik, lees dus mee.
Alle reacties Link kopieren
Bij oude huizen kunnen het ook de leidingen zijn die gaan tikken (als deze warm worden). Weinig aan te doen helaas als ontluchten niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad ontluchten. Je hebt hiervoor een ontluchtingssleutel nodig die je eventueel voor weinig bij een bouwmarkt of ijzerhandel koopt. Zet deze op de bout van je radiator en draai hem open. Je hoort er dan lucht uit lopen. Net zolang tot er een dun straaltje water uitkomt en dan gelijk dichtdraaien. Het beste is om elke radiator te ontluchten dus niet alleen die ene radiator die geluid maakt.

Bij de cv checken of er nog genoeg water in zit. De meter hiervoor aflezen. Zo nodig water bijvullen.
Is gedaan maar werkt dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt ook zo te zijn wanneer je leiding vanuit de ketel naar boven lopen en via de plafonds ipv via de vloeren dat ontluchten en bijvullen geen zin heeft om tikken tegen te gaan. Dat heeft een ketelman mij ooit verteld toen ik dit in een vorige woning had waar de leidingen hoog liepen.
Xaviera1234567890 schreef:
20-03-2020 15:44
Is gedaan maar werkt dus niet.

:sarcastic: Hoe weet jij dat?
@BeaTea, omdat in mijn woonkamer ook al jaren de radiator een tikkend geluid geeft, in al die jaren dat ik hier woon is dus al meerdere keren bijgevuld en ontlucht maar de radiator tikt nog steeds en het lijkt met de jaren erger te worden. Daarom weet ik het 😏
Bij ons deed de radiator dit opeens na een verbouwing. Bleek dat het koud en warmdeel verkeerd was aangesloten. Omgedraaid door de monteur en het tikken was weg.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk woon je in een huis met boven en beneden een houten planken vloer, waar de verwarmingsbuizen doorheen gaan.
Kun je zien hoeveel ruimte er bij de doorgang rondom de buis zit?
Soms is er te weinig ruimte en als de buis warm wordt, zet die uit en dan krijg je een tikkend geluid.
Er moet rondom de buis drie tot 5 mm ruimte zitten.
Is het te weinig, dan proberen de ruimte te vergroten, evt timmerman erbij halen.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
Elke keer als de cv weer aanspringt worden de afgekoelde buizen weer warm en zetten ze uit. Dat verklaart de tussenliggende ‘stiltetijd’
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zaten de beugels te strak om de leidingen. Los geschroefd en klaar
Xaviera1234567890 schreef:
20-03-2020 16:43
@BeaTea, omdat in mijn woonkamer ook al jaren de radiator een tikkend geluid geeft, in al die jaren dat ik hier woon is dus al meerdere keren bijgevuld en ontlucht maar de radiator tikt nog steeds en het lijkt met de jaren erger te worden. Daarom weet ik het 😏


Maar ze hebben het niet tegen jouw maar tegen to.
Alle reacties Link kopieren
Even goed luisteren waar het precies vandaan komt; dan weet je het.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
20-03-2020 18:36
Even goed luisteren waar het precies vandaan komt; dan weet je het.
Maar dan weet je toch niet zomaar wat het probleem is? Ik kon luisteren wat ik wilde naar het getik, maar ik werd er echt niets wijzer van...
Alle reacties Link kopieren
Leidingen of radiatorbeugels die geschilderd zijn en daardoor vast zijn komen te zitten kunnen ook getik veroorzaken bij het uitzetten van de leidingen. Even lossnijden dan.
Alle reacties Link kopieren
Om even een en ander op te helderen: het getik zit in het midden van de radiator, niet bij de buizen aan de zijkant. Ik woon in een (beneden)appartement uit 1988. Het is erger geworden sinds ik de cv-ketel heb bijgevuld vorige week.

Ik heb een radiatorsleutel van m’n buurman geleend, dus ik ga morgen ontluchten.

To be continued :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Op de meeste cv ketels kun je instellen welke temperatuur het water moet zijn wat door de leidingen gaat. Je zou kunnen proberen deze temperatuur iets te verlagen. De leidingen en radiatoren zetten dan minder uit. Nadeel is wel dat het iets langer kan duren voordat je huis op temperatuur is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven