Plat dak van schuurtje water dicht maken

03-03-2021 10:07 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tuinkast/ schuurtje op maat laten maken. We zijn helemaal niet tevreden over het afgeleverde werk en de service. Ik ga geen contact meer opnemen met de meubelmaker die deze opdracht heeft uitgevoerd. Hij is al voor een aantal dingen terug gekomen (denk aan: scheve deuren, plank aan binnenkant vergeten etc.) en het is gewoon broddelwerk geweest. Maar goed, het schuurtje/ tuinkast staat er en we doen het er nu maar mee.

Helaas blijkt het niet waterdicht te zijn. Logisch, achteraf gezien, want het platte dak bestaat uit horizontale tegen elkaar getimmerde planken. Het regenwater loopt dus gewoon door de kieren. Nu wil ik dit dak waterdicht maken. De enige oplossing die ik zelf kan bedenken is een sedumdak. Dat vind ik mooi, maar te veel gedoe voor ons (man en ik zijn onhandige). Andere oplossing is een golfplaat. Maar dat vind ik lelijk. Weet iemand hoe ik dit houten, platte dak op een makkelijke, niet te opvallende en niet te lelijke manier waterdicht kan maken? Het dak is 120 x 150.
Ik dacht ook aan de kieren vullen met een houtfiller, maar volgens mij is dat niet handig als de houten planken uitzetten onder invloed van warmte etc.

Iemand een simpele, gouden tip? Dank!
Bedekken met dakleer of shingles. Kun je ook eventueel zelf als je een beetje handig bent.
anoniem_366925 wijzigde dit bericht op 03-03-2021 10:09
7.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Uh ... ik weet dat water dicht verkeerd is en dat het waterdicht moet zijn.... :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
03-03-2021 10:09
Bedekken met dakleer of shingles. Kun je ook eventueel zelf als je een beetje handig bent.
Ik had er nooit van gehoord, maar heb even snel gegoogled. Dat zou idd een oplossing kunnen zijn. Ga ik even uitzoeken. Dank!
Een vraag om te beginnen: loopt het dak een beetje af? Liefst aan de achterkant iets lager dan aan de voorkant. Dan loopt het water achter het schuurtje. De voorkant kan je verbergen door er een opstaand latje tegen te boren. Als dat dakje niet afloopt, dan zul je altijd last van insijpelend vocht hebben.
Is het misschien mogelijk om een heel klein restantje dakpannen op de kop te tikken en die op het dakje te leggen? Nog mooi ook. Maar ook hier weer: schuine helling.

En euh .... ik zou die man niet een meubelmaker noemen! Erg dat een mens zo iets eenvoudigs zo kan verknallen.

Succes!

Mamme-zel
Alle reacties Link kopieren
Idd dakleer, regelmatig bij de bouwmarkt in de aanbieding. Je smeert het dakje in met een zwart goedje en dan plak je het dakleer erop. Op de website van een bouwmarkt is vast wel een how-to filmpje te bekijken.

Wees dan iets slimmer dan mijn buren en timmer er vervolgens geen latjes op om het dakleer extra vast te zetten. Gaatjes = lekkage. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Shingles zijn niet geschikt voor een plat dak. Dat is dus alleen een optie als je er eerst een voldoende schuin aflopend schuin dak op monteert.

Je kunt houten planken trouwens überhaupt niet waterdicht maken. Er zal sowieso een echt dak op moeten worden gemaakt, plat of schuin.

Google eens op “EPDM dakbedekking”. Dat kun je op maat van je dak bestellen, wat de beste garantie geeft op echt waterdicht voor de doe-het-zelver.

Andere opties lijken soms makkelijker, maar zijn in de praktijk vaak lastiger. Zo kun je bijvoorbeeld rubbercoating kopen en erop smeren, maar dat luistert erg nauw voor wat betreft hoe dik het erop moet. Zit er ergens een beetje te weinig, dan gaat het daar op zeker lekker.

Bij alle opties die met een brander verwerkt moeten worden zou ik ver uit de buurt blijven, want daarmee kan je hele schuurtje in vlammen opgaan.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
03-03-2021 10:13
Is het misschien mogelijk om een heel klein restantje dakpannen op de kop te tikken en die op het dakje te leggen? Nog mooi ook.
Voor dakpannen heb je een heel stevige draagconstructie nodig, omdat pannen erg zwaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Al 2x genoemd: Het is belangrijk of het dak afloopt of niet.
Als het afloopt kun je hier eens kijken, het is niet héél moeilijk.

https://www.youtube.com/watch?v=Uy5dSaggO8Y

Je zoekt op zelfklevend dakleer, en je bekijkt een paar Youtubes en de handleiding.
En je plakt het spul gewoon in overlappende banen op je dakje.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Het dak loopt niet schuin af. Dus als ik het zo begrijp, maakt dat het lastiger. Pfff.

Je hebt gelijk Mamme-zel, deze man mag zich eigenlijk geen meubelmaker noemen... pfff.
Dakleer en een regenpijp.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook EPDM adviseren als het dak afloopt. Zowel het hout als de EPDM insmeren met de bijgeleverde lijm en vastplakken. Is goed zelf te doen met een handje hulp. Inderdaad geen latjes op nagelen! Je kan het evenveel wel met latjes aan de onderkant (overstek) vastzetten.

Succes!
Of een regenpijp/dakgoot aan vast maken met een grote waterton er onder voor de tuinplanten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dakleer de beste oplossing is.

Het schuurtje moet nog geschilderd worden, dat doen we deze lente zelf. Ik zat me af te vragen: zou het nou toch kunnen op de kieren te dichten met een houtfiller of kit? En dan de grondverf en de verf eroverheen? Of gaat dat niet werken?
Alle reacties Link kopieren
Pamflet schreef:
03-03-2021 11:51
Ik zat me af te vragen: zou het nou toch kunnen op de kieren te dichten met een houtfiller of kit? En dan de grondverf en de verf eroverheen? Of gaat dat niet werken?

Nee, dat gaat niet werken omdat het hout daarvoor teveel werkt. Als je 1 plank of 1 balk waterdicht wil maken, werkt dat wel, maar jij wil het tussen meerdere planken, die elk afzonderlijk van elkaar uitzetten en krimpen, waterdicht maken. Als je kijkt naar bijv houten afdekking op boten, dan worden de kieren tussen de planken afgedicht met rubber omdat dit flexibeler is dan vuller en kit. En wat je niet ziet, is dat onder die planken ook nog een laag rubber is gebruikt om de planken in te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Als je kieren vult dan met kit. Kit geeft een beetje mee. Iets. Misschien net genoeg om werkend hout in de schaduw mee te dichten. Neem dan wel overschilderbare kit.

Zaag een plank over de breedte van de kast in 2 lange driehoeken. Voor aan de zijkant vast hoge kant vooraan, zet voor een lange plank tegen de plank opde zijkant. Leg een plaat op de planken. Schroef vast op de 3 planken. Smeer de schroefgaten vol EPDM en smeer een egale laag op de plaat.

Voor nu, trek er een vuilniszak over.
Alle reacties Link kopieren
Een plat dakje van die afmetingen kun je zelf voorzien (of laten doen) van een licht schuine opbouw om het water af te laten vloeien. Dan kun je shingles, pannen, of dakleer gebruiken.

Een andere optie is om het vlak te laten en er dakleer of epdm op leggen. Voor zo'n schuurtje kun je ook simpel een stuk vijverfolie gebruiken. Dat is denk ik de goedkoopste optie en dat spul gaat ook tientallen jaren mee. In elk geval geen afdekzeil van de bouwmarkt gebruiken want dat kan niet tegen uv-licht en wisslende weersomstandigheden en valt na een jaar uit elkaar. Iets als https://www.hornbach.nl/shop/HEIssNER-P ... tikel.html voldoet. Op maat knippen, over de rand omslaan en daarop vastnieten/spijkeren/lijmen en er een latje overheen zetten om het netjes af te werken.
het gaat het komend weekend behoorlijk regenen. Het zou verstandig kunnen zijn om tijdelijk een bouwzeil erover te spannen.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
03-03-2021 10:13
En euh .... ik zou die man niet een meubelmaker noemen! Erg dat een mens zo iets eenvoudigs zo kan verknallen.
Dat is wel heel kort door de bocht. Een meubelmaker is simpelweg geen schuren-bouwer.

Ik vraag mijn kapper toch ook niet of ze mijn gordijnen wil inkorten, alleen vanwege het feit dat ze goed met een schaar overweg kan?

Gevalletje van 'schoenmaker blijft bij je leest' zo.
Alle reacties Link kopieren
Kun je er geen plaat polycarbonaat op leggen?

Qua maten is het wel te doen, denk ik. 120x150 is niet zo groot.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Pamflet schreef:
03-03-2021 10:49
Het dak loopt niet schuin af. Dus als ik het zo begrijp, maakt dat het lastiger. Pfff.

Je hebt gelijk Mamme-zel, deze man mag zich eigenlijk geen meubelmaker noemen... pfff.
Een schuur is toch geen meubel?
Alle reacties Link kopieren
Nee, een schuur is geen meubel. Dat klopt. Maar ik heb de opdracht op Werkspot gezet. En erbij gezegd dat de schuur is bedoeld om kinderfietsjes, klapstoelen en klein gereedschap droog te houden.
Er heeft een meubelmaker gereageerd die aangaf vaker dit soort opdrachten gedaan te hebben. Dus tsja.

Ik ga alle opties en tips eens goed bekijken. Zoals ik het nu zie, lijkt de tip van knuddestudder mij het handigst voor ons.
En wellicht zet ik nog een opdracht uit om een sedumdak te laten maken. Ik ga het eens bekijken.

Dankjewel voor de tips iedereen! Ik ben in elk geval een stuk wijzer geworden en kan gerichter zoeken nu. Fijn!
Een sedumdak is zwaar.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
03-03-2021 15:16
Een sedumdak is zwaar.
Welnee. Zou prima kunnen op zo'n dakje. Goed idee! Kant en klare cassettes kopen, zo gepiept.
Alle reacties Link kopieren
Bel gewoon een dakdekker en vraag of ze dat voor je willen doen. Die hebben zo’n minidak binnen een uur bedekt. Kosten zullen ook de pan niet uitrijzen.

Het risico als je het zelf doet is dat je het niet goed doet, toch lekkage houdt en het dan gaat rotten. Ben je een stuk meer geld kwijt voor een nieuw tuinhuisje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven