Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Uitleggen aan peuters

23-03-2020 22:08 29 berichten
Hoe leggen jullie uit aan je kinderen wat er speelt?
Ze snappen niet dat we nu niet naar buiten kunnen gaan, allebei verkouden en koorts. Ze snappen er weinig van..

Tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik zag iets van Nijntje op internet, of het echt al een boekje is weet ik niet.
Google eens op Nijntje en corona.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb simpelweg gezegd dat het nu allemaal even niet mag van de koning omdat als er veel mensen bij elkaar zijn, mensen zien kunnen worden en dat willen we niet. Dus moeten we van de koning binnen blijven. Dit neemt ze vooralsnog gewoon als waarheid aan.

'De koning' heeft wel een bepaald aanzien zonder dat het naar mij idee invloed heeft op haar beeld van de maatschappij. Ik zal bijvoorbeeld nooit zeggen dat iets niet mag omdat de politie dan boos wordt. Ik wil niet dat ze het idee krijgt dat de politie een soort boeman is.
Als ze koorsts hebben is dat uitleggen toch heel makkelijk. Als ze niet ziek zijn mogen ze naar buiten toch?
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 23-03-2020 22:16
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op facebook. Gastouderopvang De Bloemetjes Almelo
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mijn 3 jarige heb ik gezegd dat er veel mensen ziek zijn en dat we niet willen dat nog meer mensen ziek worden. Daarom kunnen we voorlopig niet naar het kdv en mogen kindjes voorlopig ook niet meer naar de supermarkt. Maar we kunnen wel lekker in de tuin spelen en thuis leuke dingen doen.
Hij vond het prima.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je specifiek het hele corona gebeuren of het ziek zijn in het algemeen? Zoals ze nu zelf zijn door verkoudheid. 'Geef me de vijf' en het jeugdjournaal geven ook uitleg op kinderniveau. Weliswaar niet direct voor peuters geschikt, maar misschien dat je daar wel iets van kan gebruiken om het hun uit te leggen?
Luci_Morgenster schreef:
23-03-2020 22:15
Als ze koorsts hebben is dat uitleggen toch heel makkelijk. Als ze niet ziek zijn mogen ze naar buiten toch?

Ik ben gewend ook met een snotneus en (lichte) koorts naar buiten te gaan. Heb een tweeling die elkaar met ziekzijn altijd opvolgen.

Vind het best lastig want wil het niet te zwaar maken.
Uitleg van de koning vind ik een goede, ga de link van Nijntje ook checken, thanks!
Nijntje* schreef:
23-03-2020 22:19
Mijn 3 jarige heb ik gezegd dat er veel mensen ziek zijn en dat we niet willen dat nog meer mensen ziek worden. Daarom kunnen we voorlopig niet naar het kdv en mogen kindjes voorlopig ook niet meer naar de supermarkt. Maar we kunnen wel lekker in de tuin spelen en thuis leuke dingen doen.
Hij vond het prima.

Dit heb ik ook gezegd, snapten ze niet zo.
Kdv missen ze ook erg.

Edit, het ziek zijn snappen ze wel, de ernst niet. En dan dus de schermen, mondkapjes en handschoenen. Hoe dat uit te leggen
anoniem_6394eb1ee1065 wijzigde dit bericht op 23-03-2020 22:34
12.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of je legt ze es een keer niks uit, maar je speelt ff de baas.
We gaan niet naar buiten, omdat ik het zeg.

Ik ben voorstander van uitleggen, maar soms lukt dat niet en dan is dat ook niet meteen een drama.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
viva-life22 schreef:
23-03-2020 22:21
Bedoel je specifiek het hele corona gebeuren of het ziek zijn in het algemeen? Zoals ze nu zelf zijn door verkoudheid. 'Geef me de vijf' en het jeugdjournaal geven ook uitleg op kinderniveau. Weliswaar niet direct voor peuters geschikt, maar misschien dat je daar wel iets van kan gebruiken om het hun uit te leggen?


Specifiek het corona. Ze vonden het ook vreemd dat er veel mensen met handschoenen en mondkapjes liepen in de super vorige week, net als de plastic schermen ed
Solomio schreef:
23-03-2020 22:26
Of je legt ze es een keer niks uit, maar je speelt ff de baas.
We gaan niet naar buiten, omdat ik het zeg.

Ik ben voorstander van uitleggen, maar soms lukt dat niet en dan is dat ook niet meteen een drama.

Gebeurt ook hoor. Voel nu alleen wel dat er wat uitgelegd moet worden.
Handschoenen doe ik aan als ik aan het schoonmaken ben, of de tandarts gebruikt die. Zelfde als mondkapjes, kennen ze alleen van de tandarts en nu lopen mensen op straat ermee
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
23-03-2020 22:19
Mijn 3 jarige heb ik gezegd dat er veel mensen ziek zijn en dat we niet willen dat nog meer mensen ziek worden. Daarom kunnen we voorlopig niet naar het kdv en mogen kindjes voorlopig ook niet meer naar de supermarkt. Maar we kunnen wel lekker in de tuin spelen en thuis leuke dingen doen.
Hij vond het prima.
Prima verhaal
Alle reacties Link kopieren
Uitgelegd inderdaad dat er veel mensen ziek zijn, en dat we daarom niet naar opvang, sporten kunnen. Ze mag van ons ook niet met andere kindjes spelen, en dat vind ze lastig. We proberen in de tuin te spelen als de kids nog thuis aan school werken. Verder hebben we pinterest gecheckt voor extra leuke dingen in de tuin.

Ze zal er geen bal van begrijpen, maar ze vertrouwt op ons. We zijn vrij makkelijk, dus ze weet dat als wij moeilijk doen dat er ook wel echt iets is.

Mocht ze moeilijk gaan doen, dan moet ze gewoon luisteren. Het is ook een mooi moment dat niet altijd alles gaat zoals je wilt. Ze mist de opvang, en haar sport, maar ze is nu wel elke dag bij beide ouders. Lijkt mij geen straf ;)!

Vind die van de koning een hele goede! Ik ga die er morgen is ingooien!
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
23-03-2020 22:19
Mijn 3 jarige heb ik gezegd dat er veel mensen ziek zijn en dat we niet willen dat nog meer mensen ziek worden. Daarom kunnen we voorlopig niet naar het kdv en mogen kindjes voorlopig ook niet meer naar de supermarkt. Maar we kunnen wel lekker in de tuin spelen en thuis leuke dingen doen.
Hij vond het prima.
Ik ook, precies dit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 3 jarige weet wat er is en dat hij daarom niet naar de opvang kan, niet naar opa en oma, niet mee in de winkel en mensen even geen hand, high5 of boks kan geven.

Hij vraagt er verder niet naar, alleen wanneer alles weer kan vraagt hij vaak, maar ik merk aan hem dat hij de dagelijkse dingen wel mist, maar hij het ook prima vind om thuis te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hou van uitleggen, maar heb zelf geen kinderen, dus misschien sla ik de plank volledig mis.
Maar kun je een parallel trekken aan (vinger)verf bijvoorbeeld? Dat als iemand onder de verf zit en de ander een knuffel geeft, dat die persoon ook vies wordt. Dat er nu iets is op de wereld wat zich hetzelfde gedraagt, maar dat we het niet zo makkelijk kunnen zien als verf. En dat we daarom voorzichtig zijn en elkaar geen knuffels of handen meer geven en sommigen een mondkapje opdoen, zodat ze de verf niet in hun mond krijgen.
Klink een beetje stom als ik het zo zeg, maar weet niet in hoeverre je het graag uit wil leggen. Misschien brengt dit anderen weer op ideeën.
Skittelkat schreef:
23-03-2020 22:52
Hou van uitleggen, maar heb zelf geen kinderen, dus misschien sla ik de plank volledig mis.
Maar kun je een parallel trekken aan (vinger)verf bijvoorbeeld? Dat als iemand onder de verf zit en de ander een knuffel geeft, dat die persoon ook vies wordt. Dat er nu iets is op de wereld wat zich hetzelfde gedraagt, maar dat we het niet zo makkelijk kunnen zien als verf. En dat we daarom voorzichtig zijn en elkaar geen knuffels of handen meer geven en sommigen een mondkapje opdoen, zodat ze de verf niet in hun mond krijgen.
Klink een beetje stom als ik het zo zeg, maar weet niet in hoeverre je het graag uit wil leggen. Misschien brengt dit anderen weer op ideeën.
Je moet bij kinderen een beetje oppassen met analogieën. Want voor verf weten ze vast oplossingen. En verf is toch niet gevaarlijk?? Dat kan raar gaan lopen in die hoofdjes. (Al vind ik de analogie wel heel leuk gevonden!)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier ook uitgelegd aan een net 3 jarige dat er een heel klein beestje is, die je niet hoort/ziet/voelt/ruikt/proeft, maar dat die je wel ziek kan maken. Dat willen we niet dus daarom mag je niet mee winkelen of naar opa en oma of naar de gastouder.
Voor nu neemt ze er genoegen mee.
Ze zit meer in de monsters en draken nu, dus dat kleine beestje maakt haar niet bang. Ik benoem het nu verder ook niet meer. Uitleg is geweest en het is nu even zo.
Alle reacties Link kopieren
ik heb mijn pientere kleuter wel in kindertaal uitgelegd dat virussen (ze tekent ze als n miertje) in je neus en keel kunnen wonen en via handjes enz naar iemand anders neus kunnen verhuizen.
En dat de ene er zieker van wordt dan de ander. daarom handjes wassen, bij mama blijven in de winkel (alleenstaande moeder), niezen en hoesten in je elleboog en niet naar school/bso/gastouder/vriendinnetjes want we willen niet dat veel mensen ziek worden.
Ze wordt over 2 weken 5jr en snapt t allemaal wel en luistert goed. (hier naar tenminste)

ik benoem het wel specifiek als virusje om paniek over kleine beestjes die ze toch soms al heeft niet te verergeren.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
23-03-2020 23:03
Je moet bij kinderen een beetje oppassen met analogieën. Want voor verf weten ze vast oplossingen. En verf is toch niet gevaarlijk?? Dat kan raar gaan lopen in die hoofdjes. (Al vind ik de analogie wel heel leuk gevonden!)
Ja dat had ik ook al in mijn achterhoofd. Maar zelf zou ik het zo fijner hebben gevonden dan als iemand 'beestjes' zou hebben gezegd, want dan was ik dus echt helemaal uit mijn stekker gegaan. Knap dat jullie kinderen dat niet hebben, doe ik ze niet na haha.
Alle reacties Link kopieren
Facebook —> thuisblijf ideeën met kids Corona. Hier vind je een boekje van Nijntje wat gaat over Corona. Even aanpassen als ze nog niet naar school gaan. Bijvoorbeeld door ‘school’ te vervangen door ‘KDV’

PS : afgelopen vrijdag geplaatst.
enn wijzigde dit bericht op 23-03-2020 23:37
7.40% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Op Netflix heb je nu die serie van vroeger over het menselijk lichaam. Mijn peuter kijkt dat nu. Aflevering 3 gaat over virussen en bacteriën. Ik moet wel meekijken en uitleggen wat er gebeurt. Maar dat vijzelt mijn eigen kennis ook weer op.

Ik heb haar alles op een kindermanier uitgelegd, maar wel het volledige verhaal. Behalve dan dat oude mensen er aan dood kunnen gaan. Dat had ik achteraf goed ingeschat.

Ik had alleen niet direct in de gaten dat ze er heel erg mee bezig was, tot ze zei, nadat ik 5 minuten buiten geweest was, dat ze nooit meer zonder mij een pappa wilde zijn. Dus toen nog maar even een aanvulling gegeven.
Nijntje* schreef:
23-03-2020 22:19
Mijn 3 jarige heb ik gezegd dat er veel mensen ziek zijn en dat we niet willen dat nog meer mensen ziek worden. Daarom kunnen we voorlopig niet naar het kdv en mogen kindjes voorlopig ook niet meer naar de supermarkt. Maar we kunnen wel lekker in de tuin spelen en thuis leuke dingen doen.
Hij vond het prima.

Ik heb ongeveer het zelfde verteld. Maar dan aan mijn vijfjarige. En dan school ipv kdv.
Heb niks verteld over beestjes (wat ik hier lees) die in je keel/neus kunnen wonen en naar andere mensen kunnen kruipen die dan ziek worden.

Kind legt toch al heel veel verbanden zelf voordat het haar verteld/uitgelegd wordt. In deze hou ik haar zoveel mogelijk in de luwte.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt over 2 weken 4 jaar.
Hebben al maanden gezegd dat ze naar school gaat als ze 4 wordt.
Nu gezegd dat alle kindjes thuis zijn omdat school en kdv dicht zijn omdat er veel mensen “griep” hebben.
Ze lijkt het wel te snappen.

Ook gezegd dat ze, als we een klein rondje gaan lopen/fietsen, niet bij andere mensen in de buurt mag komen omdat iedereen griep kan krijgen.
Ze vertelde dit verhaal zelf via de telefoon aan opa en oma dus ze lijkt het wel te snappen.

Wat mij sowieso verbaasde is dat ze helemaal niet vraagt naar kdv/ naar de winkel gaan ed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven