Nieuwbouwwoning renovlies

19-01-2021 13:17 35 berichten
Hoi!

Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning en na wat onderzoek gedaan te hebben lijkt het laten behangen met renovlies en daarover sauzen de beste optie voor de muurafwerking.
Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer wat betreft de aanbieders.
Daarom is mijn vraag: hebben jullie tips? Aanbieders waar jullie tevreden over waren/zijn die niet al te duur zijn?
De prijzen die ik nu tegenkom liggen enorm uit elkaar: van €13 tot €18 per m2, terwijl er gebruik wordt gemaakt van dezelfde materialen (dikte behang en kwaliteit muursaus).

Wij gaan wonen in de buurt van Rotterdam dus als je een goede behanger weet in het Zuiden/Westen van het land, hoor ik dat graag!

Bedankt :-D :-D

Edit: Ik lees zoveel wisselende verhalen, dat ik mij afvraag of renovliesbehang wel nodig is. Het huis is gestuct, kunnen we dan niet beter gelijk primer aanbrengen en verven?
anoniem_6559f53e328db wijzigde dit bericht op 19-01-2021 15:38
10.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als het er aan het eind van de maand opgeplakt zit kan zeggen of ze goed zijn :)
@-Rosings- Spannend! :lol: Laat je heel het huis doen? Hoeveel heb je betaald per m2?
Alle reacties Link kopieren
Dit behang is trouwens ook vrij makkelijk om zelf te doen als je daar nog iets wilt besparen. Het is veel makkelijker dan papierenbehang omdat het veel steviger is.
ca726647543 schreef:
19-01-2021 15:31
Dit behang is trouwens ook vrij makkelijk om zelf te doen als je daar nog iets wilt besparen. Het is veel makkelijker dan papierenbehang omdat het veel steviger is.
Ik heb nog nooit gehangen :-$ en het is best veel. Heb je ervaring met nieuwbouw? Kan ik in plaats van renovlies ook direct primer + verven aanbrengen? Huis is gestuct.
Alle reacties Link kopieren
Bij stuc zou ik niet renovlies aanbrengen erover, om eerlijk te zijn. Dan zou ik idd primeren en verven.

Wij hebben renovlies als alternatief voor stuc. Is prima, ziet er strak uit, scheurt alsnog in de hoeken en op de plekken waar de leidingen in de muur zijn gefreesd.
Alle reacties Link kopieren
cocosmacroon schreef:
19-01-2021 15:39
Ik heb nog nooit gehangen :-$ en het is best veel. Heb je ervaring met nieuwbouw? Kan ik in plaats van renovlies ook direct primer + verven aanbrengen? Huis is gestuct.
Huh, waarom zou je nog renovlies aanbrengen als er is gestuct? Zonde. Renovlies is juist voor als je het stucen wilt overslaan. Weet je zeker dat er stucwerk is en de muren niet behangklaar worden opgeleverd? Indien dat eerste, dan zou ik het echt niet doen.
Je kan je muren ook latex laten spuiten trouwens, is waarschijnlijk nog goedkoper dan renovlies laten aanbrengen ook.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwbouwhuis gaat zich nog zetten, dus er gaan scheuren ontstaan.

Kun je het stucen er nu niet uit laten?
Behangklaar op laten leveren en dan renovlies er overheen. Zie je eventuele scheuren die gaan ontstaan ook (bijna) niet.
Ik dacht dat 'behangklaar' betekent dat er een basisstuc is aangebracht maar dat die niet per se helemaal glad hoeft te zijn, en dat men daarom nog renovlies of nog een laagje stuc aan laten brengen.

Dit stond er in een nieuwsbrief: "De spuiter gaat nog voor de kerst beginnen in blok D 16-20. De stukadoor is al begonnen in blok C 12-15. "(Ze zijn begonnen bij 16-20 dus die loopt iets voor in het proces)
Hierin staat dat er gestuct en gespoten is, dus de oplevering is dan behangklaar?
Alle reacties Link kopieren
Mijn muren worden behangklaar opgeleverd, ik laat er renovlies zonder verf op doen, eerst even wonen voor ik een kleur kies.

Als het al gestuct was/is zou ik er geen behang meer op doen, das dan idd niet nodig :)

Ik betaal 1070 voor 90m2. (en ik hoop dat ik de m2 goed heb uitgerekend, want daarna is t op. (dan sla ik boven een kamertje over)
Alle reacties Link kopieren
cocosmacroon schreef:
19-01-2021 15:57
Ik dacht dat 'behangklaar' betekent dat er een basisstuc is aangebracht maar dat die niet per se helemaal glad hoeft te zijn, en dat men daarom nog renovlies of nog een laagje stuc aan laten brengen.

Dit stond er in een nieuwsbrief: "De spuiter gaat nog voor de kerst beginnen in blok D 16-20. De stukadoor is al begonnen in blok C 12-15. "(Ze zijn begonnen bij 16-20 dus die loopt iets voor in het proces)
Hierin staat dat er gestuct en gespoten is, dus de oplevering is dan behangklaar?
als er gestuct en gespoten is zijn je muren gewoon klaar klaar volgens mij
Ik lees ook dat sommigen eventuele gaatjes opvullen met muurvuller, de muren schuren en daar een primer en verf overheen.

Verwarrend :bonk:
cocosmacroon schreef:
19-01-2021 15:39
Ik heb nog nooit gehangen :-$ en het is best veel. Heb je ervaring met nieuwbouw? Kan ik in plaats van renovlies ook direct primer + verven aanbrengen? Huis is gestuct.
Ieder nieuwbouwhuis is nu bijna gestuct. Er zit alleen veel verschil in de afwerking bij het stucken. Je krijgt behangklare gestucte muren. Dat is wat anders dan een gestucte muur waar je even overheen saust.

Vraag nog even na of het behangklaar of gladgestuct wordt opgeleverd. Het laatste lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Behangklaar betekende hier (2019) dat de betonnen muren die we delen met de buren, voorzien waren van een zeer dun wit re-de-lijk glad laagje. De rest was allemaal gibo en zeker niet geschikt om zo te primen en verven :).

Één van onze buren heeft het via de aannemer laten stucen omdat zij de eerste kopers waren en ze dat toen bij hen als enige stel hebben aangeboden. Wat bleek? Ze hebben er een minilaagje op de muren gespoten en het mag echt geen stucwerk heten. Controleer dus eventjes wat ze doen :).
Mijn buren hebben het al gehad over stucen/renovlies + sauzen (iedereen doet iets anders) dus ik denk dat ik ervan uit moet gaan dat het behangklaar is.
En behangklaar kun je niet schuren, primer, verven? Gaat dat mis?

Om wat kosten te besparen kunnen we misschien de begane grond wel met renovlies en de eerste verdieping alleen schuren, primer, verven. Als de eerste verdieping iets minder strak is, is dat niet zo'n ramp. Dat zijn toch kleinere oppervlakten.
K0koro schreef:
19-01-2021 16:10
Behangklaar betekende hier (2019) dat de betonnen muren die we delen met de buren, voorzien waren van een zeer dun wit re-de-lijk glad laagje. De rest was allemaal gibo en zeker niet geschikt om zo te primen en verven :).

Één van onze buren heeft het via de aannemer laten stucen omdat zij de eerste kopers waren en ze dat toen bij hen als enige stel hebben aangeboden. Wat bleek? Ze hebben er een minilaagje op de muren gespoten en het mag echt geen stucwerk heten. Controleer dus eventjes wat ze doen :).
Bedankt voor je berichtje. Als de volle mep voor een dun laagje hebben betaald zijn ze een beetje voor de gek gehouden. Wat hebben jullie met de gibo muren uiteindelijk gedaan?

Ik ga volgende keer bij een kijkdag wat nauwer naar de muren kijken, misschien wel handig :facepalm:
Ja, daar hebben ze een flink dispuut over gestart en ze hebben hun geld terug gekregen + compensatie omdat alles vertraging opliep om het alsnog te laten stucen.

Wij hebben het laten stucen en laten over een jaar of 5 de scheuren bijwerken met daarbij een nieuwe verfbeurt. Tot nu toe valt het me alles mee, ben erg blij met de keuze. Bij buren ziet het gesausde renovlies er ook erg mooi uit. Een vriendin van mij heeft in een huurhuis de giboblokken geschuurd, geprimed en gesausd, en dat ziet er na (héél) veel werk wel acceptabel uit, maar in een koophuis zou ik investeren.
K0koro, bedankt voor je bericht, daar heb ik wel wat aan!
Ik denk dat renovlies toch wel een goede optie is. Ik lees er posities verhalen over en het is qua prijs nog redelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het 5 jaar geleden door Easy Stuc laten doen. Renovliesbehang + sausen in de gewenste kleur. Was erg netjes gedaan.

Houd er wel rekening mee dat ook renovliesbehang kan tekenen als de muren gaan werken. Bij ons zag je op een gegeven moment wat vouwen/lijnen in het behang komen.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen over een maand renovlies, ook nieuwbouw. Onze wanden zijn ook deels gestuct vanuit de bouw maar dat is echt alleen om ze behangklaar te krijgen en de grotere oneffenheden kwijt te raken.

Wij zijn straks circa 5700 kwijt voor 265 m2 muur. Dat is inclusief op de 1e alles gebroken wit verven en op de begane grond alles in kleur (variërend van lichtgeel tot donkerblauw) Het definitieve bedrag hangt af van hoe veel verf er nodig is bij de kleur, of het in 1 keer dekt.

Een bekende van mij heeft alles ook zelf gedaan, opschuren en verven. Hij was nog behoorlijk wat kwijt aan verf omdat de onbewerkte muren veel verf opnemen, maar dat zal vast een stuk minder zijn dan wij straks kwijt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Behangklaar is de afwerking om te janken zo slecht.

Zelfs op een sausklare wand durf ik nog niet te behangen, maar nu ben ik misschien ook wel erg secuur.
Alle reacties Link kopieren
cocosmacroon schreef:
19-01-2021 16:01
Ik lees ook dat sommigen eventuele gaatjes opvullen met muurvuller, de muren schuren en daar een primer en verf overheen.

Verwarrend :bonk:
Vaak is je muur na zelfs na stucen niet helemaal egaal. Dus moet je bultjes schuren en zo hier en daar wat opvullen en als dat opgedroogd is opnieuw schuren.
Tenminste als je zo'n pietje precies bent als ik. Misschien dat veel mensen die bultjes en gaatjes/strepen niet erg vinden en er gelijk verf over heen doen ipv eerst schuren en bijwerken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker wel voor renovlies in het hele huis gaan! Het laten doen wordt veel mooier dan het zelf doen, omdat je geen naadjes ziet als je het laat doen -Ze vullen die en schuren het glad.

Behangklaar is niet geschikt om over heen te verven.

Heb ervaring met meerdere nieuwbouwhuizen :)
Alle reacties Link kopieren
Renovlies is wel echt een stuk mooier dan meteen beginnen met verven. Mijn ouders hebben het laten doen in hun nieuwbouwhuis. Prachtig!

Wij hebben het zelf gedaan in ons huis (bestaande bouw) nadat we hebben gezien hoe mooi het bij mijn ouders uitpakte. Allebei 0 ervaring met behangen maar het ziet er erg goed uit, heel strak. Op 1 plek zit een hele lelijke naad maar daar zetten we een kast tegenaan (dit was al het plan, anders hadden we dat stuk opnieuw gedaan). Ik denk dat we daar te weinig lijm hebben gebruikt. Als je kosten wil besparen, dan zou ik er eerder voor kiezen om het op de eerste verdieping zelf te doen.

Twee lagen verf is overigens nodig, na 1 laag ziet het er niet uit.
TO, volgens mij heb je geen idee hoe je muren worden opgeleverd. Ik zou daar eerst eens goed naar kijken.

Stucwerk of spuitwerk of behangklaar zijn verschillende termen die elkaar niet bevestigen en ook niet uitsluiten. Behangklaar of sausklaar zegt iets over de vlakheidsklasse (en in principe moet je ook spreken over vlakheidsklasses). Hoe ze dat doen, met spuitwerk of stucwerk, bepaalt die vlakheidsklasse niet. Soms worden wanden ook geheel afgewerkt opgeleverd; dan speelt de vlakheidsklasse minder een rol omdat dit bepaald wordt door de afwerking.

Binnen dit verhaal zijn dus feitelijk 4 verschillende opleverniveaus: onafgewerkt/ruw - behangklaar ( klasse C ) - sausklaar ( klasse B ) - afgewerkt. En binnen deze niveaus zijn weer keuzemogelijkheden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven