Trap verven

02-06-2020 12:36 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag mijn trap verven.

Het was een geverfde trap die we een soort van kaal hebben gemaakt en daarna gebeitst.
Er ontstaan nu kale loopvlakken op de tredes en nu heb ik bedacht om de trap toch maar weer te verven.
Kan dit gewoon over het gebeiste hout heen?
De kleur van de beits is mahonie :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Schuren en wachten tot de temperatuur lager is dan bv. vandaag.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
als je wil verven over een beitslaag, moet de trap echt helemaal kaal
Alle reacties Link kopieren
Schoonmaken, schuren, eerste laag verf, weer licht opschuren, tweede laag verf, dan licht opschuren en beschermende laklaag erover.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-06-2020 12:44
als je wil verven over een beitslaag, moet de trap echt helemaal kaal
Nee hoor, hoeft niet.
Waarom niet opnieuw beitsen?
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het eigenlijk niet mooi vind.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te lezen dat het niet kaal hoeft, maar dat er over heen geverfd kan worden.
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
02-06-2020 12:56
Goed om te lezen dat het niet kaal hoeft, maar dat er over heen geverfd kan worden.
Alleen als je opnieuw zou willen beitsen, moet de trap kaal.
Alle reacties Link kopieren
Oke!
Ik zie alleen heel erg tegen het schuren op.
Het is een open trap. In de gang weliswaar, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
Trap of per trede eerst goed reinigen en ontvetten.
Dan goed schuren (zou ik met korrel p100 of p150 doen) zodat er meer houvast komt op de beitslaag voor je gewone verf.
Geschuurde delen weer goed schoonmaken en stofvrij maken.
Daarna laag verf aanbrengen.
Weer schoonmaken.
Schuren (deze keer met korrel p240).
Schoon en stofvrij maken.
Daarna 2e laag verf aanbrengen.
Breng de verf in dunne lagen aan.
Als het resultaat je na de eerste twee lagen nog niet aanstaat, weer schoonmaken, schuren, schoonmaken en een derde laag verf aanbrengen.

Heb zelf op mijn trap matglas industrielak aangebracht. Vind ik fijner omdat het zeer krasvast is.
Let op, deze verf is op terpentine basis en ruikt wel behoorlijk de eerste twee dagen na aanbrengen.
Ik zou 'm opnieuw beitsen en dan van die gleuven vooraan de trap maken waar van die antislipstrips in kunnen tegen het uitglijden en tegen slijtage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de trap mooi laten bekleden, is tevens ook geluiddempend.
Alle reacties Link kopieren
Als het een trap is die vaak wordt belopen dan kun je blijven schuren en verven. Ook slijten de treden zo in.

Je hebt ook van die halve maantjes te koop waardoor je toch nog heel goed het hout van de trap ziet en tegelijkertijd een stukje vloerkleed op het loopvlak hebt dat bescherming geeft en ook wat geluidsdemping. Die halve maantjes zullen heel langzaam slijten - zoals elke vloerbedekking - en dan kun je er t.z.t. weer nieuwe op zetten.

Je hebt ook van die overzettredes die heel slijtvast zijn, maar is wel een precisie klus om het er goed op te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en verf de trap eerst om de trede, dan kun je nog naar boven/beneden. De volgende dag de andere treden verven en indien nodig herhalen.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Paar jaar geleden heb ik onze trap geverfd, was heel mooi geworden. Alleen heb ik de fout gemaakt om hem af te lakken met Glitsa traplak met antislip. Na een poosje gaat dat dus enorm verkleuren met als gevolg dat we nu een pies-gele trap hebben. je ziet echt precies waar dat spul zit en waar niet. Zo zonde van al dat werk... :(

Dus ongevraagd advies: gebruik dat niet
En nú in één keer goed
Alle reacties Link kopieren
Toevallig zijn we net klaar met de ondertrap.

We hebben een grijze primer gebruikt van sudwest acryl all grund
En een antislip trapverf in kleur gemengd van sigma s2u nova traplak soft satin.
Allebei op waterbasis, het droogde lekker snel.
We wilden taupe maar het is een beetje chocoladebruin geworden. Ook best mooi.

Uiteraard hebben we dit op lekker warme dagen gedaan. Dat werd niet aangeraden door jullie maar we wilden niet wachten hahaha.

We zullen moeten afwachten of het gaat verkleuren. Ik hoop toch van niet, want we gaan dit niet over een paar jaar weer doen 😬
Goede tips!

Ik heb de vorige keer gewone Sigma buitenlak gebruikt, wel op terpetinebasis, maar ik vind het wat tegenvallen hoe goed die houdt.

Is die antislip traplak wel een beetje makkelijk af te nemen?

Hier moet de trap ook weer in de lak. Extra uitdaging gaat de kat zijn die vaak naar boven wil - als de deur dicht zit natuurlijk helemaal - en niet de treden om en om gaat nemen dan. (Plus een partner waarvan ik op voorhand weet dat ie zich gaat verstappen). :-(
Hier ook pas geleden 2 trappen gedaan. Was ook met beits bruine kleur. Eerst goed geschuurd , oude laag weg geschuurd, goed gereinigd, nog een keer gedaan en traplak erop. Maar niet met anti slip. Moet zeggen het ziet er mooi uit en is ook niet glad. Vriend wel echt druk mee geweest. Maar resultaat is wel echt mooi. Gebroken wit. En eventueel later misschien toch een loper er over heen. We hebben jaren 30 woning. Maar we twijfelen nog.
Alle reacties Link kopieren
LittlePinkBean schreef:
28-07-2020 19:48


Is die antislip traplak wel een beetje makkelijk af te nemen?

Ja hoor. Gewoon een vochtige doek er over.
Als ik met mijn hand over de trap strijk dan voel ik dat het stroef is.
Maar ik zie het niet.
Het is matte verf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven