Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 10)

20-03-2020 00:39 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 2460 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9
Ik herhaal hem hier nog maar een keertje.

Net voordat hier de Pé uitbrak waren we met meerdere Europese landen aan het besluiten of en wanneer er weeskindertjes uit de vluchtelingenkampen naar hier zouden worden gebracht. Is er iemand die daar nog iets over heeft gehoord?

Ik las ook dat corona is uitgebroken in het vluchtelingenkamp Moria.
Alle reacties Link kopieren
Een vrouw op Lesbos was besmet, maar het is nog niet in Moria, toch? Ze nemen daar wel al voorzorgsmaatregelen, maar of dat gaat helpen?
Life is short. Eat dessert first.
Ik zit net een filmpje te kijken dat in Moria is gefilmd en de enige dokter daar, een Nederlander, is daar nu weg om de strijd op te pakken in Brussel en Den Haag om iets voor die mensen daar te doen.

Het is er inderdaad nog niet.
Ik las net dat de gewone griep ook weer oprukt. Dat verbaasd mij wel eerlijk gezegd. Omdat zieke / verkouden mensen nu binnen moeten blijven,
Maar dat gebeurd blijkbaar dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
20-03-2020 03:20
Ik las net dat de gewone griep ook weer oprukt. Dat verbaasd mij wel eerlijk gezegd. Omdat zieke / verkouden mensen nu binnen moeten blijven,
Maar dat gebeurd blijkbaar dus niet.

Een griepgolf wordt gemeten aan de hand van het aantal patiënten dat de huisarts bezoekt met griepachtige klachten. De reden waardoor het lijkt alsof de griep weer toeneemt is dat nu mensen met griepachtige klachten naar de huisarts gaan die dat anders niet gedaan zouden hebben, waardoor het totaal aantal patiënten weer boven de griepgolfgrens uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Thomas Pueyo heeft een nieuw artikel geschreven over het verschillende beleid dat door regeringen wordt toegepast mbt het coronavirus: Coronavirus: The Hammer and the Dance

https://medium.com/@tomaspueyo/coronav ... 9337092b56

(Dit is het vervolgartikel op: Coronavirus: why you must act now, dat vooral over “flattening the curve” ging. Ook heel interessant als je het nog niet had gelezen:

https://medium.com/@tomaspueyo/coronav ... d3d9cd99ca)

Hij maakt onderscheid tussen twee manieren waarop met het virus kan worden omgegaan door regeringen:

1) inperking
2) onderdrukking

In Nederland en Zwitserland wordt de eerste manier toegepast, in het Engels “mitigation” wat grofweg zoiets betekent als inperking. Door beperkende maatregelen wordt getracht het virus in toom te houden.

Zijn belangrijkste conclusie in het nieuwe artikel is dat we tijd kunnen kopen door sterke maatregelen te nemen om het virus te onderdrukken “surpression”. Voorbeelden van landen waar dit succesvol is toegepast zijn: China, Zuid-Korea en Singapore.

Hierdoor kan het aantal gevallen direct sterk afnemen:

Lower the Number of Cases

With effective suppression, the number of true cases would plummet overnight, as we saw in Hubei last week.

As of today, there are 0 daily new cases of coronavirus in the entire 60 million-big region of Hubei.
The diagnostics would keep going up for a couple of weeks, but then they would start going down. With fewer cases, the fatality rate starts dropping too. And the collateral damage is also reduced: fewer people would die from non-coronavirus-related causes because the healthcare system is simply overwhelmed.

Suppression would get us:
- Fewer total cases of Coronavirus
- Immediate relief for the healthcare
system and the humans who run it
- Reduction in fatality rate
- Reduction in collateral damage
- Ability for infected, isolated and quarantined healthcare workers to get better and back to work. In Italy, healthcare workers represent 8% of all contagions.

Understand the True Problem: Testing and Tracing

Right now, the UK and the US have no idea about their true cases. We don’t know how many there are. We just know the official number is not right, and the true one is in the tens of thousands of cases. This has happened because we’re not testing, and we’re not tracing.

With a few more weeks, we could get our testing situation in order, and start testing everybody. With that information, we would finally know the true extent of the problem, where we need to be more aggressive, and what communities are safe to be released from a lockdown.
New testing methods could speed up testing and drive costs down substantially.

We could also set up a tracing operation like the ones they have in China or other East Asia countries, where they can identify all the people that every sick person met, and can put them in quarantine. This would give us a ton of intelligence to release later on our social distancing measures: if we know where the virus is, we can target these places only. This is not rocket science: it’s the basics of how East Asia Countries have been able to control this outbreak the kind of draconian social distancing that is increasingly essential in other countries.
The measures from this section (testing and tracing) single-handedly curbed the growth of the coronavirus in South Korea and got the epidemic under control, without a strong imposition of social distancing measures.”

Een andere conclusie die ik uit dit artikel haal is: een eventuele lockdown hoeft geen jaar te duren zoals Rutte maandagavond suggereerde. In Hubei duurde het veel korter om het virus te bedwingen. In het artikel staat een grafiek waaruit dit blijkt:

”This graph shows the new cases in the entire Hubei region (60 million people) every day since 1/23.
- Within 2 weeks, the country was starting to get back to work.
- Within ~5 weeks it was completely under control.
- And within 7 weeks the new diagnostics was just a trickle.

Let’s remember this was the worst region in China.”

Nu is het algemene beeld dat de besmettingen vervolgens snel weer gaan beginnen vanuit andere landen. De auteur van dit artikel wil dit tegengaan door massaal te testen. Hierbij kan dan een evt uitbraak weer worden gecontroleerd met maatregelen die de virusverspreiding tegengaan. Hij noemt deze fase die duurt tot het vaccin er is de “dance”. Het is een dans om het precieze aantal maatregelen te bepalen wat het virus kan inperken.

Aan het einde va het artikel trekt hij dan de conclusie:

“Conclusion: Buy Us Time

The coronavirus is still spreading nearly everywhere. 152 countries have cases. We are against the clock. But we don’t need to be: there’s a clear way we can be thinking about this.

Some countries, especially those that haven’t been hit heavily yet by the coronavirus, might be wondering: Is this going to happen to me? The answer is: It probably already has. You just haven’t noticed. When it really hits, your healthcare system will be in even worse shape than in wealthy countries where the healthcare systems are strong. Better safe than sorry, you should consider taking action now.
For the countries where the coronavirus is already here, the options are clear.
On one side, countries can go the mitigation route: create a massive epidemic, overwhelm the healthcare system, drive the death of millions of people, and release new mutations of this virus in the wild.

On the other, countries can fight. They can lock down for a few weeks to buy us time, create an educated action plan, and control this virus until we have a vaccine.
Governments around the world today, including some such as the US, the UK, Switzerland or Netherlands have so far chosen the mitigation path.
That means they’re giving up without a fight. They see other countries having successfully fought this, but they say: “We can’t do that!”

What if Churchill had said the same thing? “Nazis are already everywhere in Europe. We can’t fight them. Let’s just give up.” This is what many governments around the world are doing today. They’re not giving you a chance to fight this. You have to demand it.”
soliver wijzigde dit bericht op 20-03-2020 04:33
0.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
20-03-2020 03:33
Een griepgolf wordt gemeten aan de hand van het aantal patiënten dat de huisarts bezoekt met griepachtige klachten. De reden waardoor het lijkt alsof de griep weer toeneemt is dat nu mensen met griepachtige klachten naar de huisarts gaan die dat anders niet gedaan zouden hebben, waardoor het totaal aantal patiënten weer boven de griepgolfgrens uitkomt.
Ja, dit heb ik ook gehoord. Mensen trekken nu eerder aan de bel.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220259/R ... icijn-door

Ik plaats de link die iemand anders plaatste in deel 9 ook nog even hier.

Ben benieuwd wat Florence hiervan weet en over zegt.
Alle reacties Link kopieren
Het instituut Nivel doet hier onderzoek naar. Lees voor het laatste onderzoek de link:

https://www.nivel.nl/nl/zorgregistrati ... rveillance

Hierin staat onder andere:

Er is sprake van een ongewoon verlopende griepepidemie.
Afgelopen week rapporteerden de Peilstation huisartsen van Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn 115 mensen met griepachtige klachten op de 100.000 inwoners. Dat is boven de grens voor een epidemie. Tot nu toe verliep de griepepidemie heel mild, met cijfers rondom de epidemische grens. Bij de stijging die nu wordt gezien speelt de onrust over het nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2) ongetwijfeld een rol.
De stijging van het aantal mensen met griepachtige klachten was het hoogst in de groep mensen van 65 jaar en ouder en in de regio noord (Friesland, Groningen, Drenthe).

In de monsters die de Peilstation huisartsen vorige week hebben afgenomen bij patiënten met een acute luchtweginfectie werd in ongeveer 16 procent het influenzavirus gevonden. Dit was voornamelijk het type A. Daarnaast werd in 8 procent van deze monsters het nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2) aangetoond. Deze positieve SARS-CoV-2 monsters waren voornamelijk afkomstig van patiënten uit gebieden met veel COVID-19 gevallen.

Uit de overige cijfers van de Nivel surveillance blijkt de onrust vanwege het nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2). De huisartsen zien veel meer patiënten met acute bovenste luchtweginfecties dan anders in deze tijd van het jaar. Ook zien ze meer patiënten met koorts, benauwdheid, hoesten, andere symptomen/klachten van de keel en bezorgdheid over ziekte van de luchtwegen. Dit zijn allemaal redenen voor een consult welke huisartsen registreren als er geen zekere diagnose te geven is voor de gezondheidsklachten. De verhoogde aantallen zijn vooral te zien in de leeftijdsgroep van 15 t/m 64 jaar. De meeste hoestende patiënten worden gezien door huisartsen in Noord-Brabant.
Meer informatie over het nieuwe coronavirus staat op de website van het RIVM.

Uit de Nivel monitor naar zelf-gerapporteerd klachten onder de algemene bevolking blijkt dat in week 10 17% van de deelnemers klachten had van verkoudheid of griep. Acht procent van de mensen met klachten heeft hiervoor een arts geraadpleegd.

Virologische uitslagen in meer detail

In week 11 hebben de huisartsen van de Peilstations 107 neus- en keelmonsters afgenomen van patiënten met influenza-achtig ziektebeeld (IAZ) of met een luchtweginfectie zonder typische klachten van griep (ARI). Deze monsters zijn door onze samenwerkingspartner RIVM onderzocht op aanwezigheid van influenzavirus, respiratoir syncytieel virus (RSV), rhinovirus, enterovirus en SARS-CoV-2 (www.rivm.nl/griep).
In deze monsters werd zeven maal (7%) influenzavirus subtype A(H1N1)pdm09, zes maal (6%) influenzavirus subtype A(H3N2), twee maal (2%) influenzavirus type A (subtype onbekend), twee maal (2%) influenzavirus type B (Victoria-lijn), negen maal (8%) SARS-CoV-2, twee maal (2%) RSV en dertien maal (12%) rhinovirus gevonden.
Wekelijks worden de cijfers van de voorgaande weken herberekend, omdat er monsters kunnen nakomen en verdere testen benodigd kunnen zijn.”

Dus bij de 107 afgenomen testen in week 11 toch 9 maal Covid-19 vastgesteld.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
20-03-2020 04:46

Dus bij de 107 afgenomen testen in week 11 toch 9 maal Covid-19 vastgesteld.
En dus 98 maal iets anders.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Aan het eind van het vorige topic ging het o.a. over het feit dat er in DL best veel besmettingen zijn en in verhouding (nog) weinig doden.

Heb ik teruggezocht hoe dat daar destijds was met de Mexicaanse griep en toen stond Duitsland in de top 5 qua aantal besmettingen, maar qua aantal doden stonden ze niet in de top 5.

Qua tegenhouden van het virus deden ze het dus niet goed, qua behandeling blijkbaar wel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zou het misschien komen omdat Duitsland heel veel ziekenhuisbedden heeft in verhouding?
Nee ik weet geen bron meer maar heb dat laatst ergens gelezen in een artikel over de hoeveelheid bedden per land.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
20-03-2020 03:20
Ik las net dat de gewone griep ook weer oprukt. Dat verbaasd mij wel eerlijk gezegd. Omdat zieke / verkouden mensen nu binnen moeten blijven,
Maar dat gebeurd blijkbaar dus niet.
Misschien wordt de griep nu vaker vastgesteld omdat men eerder naar de dokter gaat dan voorheen.
Normaal gesproken ren je niet gelijk naar de dokter met een “griepje” nu wil je zeker weten dat het geen Corona.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-03-2020 05:40
Aan het eind van het vorige topic ging het o.a. over het feit dat er in DL best veel besmettingen zijn en in verhouding (nog) weinig doden.

Heb ik teruggezocht hoe dat daar destijds was met de Mexicaanse griep en toen stond Duitsland in de top 5 qua aantal besmettingen, maar qua aantal doden stonden ze niet in de top 5.

Qua tegenhouden van het virus deden ze het dus niet goed, qua behandeling blijkbaar wel.
Dit soort verbanden kun je niet zomaar trekken. Het kan ook aan de populatie van Duitsland liggen en dat de mensen een goede basis gezondheid hebben. Je weet niet wat de reden is dat er weinig doden waren. Behalve virusremmers bestaan er geen medicijnen voor griep. Ik heb een familielid gezorgd met Mexicaanse griep en een dubbele longontsteking (geen opname).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die Thomas Pueyo opgezocht maar deze heeft wel verschillende masters gedaan maar geen van alle in een medische richting of statistiek.

Nu zat er in zijn studies best wat statistiek gezet, maar het maakt hem toch geen expert. Waarom juist zijn tekst zo aanhalen. Gewoon een vraag.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-03-2020 06:43
Dit soort verbanden kun je niet zomaar trekken. Het kan ook aan de populatie van Duitsland liggen en dat de mensen een goede basis gezondheid hebben. Je weet niet wat de reden is dat er weinig doden waren. Behalve virusremmers bestaan er geen medicijnen voor griep. Ik heb een familielid gezorgd met Mexicaanse griep en een dubbele longontsteking (geen opname).
Klopt, ik had moeten zeggen dat ze het qua uitkomst beter (lijken te) doen.

Het was van mij een reactie op iemand die in een vorig topic concludeerde dat Duitsland het beter doet omdat er minder doden zijn en dat koppelde aan allerlei maatregelen in DL die de verspreiding zouden tegengaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Handbal schreef:
20-03-2020 06:45
Ik heb die Thomas Pueyo opgezocht maar deze heeft wel verschillende masters gedaan maar geen van alle in een medische richting of statistiek.

Nu zat er in zijn studies best wat statistiek gezet, maar het maakt hem toch geen expert. Waarom juist zijn tekst zo aanhalen. Gewoon een vraag.
Hij schrijft de tekst met heel veel meer mensen. Dat staat onderaan het artikel. Ik vond dat hij bepaalde dingen goed uitgelegd, met name het tijd winnen, totdat er misschien een medicijn of meer kennis over Corona beschikbaar is.

Zwak punt aan zijn redenering is natuurlijk de beschikbaarheid van testen waar hij ook op hamert. Weet iemand waar die testen eigenlijk worden geproduceerd en hoe ze worden verspreid? Ik heb gelezen dat ze door de WHO zijn verspreid en uitgedeeld en dat de VS een eigen test had ontwikkeld. Maar waarom had Zuid-Korea er eigenlijk zoveel? Worden ze daar geproduceerd?
Alle reacties Link kopieren
Klopt wel dat er ook een gewone griep rondgaat. Vriend die was een week ziek geweest en nu ben ik aan het hoesten en verkouden.


Ik heb niet het idee dat ik de huisarts moet inschakelen. Dit voelt niet anders, dan wat ik meestal heb rond deze periode.
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
20-03-2020 06:57
. Maar waarom had Zuid-Korea er eigenlijk zoveel? Worden ze daar geproduceerd?
Volgens mij wel
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Peertjes schreef:
20-03-2020 04:42
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220259/R ... icijn-door

Ik plaats de link die iemand anders plaatste in deel 9 ook nog even hier.

Ben benieuwd wat Florence hiervan weet en over zegt.
https://vernieuwd.dvhn.nl/groningen/Gro ... 77096.html

In dit artikel staat dat het nog maanden duurt voordat het medicijn aan patiënten kan worden gegeven en dat het daarnaast nog maar de vraag is of het werkt...
Alle reacties Link kopieren
soliver schreef:
20-03-2020 06:57
Hij schrijft de tekst met heel veel meer mensen. Dat staat onderaan het artikel. Ik vond dat hij bepaalde dingen goed uitgelegd, met name het tijd winnen, totdat er misschien een medicijn of meer kennis over Corona beschikbaar is.

Zwak punt aan zijn redenering is natuurlijk de beschikbaarheid van testen waar hij ook op hamert. Weet iemand waar die testen eigenlijk worden geproduceerd en hoe ze worden verspreid? Ik heb gelezen dat ze door de WHO zijn verspreid en uitgedeeld en dat de VS een eigen test had ontwikkeld. Maar waarom had Zuid-Korea er eigenlijk zoveel? Worden ze daar geproduceerd?
Een belangrijk onderdeel van de test werd in ieder geval in het begin van de crisis alleen in China gemaakt. Of dit inmiddels anders is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik heb al heel lang niks op het forum gepost, maar dit wil ik graag even kwijt.

Ik las hier dat een aantal van jullie ouderen kennen die op dit moment heel eenzaam zijn. Dit grijpt mij enorm aan. Omdat ik op dit moment thuis zit, maar toch graag iets wil doen, ben ik begonnen met kaartjes maken voor ouderen. Het helpt natuurlijk niet tegen de eenzaamheid, maar misschien fleurt het wel een klein beetje op.

Als je het leuk vindt dat ik iets stuur, stuur me dan een privéberichtje. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven