Kosten woonklaar maken nieuwbouwhuis?

04-04-2020 11:06 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben even aan het rekenen geweest. Toch vraag ik me af of jullie ervaring hebben met het woonklaar maken van een nieuwbouwhuis. Onze woning wordt over een paar maanden opgeleverd, en dan moet er natuurlijk nog van alles gebeuren voordat we erin kunnen!

Nu mijn vraag: qua budget, hoeveel moet ik rekening mee houden?

Ik begrijp dat alles zo duur kan als gewenst, maar het is een inschatting, een gemiddelde prijs. Dus niet te duur, niet de meest goedkope opties van alles (tenzij de goedkoopste de meest mooie of praktische is natuurlijk haha)?

Qua kosten hoef ik geen rekening meer te houden met de keuken (hoogstens wat accesoires), badkamer en vloeren, die zijn inmiddels betaald of er zijn offertes van 😅

Het gaat dus om echt om de afwerking van de muren (wat is uberhaupt een handige/mooie afwerking?), raambekleding, verlichting. De trap (simpele afwerking, zit in de hal).
De muren laten we het liefste doen door professionals, zeker beneden, tenzij het behang wordt oid.

Daarnaast willen we op zolder een vliering maken en dan de ruimte splitsen. Elektriciteit moet dan worden doorgetrokken. Dit zullen we allemaal zelf gaan doen (met behulp van vrienden/familie met de juiste kennis). En ik vergeet ongetwijfeld nog wel wat nu.

Daarnaast hebben we wel een aardig tuintje van totaal 124m2 die gedaan moet worden. Maar ik houd er sterk rekening mee dat die pas volgend voorjaar zal worden (want: best duur en ik wil niet 1 grote grasvlakte). Een schutting willen we wel gelijk plaatsen, maar ik verwacht een deel van die kosten te kunnen delen met de buren.

Het gaat trouwens om een normale eengezinswoning (hoekhuis) voor zover dat niet duidelijk was 😅

Ik hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken met jullie expertise en/of ervaring 🤓
Alle reacties Link kopieren
Je hebt zelf echt 0 idee en je man ook niet?

Hoe moet een ander verzinnen wat jij mooi vindt?
Kosten hangen samen met het aantal vierkanten meters.

Ben je bezig met een onderzoekje?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden 50.000 meerwerk bij de aannemer en nog 120.000-130.000 euro voor wat er na de oplevering moest gebeuren.

Huis van 178 m2, hebben bijv 2 dakkapellen laten plaatsen. We hebben 300 m2 grond, met oprit. Tuin kostte tussen de 15.000 en 20.000 euro.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

En vriendin van mij wil het met 42.000 euro doen, ik denk dat dat veel te weinig is.
Alle reacties Link kopieren
Tsja er zit maar een ding op: een goed plan met begroting maken. Google is your best friend.

Dus: aantal vierkante meters, prijs per meter opzoeken en dan in een begroting zetten.
Alle gemiddelde prijzen zijn makkelijk op te zoeken en vergeet het arbeidsloon van plaatsen niet.
Alle reacties Link kopieren
Heksenketels schreef:
04-04-2020 11:17
Wij hadden 50.000 meerwerk bij de aannemer en nog 120.000-130.000 euro voor de dingen die jij benoemt.

Huis van 178 m2, hebben bijv 2 dakkapellen laten plaatsen. We hebben 300 m2 grond, met oprit. Tuin kostte tussen de 15.000 en 20.000 euro.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

En vriendin van mij wil het met 42.000 euro doen, ik denk dat dat veel te weinig is.
Misschien wil deze TO geen 2 dakkappelen. Keuken en badkamer zijn al betaald.....dus ik denk niet dat zij nog zo veel uit gaan geven aan iets op de muren en iets op de vloer. Tenzij ze van plan is om overal marmer te leggen en bladgoud op de muren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heksenketels schreef:
04-04-2020 11:17
Wij hadden 50.000 meerwerk bij de aannemer en nog 120.000-130.000 euro voor wat er na de oplevering moest gebeuren.

Huis van 178 m2, hebben bijv 2 dakkapellen laten plaatsen. We hebben 300 m2 grond, met oprit. Tuin kostte tussen de 15.000 en 20.000 euro.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

En vriendin van mij wil het met 42.000 euro doen, ik denk dat dat veel te weinig is.
Mijn god wat een bedragen. Dit is wel echt het andere uiterste van het spectrum hoor...
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je op de vloeren?
Wat wil je als raambekleding?
Om hoe veel en wat voor ramen gaat het?
Wat wil je op de muren?
Wat is voor jou een simpele afwerking trap?
Wie gaat de vloeren leggen en kan dat wel met de keuze vloer die je maakt?
Wat voor schutting wil je? Wat kost deze wanneer je hem alleen moet betalen?
Wie plaatst deze?
Als je deze vragen kan beantwoorden kun je een begroting maken.
Alle reacties Link kopieren
je hebt al een woning gekocht, en deze wordt over een maand opgeleverd en je hebt geen idee wat je moet doen voor de afwerking en de kosten?

Die snap ik niet. Hebben jullie vooraf geen begroting gemaakt en een plan? Ben je nog niet opzoek gegaan naar raamdecoratie, afwerking muren etc?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Moeten de muren nog gestuckt worden? Of is dat al betaald? Want dat is een flinke kostenpost.
Zie hierboven 42k wat als weinig beschouwd wordt. Daar zou ik twee of drie huizen mee af kunnen werken. Dus ik denk dat het samenhangt smaak, materiaalkeuzes, zelf doen of laten doen enz.
En moet alles in één keer? Opbouwen van een eigen smaak, eigen sfeer heeft naar mijn idee tijd nodig.
En hou de aanbiedingen goed in de gaten. Vooral qua wonen is oktober de aanbiedingsmaand. Kan je veel geld besparen op gordijnen ed.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de bouwmarkt en bekijk welke verf, behang, raamdecoratie enz., enz., enz., mooi vindt. Bereken de vierkante of oppervlakte meters en maak een bergroting.
Hoe kan een ander dat nou doen voor je?
Alle reacties Link kopieren
TO, je kan niet zo een bedrag noemen... Ik zou eerst eens met je man bekijken wat jullie mooi vinden en dan berekenen hoeveel dat je gaat kosten. Is dat teveel, dan kan je altijd besluiten om goedkopere opties te nemen. Bij ons eerste huis hadden we zo weinig budget dat we bijvoorbeeld boven kozen voor rolgordijnen van de IKEA. Met het idee om daar op een later moment nog mooie gordijnen bij te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Heksenketels schreef:
04-04-2020 11:17
Wij hadden 50.000 meerwerk bij de aannemer en nog 120.000-130.000 euro voor wat er na de oplevering moest gebeuren.

Huis van 178 m2, hebben bijv 2 dakkapellen laten plaatsen. We hebben 300 m2 grond, met oprit. Tuin kostte tussen de 15.000 en 20.000 euro.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

En vriendin van mij wil het met 42.000 euro doen, ik denk dat dat veel te weinig is.
Belachelijk, voor 180.000euro verbouw je een gigantische villa van verwaarloosd naar prachtig nieuw.

Wij gaan nu een groot huis uitbouwen en helemaal moderniseren inclusief 2 badkamers en 1 keuken en verwachting is 120.000 euro kwijt te zijn.
Je kan het zelf zo gek maken als je wil TO.
-
Alle reacties Link kopieren
Ik moet hier aan denken:
Afbeelding

Je wilt grote stappen, snel thuis dus je vraagt om andermans begroting.
Dan krijg je een getal.
Je hebt er he-le-maal niks aan maar goed, je hebt een getal.
Hier: 50.000.

Als je je eigen getal wilt moet je aan het werk.
Maak een begroting.

Schrijf alle projectjes op. Vliering. Muren. Vloeren.
Per project schrijf je de aantallen op die je weet:
Oppervlakte van een vloer - die weet je.
Vliering: Aantal muurtjes.
Enzovoorts.

Per project schrijf je alle onderdelen op die je kunt bedenken:
Vliering:
Muurtje
Electriciteit

Per onderdeel schrijf je alle ingrediënten op.

Dan krijg je zoiets:
Vloer
- oppervlakte 100 vierkante meter
- ondervloer type X
- hardhouten parket. Kost y per vierkante meter dus totaal Y
- parket olie. 10 liter per 50 vierkante meter dus 20 liter. Kost Z.
Vliering
Muurtje.
- bestaat uit skelet en gipsplaten
- gipsplaten: zoveel vierkante meter. Kosten in de winkel zoveel, zijn zo lang dus ik heb er zoveel nodig. Totaal: X euro

Enzovoorts.
Dan heb je een indicatie.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
04-04-2020 11:39
Belachelijk, voor 180.000euro verbouw je een gigantische villa van verwaarloosd naar prachtig nieuw.

Wij gaan nu een groot huis uitbouwen en helemaal moderniseren inclusief 2 badkamers en 1 keuken en verwachting is 120.000 euro kwijt te zijn.
Je kan het zelf zo gek maken als je wil TO.
Nou, inderdaad, voor 150.000 euro kan je een huis helemaal strippen en opnieuw opbouwen, dus echt belachelijk om dat aan een nieuwbouwhuis uit te moeten geven. Wat heeft die aannemer die het gebouwd heeft dan gedaan dat je er nog voor 1,5 ton aan moet verspijkeren?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Bel een schilder/behanger en laat haar/hem een offerte maken.
Bel een woninginrichter en laat haar/hem een offerte maken.
Bel een hovenier op en laat haar/hem een offerte maken.
Bel een aannemer en laat haar/hem een offerte maken.

Grofweg? De schilder kost je een 8 á 10.000, de woninginrichter ook, de hovenier het dubbele en de aannemer ook zo'n 8000.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een huis van 100 m2 en een tuin van ongeveer 45/50 m2 (voor en achter). We hebben het voor ongeveer 14.000 euro kunnen doen, incl houten vloer beneden.

De muren hebben wij laten doen met renovlies behang, dit is echt een onwijze aanrader. Ziet er supernetjes uit, geen scheuren en ze verven ook meteen alles. Alleen de schuine wanden hebben we zelf hoeven doen. Buren die hebben laten stucen waren èn het dubbele aan geld kwijt èn hebben overal scheuren na 2 jaar.

We hebben veel zelf kunnen doen of kenden mensen via via. De begroting was ongeveer zo:
- 3.000 muren met renovlies, incl verf en schilderen + 100 verf schuine wanden
- 4.000 vloeren (hout beneden laten leggen, laminaat boven zelf gelegd)
- 2.000 tuin laten betegelen, uitgraven en tegels. Aan de zijkanten randen laten leggen voor bloemen en border plekken open gelaten. Een jaar later hebben we zelf verhoogde borders gemaakt.
-600 extra sanitair badkamer (alleen bad en tegels door de bouwer laten plaatsen, de rest standaard en zelf laten vervangen)
- 700 gordijnen (niet op bespaard en tot op vandaag echt heel blij mee).

Dat is ongeveer 10.500, 3500 nog voor de kleine dingen en de eetkamertafel & barkrukken, dat was het enige meubilair wat we direct nodig hadden. Kleine dingen als: bouwmarkt, klusspullen, lampen, zelf kastdeuren gemaakt etc.).

We hebben een hele goede begroting gemaakt en ik vond het heerlijk om goede koopjes te zoeken. We zijn bijvoorbeeld naar Roosendaal gereden voor sanitair en naar het oosten voor de vloer, terwijl we zelf in het westen wonen. Daarnaast was bijvoorbeeld een kraan heel erg duur bij de keukenhandel, en online vond ik een mooie, voordelige kraan. Werkt prima en ziet er mooi uit!

Wat ik in elk geval echt zou aanraden is renovlies behang: veel goedkoper, sneller en geen scheuren. Plus, je hoeft zelf niet meer te verven. En ik ben ook echt heel blij met onze houten vloer en mooie gordijnen. Zou bijna niks na 2 jaar anders hebben gedaan!

Toevoeging: de trap laten doen viel buiten ons budget. Ik heb de trap zelf geschilderd (enorme klus!), maar dit scheelde echt veel geld. En is nog steeds netjes. :)
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen deze maand de sleutel van onze woning. Keuken en badkamer hebben we al geregeld. Voor de andere zaken hebben we onderstaande kosten besproken. Het gaat trouwens ook over een hoekwoning.

- Vloer pvc visgraat en laminaat €6000
- Glad stucen gehele woning en plafond beneden + latex spuiten €6000
- zolder laten indelen in twee kamers, en contactpunten verleggen aanmaken hele woning €6000
- achtertuin €7000 voor gebudgetteerd (circa 50m2).
- zonnescherm €2000
- vitrage €2000 gebudgetteerd.
- overige zaken €1500

Meubels, tv en verlichting etc zijn ook al gekocht. Voornamelijk voor beneden. Hier waren we €8000 ongeveer voor kwijt.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Veel kan vanuit je bouwdepot dit hebben wij van tevoren meegerekend.
Stucwerk 200m2 muur en 120m2 plafond 3800,- netto totaal
Vloer bouwdepot PVC boven en beneden 7000,- netto totaal
Schilderwerk beneden, verven en behangen 2900,-

Niet uit bouwdepot:
  • Tuin 180m2 15.000,- netto, we laten hem in delen doen, eerst het grondwerk, dat een paar maanden zo laten liggen en dan wordt de tuin afgemaakt. Je tuin hoeft niet direct perfect te zijn als je het geld er niet voor hebt.
  • Raambekleding zijn we nog niet mee bezig, dat doen we op het laatst vlak voor de verhuizing. Ook hier kun je keuzes in maken he, niet alles hoeft tegelijk. Wij kiezen er nu voor alleen de ramen te doen die noodzakelijk zijn, de rest komt wel.
  • Interieur: we nemen eerst mee wat we nu al aan meubels hebben, waarom moet men alles nieuw kopen bij een nieuw huis??
anoniem_6436e00ec66d4 wijzigde dit bericht op 04-04-2020 12:13
2.82% gewijzigd
Het hangt er een beetje vanaf of je veel zelf kunt of niet. Bij ons nieuwbouwhuis waren de kosten voor het woonklaar maken zo’n 15% van de aankoopkosten van het huis. Wij kochten het huis voor 200000,— en waren nog 30000 kwijt voor de afwerking, denk hierbij aan stucen, vloeren, meubels, verlichting, tuin aanleggen etc. In die tijd heb ik ook geleerd dat elk schroefje en boutje geld kost, dus een ritje naar de bouwmarkt kostte al snel weer 100,—.
Bij ons ging hier onbewust toch veel geld in zitten.

Muren stucen raden ze de eerste jaren af in een nieuwbouwwoning ivm werking van de muren. Wij hebben het daarom eerst behangen en 2 jaar later laten stucen.

Verder moet natuurlijk alles gedaan worden en dit wil je niet met lowbudget spullen in een net gebouwd huis, je kan het maar 1x goed doen. Raambekleding op maat en niet de goedkoopste vloer van de Ikea.

Ik weet niet of de de kozijnen extra geverfd zijn. Bij ons was het bouwklaar maar moest het nog wel mooi afgeschilderd worden. Dit laat je liever, mits je zelf een goede schilder bent ook doen. Zo lopen de kosten al erg hoog op.

Stenen en planten in de tuin zijn ook vrij prijzig.

Wij waren uiteindelijk voor een rijtjes huis met 5 kamers en een tuin. Aan extra kosten (en dan hebben we echt geen extra luxe dure dingen gedaan) 25.000 euro kwijt.

Dit was overigens exclusief verlichting en meubels. Hebben verlichting meegenomen uit ons oude huis en toen we langzaam aan andere meubels kochten hebben we daarbij bijpassende verlichting gekocht.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
04-04-2020 11:26
Wat wil je op de vloeren?
De vloeren zijn al begroot :)

Wat wil je als raambekleding?
Het liefste van die Bottom up top down plisse. Maar die zijn dan wel weer vrij prijzig en zouden denk ik op maat moeten voor de achterpui. De keuken... Geen idee wat handig is.. maar ik vermoed iets goedkopers want ik denk dat het snel vies wordt..
Boven worden het ws rolgordijnen oid. Of 'gewone' gordijnen voor de kinderkamers.

Om hoe veel en wat voor ramen gaat het?
Achterpui heeft 2 openslaande deuren met 2 zijlichten (dus 4) + raam bij de keuken en een raam aan de zijkant van het huis.
Boven: 3 ramen en op zolder een dakraam en een zijraam.


Wat wil je op de muren?
Geen idee..... Dit vind ik heel moeilijk. Had wel begrepen dat stucen vrij duur is. Misschien spuiten oid en 1 wandje behang. En boven ook echt geen idee.. ik weet niet zo goed wat mooi en praktisch is.

Wat is voor jou een simpele afwerking trap?
Een lakje erop. Ik dit zal niet veel kosten en doen we zelf.

Wie gaat de vloeren leggen en kan dat wel met de keuze vloer die je maakt?
Die leggen we zelf en daar hebben we goed naar gekeken. Maar dit is ook al begroot :)

Wat voor schutting wil je? Wat kost deze wanneer je hem alleen moet betalen?
Niet een hele dure, maar wel een stevige want helaas waaien ze in mijn huidige tuin steeds om. Mijn vriend wil graag goede stevige palen en dan eventueel goedkopere schuttingsdelen om deze later te vervangen. Ong 35m schutting is noodzakelijk. Maar wij hebben (schrik niet) 4 aangrenzende tuinen dus 4 schuttingsbuurtjes (wel allemaal kleine stukjes). Dus hier zal overleg moeten plaatsvinden en wensen van anderen ook heel veel invloed hebben. Maar ben sowieso niet van plan alles alleen te betalen... Tenzij ze allemaal een heg plaatsen op eigen grond oid.

We hebben voor de tuin ong 2500euro beschikbaar uit het bouwdepot, maar dat is dus in principe alleen om het enigszins beloopbaar e.d. te maken, niet om de hele tuin netjes te doen, dan zullen we het jaar erop aanpakken. De schuttingen kunnen hier wel uit.

Wie plaatst deze?
Dat kunnen we zelf wel.

Als je deze vragen kan beantwoorden kun je een begroting maken.


Ik wil verder inderdaad geen dakkapellen, we zullen later 1 plaatsen op zolder maar dat is toekomst.. Het meerwerk van de aannemer is inmiddels ook al begroot. Het gaat echt om de 'extra' dingen die moéten gebeuren om het leefbaar te maken. Maar dan wel een beetje normaal en mooi.
Uiteraard heb ik zelf ook gegoogled, maar het is ons eerste huis en ik word er gewoon niet veel wijzer van.. heb ook echt geen idee van de prijzen van bv materialen ed. Maar ook voornamelijk niet wat een beetje kwaliteit is (mn prijs/kwaliteit verhouding). Zie het maar als volledig ervaringloos..
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het zelf altijd zo'n afknapper (want je ziet het meteen) als zo'n nieuwbouw woning vanaf een bepaalde prijs klasse over een paar jaar te koop komt en er zit zo'n cheap laminaatje of zo'n budget badkamer in gewoon geen gezicht. Ik zou de keuzes voor een deel ook baseren op de waarde van je huis.

essentieel vind ik wel een goede vloer dus denk aan een mooie pvc vloer, mooie tegels of parket, mooie strakke wand afwerking is ook aan te raden (zelf behangen valt altijd tegen).
trap wat zit er nu op? zit hij al in verf?.
Dingen als raambekleding vind ik minder belangrijk dan kan ik goed leven met een budget optie. Net als meubels zou ik eerst meeslepen wat ik al had en dan eens rustig gaan oriënteren.
Alle reacties Link kopieren
aardbei_03 schreef:
04-04-2020 11:49
Wij hebben een huis van 100 m2 en een tuin van ongeveer 45/50 m2 (voor en achter). We hebben het voor ongeveer 14.000 euro kunnen doen, incl houten vloer beneden.

De muren hebben wij laten doen met renovlies behang, dit is echt een onwijze aanrader. Ziet er supernetjes uit, geen scheuren en ze verven ook meteen alles. Alleen de schuine wanden hebben we zelf hoeven doen. Buren die hebben laten stucen waren èn het dubbele aan geld kwijt èn hebben overal scheuren na 2 jaar.

We hebben veel zelf kunnen doen of kenden mensen via via. De begroting was ongeveer zo:
- 3.000 muren met renovlies, incl verf en schilderen + 100 verf schuine wanden
- 4.000 vloeren (hout beneden laten leggen, laminaat boven zelf gelegd)
- 2.000 tuin laten betegelen, uitgraven en tegels. Aan de zijkanten randen laten leggen voor bloemen en border plekken open gelaten. Een jaar later hebben we zelf verhoogde borders gemaakt.
-600 extra sanitair badkamer (alleen bad en tegels door de bouwer laten plaatsen, de rest standaard en zelf laten vervangen)
- 700 gordijnen (niet op bespaard en tot op vandaag echt heel blij mee).

Dat is ongeveer 10.500, 3500 nog voor de kleine dingen en de eetkamertafel & barkrukken, dat was het enige meubilair wat we direct nodig hadden. Kleine dingen als: bouwmarkt, klusspullen, lampen, zelf kastdeuren gemaakt etc.).

We hebben een hele goede begroting gemaakt en ik vond het heerlijk om goede koopjes te zoeken. We zijn bijvoorbeeld naar Roosendaal gereden voor sanitair en naar het oosten voor de vloer, terwijl we zelf in het westen wonen. Daarnaast was bijvoorbeeld een kraan heel erg duur bij de keukenhandel, en online vond ik een mooie, voordelige kraan. Werkt prima en ziet er mooi uit!

Wat ik in elk geval echt zou aanraden is renovlies behang: veel goedkoper, sneller en geen scheuren. Plus, je hoeft zelf niet meer te verven. En ik ben ook echt heel blij met onze houten vloer en mooie gordijnen. Zou bijna niks na 2 jaar anders hebben gedaan!

Toevoeging: de trap laten doen viel buiten ons budget. Ik heb de trap zelf geschilderd (enorme klus!), maar dit scheelde echt veel geld. En is nog steeds netjes. :)
Dankje wel! Hier heb ik echt wat aan!
Wij zoeken vaak ook wel koopjes, maar wel de mooie koopjes haha!

Ik begrijp echt wel dat je het zo duur kan maken als je wilt maar ik vind het gewoon heel moeilijk inschatten als je het gewoon een beetje normaal houd. Geen grote verbouwingen zoals dakkapels, keukens, badkamers. Geen vloeren. Alleen de tuin maar die heeft geen prioriteit en daarvoor hebben we nog wat over in het bouwdepot. En dan dus nog de zolder indelen.

Het gaat voornamelijk om de muren en de kleinere extra dingen. Ik denk dat ik me er gewoon snel op verkijk omdat ik geen ervaring heb

Verder wordt ons huis niet volgende maand opgeleverd hoor! Pas over een paar maanden maar daarom moeten we nu wel een beetje beginnen met actie ondernemen 😅
Bijkomend is dat we een coronacrisis hebben en ik 36w zwanger ben, want niet bevorderlijk is want als mijn vriend een verkoudenheidje oploopt mag hij al niet meer bij de bevalling zijn. Dus ik vermijd de winkel momenteel zoveel mogelijk.. gelukkig is er wel internet.
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
04-04-2020 12:23
Persoonlijk vind ik het zelf altijd zo'n afknapper (want je ziet het meteen) als zo'n nieuwbouw woning vanaf een bepaalde prijs klasse over een paar jaar te koop komt en er zit zo'n cheap laminaatje of zo'n budget badkamer in gewoon geen gezicht. Ik zou de keuzes voor een deel ook baseren op de waarde van je huis.

essentieel vind ik wel een goede vloer dus denk aan een mooie pvc vloer, mooie tegels of parket, mooie strakke wand afwerking is ook aan te raden (zelf behangen valt altijd tegen).
trap wat zit er nu op? zit hij al in verf?.
Dingen als raambekleding vind ik minder belangrijk dan kan ik goed leven met een budget optie. Net als meubels zou ik eerst meeslepen wat ik al had en dan eens rustig gaan oriënteren.
Dat hebben wij ook. Wij laten dan ook een wat chiquere duurdere keuken plaatsen. En de badkamer is met oa inbouwdouche ook geen budget geworden. Maar dat moet natuurlijk ergens gecompenseerd worden want helaas hebben wij ook geen geldboom in de tuin (ik vrees niemand).
Qua vloer twijfelen we nog maar we hebben 1 parketvloer gekocht die óf op de eerste verdieping of beneden komt. De zolder komt wel laminaat omdat we dat al hebben in ons huidige huis en die ook vrij prijzig was. De andere vloer die nog gekocht moet worden en alles wat daarbij komt is al begroot. Zit te kijken naar pvc, maar twijfel ook over bamboeparket. Maar waarschijnlijk wordt het pvc.
Maar dit alles gaat wel ten koste van bijvoorbeeld direct een goede tuinaanleg en nieuwe meubels. Maar dat is inderdaad een keuze.

Beneden wil ik wel graag direct mooie gordijnen en mooie muren. Nav bovenstaande neig ik toch meer naar behang of laten spuiten, geen stuc. Boven wordt sowieso meer budget dan beneden, wij zien boven echt als slaapgedeelte van het huis en dan heb je toch je ogen dicht 😆. En de kinderkamers moet je om de zoveel jaar toch helemaal opnieuw decoreren.. als het maar wel netjes oogt.
De trap doen we zelf met een lakje, zoals al eerder vermeld verwacht ik niet dat dat de kosten gaan worden (hoogstens het werk haha). Hij zit in de hal dus we zien hem niet de hele dag, dus goedkoop maar netjes vind ik dan voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ons huis kostte 3,5 ton en daar kwam ongeveer 1 ton bij voor behang, oprit, keuken, vloeren, badkamer, raambekleding etc.

Ik raad je aan om verschillende offertes op te vragen. Het hangt ook af van de grootte en de kosten van je huis. In een huis van 1,5 ton ga je waarschijnlijk minder geld uitgeven dan bij een huis van 8 ton. Dat komt door de grootte, maar ook door wat je te besteden hebt en welke keuze je maakt in materialen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven