Ervaring gezocht met gladder maken spachtelputz

30-12-2020 21:57 40 berichten
Wij willen graag iets doen om de spachtelputz op de muren gladder te krijgen. Dit omdat het ons en vooral onze kinderen al heel wat schaafwonden opgeleverd heeft.

Nu hebben we al heel wat zitten zoeken en navragen. De beste manier om het strak te krijgen is door het te stucen, weten we inmiddels. Maar het gaat om een heel groot oppervlak dus dat is behoorlijk prijzig... verder heb ik tips gelezen over overschilderen met latexverf (waarbij de structuur deels verloren gaat maar laat dat nu ook de bedoeling zijn). En verder zou je het kunnen afsteken of schuren maar er staat dan ook weer gelijk bij dat dat niet aan te raden is.

Lang verhaal kort: wie heeft er ervaring met het gladder maken van spachtelputz? Het belangrijkste voor ons is dus dat de muur niet meer scherp is. En hoe ziet het eruit als je het overschildert? De structuur zou wat verminderen volgens de beschrijvingen, maar wat voor eindresultaat krijg je dan?
Ik zou het toch laten stuccen. Met een aantal lagen latex schiet het alsnog niet op. En ik vind zelf stuccen veel mooier.
Ik zit me oprecht af te vragen hoe het komt dat jullie schaafwonden van de muur krijgen.. bij mijn ouders thuis een flink grove spachtelputz maar geen van de 4 kinderen of mijn ouders heeft ervaring met schaafwonden.

En meerdere lagen verven heeft in sommige ruimtes wel een minder scherpe muur tot gevolg gehad in de loop der jaren, dus dat is voor jullie een mogelijkheid maar inderdaad als je op zoek bent naar een mooi resultaat zou ik kiezen voor stucwerk
Alle reacties Link kopieren
Baileyslife schreef:
30-12-2020 22:02
Ik zit me oprecht af te vragen hoe het komt dat jullie schaafwonden van de muur krijgen.. bij mijn ouders thuis een flink grove spachtelputz maar geen van de 4 kinderen of mijn ouders heeft ervaring met schaafwonden.

Ook hier heel herkenbaar hoor. Tot een met een grote rode plek op de muur, waarbij het leek alsof er toch een fikse slachtpartij was geweest.
Alle reacties Link kopieren
De beste en uiteindelijk goedkoopste manier is gewoon om er een laag muurverf tegenaan te gooien. Dat gaat wel ten koste van de structuur, maar goed, de structuur blijf je echt nog wel zien. Het verzacht de structuur gewoon een beetje.
Baileyslife schreef:
30-12-2020 22:02
Ik zit me oprecht af te vragen hoe het komt dat jullie schaafwonden van de muur krijgen.. bij mijn ouders thuis een flink grove spachtelputz maar geen van de 4 kinderen of mijn ouders heeft ervaring met schaafwonden.

En meerdere lagen verven heeft in sommige ruimtes wel een minder scherpe muur tot gevolg gehad in de loop der jaren, dus dat is voor jullie een mogelijkheid maar inderdaad als je op zoek bent naar een mooi resultaat zou ik kiezen voor stucwerk
Niet alle spachtelputz is even scherp. Er zijn bij ons verschillende soorten gebruikt, grover en fijner. Een deel ervan is zo scherp dat als je er tegenaan stoot of langs schaaft, dat je dus direct een schaafwond hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit begrepen waarom mensen schuurpapier op de muur zouden willen hebben.

Latex helpt iets. Stuc veel meer. Heb je nog latex staan dan zou je een proefplek kunnen doen
Alle reacties Link kopieren
Baileyslife schreef:
30-12-2020 22:02
Ik zit me oprecht af te vragen hoe het komt dat jullie schaafwonden van de muur krijgen..
Ik denk dat TO structuurverf bedoeld, dat zijn scherpe puntjes, spachtelputz niet.
Rot spul is het, mijn ouders hadden dat ook en we lagen altijd open van de kleinste aanrakingen al. Pas na vele dikke lagen verf is het echt zachter geworden. Die diepe structuur is moeilijk verven en kost veel verf. Dan ga je best al wat uitgeven en blijf je die lelijke structuur houden. Kun je net goed goed of zelfs beter laten glad stucen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van die Alabastine (Muurglad denk ik?) waarmee je zelf wel in de buurt kunt komen van stucwerk. Maar is duur spul en een enorme klus als je het netjes wilt doen. Ik zeg ook sparen en laten stuccen. Behalve als het een huurhuis is waar je geen jaren meer wilt blijven.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand het al eens geschuurd?
Ik heb eens gehoord dat je er met een schoffel ( met een lange steel) overheen kon, maar dat wordt met zo lelijk als zelf structuurverf gebruiken.

Edit: dit lijkt me best moeilijk om netjes te krijgen: https://www.gamma.nl/klusadvies/a/muur-glad-maken
Alle reacties Link kopieren
Ik verzin dit ter plekke, maar kun je er niet met een staalborstel ofzo overheen gaan en daarna verven? Dan moeten de scherpste puntjes toch wel weg zijn?
Alle reacties Link kopieren
Nova66 schreef:
30-12-2020 22:24
Ik denk dat TO structuurverf bedoeld, dat zijn scherpe puntjes, spachtelputz niet.

Ik denk granol.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de vraag voorleggen aan de bouwmarkt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ooit een muurtje waar structuurverf op zat geschuurd met een baksteen. Werkt goed, maar is een flinke klus.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden dit in de hal en wilden daar niet veel geld aan uitgeven. Hebben de bandschuurmachine (geleend) erop gezet, daarna goed afstoffen en tot slot geverfd met wat dikkere verf (2 lagen).
Natuurlijk is het niet zo glad als laten stucen (dat hebben we in de keuken gedaan), maar ik ben toch heel tevreden over het resultaat.
Als je het wilt schilderen, houd er dan rekening mee dat het enorm zuigt. Je zult het moeten voorstrijken. Ik heb het afgelopen zomer gedaan, boenen, voorstrijk en 2 lagen latex, heel zwaar en heel veel werk. De structuur die ik had heeft ook voor schaafwonden gezorgd en nu zijn het zachte bolletjes.
Alle reacties Link kopieren
Nou die schaafwonden! Ik had Alabastine barsten reparerende structuurverf (met zand en fijn grind) over de muur achter het audiovideo meubel en elke keer als je erbij moest om iets aan de snoertjes te veranderen of de kast te poetsen lagen je vingerknokkels open.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wij hebben het in onze huidige woning boven op de muren zitten. Ik ben er vorige winter met de schuurmachine over heen gegaan. Het haalt niet alles weg maar wel de scherpste puntjes. We zijn aan het sparen om ge laten stucen
Bedankt voor al jullie reacties!!! Het kan inderdaad dat ik de verkeerde naam gebruikt heb en dat het structuurverf heet.

Wij zaten zelf ook al te denken om eerst te proberen het met een baksteen op te schuren. Blijkbaar werkt dat dus wel, ondanks dat het veel werk is?

Wat ik me trouwens afvraag... als je eerst voorstrijk moet gebruiken en dan minstens twee verflagen, ben je dan inmiddels niet haast even duur uit als wanneer je het laat stucen?
Arkansas schreef:
31-12-2020 10:04
Wat ik me trouwens afvraag... als je eerst voorstrijk moet gebruiken en dan minstens twee verflagen, ben je dan inmiddels niet haast even duur uit als wanneer je het laat stucen?
Ik schreef het hierboven ook al, ik denk dat je dan qua kosten net zo goed of beter voor stucen kan gaan. Ben je ook die lelijke structuur kwijt en kost minder moeite en denk ik uiteindelijk ongeveer net zoveel geld.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, hoewel het op een gegeven moment ook wel wende en we automatisch de muren vermijden. Kinderen klaagden ook over schaafwonden.

Eén muur in een slaapkamer hebben we inmiddels 2 keer geverfd, daar valt het nu wel mee, de andere muren in die kamer zijn 1 keer geverfd, is wel beter, maar niet echt glad nog. De rest van het huis hebben we opnieuw laten stuccen, daar zijn de muren nu dus helemaal glad. Hadden we veel eerder moeten doen!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Laten doen.
Jullie hebben me overtuigd, ik heb inmiddels contact opgenomen met een stucadoor :-) Bedankt voor jullie reacties!
ShaunTheSheep schreef:
31-12-2020 10:22
Ik schreef het hierboven ook al, ik denk dat je dan qua kosten net zo goed of beter voor stucen kan gaan. Ben je ook die lelijke structuur kwijt en kost minder moeite en denk ik uiteindelijk ongeveer net zoveel geld.
Ik heb het door m'n hele appartement en in verband met de katten is het eigenlijk wel essentieel om de harde structuur van spachtelputz te behouden en er twee lagen schrobbare verf op te doen. Zelfs met deze loeidure verf ben ik goedkoper uit dan compleet laten stucen en ik heb de voordelen erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven