Wat voor vloer in woonkamer

14-09-2020 19:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een woonkamer met open keuken. In de woonkamer ligt lelijk hout (geel, en het is hout gelijmd op iets waardoor het parket zou moeten lijken), in de keuken liggen tegels. Ik wil graag echt hout en in de keuken de tegels laten liggen, alleen heb je dan zo’n stomme strip ertussen. Man wil graag hout wat doorloopt tot in de keuken, alleen knoei je natuurlijk wel af en toe, wordt het dan niet snel lelijk? Iemand ervaring mee?
Collega heeft tegels in houtlook, langwerpig, zijn net planken. Andere collega zei dat hij iemand kent met zo’n vloer en het enorm krast. Iemand ervaring mee? We nemen geen vloerverwarming.
Echte houten vloer word snel lelijk in de keuken ja.
Ik heb zo'n tegelvloer die op hout lijkt en ben er zielsgelukkig mee. Krast helemaal niet en is echt heel makkelijk in het onderhoud.
Wij hadden een geoliede houten vloer in de keuken in een vorig huis en ik vond het heel smerig worden.
Maar je kunt hout ook lakken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben tegels in houtlook en na 6 jaar zie ik geen krassen.. Moet zeggen dat het ook geen gladde tegels zijn, maar het heeft de schijn van nerven, zoals in hout. De beste keuze in onze (nieuwbouw) woning, die vloer zijn we denk ik nooit zat.

Als je geen vloerverwarming hebt of neemt, zou ik trouwens niet voor tegels gaan. Ik vind het echt koud zonder vloerverwarming en zou kiezen voor een andere vloer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een echt houten vloer in de keuken gehad en dat is inderdaad niet goed bestand tegen ongelukjes.

Nu hebben we keramisch parket (oftewel, tegels in houtlook) en dat is nu ruim 2 jaar later nog net zo mooi als toen het gelegd werd. Als er al eens iets “krast”, dan poets je dat er zo weer af. De tegels zijn echt knetterhard, dus er is flink wat geweld nodig om de vloer echt te beschadigen. Ondanks de nodige ongelukjes met dingen laten vallen ed, hebben we hier nog niets beschadigd.
Ook wij hebben tegels in houtlook en ik vind ze fantastisch. Ze hebben een voelbare structuur en krassen totaal niet. Koop wel kwaliteit, want onze buren hebben een goedkopere versie gekocht, zonder houtstructuur erin en die krassen blijkbaar wel.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
14-09-2020 19:56
Ik heb zo'n tegelvloer die op hout lijkt en ben er zielsgelukkig mee. Krast helemaal niet en is echt heel makkelijk in het onderhoud.
Wij hadden een geoliede houten vloer in de keuken in een vorig huis en ik vond het heel smerig worden.
Maar je kunt hout ook lakken natuurlijk.
Wij hebben en hadden precies hetzelfde.
(Enige verschil is, dat de houten vloer in de keuken niet smerig was of oogde.)

Wij wonen nu in een rijtjeshuis en ik ben dolblij met de tegelvloer (wel met verwarming, die alleen mijn man overigens soms aanzet).
De vorige woning was een appartement en daar voldeed de houten vloer uitstekend!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben inderdaad ook wat duurdere kwaliteit en met houtstructuur. Dat is ook fijn omdat het wat minder glad is (en je dus - naast een natuurlijker effect voor het oog - minder snel uitglijdt als de vloer nat is ofzo).

En let op dat je, als je het overweegt, altijd gerectificeerde tegels koopt. Dat zorgt ervoor dat de voegen zo smal mogelijk gehouden kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een kleur zou je de houten vloer willen geven? Misschien is het systeem van Bona dan geschikt. Dit stukje gaat over white-wash, maar er zijn nog veel meer kleuren.
https://www.postmusparket.nl/portfolio- ... sh-lakken/

Of ga voor een pvc vloer. Die heb je in plak en click versie.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
14-09-2020 20:21
Wat voor een kleur zou je de houten vloer willen geven? Misschien is het systeem van Bona dan geschikt. Dit stukje gaat over white-wash, maar er zijn nog veel meer kleuren.
https://www.postmusparket.nl/portfolio- ... sh-lakken/

Of ga voor een pvc vloer. Die heb je in plak en click versie.
Sorry, verkeerde topic
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In ons vorig huis hadden wij parket in onze woonkamer en tegels in de (open) keuken. Was een goudkleurige aanwerklat tussen de twee stukken en was netjes, degelijk, gebruiksbestendig, totaal geen problemen mee gehad. Ga inderdaad geen hout in je keuken leggen. Mooie tegel, kan tegen kliederen, dweil er over en de zaak is weer in orde en blijft jaaaaaren mooi.

Succes!
Ik zou hout ook sterk afraden op eender welke plek waar het vies kan worden. De keuken dus, maar ook bij een voordeur, achterdeur of zijdeur bijvoorbeeld. Ooit een dure horen vloer gehad, maar nooit meer.
Wij gaan onze houten vloer weghalen in de hal bij de voordeur en de (open) keuken. Het blijft echt niet mooi daar helaas. Tegels met houtlook naast een echt houten vloer vind ik ook niet mooi, dus wij kiezen voor Marokkaanse tegels in de keuken, met een rand tussen tegels en houten vloer.
Luci_Morgenster schreef:
14-09-2020 19:54
Echte houten vloer word snel lelijk in de keuken ja.
Mwah, wij hebben het in de keuken en dat vind ik meevallen.

Ik vind het wel mooi door het hele huis heen zo (beneden dan).

@TO: pvc met houtlook?
Ik heb een geoliede houten vloer die doorloopt in de keuken en ik herken het probleem helemaal niet eigenlijk. Zo vies wordt een keukenvloer toch ook weer niet?
Moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk nooit met schoenen binnen loop en geen kinderen heb.

Ideaal aan een geoliede vloer vind ik dat je de delen die sneller slijten (bijvoorbeeld omdat je er veel loopt) bij kan werken zonder dat je de hele vloer moet kaalschuren zoals bij een gelakte vloer.
Echt hout in de keuken zou ik zelf niet gauw doen. Elk druppeltje dat je laat liggen wordt hier op het parket een vlek. En als ik zie wat er hier gedruppeld en gemorst wordt in de keuken.
Ik zou dan voor pvc of tegels in houtlook gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel! Ik weet nu dat er verschil zit in keramisch hout. Iemand zei tegels zijn koud aan de voeten zonder vloerverwarming, das een goeie, heb snel koude voeten. Ik heb kinderen, maar zelf knoei ik ook regelmatig met water in de keuken. En man helemaal...
Alle reacties Link kopieren
In ons vorige huis hadden we een mat gelakte houten vloer in de keuken. Kan op zich vrij veel hebben, maar water moet je wel snel opdoen want anders heb je vochtplekken. Ook gaven bepaalde fruitsoorten (blauwe bessen bijvoorbeeld) onuitwasbare vlekken.

Nu mooie kwaliteit houtlook pvc en dat kan qua vocht en vuil alles hebben, veeg je zo weer schoon. Wel krast het meer dan ik had gedacht, maar die krasjes werk je vrij makkelijk weer weg. En heel comfortabel aan de voeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al drie jaar zielsgelukkig met mijn keramisch parket. Er zitten zelfs voelbare ‘nerven’ op die ‘planktegels’. Ondanks stapel kleinvee en kind geen kras te bekennen. En ik heb inmiddels al de nodige glazen, borden of pan op de grond laten donderen.

Zonder vloerverwarming is het niet kouder dan een gewone tegelvloer.
Nee heb je, ja kun je krijgen
ClumsyNinja schreef:
14-09-2020 21:53
Ik heb een geoliede houten vloer die doorloopt in de keuken en ik herken het probleem helemaal niet eigenlijk. Zo vies wordt een keukenvloer toch ook weer niet?
Moet er wel bij zeggen dat ik eigenlijk nooit met schoenen binnen loop en geen kinderen heb.

Ideaal aan een geoliede vloer vind ik dat je de delen die sneller slijten (bijvoorbeeld omdat je er veel loopt) bij kan werken zonder dat je de hele vloer moet kaalschuren zoals bij een gelakte vloer.
Hier ook houten vloer in ons oude huis. Vond ik veel mooier dan de regels die we nu hebben. En ik heb het nooit vervelend gevonden in de keuken. We hadden met v-groef ook nog, maar echt vies werd het niet. Enige was inderdaad dat je slijtplekken zag voor het aanrecht. Je kon duidelijk zien waar je veel liep, maar dat was in de hele woonkamer zo. Wij hebben hem ook niet geschuurd en gelakt toen we erin trokken, dus was al zo.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hout in hardwax, in de huiskamer en ook in de keuken. 'Ongelukjes' hebben we wel, maar met de hardwax is dat geen probleem. Slijtage zie je met name in de keuken wel, ondanks regelmatig behandelen. In de keuken zit ook onze achterdeur nog eens.

Het hoort mi bij hout, als je die slijtage niet mooi vind zijn tegels/pvc beter. Ik zou zelf nooit houtlook tegels naast een echt houten vloer nemen, dat echt een contrast kiezen.

Ik de badkamer hebben we houtlook tegels. Prima tevreden mee. Geen krassen ofzo.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ons eerste huis had parket. In visgraatmotief gelegd en donker verkleurd door het licht. Ik heb alles volgestouwd met tapijtjes in een poging het wat knusser te krijgen; ik had permanent het gevoel in een heel oud kerkgebouw te wonen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook zonder strip ertussen (hout en tegels). Dan moet je het hout goed verlijmen, zodat het hout niet kan werken richting de tegels.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een geoliede visgraatvloer, ook in de keuken. Het zal wel aan het type olie of iets dergelijks liggen want wij hebben ook geen enkel probleem met vlekken o.i.d., ook niet als de vlek al enige tijd geleden is gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Hier een houten keukenvloer/ parket laten vervangen door tegelvloer / langwerpige tegels met houtlook. Parket in de keuken was echt een foute keuze. Je staat in de keuken altijd op dezelfde plekken zoals voor wasbak en fornuis. Je knoeit dus ook steeds op dezelfde plekken met vlekken van vet e.d. die je er in een houten vloer nooit meer uit krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven