Semi-walk in closet in slaapkamer?

09-09-2020 11:31 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Wie heeft er ervaring met een semi-walk in closet? Hiermee bedoel ik een extra voorzetmuur die niet helemaal wordt doorgetrokken van muur tot muur.

De slaapkamer is 3,45 bij 5,20. Ik zat te denken aan een voorzetwand om zo een soort walk in closet te realiseren. Door een tweede muurtje zou ik de hoeveelheid planken e.d. te kunnen verdubbelen zonder dat je tegen een kastenwand aankijkt (met zo’n Ikea-systeem, de draagkracht van zo’n voorzetwandje is niet super). Volgens mijn man is de kamer daar te klein voor.

Heeft iemand hier ervaring mee in een kamer met ongeveer dezelfde afmetingen?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wij hebben dat in een kamer van 3,50 bij 5,90.
Alle reacties Link kopieren
En is het aan te raden? Heb je meer ruimte voor kleding? Hoe lang ‘loopt’ de voorzetwand door?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ja wij hebben het al 15 jaar naar volle tevredenheid. Ik wil je straks wel even wat foto's sturen (als dat kan per dm?)
Of ik teken straks even een plattegrondje als dm niet lukt.
Alle reacties Link kopieren
Ja graag! Op Pinterest en aanverwanten kom ik alleen halve balzalen tegen qua afmetingen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Tussen hoge kasten en muren door wordt aangeraden om minimaal 75 cm ruimte open te laten als looppad (maar liever nog 95 cm). Als je twee rijen kasten neemt van 60 cm, heb je dus minimaal (60+75/95+60) + 10cm voor het muurtje = 2,05/2,25 meter nodig.

Dan houd je een slaapruimte over van 3,45 x 2,95/3,15.

En je kunt dan, als je de kasten tegenover elkaar plaatst, 3,45 - 0,75/0,95 = 2,50/2,70 meter extra kastruimte realiseren.

Ik zou je wel adviseren om een deur in dat wandje te maken, zodat je die dicht kunt trekken, want anders kijk je alsnog de kast in en mijn ervaring leert dat je er ook veel stof van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Die deur zal niet gaan. Het raam is kamerbreed helaas en daardoor is die muur niet volledig door te trekken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht zelf aan 1 kant kastdiepte van 51 cm en tegen het voorzetwandje de ‘hal’ afmeting van 38 cm (voor ondergoed, sokken, schoenen en andere zooi).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Om ruimte te besparen kan je misschien ook aan 1 kant van de walk-in closet een ondiepe kast doen? Bijvoorbeeld 35 cm diep.
Wil je deuren op de kasten maken of niet? Bij geen kastdeuren zou ik wel zorgen dat de walk-in closet afgesloten kan worden met een deur ivm stof. Bij wel kastdeuren zou ik gaan voor schuifdeuren zodat je 2 kasten die tegenover elkaar staan dan wel tegelijkertijd open kan hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
Voornamelijk ladeblokken. Zo heb ik het meeste spul nu georganiseerd. Enkel een klein hanggedeelte voor hemden en colberts man en die drie jurken van mijzelf.
Nee heb je, ja kun je krijgen
.
anoniem_396861 wijzigde dit bericht op 09-09-2020 13:45
99.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja dank je. Je hebt dus aan beide kanten een doorloop die je eventueel met een gordijn kunt sluiten?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Doorgang aan beide zijden is ongeveer 80 cm (80 en 82). Alle kasten zijn op maat gemaakt en 41 cm diep. De vrije ruimte tussen beide kasten is 100cm.

Afbeelding
lemoos2 schreef:
09-09-2020 13:28
Ja dank je. Je hebt dus aan beide kanten een doorloop die je eventueel met een gordijn kunt sluiten?
Exact.
Alle reacties Link kopieren
Heb even de plaatjes gesaved voor de man des huizes :-). Mijn idee is ongeveer hetzelfde als op de plattegrond, alleen met een doorloop van 90 cm aan de linkerkant (en rechts vanaf de muur).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt Igoa.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hebben wij in ons vorige huis ook eens naar gekeken. Je kunt evt. ook ipv een muur op te trekken de achterkant van de kasten mooi afmaken. Dan plaats je de kasten in de kamer en monteert dan een dun gipsplaatje op de achterkant. Is wat vrijblijvender doordat je de vloer niet beschadigd.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
De vloer moet eruit. Ik wilde dit gelijk meepakken en de nieuwe vloer er op aanpassen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
09-09-2020 13:36
Heb even de plaatjes gesaved voor de man des huizes :-). Mijn idee is ongeveer hetzelfde als op de plattegrond, alleen met een doorloop van 90 cm aan de linkerkant (en rechts vanaf de muur).
Ja dat kan natuurlijk ook, een deur vind ik ook wel een goed idee.

Blij dat je er wat aan gehad hebt. Misschien kun je je plannen nog met tape op de vloer uitwerken, dat zie je hoeveel ruimte er precies over blijft.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Igoa post_id=31880596 time=1599651195 user_id=396861]
Doorgang aan beide zijden is ongeveer 80 cm (80 en 82). Alle kasten zijn op maat gemaakt en 41 cm diep. De vrije ruimte tussen beide kasten is 100cm.

[url=https://postimages.org/]



Zo hebben wij het ook. En dan is de voorzet wand via de onderkant van binnen ook voorzien van stroom en kabel zodat wij er een tv op konden hangen.

Bij ons kijk je vanaf het bed dus wel de kast in maar dat stoort ons helemaal niet.

En wij hebben hmde ikea stolmen serie gebruikt, dus het wandje heeft helemaal geen draagkracht nodig.
sissi wijzigde dit bericht op 09-09-2020 14:45
41.33% gewijzigd
O sorry ik lees nu pas dat je geen deur kunt plaatsen vanwege het raam.

Bij ons is het wandje om dezelfde reden niet doorgetrokken, er zitten namelijk drie ramen aan de lange zijde van de kamer. Ik vind het zelf wat gebalanceerder ogen om de wand aan de andere zijde dan ook niet helemaal door te trekken, maar dat is persoonlijk.

Qua kastruimte hebben we meer dan voldoende. We hebben aan beide zijden een hang-gedeelte en aan beide zijden schappen.

Enige nadeel: het raam is op het zuid-oosten en daarom gebruiken we kledingzakken, anders verkleurt het waar je bij staat. En zo blijft het meteen stofvrij :-D
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
09-09-2020 13:43
De vloer moet eruit. Ik wilde dit gelijk meepakken en de nieuwe vloer er op aanpassen.
Ah ideaal! Dan vind ik het idee om het eerst een keer met tape uit te zetten wel een goed idee. Dan heb je ook een goed idee van wat het met de ruimte doet.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Ja dat tapen ga ik zeker doen. En even opmeten en ‘uittapen’ wat een uitgetrokken lade doet met de doorloopruimte. Zie het zo gebeuren dat man weer een lade aan zijn lot/softclose overlaat en ik zo mijn eigen kast in donder.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Kijk ter inspiratie eens op Netflix naar Get organized with the Home Edit.
Everything you see I owe to spaghetti!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven