Toiletrenovatie; kosten?

17-09-2021 09:34 58 berichten
Begin september heb ik de sleutels gekregen van mijn eerste koophuis! Het huis is uit de jaren '90 en de (stijl van de) wc ook... Nu wil ik de wc eventueel laten renoveren (leidingen wegwerken, tegelen over tegelen, hangende toiletpot i.p.v. staande, nieuwe tegels / fonteintje / pot, etc), maar ik merk dat de prijzen nogal uit elkaar liggen. Ik snap dat het niet voor € 1.500 ofzo kan, maar ik heb ook aanbiedingen gezien voor € 8.000 (dat lijkt me dan weer vrij veel). Ook snap ik dat het er natuurlijk aan ligt wat voor een materiaal je kiest, maar ik wil gewoon gemiddelde kwaliteit (niet het goedkoopste, maar ook zeker niet het duurste). Mijn vraag: wat waren jullie kwijt voor een toiletrenovatie?
Slopen kan ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou rond de 4000-5000€ rekenen. Gebaseerd op onze eigen toiletrenovatie 6 jaar geleden, en het uitzoeken van ons nieuwe toilet voor zelfbouwhuis volgend jaar. Ik denk dat je dan aan de ruime kant zit, maar dan heb je speelruimte.
kevers wijzigde dit bericht op 17-09-2021 11:03
1.08% gewijzigd
2 jaar geleden onze wc helemaal laten vernieuwen; hangende pot, alles opnieuw getegeld.
Omdat de wc niet zo groot is en de hangpot natuurlijk naar voren kwam is er gekozen voor een wat kortere pot (en nu zitten we niet met de knieen tegen de deur aan)
Helaas geen ruimte voor een fonteintje, handen wassen doen we nog steeds in de keuken.

Ik heb mooie (best dure) Italiaanse tegels op de vloer en achterwand en simpele (grote) witte op 2 andere muren.

Totaalkosten (laten doen) €2200,-
(wel zelf plafond en bovenrand muur geschilderd)
Valentijn101 schreef:
17-09-2021 10:12
Dit is zo’n klus die je eens in de ehh.. 10-15 jaar doet. Waarom niet meteen goed doen? Waarom tegelen over tegels?

Dat zou ik inderdaad ook niet doen.

En nu ik dit zo lees is dit nog iets waar wij op bespaard hebben; man heeft de oude tegels er zelf afgebikt voor de aannemer kwam.
Aannemer heeft alleen weer de muren glad gemaakt en dat scheelt weer tijd/geld.
Alle reacties Link kopieren
Oude tegels eraf halen. Als er iets of wat mis is met de oude tegels of er laat er eentje los na een tijd, komen de nieuwe ook los.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Zelf slopen en zelf het materiaal kopen, heb je alleen nog de manuren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hier staan prijzen voor complete toiletten: https://www.sani4all.nl/toiletten/

Prijzen zijn uiteraard zonder manuren, slopen, frezen van leidingen etc. maar geeft misschien een idee van wat materiaalkosten.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
17-09-2021 11:46
Zelf slopen en zelf het materiaal kopen, heb je alleen nog de manuren.
Professionals kopen liever hun eigen materiaal.
Mijn vader is zijn leven lang schilder geweest en werd vaak door directe familie, buren en kennissen gevraagd om (uiteraard zwart) bij hen te komen schilderen en/of behangen. Hij deed dit alleen bij directe familie zoals (schoon)broers/zussen en zijn eigen kinderen en bij zijn eigen vrienden. Maar dan wel altijd onder de voorwaarde dat hij het materiaal inkocht omdat hij alleen kwaliteit kan afleveren met kwaliteit materialen en hij weigert met "goedkopere rommel" te werken, zoals hij dat noemt.
De verf die hij altijd gebruikt is niet eens te koop in een normale verf/klus winkel. Hij heeft al eens gevraagd waarom en dat is simpel omdat de meesten geen 100 euro voor een pot verf willen betalen en dat dus te weinig verkocht wordt in consumenten-winkels om een rendabel verkoopproduct te zijn.
paulp wijzigde dit bericht op 17-09-2021 12:11
Reden: Grammatica gecorrigeerd.
1.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verf is wel iets anders dan een wc pot natuurlijk…. Vakmensen willen vaak ook graag zelf bestellen omdat ze dan een % bovenop de prijs gooien voor de consument. Zou proberen of je iemand kan vinden die gewoon jouw gekochte materialen wil installeren. Wij hebben dat ook zo gedaan en scheelt een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het zelf gedaan en waren aan materiaal en huren van gereedschap en het verleggen van de leidingen en afvoer 1200 euro kwijt.
Zelf doen klinkt eigenlijk steeds aantrekkelijker ;-)
Onze WC is het enige dat nog origineel is in de woning. Er staat nog een fijne solide vlakspoeler, die zoveel gemakkelijker schoon te houden is dat het spul dat ze tegenwoordig verkopen.

Ja, het is allemaal lelijk, maar het is wél degelijk en schoon. Aan dat antwoord heb je helemaal niks natuurlijk. Maar de prijzen zijn momenteel allemaal zo extreem, dat ik nog even zou wachten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een jaren 90 huis inclusief wc. Die is toevallig paar weken geleden verbouwd. Kosten 2200,- uit m’n hoofd. Dit was trouwens voor het slopen van pot, fontein en alle muur- en vloertegels. En het plaatsen van de nieuwe pot en fontein.
De prijs van de nieuwe tegels weet ik niet, we hebben namelijk de hele benedenverdieping opnieuw aangelegd dus de wc is erbij getrokken.
Iig heb je wel een indicatie voor loodgieterskosten met die 2200,- euro (loodgieter heeft bij ons dus ook alles gesloopt)

Edit: wij zijn ook van staande pot naar hangende pot gegaan. Dus loodgieter heeft de leiding ook verlegd.
Pot en fontein (en spoelbak) zijn van villeroy en Boch, loodgieter werkt daarmee en wij hebben dus alleen gekeken of we het mooi vonden.
Maar dit alles dus voor 2200,-
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het zelf gedaan en waren ongeveer 3000 euro kwijt aan materiaal. We hadden wel een hele dure wc pot. Verleggen van leidingen en afvoer was hier niet nodig. Verder wel alles vervangen/gedaan: achterwand, tegels, fonteintje, plafond, raam vervangen
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
17-09-2021 10:18
Een hangend toilet koop je gewoon bij een bouwmarkt. Je schroeft de ombouw tegen de muur en hangt de pot eraan.
.
Dan hoop ik toch voor je dat de oude toilet een achteraansluiting heeft. Bij een onderaansluiting is het niet zo simpel.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Een vakman moet in zijn eentje in een week een wc-renovatie kunnen doen. 1 werkdag = +/- €500, dus in totaal +/- €2500 aan manuren. Aan materiaal kun je het heel duur maken, maar voor €1500 heb je goed spul.

Totaal zou het normaal gesproken moeten kunnen voor €4000, maar het zijn momenteel geen normale tijden dus je zult hoger uitkomen. Hoeveel hoger hangt af van de lokale krapte en hoe graag en hoe snel je het gedaan wilt hebben.
NosceTeIpsum schreef:
17-09-2021 13:23
Een vakman moet in zijn eentje in een week een wc-renovatie kunnen doen. 1 werkdag = +/- €500, dus in totaal +/- €2500 aan manuren. Aan materiaal kun je het heel duur maken, maar voor €1500 heb je goed spul.

Totaal zou het normaal gesproken moeten kunnen voor €4000, maar het zijn momenteel geen normale tijden dus je zult hoger uitkomen. Hoeveel hoger hangt af van de lokale krapte en hoe graag en hoe snel je het gedaan wilt hebben.

Bij ons was hij met 2 dagen klaar.

Sloopwerk dus al door ons zelf gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
17-09-2021 10:49
Slopen kan ik wel.

:applause:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Bitje93 schreef:
17-09-2021 13:23
.
Dan hoop ik toch voor je dat de oude toilet een achteraansluiting heeft. Bij een onderaansluiting is het niet zo simpel.
Dat is mijn ervaring ook. Heel veel passen meten, speciale bochten etc. De afvoer aansluiten vond ik veruit het moeilijkste om te doen, maar ook omdat dat gewoon goed moet gaan. Je wil niet dat het gaat lekken daar. :D Ik heb dan wel een gedeelde standleiding. Als je een standleiding voor jezelf hebt is het veel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
NosceTeIpsum schreef:
17-09-2021 13:23
Een vakman moet in zijn eentje in een week een wc-renovatie kunnen doen. 1 werkdag = +/- €500, dus in totaal +/- €2500 aan manuren. Aan materiaal kun je het heel duur maken, maar voor €1500 heb je goed spul.

Totaal zou het normaal gesproken moeten kunnen voor €4000, maar het zijn momenteel geen normale tijden dus je zult hoger uitkomen. Hoeveel hoger hangt af van de lokale krapte en hoe graag en hoe snel je het gedaan wilt hebben.
Een week? En hoezo 500 euro per dag?
Ik heb een afspraak gemaakt bij Sani4all (tip van iemand hiervoor). Ik kan dan zelf het sloopwerk doen. Voor het materiaal rekenen ze zo'n 1300 euro. Dan de manuren nog, maar we krijgen op 2 oktober een offerte (dan laat ik jullie het sowieso even weten ;-))
Alle reacties Link kopieren
Birdie schreef:
17-09-2021 11:02
2 jaar geleden onze wc helemaal laten vernieuwen; hangende pot, alles opnieuw getegeld.
Omdat de wc niet zo groot is en de hangpot natuurlijk naar voren kwam is er gekozen voor een wat kortere pot (en nu zitten we niet met de knieen tegen de deur aan)
Helaas geen ruimte voor een fonteintje, handen wassen doen we nog steeds in de keuken.

Ik heb mooie (best dure) Italiaanse tegels op de vloer en achterwand en simpele (grote) witte op 2 andere muren.

Totaalkosten (laten doen) €2200,-
(wel zelf plafond en bovenrand muur geschilderd)
Bedankt voor het delen!, zoals ik eerder schreef reserveerde ik 5000, maar dat is dan mss best veel.
Wij zijn nu met een grote verbouwing bezig en toilet wordt als laatste gedaan.
(De achtertuin wordt november gedaan)
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
17-09-2021 14:30
Een week? En hoezo 500 euro per dag?
8x iets meer dan 60 euro per uur klinkt niet zo gek toch?
Alle reacties Link kopieren
Dit soort klussen vaak niet op urengeld aangeboden.
Als je hier aan aannemer op zet zal het tarief ongetwijfeld hoog liggen. Maar genoeg zzp-ers die een tarief van 50 euro hebben en zo'n klusje ook prima kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Je bespaart door zelf alle materialen uit te zoeken en te kopen, dus toiletpot, tegels, verlichting, fonteintje etc. etc.. Vervolgens laat je dit door een aannemer monteren die dan alleen nog maar arbeidsloon plus wat bijkomend materiaal rekent. Niet alle aannemers willen dit omdat zij niet flink op de materialen kunnen verdienen.

Ja en hoelang men bezig is hangt ook af van de bestaande situatie qua leidingwerk en riolering e.d.. verschillende offertes opvragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven