Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wat als je als ouders ziek word, hoe zorg je dan voor je kle

18-03-2020 22:02 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel dat je als ouders zo Ziek word dat je niet voor je kleine kinderen kan zorgen. Hoe vang je dat op.. Met de gewone griep kan je nog wel iemand vinden maar nu met die corona is dat toch een stuk lastiger
Ook met de gewone griep hebben wij niemand die de kinderen op kunnen vangen, dus mag hopen dat het rustig verloopt hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog nooit zó ziek geweest dat ik niet in staat was de kinderen enigszins te verzorgen. Laat staan tegelijk met mijn partner.

Als t gaat om baby/peuter, ouders in t ziekenhuis oid moet je toch iemand vragen, al is t de buurvrouw. Dat is een noodsituatie, neem aan dat je dan best hulp kunt vinden, ook in tijden van Corona.

Voor de rest, bij gewoon flink ziek zijn: jezelf af en toe toch ff vermannen om iets voor ze te doen, kinderen hun gang laten gaan, veel schermtijd en als eten 2 dgn bananen en diepvriespizza.
Ik heb het weleens gehad met buikgriep, dat was echt niet grappig, kon amper lopen. Maar dan probeerde ik een lading eten klaar te zetten (fruit, crackers, iets te drinken), tv aan voor een dagvullende Bumba-marathon en zelf voor pampus liggen. Zoiets.

En ja, bij een ziekenhuisopname (van jullie allebei? Ligt niet heel erg voor de hand als jullie niet tot een risicogroep behoren) zal er een noodoplossing moeten worden gezocht.
nootboek schreef:
18-03-2020 23:28
Ik ben nog nooit zó ziek geweest dat ik niet in staat was de kinderen enigszins te verzorgen. Laat staan tegelijk met mijn partner.

Als t gaat om baby/peuter, ouders in t ziekenhuis oid moet je toch iemand vragen, al is t de buurvrouw. Dat is een noodsituatie, neem aan dat je dan best hulp kunt vinden, ook in tijden van Corona.

Voor de rest, bij gewoon flink ziek zijn: jezelf af en toe toch ff vermannen om iets voor ze te doen, kinderen hun gang laten gaan, veel schermtijd en als eten 2 dgn bananen en diepvriespizza.
Je hebt dan ook nog nooit Corona gehad. Gok ik even hoor. ;-)
Met gewone griep laat ik ook geen mensen oppassen. 8 jaar geleden beiden griep, dat was inderdaad nauwelijks te doen. Wisseldiensten en wachten tot het voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel slecht in de combinatie van ziek zijn en kinderen. Dus ik kan alleen maar bidden dat het ons niet treft. En kilo’s fruit eten elke dag.

Als het wel zover komt dient zich misschien toch wel een oplossing aan. Hoop ik.
nootboek schreef:
18-03-2020 23:28
Als t gaat om baby/peuter, ouders in t ziekenhuis oid moet je toch iemand vragen, al is t de buurvrouw. Dat is een noodsituatie, neem aan dat je dan best hulp kunt vinden, ook in tijden van Corona.
Helaas is dat gewoon niet altijd een optie. Mijn directe buren ken ik nagenoeg niet. Het ene stel naast ons spreekt geen woord Nederlands en het andere stel naast ons heeft bijna elke dag ruzie. Daar zou ik nooit m'n kinderen achterlaten. We hebben wel goed contact met de buren een paar huizen verderop, maar die vrouw is ernstig ziek dus dat is ook geen optie.
Alle reacties Link kopieren
ik ben bevattelijk voor ieder virusje en bacterie. Maar ik ben nog nooit zo ziek geweest dat ik niet voor de kinderen kon zorgen. En mocht je Corona krijgen en in het zkhs liggen mag je geen bezoek ontvangen. Dus lullig, maar jepartber heeft alle tijd voor de kinderen.
Mijn ouders zijn zelf enorm krakkemikkig. Nog niet misschien dat ik hun met mijn kinderen zou belasten.
Evt trouwens wel bij een vriendin, maar die werkt in de zorg en draait enorme uren.
Suzan_1991 schreef:
18-03-2020 23:40
Helaas is dat gewoon niet altijd een optie. Mijn directe buren ken ik nagenoeg niet. Het ene stel naast ons spreekt geen woord Nederlands en het andere stel naast ons heeft bijna elke dag ruzie. Daar zou ik nooit m'n kinderen achterlaten. We hebben wel goed contact met de buren een paar huizen verderop, maar die vrouw is ernstig ziek dus dat is ook geen optie.
Nee ok, maar je moet toch wat als je allebei moet worden opgenomen (wat op zichzelf niet een heel voor de hand liggend scenario is). Dan kan je je kind niet meenemen naar het ziekenhuis zeg maar.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 19-03-2020 00:08
0.24% gewijzigd
Ik heb dat een keer gehad. Oudste is toen naar haar vader gegaan. Jongste was een baby aan de borst dus dat ging net aan. Het was sowieso ook haar schuld want ik lag met 40 graden koorts vanwege borstontsteking. Boodschappen hebben vrienden en mijn vader gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier maak ik me ook heel erg zorgen over!
Ben zo bang om ziek te worden. Woon alleen met mijn 2 kinderen. Als ik Corona oploop, en in het ergste geval naar het ziekenhuis moet, dan vrees ik dat er niemand is die voor mijn 2 kinderen kan zorgen. Vooral omdat men dan bang is dat mijn kinderen het virus ook kunnen hebben (logisch). Maar om nou 2 kinderen van 12 en 10 jaar oud twee weken alleen thuis in quarantaine te laten...
Serieus dit houdt me echt wakker.
Alle reacties Link kopieren
Hanaa schreef:
19-03-2020 00:31
Hier maak ik me ook heel erg zorgen over!
Ben zo bang om ziek te worden. Woon alleen met mijn 2 kinderen. Als ik Corona oploop, en in het ergste geval naar het ziekenhuis moet, dan vrees ik dat er niemand is die voor mijn 2 kinderen kan zorgen. Vooral omdat men dan bang is dat mijn kinderen het virus ook kunnen hebben (logisch). Maar om nou 2 kinderen van 12 en 10 jaar oud twee weken alleen thuis in quarantaine te laten...
Serieus dit houdt me echt wakker.
Bespreek het met vriendinnen. Ik heb ouders van een vriendinnetje van mijn dochter gevraagd om haar in huis te nemen, mocht ik in het ziekenhuis belanden. Mensen laten je kinderen niet in de steek, echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde probleem hier. Ik heb een vrijgezelle broer en een vrijgezelle vriendin en een kinderloos stel in mijn vriendengroep. Ik denk dat ik ga kijken of 1 van hen dan in ons huis wil komen logeren.

Voordeel is dat toch bijna iedereen thuis werkt of dan zorgverlof zou kunnen opnemen.

Als dat niet lukt dan moeten we vrees ik de kinderen opgesplitst onderbrengen bij vrienden/schoonzus. Iedereen heeft verder zelf minstens 2 kinderen dus ik vrees dat niemand er 3 tegelijk van mij wil, waaronder een baby.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
19-03-2020 01:30
Zelfde probleem hier. Ik heb een vrijgezelle broer en een vrijgezelle vriendin en een kinderloos stel in mijn vriendengroep. Ik denk dat ik ga kijken of 1 van hen dan in ons huis wil komen logeren.

Voordeel is dat toch bijna iedereen thuis werkt of dan zorgverlof zou kunnen opnemen.

Als dat niet lukt dan moeten we vrees ik de kinderen opgesplitst onderbrengen bij vrienden/schoonzus. Iedereen heeft verder zelf minstens 2 kinderen dus ik vrees dat niemand er 3 tegelijk van mij wil, waaronder een baby.

Is dat zo? Valt het oppassen op/zorgen voor andermans kinderen daaronder? Normaal gesproken niet denk ik toch? Of is dat nu tijdelijk uitgebreid?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
19-03-2020 01:51
Is dat zo? Valt het oppassen op/zorgen voor andermans kinderen daaronder? Normaal gesproken niet denk ik toch? Of is dat nu tijdelijk uitgebreid?

Zorgverlof is ook voor vrienden tegenwoordig. Je hebt een ondersteunende rol in de verzorging van een ernstig zieke vriendin dan toch? Of als verzorgende van bevriende kinderen?
En ik ga er vanuit dat in zo’n extreme situatie zoals nu in goed overleg veel mogelijk is bij de meeste werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
19-03-2020 02:19
Zorgverlof is ook voor vrienden tegenwoordig. Je hebt een ondersteunende rol in de verzorging van een ernstig zieke vriendin dan toch? Of als verzorgende van bevriende kinderen?
En ik ga er vanuit dat in zo’n extreme situatie zoals nu in goed overleg veel mogelijk is bij de meeste werkgevers.

Oh dat wist ik niet. Alleen valt een zieke vriendin er in principe niet onder als die vriendin in het ZH ligt (en dus verzorgd wordt), dacht ik hoor. Maar wellicht verzorging van de kinderen wel.
En ik denk inderdaad dat er in deze extreme situatie veel mogelijk is in overleg maar vroeg me af of er dan echt een recht is op zorgverlof.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
18-03-2020 23:28

Als t gaat om baby/peuter, ouders in t ziekenhuis oid moet je toch iemand vragen, al is t de buurvrouw. Dat is een noodsituatie, neem aan dat je dan best hulp kunt vinden, ook in tijden van Corona.
Geloof je echt dat die buurvrouw dat zal willen doen als er in je gezin met zekerheid corona is vastgesteld? Ik alvast niet!
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
19-03-2020 03:37
Geloof je echt dat die buurvrouw dat zal willen doen als er in je gezin met zekerheid corona is vastgesteld? Ik alvast niet!
Dat vroeg ik me ook af. Als iemand al zo ziek is dat ze niet meer zelf voor de kinderen kan zorgen, dragen en verspreiden de kinderen het virus ook.
Mijn kind heeft corona, partner heeft geen symptomen maar zit mee in quarantaine.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
19-03-2020 02:19
Zorgverlof is ook voor vrienden tegenwoordig. Je hebt een ondersteunende rol in de verzorging van een ernstig zieke vriendin dan toch? Of als verzorgende van bevriende kinderen?
En ik ga er vanuit dat in zo’n extreme situatie zoals nu in goed overleg veel mogelijk is bij de meeste werkgevers.

Hoe kom je daarbij?
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
19-03-2020 03:37
Geloof je echt dat die buurvrouw dat zal willen doen als er in je gezin met zekerheid corona is vastgesteld? Ik alvast niet!

Ik zou zonder twijfel kind(eren) van een buurvrouw opvangen als de buurvrouw zelf niet voor ze kan zorgen, ook in tijden van Corona. Je laat kinderen toch niet aan hun lot over?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
19-03-2020 02:27
Oh dat wist ik niet. Alleen valt een zieke vriendin er in principe niet onder als die vriendin in het ZH ligt (en dus verzorgd wordt), dacht ik hoor. Maar wellicht verzorging van de kinderen wel.
En ik denk inderdaad dat er in deze extreme situatie veel mogelijk is in overleg maar vroeg me af of er dan echt een recht is op zorgverlof.
Voor mensen in het ziekenhuis kun je idd geen zorgverlof opnemen, want er wordt al voor hen gezorgd. Voor thuisblijvers kun je alleen zorgverlof opnemen als zij daadwerkelijk zelf ziek zijn (en jij de enige bent die voor hen kan zorgen). En voor kinderen geldt nog aanvullend dat het dan om de eigen (klein/pleeg/stief)kinderen moet gaan.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
19-03-2020 03:37
Geloof je echt dat die buurvrouw dat zal willen doen als er in je gezin met zekerheid corona is vastgesteld? Ik alvast niet!
Dit bedoel ik dus.
Als er bij ons corona wordt vastgesteld en ik zou in het ergste geval opgenomen worden in het ziekenhuis, dan weet iedereen dat mijn kinderen mogelijk ook besmet zijn. Denk niet dat ze dan opgevangen gaan worden. Dan halen ze het virus gewoon bij ze in huis. Gevaarlijke situatie!
Maar wat kan ik dan doen met de kinderen?
Mogen ze mee met mij naar het ziekenhuis? Blijven ze alleen thuis in quarantaine? Is er ergens nog een opvangplaats voor kinderen die nergens kunnen worden opgevangen?
(vader is niet in beeld)
Hanaa schreef:
19-03-2020 08:47
Dit bedoel ik dus.
Als er bij ons corona wordt vastgesteld en ik zou in het ergste geval opgenomen worden in het ziekenhuis, dan weet iedereen dat mijn kinderen mogelijk ook besmet zijn. Denk niet dat ze dan opgevangen gaan worden. Dan halen ze het virus gewoon bij ze in huis. Gevaarlijke situatie!
Maar wat kan ik dan doen met de kinderen?
Mogen ze mee met mij naar het ziekenhuis? Blijven ze alleen thuis in quarantaine? Is er ergens nog een opvangplaats voor kinderen die nergens kunnen worden opgevangen?
(vader is niet in beeld)
Het worden geen zombies hè? Het is gewoon een virus.
Rosanna1985 schreef:
19-03-2020 03:37
Geloof je echt dat die buurvrouw dat zal willen doen als er in je gezin met zekerheid corona is vastgesteld? Ik alvast niet!
Ja natuurlijk wel. Nogmaals: het is Corona. Dat is naar, maar in de meeste gevallen geen ramp. Het worden geen hersenetende zombies. En je kunt thuis ook maatregelen nemen om besmetting te voorkomen.

Of zie je serieus scenario’s voor je waarbij 2/3/4/5 jarigen eenzaam en alleen in een huis worden gelaten, moederziel alleen omdat hun moeder Corona heeft? :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven