Hemnes tv meubel opknappen

03-03-2021 12:03 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Wij hebben via marktplaats de Hemnes tv meubel van ikea gratis weten te bemachtigen in de kleur zwart/bruin. Hij ziet er nog goed uit op enkele beschadigingen na. Hoe kunnen we dit het beste weer mooi maken? Hierbij een link naar het kastje: https://www.ikea.com/nl/nl/p/hemnes-tv- ... n-50297046. Ik dacht aan een zwarte marker en daarmee de beschadigingen te markeren?

Helemaal overschilderen zie ik niet zitten want vind juist het effect van het hout mooi.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik deed (met redelijk resultaat) is afstoffen, met permanent marker de stukjes aanstippen waar het niet meer donker is, paar tellen wachten en dan met een lapje met een beetje Pledge er overheen. In de beschadigde stukken is de inkt dan ingetrokken en op het fineer is de inkt nog nat. Wel een oud lapje gebruiken natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de soort beschadiging. Maar zwarte stift is zwart hè, de kast niet ;-) als het diepe beschadigingen zijn, blijf je dat altijd zien tenzij je het goed herstelt met bijvoorbeeld van dat kneedbaar hout (albastine). Maar dan moet je hem echt over schilderen. Met oppervlakkige beschadigingen kan je het proberen met stift, maar het lijkt me niet heel mooi worden. Stift glimt ook in het licht/zon,
Alle reacties Link kopieren
Heb hier ook Hemnes kasten in die kleur. Kleine beschadigingen kun je idd aanstippen met een zwarte marker. Bij grotere beschadigingen blijf je dat goed zien en is het niet mooi.
Ben uiteindelijk zelf op donkerbruin potlood uitgekomen. Moet het dan wel met enige regelmaat opnieuw inkleuren.
Alle reacties Link kopieren
Nagellak misschien? Hij moet daar dan wel tegen bestand zijn. Anders zit je met een opgeloste vlek.

Veiliger is acrylverf voor kinderen.
Dan moet het maar zoals het kan
Irregular_Choice schreef:
03-03-2021 12:11
Ligt aan de soort beschadiging. Maar zwarte stift is zwart hè, de kast niet ;-) als het diepe beschadigingen zijn, blijf je dat altijd zien tenzij je het goed herstelt met bijvoorbeeld van dat kneedbaar hout (albastine). Maar dan moet je hem echt over schilderen. Met oppervlakkige beschadigingen kan je het proberen met stift, maar het lijkt me niet heel mooi worden. Stift glimt ook in het licht/zon,
Zwart is idd veel donkerder dan die kleur van de kast .
Ik zou voor zoiets gaan
https://www.leer-onderhoud.nl/winkel/bijwerkstift-hout/
Alle reacties Link kopieren
Ik werk mijn Hemnes badkamerkast om de paar jaar bij met beits.
De kleur ebbony is precies de kleur.
Voordeel van beits is dat het transparant is.
Volgens mij is het precies hetzelfde spul als waarmee die serie behandeld is.
Potje kost €6,- bij de gamma.
Het is gebeitst dus met beits.
Alle reacties Link kopieren
Dit Hemnes kastje is waarschijnlijk "echt hout" en niet laminaat?

Bij verfzaken kunnen ze kleur gewoon mengen en de juiste kleur inscannen met behulp van een proefje. Neem een lade mee naar de verfwinkel en laat een blikje verf op maat maken. Kost je waarschijnlijk een paar tientjes, maar dan heb je echt de juiste klaar. Je kan de beschadigingen dan gewoon bijstippen en met de juiste kleur verf zie je dan vrijwel niks meer.

100% perfect wordt het niet, maar het scheelt echt enorm als je die bruine ranjdes en hoekjes en andere slijtage niet meer ziet. Ga je er met je neus opzitten, dan zie je het wel, maar dat doe je in de praktijk nooit.

Ik heb dit zelf ook bij de hand gehad met een Hemnes kast. In mijn geval heb ik een blauwe Hemnes kast en gekozen om een andere oude kast met exact diezelfde kleur blauw op te knappen. Dus een paar liter verf laten mixen in precies die kleur met een laadje van de hemnes als sample.

Onlans in een onhandige bui schraapte ik langs die Hemnes kast en er zat een flinke jaap op de voorkant. Maar dankzij dat restje verf heb ik het heel aardig weg weten te werken en ik kon het ook niet laten wat andere meer oppervlakkige beschadigingen ook gelijk weg te werken.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal!! Goeie tips!
Alle reacties Link kopieren
Opschuren en met een iets donkerdere kleur beits opnieuw beitsen. Dan wordt het prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven