Vloerverwarming - kosten?

01-08-2020 11:51 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

mijn man en ik hebben een paar jaar geleden een ouder huis (1970) gekocht en hebben net de elektriciteit vernieuwd. In principe is het huis erg goed onderhouden en was de vernieuwing van de elektriciteit het enige wat noodzakelijk was. Toch willen we, op het gemak, alles aanpassen naar onze eigen wensen.

Momenteel hebben wij terracotta tegels liggen, en ik vind dit echt spuuglelijk. :-P Een nieuwe vloer zal er dus sowieso komen over een aantal jaar. Mijn man zou nu graag van die gelegenheid gebruik maken om ook direct vloerverwarming te plaatsen. Zowel hij als ik hebben hier nul ervaring mee, kennen niemand (buiten mensen met nieuwbouw) die dit hebben laten doen, en kunnen dus erg moeilijk inschatten wat dit zou kosten en wat belangrijke punten zijn om te overwegen. Natuurlijk kunnen we een offerte vragen en hier mee verder gaan, maar aangezien dit iets is wat we 1. misschien doen, en 2. dan pas over enkele jaren is, wil ik niet al mensen contacteren om hun tijd hier in te steken. Ik wil eerst kijken of dit uberhaupt iets is waar we in geïnteresseerd zouden zijn.

Dus, zijn er hier mensen die een ouder huis gerenoveerd hebben en dan voor vloerverwarming gekozen hebben? Waar hebben jullie op gelet? Hebben jullie dit in heel het huis (gelijkvloers en verdiep, alle kamers,...) gedaan of enkel in bepaalde delen en in andere delen nog steeds radiators? Wat zijn de nadelen? We hebben een gedeeltelijke kruipkelder, maar in principe heb ik geen idee wat de ondergrond is.

Ik snap dat de prijs enorm afhankelijk is van bepaalde zaken die al aanwezig zijn en keuzes die je maakt ivm. isolatie bijvoorbeeld, maar nu zou ik niet eens een gok durven wagen of het 1000 of 100 000 euro is zeg maar. Online vind ik ook niet al teveel informatie...

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wij! Huis uit 1968. Alleen beneden, boven wel radiotoren. Of we nou de radiotoren en leidingen zouden vervangen, of vloerverwarming zouden aanleggen, dat maakte niet zoveel uit. Wij hebben gekozen voor het laten frezen van sleuven in de vloer, waar dan de verwarming ingelegd wordt. Daarna laagje egaline en daarop ondervloer en lamelparket. Kosten vind ik moeilijk want wij hebben ook dingen zelf gedaan. Inschatting is zo’n €3.000 euro (exclusief vloer). Manuren zijn het duurst. Wij hebben ook de vloer via de kruipruimte laten isoleren. Dan heb je het beste rendement. Rondje Google levert je al veel informatie op hoor. Aanvulling: de nieuwe vloer is vaak duurder dan de vloerverwarming eronder.

Aandachtspunten:

- wat voor vloer ligt er nu, kan die er makkelijk uit en wat tref je daaronder aan?
- wat voor vloer wens je en is dit geschikt met vloerverwarming (het ene materiaal levert beter rendement dan het andere)? Bezuinig ook niet op de juiste ondervloer!
- is de vloer geïsoleerd of is dit (gemakkelijk) te realiseren?
- moeten er aanpassingen aan het leidingwerk worden gedaan en zo ja, wat zijn daarvan de kosten?

Ik ben er heel blij mee, staat ook ruimtelijker zonder radiotoren. Eerlijkheid gebied te zeggen dat we de eerste winter nog moeten draaien, dus het echte comfort moeten we nog ervaren. Maar we hebben aannemer erbij gehad en die zei ook dat het helemaal goed moet komen op deze manier.
sanpellegrino wijzigde dit bericht op 01-08-2020 13:57
2.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen vloerverwarming, maar hou ook in je achterhoofd dat NL van het gas af moet. De vloerverwarming moet daar dan wel geschikt voor zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
De prijzen zou ik niet durven zeggen. Als je toch gaat renoveren en ook de vloer wil veranderen is het iets wat vaker voor komt, dus ook prijstechnische moet dit wel te doen zijn.

Maar er lijkt me niks mis mee om oriënterend een installateur te benaderen. Ook als je nog niet direct heel concreet kan worden dan is daar volgens mij niks mis mee; de meeste installateurs die ik ken vinden het eigenlijk wel fijn om een paar van die oriënterende klanten te hebben; er ligt weinig druk op en je kan gewoon even kennis maken. En als het goed bevalt is de kans ook groot dat je ze benadert als er iets concreets aan de orde is.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even googelen en je vindt al een hoop. Bijv deze: https://vloerverwarmingnoordholland.nl/
Alle reacties Link kopieren
Als je nu investeert in xonnepanelen. En dan met een dermate hoge opbrengst dat je ook daarop je vloerverwarming zou kunnen laten draaien kan je voor elektrische vloerverwarming gaan.

Dat is minder intensief om te installeren. Je kan dan de tegels eruit halen, vloer egaliseren, vloerverwarming erop en weer een laag daarover heen. Daarop dan de vloer.

Het frezen van sleuven kan ook, maar wat al gezegd werd, we moeten van het gas af. Dus dan kan je net zo goed meteen de voorbereidingen treffen. En deze optie is goedkoper dan straks een warmtepomp te moeten aanschaffen om je vloer nog te kunnen verwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dat in ons vorige (jaren 40) huis gedaan. Na een uitbouw moesten er verwarmingen bij en omdat we teveel plekken hadden waar geen radiatoren konden, moesten we voor vloerverwarming als hoofdverwarming gaan. Wij hadden zelf de oude vloeren eruit gekapt (3 lagen tegels over elkaar...) en dat was voldoende om de buizen op de vloer te leggen en beton erover te storten ipv te frezen. Houd rekening met de sterkte van je ketel, die moet de vloerverwarming wel aan kunnen. En wij hadden 1 m2 niet gedaan op het toilet en dachten dat we dat niet zouden merken, maar wel dus. Wat een verschil! Overigens vond ik vloerverwarming heel fijn, prettige manier van verwarmen. Kosten weet ik niet exact omdat we 1 prijs hadden gemaakt met de loodgieter voor ketel, verwarming en badkamer. Maar ik dacht ergens rond de 2500/3000 euro.
Paar aandachtspunten:
- Het comfort van vloerverwarming wordt voor een groot deel bepaald door de isolatie van je woning. Een jaren '70 huis is hier standaard niet zo heel geschikt voor tenzij er aanvullend geïsoleerd is/wordt.
- Als je ramen niet hoog isolerend zijn dan krijg je daar een koudeval. Dat kan je deels opvangen door daar plaatselijk de capaciteit van de vloerverwarming wat te verhogen (leidingen dichter op elkaar). Maar als je vrij slecht isolerende beglazing hebt (jaren 70/80 dubbel glas) dan zou je ook je beglazing moeten vervangen of alsnog aanvullende radiatoren moeten plaatsen bij de ramen.
- Vloerverwarming werkt met een lagere stooktemperatuur dan radiatoren. Als je vloerverwarming (begane grond) combineert met radiatoren (verdieping) is dat niet optimaal.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
01-08-2020 14:24
- Vloerverwarming werkt met een lagere stooktemperatuur dan radiatoren. Als je vloerverwarming (begane grond) combineert met radiatoren (verdieping) is dat niet optimaal.
Ik heb zowel vloerverwarming als radiatoren (en een gashaard) en dat werkt hier wel heel goed. Het is hier nooit echt koud, en we hebben de radiatoren beneden eigenlijk altijd uit staan. Wel heeft de vloerverwarming een eigen thermostaat, dus ik weet niet of dat dan mogelijk het verschil maakt?
Nummer*Zoveel schreef:
01-08-2020 14:37
Ik heb zowel vloerverwarming als radiatoren (en een gashaard) en dat werkt hier wel heel goed. Het is hier nooit echt koud, en we hebben de radiatoren beneden eigenlijk altijd uit staan. Wel heeft de vloerverwarming een eigen thermostaat, dus ik weet niet of dat dan mogelijk het verschil maakt?
Een eigen thermostaat helpt sowieso. Dan heb je als het goed is ook een aparte klep in de ketel of elektrische knoppen op de slangen.

En gezien het feit dat je de radiatoren uit zet heb je waarschijnlijk wat overcapaciteit. En mogelijk stuur je met de gashaard wat bij als het kouder is?

Op zich is het wel 'te doen' maar eigenlijk is de stooktemperatuur van de ketel te hoog voor vloerverwarming (warme dikke voeten) of te laag voor radiatoren; de thermostaat bepaalt alleen of de klep open gaat maar kan geen verschil maken in de temperatuur van het water wat er doorheen stroomt.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
01-08-2020 14:47
Een eigen thermostaat helpt sowieso. Dan heb je als het goed is ook een aparte klep in de ketel of elektrische knoppen op de slangen.

En gezien het feit dat je de radiatoren uit zet heb je waarschijnlijk wat overcapaciteit. En mogelijk stuur je met de gashaard wat bij als het kouder is?

Op zich is het wel 'te doen' maar eigenlijk is de stooktemperatuur van de ketel te hoog voor vloerverwarming (warme dikke voeten) of te laag voor radiatoren; de thermostaat bepaalt alleen of de klep open gaat maar kan geen verschil maken in de temperatuur van het water wat er doorheen stroomt.

Ik weet niet hoe het technisch allemaal precies in elkaar zit. Het is een ouderwetse installatie die er al in zat toen wij het huis kochten. Maar in een kast zit de installatie waar alle slangen op aangesloten zijn, en daarmee kun je aangeven op hoeveel graden je de vloer wil verwarmen (met een ouderwetse draaiknop met thermometer erbij).

Toen we het huis kochten had het enkel glas, dus de radiatoren waren toen nodig voor de koudeval. Inmiddels is dat allemaal vervangen, en de gevel ook wat extra geïsoleerd, en dus is dat eigenlijk niet meer nodig.

De haard gebruikten we in het begin nog wel echt als bijverwarming op koudere dagen, maar dat is sinds de isolatie ook niet meer nodig. Hij gaat alleen nog aan als sfeerverwarming of als ik zelf eens een keer helemaal verkleumd thuis kom en behoefte heb aan echte stralingswarmte om even goed door te warmen.
Klinkt op zich logisch; dan heb je overcapaciteit gecreëerd door te isoleren. Die draaiknop met thermometer zet de de toevoer naar de vloerverwarming open of dicht. Die knop is dan wel temperatuur gestuurd, maar de ketel niet. In principe stookt de ketel dan op een iets hogere temperatuur (ook geschikt voor radiatoren) maar zet de knop de toevoer naar de vloer dicht als daar de (retour) temperatuur op loopt boven de ingestelde temperatuur.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
01-08-2020 15:11
Klinkt op zich logisch; dan heb je overcapaciteit gecreëerd door te isoleren. Die draaiknop met thermometer zet de de toevoer naar de vloerverwarming open of dicht. Die knop is dan wel temperatuur gestuurd, maar de ketel niet. In principe stookt de ketel dan op een iets hogere temperatuur (ook geschikt voor radiatoren) maar zet de knop de toevoer naar de vloer dicht als daar de (retour) temperatuur op loopt boven de ingestelde temperatuur.

Aha! Dank voor de uitleg!
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
01-08-2020 15:11
Klinkt op zich logisch; dan heb je overcapaciteit gecreëerd door te isoleren. Die draaiknop met thermometer zet de de toevoer naar de vloerverwarming open of dicht. Die knop is dan wel temperatuur gestuurd, maar de ketel niet. In principe stookt de ketel dan op een iets hogere temperatuur (ook geschikt voor radiatoren) maar zet de knop de toevoer naar de vloer dicht als daar de (retour) temperatuur op loopt boven de ingestelde temperatuur.

Zo zal het bij ons ook zijn denk ik, want onze radiatoren boven krijgen genoeg warmte als de vloerverwarming (beneden) aan staat.

Ik denk dat die van ons zo'n 2000 euro heeft gekost, deel zelf gedaan. Wij hebben dekvloer weggekapt, daar zijn de slangen op gelegd en daar over heen een nieuwe dekvloer. Geen radiatoren meer (heerlijk strak en ruimtelijk inderdaad) en is lekker warm in de winter. De soort warmte is ook echt fijner dan van radiatoren.

Waar aan te denken: leg de slangen dicht genoeg om de ruimte voldoende te verwarmen. Is zonde als je daar op bezuinigt en je het nooit echt lekker warm kan krijgen. Inderdaad de rest ook isoleren: glas, vloer onderkant, muren. Ons huis is ook uit jaren 70 en was deels al geïsoleerd (na de bouw) maar we hebben wel nieuw glas laten zetten meteen, dat was nodig.
Oja, en áls je het laat leggen: maak foto's van de slangen voor de boel dicht gaat. Zo weet je zelf nog hoe de vloerverwarming ligt en bij eventuele verkoop kan je die info ook weer delen.
Alle reacties Link kopieren
Oja wij hebben naast vloerisolatie ook gevelisolatie, dakisolatie en dubbel glas geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Wij hebben het laten doen, maar samen met een hoop andere dingen dus ik weet helaas niet wat de kosten waren.
Wat anderen al zeggen: ik zou ook kijken naar de vloerisolatie. Bij ons is de volledige cementdekvloer eruitgehaald met oude vloerverwarming. Toen is de vloer opnieuw geisoleerd en daarop nieuwe vloerverwarming en betondekvloer.

Als je vloerverwarming in laat frezen kan je niet opnieuw isoleren. Het is wellicht wel een optie om vanuit de kruipruimte te isoleren, die hebben wij niet. Maar ik zou dat wel goed onderzoeken.

Houdt er ook rekening mee dat een nieuwe cementdekvloer lang moet drogen: 1 week per cm beton. Bij ons lag er zes centimeter dus pas na zes weken kon de (pvc) vloer worden gelegd.

Wij hebben nu geen radiatoren meer, maar wel aansluiting in de betonvloer zodat we alsnog radiatoren aan kunnen sluiten als we dat nodig vinden. Tot nu toe vinden we dat niet nodig. Bij onze schuifpui zat een convectorput, die hebben we dicht gegooid en daar liggen dubbel zoveel slangen voor de vloerverwarming. De pui is al 40 jaar oud en we merken in de winter wel dat we daar veel warmte verliezen. Op termijn is een nieuwe pui/beter dubbel glas nog wel een wens zodat het daar wat comfortabeler wordt. Maar voor de rest zijn wij erg blij met de vloerverwarming.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal!

Ondertussen erachter gekomen dat ons huis volledig onderkelderd is. :mrgreen: Dus op dat vlak gaan we in ieder geval niet op zand terecht komen als we onze huidige vloer eruit halen, en kunnen we inderdaad isoleren via de kruipkelder. Spouwmuurisolatie is sowieso nog een punt dat we willen regelen, dus hopelijk valt het dan mee met warmteverlies. Dat valt nu ook al mee eigenlijk, maar het is wel een open huis dus dan is dat toch altijd iets hoger in vergelijking met gesloten bebouwing bijvoorbeeld.

Ik zie hier veel staan die op gas verwarmen, dat is misschien een eerder Nederlands ding? Wij zouden willen gaan voor een warmptepomp waardoor er via de vloerverwarming ook gekoeld kan worden in de zomer.
Jolien- schreef:
14-08-2020 11:38
Bedankt allemaal!

Ondertussen erachter gekomen dat ons huis volledig onderkelderd is. :mrgreen: Dus op dat vlak gaan we in ieder geval niet op zand terecht komen als we onze huidige vloer eruit halen, en kunnen we inderdaad isoleren via de kruipkelder. Spouwmuurisolatie is sowieso nog een punt dat we willen regelen, dus hopelijk valt het dan mee met warmteverlies. Dat valt nu ook al mee eigenlijk, maar het is wel een open huis dus dan is dat toch altijd iets hoger in vergelijking met gesloten bebouwing bijvoorbeeld.

Ik zie hier veel staan die op gas verwarmen, dat is misschien een eerder Nederlands ding? Wij zouden willen gaan voor een warmptepomp waardoor er via de vloerverwarming ook gekoeld kan worden in de zomer.

Traditionele vloerverwarming is standaard d.m.v. een gasgestookte CV-ketel. Dat zal buiten Nederland niet anders zijn. Hooguit is je ketel in het buitenland olie-gestookt als er geen gasaansluiting is.

Een warmtepomp koppelen aan een vloerverwarming in een wat ouder huis zou ik niet snel aanraden. Of je moet het wel heel grondig (uit verhouding) gaan aanpakken. Je moet dan ontzettend goed gaan isoleren; vloerisolatie, spouw-isolatie, dak-isolatie en ook al je beglazing vervangen en je dak isoleren. Zodat je eigenlijk geen radiatoren meer nodig hebt en het huis met weinig energie op een constante waarde kan houden. Daarnaast een buffervat toepassen en een aparte warmwatervoorziening installeren. Liefst gecombineerd met zonnepanelen en een zonneboiler. Je 'terugverdientijd' wordt wel erg lang en onzeker van een dergelijk aanpak. Maar het halfslachtig doen levert alleen maar problemen op.

En dan nog is je rendement/plezier van vloerkoeling relatief laag; koelen vanuit de vloer is weinig effectief.

Als je geen gas wil/hebt is het te overwegen. Maar je kan dan misschien nog beter een pelletkachel installeren in combinatie met een simpele airco-splitunit die kan bijverwarmen en koelen. Volgens mij maak je het jezelf dan een stuk gemakkelijker, goedkoper en effectiever.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken in België enkel maar mensen die vloerverwarming hebben in combinatie met een warmtepomp. Reden daarvoor is oa. dat je bij nieuwbouw hier verplicht bent om een paar milieubewuste opties te nemen waarvan warmtepomp er eentje is en je krijgt er daar dan ook nog eens premies voor. Ik ken niemand die op een andere manier vloerverwarming heeft eigenlijk. Sowieso is in België gas niet echt een vaak gebruikte manier van verwarming.

Ons volledig huis ligt op het gelijkvloers, we hebben nog wel een tweede verdiep maar dat wordt momenteel niet gebruikt. Dus in principe is die gelijkvloers langs boven al goed geïsoleerd. 1 van de plannen is om de bovenverdieping op termijn volledig klaar te maken, en dan zou er ook extra dakisolatie aangebracht worden. Spouwmuurisolatie en vloerisolatie is sowieso het plan. Ik denk dat we nu al relatief goede isolatie hebben (het is de afgelopen week niet boven de 24 graden geweest in huis) en het plan is dus wel zeker om dat te verbeteren. Het huis is origineel van 1970 maar dat zie je er echt niet aan, die mensen hebben het heel erg goed onderhouden en ook verschillende zaken zelf nog aangepast (zoals nieuw dubbel glas). Aangezien we toch van plan zijn zonnepanelen te zetten, is een warmtepomp dan toch de beste optie denk ik. Die afkoeling hoor ik trouwens verschillende positieve verhalen over. Het werkt natuurlijk niet zoals een airco, maar een goed geïsoleerd huis waar in de zomer koud water door de vloer stroomt, blijft normaal mooi op temperatuur heb ik me laten vertellen.

De hoofdreden voor vloerverwarming is omdat ik van de radiators zou af willen haha, dus een pelletkachel is dan geen hulp. (We hebben trouwens een houtkachel in onze living dus als we zouden verwarmen via kachel, dan eerder daarmee. Maar die warmte vind ik niet aangenaam en ik verwacht dat dat bij pellets gelijkaardig is.)

Sowieso ben ik me wel bewust van het feit dat via warmtepomp duurder gaat zijn. Ik heb ondertussen van vrienden een paar offertes kunnen inkijken en die zaten toch aan 20 000 euro voor vloerverwarming met warmtepomp. (inclusief vloerisolatie wel.) Voor ons zou dat dan nog iets duurder zijn door de spouwmuurisolatie, maar goed, dat gingen we toch sowieso doen.
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt. Het klinkt inderdaad alsof jullie situatie wel geschikt zou kunnen zijn voor vloerverwarming. Ik ben wel benieuwd hoe dat is in België. Warmtepompen komen dan misschien wat eerder aan bod als er minder gasgestookte CV-ketels zijn. Maar dan heb je het inderdaad over nieuwbouwsituaties. Er moeten toch ook veel bestaande huizen zijn met vloerverwarming met een andere warmtebron?

Maar waarom denk je dat je met een pelletkachel radiatoren nodig hebt? Het is gewoon net als alle andere varianten een verwarmingstoestel wat je achter de vloerverwarming hangt. Die plaats je dan niet in je woonkamer maar gewoon in de kelder of zo. Daar koppel je dan een buffervat aan (zonneboiler) waarmee je voorziet in de verwarming van de vloer en je warm water.

Een warmtepomp heeft zeker voordelen in combinatie met zonnepanelen en koeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven