Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Schrappen vakantiegeld

24-03-2020 07:49 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vakbond FNV heeft bevestigd dat het schrappen van het vakantiegeld op tafel ligt. Dit zou een uiterste optie zijn om bedrijven te redden die niet genoeg hebben aan het noodplan van de overheid.

Dit lijkt me toch ook wel een hele heftige maatregel. Ik calculeer mijn vakantie echt in voor rekeningen of onverwachte hoge kosten. Ik ben een alleenstaande moeder met 3 kinderen en kan dit moeilijk missen! En zo zullen er velen zijn. Het heet dan wel vakantiegeld, maar een groot deel gebruikt dit niet voor een vakantie.
Laat ze het vakantiegeld dan schrappen van de Hoge inkomens. €50.000 pj of meer, iets in die richting...

Plus dat het de economie straks ook weer een boost geeft als mensen geld te besteden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat ze het wilde ‘opschorten’ en niet helemaal niet laten uit betalen ?

Anyway ik zou het ook goed kunnen gebruiken net als ieder ander. Maar als het bedrijf waar ik werk geholpen zou zijn met het schrappen van het vakantiegeld. Dan is dat maar zo, ik zou dat persoonlijk geen ramp vinden als dat betekent dat het bedrijf daardoor overeind blijft.
.
Als het bedrijf failliet gaat, zit je pas echt in de problemen. Dan maar een klein offer brengen toch? Dat moeten er veel meer.
Alle reacties Link kopieren
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algeme ... kantiegeld

Dit lees ik op de site van de fnv. Gisteren geplaatst.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 24-03-2020 07:59
21.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel mensen met een inkomen >50.000 heeft jouw werkgever in dienst?
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
24-03-2020 07:56
Als het bedrijf failliet gaat, zit je pas echt in de problemen. Dan maar een klein offer brengen toch? Dat moeten er veel meer.
Ja zo denk ik dus ook. Geen baan is erger dan geen vakantiegeld
.
Alle reacties Link kopieren
Voor veel mensen zal dit geen klein offer zijn, als jij je vakantiegeld incalculeerd om rond te komen, dan kan dit ervoor zorgen dat je in de penarie komt.
Dit geld overigens niet voor mij, ik heb wel enigesinds een buffer, maar er zullen veel gezinnen zijn die dit niet hebben.
Alle reacties Link kopieren
AnappleAday ik werk in de zorg dus dat zullen er niet veel zijn. Volgens mij gaat dit om een landelijk probleem.
Alle reacties Link kopieren
Moslima_26 schreef:
24-03-2020 07:59
Voor veel mensen zal dit geen klein offer zijn, als jij je vakantiegeld incalculeerd om rond te komen, dan kan dit ervoor zorgen dat je in de penarie komt.
Dit geld overigens niet voor mij, ik heb wel enigesinds een buffer, maar er zullen veel gezinnen zijn die dit niet hebben.
Snap ik. Maar als je helemaal geen baan meer hebt vanwege een faillissement zit je in een nog veel groter probleem.
.
Alle reacties Link kopieren
Moslima_26 schreef:
24-03-2020 08:01
AnappleAday ik werk in de zorg dus dat zullen er niet veel zijn. Volgens mij gaat dit om een landelijk probleem.
Vakantiegeld wordt uitgekeerd door je werkgever, niet door de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat helemaal niet om schrappen maar om uitstel en/of een overname van de betaling door het UWV zodat bedrijven later mogen betalen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-03-2020 08:09
16.74% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Moslima_26 schreef:
24-03-2020 08:01
AnappleAday ik werk in de zorg dus dat zullen er niet veel zijn. Volgens mij gaat dit om een landelijk probleem.
Het gaat er om dat met het uitstellen van vakantiegeld, de werkgever minder geld hoeft uit te geven en dus minder kans heeft om failliet te gaan.

Als ze zoals jij zegt alleen bij mensen met inkomen van eu50.000 of meer, heeft het meerendeel van de werkgevers er toch niets aan?

Ik ga er vanuit dat bedrijven die gewoon door blijven gaan, zoals de zorg gewoon geacht worden vakantie geld te betalen. Dit gaat volgens mij vooral om bedrijven /organisaties die still liggen door Corona.
anoniem_63970887729c7 wijzigde dit bericht op 24-03-2020 08:11
18.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moslima_26 schreef:
24-03-2020 07:59
Voor veel mensen zal dit geen klein offer zijn, als jij je vakantiegeld incalculeerd om rond te komen, dan kan dit ervoor zorgen dat je in de penarie komt.
Dit geld overigens niet voor mij, ik heb wel enigesinds een buffer, maar er zullen veel gezinnen zijn die dit niet hebben.
Als het bedrijf failliet gaat en ze moeten de ww in dan hebben ze nog minder en komen dus nog meer in de penarie.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al gezegd is het alternatief dat je werkgever omvalt en je helemaal geen baan meer hebt.
Wanneer ik hierdoor in de problemen zou komen, en ik kan me echt voorstellen dat er gezinnen zijn waarbij dit het geval is, dan zou ik beginnen met het benaderen van schuldeisers of organisaties aan wie je geld verschuldigd bent.
het is in deze crisis namelijk heel goed verdedigbaar dat je ook daar wat uitstel van betaling krijgt.
In een situatie als deze moet iedereen wat water bij de wijn doen, en zullen veel organisaties heel veel soepeler worden.
Vele betalen er het schooljaar van de kinderen mee,
nieuwe boeken nieuwe schooltassen ..
Ik krijg dit jaar juist extra veel omdat we sinds 1 januari een individueel keuzebudget hebben. Wat ik dit jaar opbouw plus juni t/m december van vorig jaar. Of de vakantie door kan gaan is natuurlijk maar de vraag.
Tiana_76 schreef:
24-03-2020 07:56
Als het bedrijf failliet gaat, zit je pas echt in de problemen. Dan maar een klein offer brengen toch? Dat moeten er veel meer.
Dat is echt te simpel gedacht, als een bedrijf omvalt alleen vanwege de vakantiegeld dan is hij eigenlijk al omgevallen. Dat vakatiegeld heeft het personeel immers al afgedragen.
Uitstel ging het over, niet schrappen. En bij financiële problemen overname door het UWV.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
24-03-2020 08:24
Ik krijg dit jaar juist extra veel omdat we sinds 1 januari een individueel keuzebudget hebben. Wat ik dit jaar opbouw plus juni t/m december van vorig jaar. Of de vakantie door kan gaan is natuurlijk maar de vraag.
Jeetje dat is lekker!
Maar goed, dit topic ging over bedrijven die misschien later vakantiegeld uitbetalen, en TO die dat vakantiegeld echt niet kan missen, dus de relevantie ontgaat me een beetje.
Wat eten we vanavond?
MinkeDeWit schreef:
24-03-2020 08:24
Ik krijg dit jaar juist extra veel omdat we sinds 1 januari een individueel keuzebudget hebben. Wat ik dit jaar opbouw plus juni t/m december van vorig jaar. Of de vakantie door kan gaan is natuurlijk maar de vraag.
Ja jij hebt er vast geen problemen mee de moeder die dit topic start krijgt er wel problemen mee.
En die vakantie is extra luxe waarschijnlijk gaat to niet met vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
24-03-2020 08:31
Dat is echt te simpel gedacht, als een bedrijf omvalt alleen vanwege de vakantiegeld dan is hij eigenlijk al omgevallen. Dat vakatiegeld heeft het personeel immers al afgedragen.
Bij andere grotere bedrijven hebben personeel wel het een en ander ingeleverd .. dus blijkbaar helpt het in sommige gevallen wel om overeind te blijven
.
Alle reacties Link kopieren
Vakantiegeld is de rest vh jaar afgehouden van je salaris, mag toch hopen dat dat gewoon komt in mei.
Alle reacties Link kopieren
Deze crisis treft iedereen en alles. Wij als mensen, maar ook organisaties, bedrijven en Nederland.

We kunnen de lasten niet alleen bij de overheid en bedrijven neerleggen.

Niet alleen kijken naar nu, dit jaar, maar ook op langer termijn. Wanneer bedrijven moeten sluiten, dan komen nog veel meer mensen in de bedrijven.

Organisaties en bedrijven hebben nu vooral liquide middelen (geld) nodig om de lopende kosten (zoals personeelskosten bijvoorbeeld) te betalen. Door op dit moment het vakantiegeld niet uit te betalen, hebben ze geld vrij om te blijven ondernemen.

Heel vervelend voor mensen die gehoopt hadden om op korte termijn het vakantiegeld te krijgen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
24-03-2020 08:46
Deze crisis treft iedereen en alles. Wij als mensen, maar ook organisaties, bedrijven en Nederland.

We kunnen de lasten niet alleen bij de overheid en bedrijven neerleggen.

Niet alleen kijken naar nu, dit jaar, maar ook op langer termijn. Wanneer bedrijven moeten sluiten, dan komen nog veel meer mensen in de bedrijven.

Organisaties en bedrijven hebben nu vooral liquide middelen (geld) nodig om de lopende kosten (zoals personeelskosten bijvoorbeeld) te betalen. Door op dit moment het vakantiegeld niet uit te betalen, hebben ze geld vrij om te blijven ondernemen.

Heel vervelend voor mensen die gehoopt hadden om op korte termijn het vakantiegeld te krijgen.
Idd.
.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, en maar weer wijzen met het vingertje naar de hogere inkomens.
Als mensen zoals jij elke keer hun zin kregen waren er al helemaal geen hoge inkomens meer over, want alles moet maar van hen af. Dat ze vaak ook heel wat harder en meer werken wordt over gezwegen. Zulke salarissen zijn vaak banen waarbij je 24/7 bereikbaar en verantwoordelijk bent.

Zeur niet zo. Deze periode is voor iedereen heel zwaar. Denk even niet alleen aan jezelf. Als we hier straks uitkomen en iedereens werkgever is failliet, dan komen we pas in de problemen. Het is nu eenmaal een hele bijzondere en nare periode. We zullen hier allemaal door heen moeten.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven