Stekker aan wandlamp voor lichtnet?

29-01-2021 20:39 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist twee wandlampen besteld. Blij dat ik er eindelijk een paar heb gevonden die ik leuk genoeg vind. Nu zie ik echter dat ze op het lichtnet moeten. Daar ga ik dus niet aan beginnen. Kan ik er, in plaats van op het lichtnet, ook gewoon een stekker met dimmer aan vastmaken?
Ja dat kan; het maakt voor het functioneren van de lamp niet uit of je ze rechtstreeks op stroomkabels aansluit of via een draad met stekker in het stopcontact steekt.

Niet elke lichtbron is geschikt voor een dimmer; maar dat staat waarschijnlijk bij de specificaties van de lamp vermeld.
Het is inderdaad heel makkelijk! Snoerboer heeft bijvoorbeeld handige filmpjes.
Denk ook aan een uitsparing voor het snoer, mocht dat nodig zijn. Dus dat het snoer de montage van de lamp niet in de weg zit.
Alle reacties Link kopieren
Thanks dames. Op internet vond ik vooral de andere kant op, dus een lamp met snoer installeren op het lichtnet.
Ik heb inderdaad gecheckt of er een dimmer op kan en die uitsparing moet ik dan zelf even maken. Allemaal dingen die ik me later bedacht :facepalm:
Ik heb inderdaad even op de website van snoerboer gekeken. Vond daar ook een leuke how to om volledig je eigen lamp te maken. Dus ik sla binnenkort even aan het experimenteren.
Alle reacties Link kopieren
Pas ook even op bij een uitsparing maken: soms is de rand zo scherp, dat er een kans bestaat dat die rand in het snoer gaat snijden, wat gevaarlijk is. Zeker als het een metalen behuizing is. Goed vijlen of extra groot maken met een extra bescherm-hoesje (of improviseer wat).

Denk ook aan een trek-ontlasting (een knoop of een plastic lipje), als je van een "lichtnet-lamp" een "stekker-lamp" gaat maken. Als iemand per ongeluk aan het snoer trekt, komen de contacten niet opeens los van het kroonsteentje of los van de aansluiting.

Dimmer of niet, hangt meestal af van het "peertje" wat je er in gaat draaien (lees: sommige LED-lampen vinden dimmers niet leuk) -- meestal niet van het armateur.
Alle reacties Link kopieren
misschien snap ik het probleem niet helemaal maar met een stekker moet hij toch ook op het lichtnet ?
Sommige wandlampen zijn bedoeld om rechtstreeks op een lichtpunt te monteren.
Alle reacties Link kopieren
jumbootje schreef:
07-02-2021 21:51
misschien snap ik het probleem niet helemaal maar met een stekker moet hij toch ook op het lichtnet ?
Hij hangt al, maar nee blijkbaar. Als ie op het lichtnet moet dan sluit je hem aan net zoals je een hanglamp zou aansluiten en kun je de lamp aan en uit doen met een lichtknop.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
07-02-2021 15:08
Pas ook even op bij een uitsparing maken: soms is de rand zo scherp, dat er een kans bestaat dat die rand in het snoer gaat snijden, wat gevaarlijk is. Zeker als het een metalen behuizing is. Goed vijlen of extra groot maken met een extra bescherm-hoesje (of improviseer wat).

Denk ook aan een trek-ontlasting (een knoop of een plastic lipje), als je van een "lichtnet-lamp" een "stekker-lamp" gaat maken. Als iemand per ongeluk aan het snoer trekt, komen de contacten niet opeens los van het kroonsteentje of los van de aansluiting.

Dimmer of niet, hangt meestal af van het "peertje" wat je er in gaat draaien (lees: sommige LED-lampen vinden dimmers niet leuk) -- meestal niet van het armateur.
Die trekontlasting heb ik inderdaad niet aan gedacht en die uitsparing wou ik met een metaalvijl doen, maar voordat ik het wist had m'n broer er een een multitool in gezet. Moet de scherpe randen dus nog even mooi vijlen. Bedankt voor de tip.
De lamp in kwestie is dimbaar, dus dat zit wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
09-02-2021 06:51
Sommige wandlampen zijn bedoeld om rechtstreeks op een lichtpunt te monteren.
Ja deze dus ook, maar je kunt er ook een dimmer aan vast zetten, dus dan vast ook een stekker was mijn idee. Hij hangt in ieder geval en hij doet het, dus ik ga er vanuit dat het goed zit.
Alle reacties Link kopieren
jumbootje schreef:
07-02-2021 21:51
misschien snap ik het probleem niet helemaal maar met een stekker moet hij toch ook op het lichtnet ?
Je hebt helemaal gelijk: alle aansluitingen (aan het plafond of via een stekker) sluit je aan op het lichtnet.
Maar ze bedoelt of je een lamp (bijvoorbeeld een spotje) die je normaliter aansluit aan het plafond (met een kroonsteentje) ook een snoer+stekker kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Verwarrende omschrijving. Elke lamp waar geen batterij in zit moet op het lichtnet. Met of zonder stekker maakt niet uit, we noemen het nog steeds het lichtnet. Maar ik begrijp dus dat deze zonder stekker zijn.

Dus als je stekker er op zit en die steek je in het stopcontact, dan heb je ze nog steeds op het lichtnet aangesloten ;)
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven