Prijsverschil stuc- en sierpleisterwerk

28-10-2020 14:37 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Dit gaat mijn pet te boven, dus ik hoop hier een kenner te treffen. Vorig jaar heb ik een nieuwe keuken in mijn woning laten plaatsen, waarvoor de stroom verlegd moest worden. De prutser (pardon my French) die dit uitgevoerd heeft heeft hiervoor de muur deels uitgehakt, zo'n 5/10 cm naast de afzuigkap i.p.v. eronder. De muur bestaat uit glad stucwerk met grove sierpleister.

Ook hebben er op de muur twee (kleine) stukken sierpleisterwerk losgelaten toen de vorige bewoner zijn kast demonteerde. Zowel het uitgehakte stuk als deze twee kleinere stukken wil ik laten herstellen en daarvoor heb ik contact met twee stukadoors. Beiden geven aan dat er twee opties zijn:

1. Het uitgehakte deel opvullen en afwerken, en het afgewerkte deel + de twee overige plekken opnieuw bedekken met sierpleister.
2. Het uitgehakte deel opvullen en afwerken, en de gehele muur opnieuw bedekken met sierpleister.

De 2e optie is uiteraard de beste optie, want dan is er geen risico op kleurverschil of dat zichtbaar is dat delen van de muur opnieuw bedekt zijn met sierpleister. Dat is ook het advies van beide stukadoors. Maar: stukadoor A vraagt €450 voor optie 2, stukadoor B vraagt €500 voor optie 1 en €1.500 voor optie 2. Stukadoor A vond ik via Google, stukadoor B via Werkspot. Beide stukadoors hebben een betrouwbare website, (veel!) goede recensies, etc.

Ga ik de mist in met stukadoor A, want mogelijk niet goed uitgevoerd vanwege de prijs? Of is de kwaliteit van het sierpleister dan veel minder goed/mooi/laat sneller los/iets in die trant? Of is stukadoor B belachelijk prijzig?

Ik weet van mezelf dat ik soms in de valkuil loop dat ik kies voor de laagste prijs en daar achteraf spijt van heb vanwege tegenvallende kwaliteit (of vergelijkbare gevolgen), maar ik wil (logischerwijs) ook niet onnodig te veel betalen. Mijn kennis van dit werk is nihil, dus ik hoop dat iemand hier daar wat licht op kan en wil schijnen :)

Alvast bedankt!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is stukadoor B heel duur. Ik ga binnenkort laten stucen en dat kost 20 euro de vierkante meter.
Alle reacties Link kopieren
Lostit schreef:
28-10-2020 14:47
Volgens mij is stukadoor B heel duur. Ik ga binnenkort laten stucen en dat kost 20 euro de vierkante meter.

Kijk, dat helpt. Het is zo'n 16 m2, dus samen met het opvullen en afwerken is €450 geen gek bedrag, lijkt me?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Het prijsverschil kan ook zitten in de te gebruiken materialen. Omdat het om de keuken gaat, kan het zijn dat de dure stukadoor er voor kiest ook de muur voor te behandelen, de keuken valt immers ook te categoriseren als "natte ruimte". En uit wat voor materiaal de te stuken muur bestaat kan ook van belang zijn voor de keuze voor voorbehandeling.
En betokontakt/primer/grondeer/isokontakt kan behoorlijk in de papieren lopen. Tel daarbij op dat je ook uren kwijt bent voor het op de muur smeren van dat spul, en dan loopt de meter aardig op.

Of het nodig is? Geen idee. Dat ligt dus aan de muur, en of jouw keuken inderdaad vochtig is. Maar dat zou dus het prijsverschil kunnen verklaren.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
Sweet_Concubine schreef:
28-10-2020 15:08
Het prijsverschil kan ook zitten in de te gebruiken materialen. Omdat het om de keuken gaat, kan het zijn dat de dure stukadoor er voor kiest ook de muur voor te behandelen, de keuken valt immers ook te categoriseren als "natte ruimte". En uit wat voor materiaal de te stuken muur bestaat kan ook van belang zijn voor de keuze voor voorbehandeling.
En betokontakt/primer/grondeer/isokontakt kan behoorlijk in de papieren lopen. Tel daarbij op dat je ook uren kwijt bent voor het op de muur smeren van dat spul, en dan loopt de meter aardig op.

Of het nodig is? Geen idee. Dat ligt dus aan de muur, en of jouw keuken inderdaad vochtig is. Maar dat zou dus het prijsverschil kunnen verklaren.

Dankjewel voor je reactie! Ik heb een open keuken, dus de muur is zowel de keukenmuur als mijn woonkamermuur. Ze hebben geen van beiden iets gezegd over vochtigheid of een natte ruimte. Overigens hebben beide stukadoors de prijs gebaseerd op foto's, zij hebben het niet met eigen ogen gezien.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
28-10-2020 15:20
Dankjewel voor je reactie! Ik heb een open keuken, dus de muur is zowel de keukenmuur als mijn woonkamermuur. Ze hebben geen van beiden iets gezegd over vochtigheid of een natte ruimte. Overigens hebben beide stukadoors de prijs gebaseerd op foto's, zij hebben het niet met eigen ogen gezien.
Bel een lokale stucadoor die komt kijken en je advies geeft over wat de beste optie is en wat de prijzen zijn bij welke optie. Dan heb je ook de mogelijkeheid te vragen waarom de prijzen zo onderling verschillen. Prijs en plan op basis van foto klinkt niet betrouwbaar. En een gelikte website zegt niks over kwaliteit en betrouwbaatheid.
Alle reacties Link kopieren
Sweet_Concubine schreef:
28-10-2020 15:08
Het prijsverschil kan ook zitten in de te gebruiken materialen. Omdat het om de keuken gaat, kan het zijn dat de dure stukadoor er voor kiest ook de muur voor te behandelen, de keuken valt immers ook te categoriseren als "natte ruimte". En uit wat voor materiaal de te stuken muur bestaat kan ook van belang zijn voor de keuze voor voorbehandeling.
En betokontakt/primer/grondeer/isokontakt kan behoorlijk in de papieren lopen. Tel daarbij op dat je ook uren kwijt bent voor het op de muur smeren van dat spul, en dan loopt de meter aardig op.

Of het nodig is? Geen idee. Dat ligt dus aan de muur, en of jouw keuken inderdaad vochtig is. Maar dat zou dus het prijsverschil kunnen verklaren.

Zojuist van de stukadoor begrepen dat 'voorstrijken' onderdeel is van de werkzaamheden. Dan komt het waarschijnlijk dus neer op (de kwaliteit van) het materiaal?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Mijn hele zolder is gladgestuukt voor 1000 euro. Sierpleister is wat duurder, maar ik weet niet hoe groot dat verschil is.
Alle reacties Link kopieren
Of de tweede stucadoor heeft het gewoon heel druk en kan zich "de luxe" veroorloven om zo'n klein klusje alleen tegen een hoge prijs te doen. Ik zou eventueel nog een 3e vragen die ook daadwerkelijk komt kijken, het beste natuurlijk via via zodat je betrouwbare ervaringen hoort van bekenden.

Een offerte-prijs zegt weinig over de kwaliteit is mijn ervaring.
Of hij heeft er geen zin in en offreert gewoon een piss off-prijs ;-D
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
29-10-2020 10:57
Of hij heeft er geen zin in en offreert gewoon een piss off-prijs ;-D

:D

Hij is me al twee dagen aan het stalken en belde net weer, dus hij wil de opdracht wel graag. Inmiddels ook duidelijk dat hij uitging van 30 m2 wand, waar het in werkelijkheid gaat om 16 m2 wand, dat scheelt natuurlijk wel in prijs. Hij komt vanmiddag even kijken, ben benieuwd.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven