Kozijnen ral 9010, muren ral 9016 verven?

16-10-2020 21:49 24 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb een woning gekocht met witte kozijnen, ral 9010. Nu zou ik de muren graag witter verven, liefst ral 9016. Ik vind 9010 te romig van kleur.
Maar ik vraag me af of dat wel mooi is of dat de kozijnen daardoor 'gelig' gaan lijken naast die krijtwitte muren.

Wat denken jullie? Mooi of toch maar niet doen?
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook, kan prima
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg nee, dat zie je altijd. Als het je niet stoort moet je het gewoon doen, maar ik vind het lelijk.
Muurverf en kozijnenlak ogen sowieso heel verschillend, omdat het zulke verschillende materialen zijn. Het zal dus sowieso van elkaar verschillen. Denk dat het een prima combinatie is, meerdere wittinten.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat ziet er niet uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Nee of hetzelfde of alles verven.
Het is een heel ander soort wit
Alle reacties Link kopieren
Onze schilder zegt dat dit vrij standaard is, witter op de muren (9010) en crème (9001) op kozijnen. Dus jouw verhouding 9016 op muur en 9010 op kozijn lijkt me de wittere variant hiervan en dus prima. Juist omdat muurverf en lak al zo anders ogen. Maar smaken verschillen, kun je het niet uitproberen en anders alsnog kozijnen lakken?
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op kleur greige, dat is perfect bij jou ramen.
Ja kan prima
Ik heb het andersom, kozijnen tint witter dan de muren. De ramen springen er hierdoor meer uit
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is het afgeraden. Wel verschil tussen muren en plafond. Het plafond is witter dan de muren zodat het hoger lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben oprecht verbaasd dat mensen dat lelijk vinden, dacht dat het vrij standaard was om met verschillende wittinten te werken. Wat is er lelijk aan? En wat hebben jullie dan? Alles 9016 of alles 9010?
hadea1 schreef:
16-10-2020 22:56
Ik ben oprecht verbaasd dat mensen dat lelijk vinden, dacht dat het vrij standaard was om met verschillende wittinten te werken. Wat is er lelijk aan? En wat hebben jullie dan? Alles 9016 of alles 9010?
We klopt hoor, je houtwerk een tikje warmer en je muren een tikje witter wit is hartstikke standaard. Echt niet lelijk dus.

To ik zou het gewoon doen. Vind je het nou echt niet staan dan kan je altijd nog de kozijnen gaan lakken.
Of koop eerst een sample potje muurverf en doe een klein stukje muur. Een kleur is toch echt altijd anders op de muur dan op de kleurenwaaier.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet mooi. 9010 sowieso niet trouwens.

Wij hebben plinten en kozijnen 9016 en muren urban taupe. Steelt mooi af vinden wij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met 9016 was niet goed. Er zitten blauw tinten in deze verf waardoor het op de muur echt 'vies' leek. Daarnaast neemt deze kleur het licht in je interieur op. Heb je dus een fel groene stoel in de hoek staan dan kleurt de hele muur daar groenig.

Uiteindelijk nadat we de hele woonkamer hebben gedaan, hebben we alles opnieuw geverfd met de gewone wit variant die erg mooi is
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet mooi. Het steekt af op de verkeerde manier.

Sowieso is veel wit in huis niet mooi. Geen sfeer in te ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons waren de kozijnen ook allemaal 9010 en wilden we de muren witter dan 9010 hebben. 9016 durfden we niet aan: vanwege het afsteken van de kozijnen en of het niet te kil zou ogen (veel ramen op het noorden). Uiteindelijk bij de Gamma de kleur Ijsland gekozen, dat leek er tussenin te zitten. Nog steeds blij mee! Hoewel we langzaamaan wel steeds meer kozijnen ook in die kleur aan het verven zijn: het oogt toch wel echt frisser dan 9010.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de muren en het plafond gewoon "wit". Zonder kleurcode, alleen: wit.
De kozijnen moeten we binnenkort nodig doen aan de binnenzijde en ik denk dat ik daar ook voor "wit" ga. Scheelt weer twijfel met iets te geel of iets te blauw.
Alle reacties Link kopieren
Laat het afhangen of er koud licht vanuit het noorden binnenkomt of warm licht uit het zuiden.

Dat maakt alles uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. In ons nieuwe huis komen antracietgrijze kozijnen en deuren en deurposten in RAL9010. Ik zou de muren ook het liefst in RAL9016 verven.
Hier trouwens ramen op Oost en West, dus geen uitgesproken warme/koude kant.
Alle reacties Link kopieren
Nooit bij stilgestaan dat dit niet mooi is. Wij hebben ook 9016 op de muren, ook op de vensterbank. Maar de kozijnen zijn in 9010. Ik moet zeggen dat iedereen zegt dat het zo mooi geverfd is.
Als je er op let zie je dat het een andere kleur is, maar het is ook ander materiaal. Ik vind het niet storend, lelijk of opvallend.
Wij hebben licht inval uit het zuiden.
Wij hadden geloof ik 9001, die gelige, dat was echt heel lelijk en ik stoorde me er steeds meer aan. We waren op de huishoudbeurs😅 naar een stylist gegaan en die had het over de kleur marmer (eigelijk van histor maar je kunt bijv ook flexa in die kleur mengen). Het is heel licht eigenlijk wit en het kleurt een soort mee met andere muren. Wij hebben zowel de kozijnen als de muren, behalve de accent muren, daarmee gedaan. Ben er nog steeds super blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kozijnen waren standaard 9010 vanuit de bouw. De muren heb ik Flexa "fresh linnen" geverfd. Is ook een kleur wit en ben er zeer tevreden over!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet mooi, ik zou een eenheid creëren door dezelfde kleur nummers te gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven