Coronavirus COVID-19 alle pijlers

6 april weer naar school

24-03-2020 21:40 729 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tweede week van onze thuis school en ondanks dat zoon het allemaal wel best vind bekruipt me het gevoel dat 6 april die scholen niet opengegaan denk zelfs dat het pas na de meivakantie gaat worden.
Wat denken jullie, zijn 6 April de scholen open ?
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
25-03-2020 23:13
Precies. Ik vind het echt schrijnend om te lezen dat alleenstaande moeders hier in hun eentje thuiswerken en dan ook nog voor juf moeten spelen en het hele huishouden doen. Hoe dan?? Ik zou dat dus écht niet doen. En ja, dan wordt de juf maar boos, jammer dan. Je bent toch geen superwoman? En als jij overspannen raakt loopt alles in de soep. Werk en geld verdienen lijkt me prio 1, en het een beetje ontspannen houden voor jezelf en je kinderen. Fuck die school, wat maken die paar maanden nu uit op een mensenleven? Onbegrijpelijk dat ze hier ouders mee opzadelen. Als het lukt, leuk, als het niet lukt, jammer dan. Dan hadden ze aan mij een verkeerde ;)
Het is scholen ook maar opgelegd van bovenaf. Hier een kleuter. Juf stuurt elke dag tips door wat je kunt doen (waaronder bv elke dat voorlezen en belang van (buiten) spelen). Ze zegt er ook bij wat lukt dat lukt en zo niet dan niet. Helemaal prima. Merk dat dochter het wel fijn vindt om een taakje van school te doen.

Voor hogere groepen zal er vast wat meer zijn maar hoor van andere ouders dat het goed te doen is.
Zo verschillend hoe scholen ermee om gaan.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
26-03-2020 07:54
Het is scholen ook maar opgelegd van bovenaf. Hier een kleuter. Juf stuurt elke dag tips door wat je kunt doen (waaronder bv elke dat voorlezen en belang van (buiten) spelen). Ze zegt er ook bij wat lukt dat lukt en zo niet dan niet. Helemaal prima. Merk dat dochter het wel fijn vindt om een taakje van school te doen.

Voor hogere groepen zal er vast wat meer zijn maar hoor van andere ouders dat het goed te doen is.
Zo verschillend hoe scholen ermee om gaan.
Hier ook kleuter en ik vind de opdrachten van juf wel fijn. Deze week waren we niet in staat de werkjes op te halen, maar vorige week waren er tips als: speel veel spelletjes, want dan leren ze samen werken, verliezen. Lees wat meer voor, hier een link naar gratis boeken. Als je naar buiten gaat benoem dan X en Y.
Nou ja, dat kan ik er nog wel tussendoor frummelen.

Hier trouwens ook een enorme bende, er is ook nog een verbouwing gaande en het ziet er to-taal anders uit dan, inderdaad op Facebook, zo’n happy family in mijn kennissenkring die elke dag in een superschoon huis na Palmpasentakken, perfecte lenteknutsels en zelfgemaakt papier ook nog een knusse met z’n allen voorleesmomentje post. Met als onderschrift tussendoor ook nog even verwijzen naar het harde werken van manlief in zijn vitale beroep.

Wij kregen als docenten gisteren trouwens heel veel complimenten en harten onder de riem van ouders en leerlingen, dat was wel echt fijn.
Alle reacties Link kopieren
Collega’s die foto’s van braaf studerende kinderen sturen trek ik ook niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
25-03-2020 22:22
Serieuze vraag: Waarom doe je dit? Je bent geen leraar. Je ziet zelf ook dat het saai is. Je zit er doorheen. Waarom doe je dit?
Er zijn hele leuke, praktische lessen op youtube, bijvoorbeeld van die jonge scheikundeleraar die allerlei testjes laat doen met dingen in en om huis. Of laat ze documentaires kijken. Of alleen van alles de eerste opgave.

Tenzij je kind op randje zittenblijven zit (hoewel ze dat ook wel anders gaan beoordelen door deze crisis), maak je niet zo druk!
Je hebt ook gelijk. Ik kap er mee. Want dit breng echt niets. Als school niet iets zinnigs kan verzinnen (cruciaal beroep, maar een leraren zitten thuis en zetten af en toe nieuw strafwerk op isy , verder niets qua filmpjes, instructie etc) . Dan ben ik er klaar mee. Spelling vindt hij lastig. Dat blijven we doen. En voor de rest is het klaar. Bedankt voor dit inzicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel ouders het ook wel fijn vinden het schoolwerk. Het geeft mij als alleenstaande moeder iig behoorlijk wat structuur, ja wel elke dag ook 1 of 2 ruziemomenten omdat hij niet wil of geen geduld heeft of mij teveel stoort tijdens mijn werk.
Nu moet ik zeggen dat ik best tevreden ben over hoe school het regelt. Ze hebben 1x per dag een half uur met de hele klas videobellen met de juf.
En per dag krijgen ze 3 opdrachten:taal, rekenen en creatief. En voor taal en rekenen zit er altijd een instructiefilmpje bij. Dus ik hoef zelf geen uitleg te geven, alleen soms even meedenken met een opdracht die hij in eerste instantie niet begrijpt.

Het houdt hem lekker bezig, anders zit hij ook maar een groot deel van de dag achter de computer, omdat hij niet van lego, knutselen of lezen houdt.

Bovenstaande is voor mijn 8jarige.

Jongste is 4 en ik moet zeggen dat ik die lekker laat spelen. Krijg wel dagelijks dingen van school, maar ook met de mededeling alleen doen als hij wil. En hij heeft er allemaal geen zin in. Hij zit ook op speciaal onderwijs en thuis is ook geen school voor hem. Daarnaast vorige jaar een moeilijk jaar met hem gehad en het gaat nu eindelijk goed nu hij op speciaal onderwijs zit, dus wil het thuis ook vooral met hem leuk hebben. Nu is hij gelukkig een echte bouwer, dus kan zich prima lange tijd vermaken met de duplo en de houten trein.
MrsDuck schreef:
25-03-2020 23:22
Mijn dochter viel aan de andere kant van de streep en heeft wel DCD. Met name inderdaad de fijne motoriek. Ze heeft voor de definitieve diagnose fysiotherapie gehad en sinds de diagnose heeft ze ergotherapie. Beide therapeuten hebben aan het schrijven gewerkt. Beide therapeuten worden ook vergoed zonder DCD maar met verwijzing van de huisarts. Het verbeteren van de penvatting en beter doseren van de kracht scheelt al enorm in de leesbaarheid en de pijn door verkramping. Verder gebruikt ze een dikker, wat stroever potlood. Nu moet ze gaan oefenen met pen en dat is weer een nieuw dingetje.
Ja klopt hoor.
Hij mocht via school er heen en gr 2,3,4 en nog 1 x in gr 5.
De Juf van gr 6 die schrok zich te pletter van zijn schrijven.
Wij zaten de laatste keer bij een fysio die wil er niet aan en ik moet eerlijk zeggen ik ben mijn vertrouwen in haar wel wat kwijt.
Dus nu laat ik hem thuis wat oefenen.
Niet dat ik verwacht dat ie perfect gaat schrijven maar dat in ieder geval wel leesbaar is. ;)
Daarnaast is het ook belangrijk voor het zelfvertrouwen hij is zo perfectionistisch en als iets niet lukt zo onzeker.
Ik vind het lastig hoor, mijn dochter van 6 die schrijft beter dan hij met 9. Hij zal ook nooit zo schrijven en dat geeft niet maar dat mensen dan er niet aan willen doet wel pijn.
Nuffige juffen kan ik niet goed tegen. Vooral niet met een toontje. Alhoewel ik het belangrijk vind dat mijn kind goed bezig is voor school, zou ik er dan ook geen zin meer in hebben.
Maar goed, hier geen nuffige juffen, dus dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
ZijZei schreef:
26-03-2020 08:28
Ja klopt hoor.
Hij mocht via school er heen en gr 2,3,4 en nog 1 x in gr 5.
De Juf van gr 6 die schrok zich te pletter van zijn schrijven.
Wij zaten de laatste keer bij een fysio die wil er niet aan en ik moet eerlijk zeggen ik ben mijn vertrouwen in haar wel wat kwijt.
Dus nu laat ik hem thuis wat oefenen.
Niet dat ik verwacht dat ie perfect gaat schrijven maar dat in ieder geval wel leesbaar is. ;)
Daarnaast is het ook belangrijk voor het zelfvertrouwen hij is zo perfectionistisch en als iets niet lukt zo onzeker.
Ik vind het lastig hoor, mijn dochter van 6 die schrijft beter dan hij met 9. Hij zal ook nooit zo schrijven en dat geeft niet maar dat mensen dan er niet aan willen doet wel pijn.
Niet iedere fysiotherapeut, is kinderfysiotherapeut of heeft training gevolgd op het gebied van schrijfmotoriek. Schrijven zit een beetje op de scheiding van fysiotherapie en ergotherapie. En soms klikt het niet met een therapeut, ook dan werkt het niet. Logopedist 1 kreeg bij een boze dochter hier ook amper wat bereikt, logopedist 2 doet exact hetzelfde qua oefeningen en ze ging met plezier er heen en met sprongen vooruit. Been there, done that en ik kijk het dus maar 1 maand aan of de combinatie werkt.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
25-03-2020 22:59
Lekker makkelijk gezegd. Ik gooi het liefst ook saaie opdrachten aan de kant, maar dan krijg ik vervolgens een fijne reprimande van de juf.


Meen je nou echt dat je dit accepteert of je er wat van aantrekt? Je bent een volwassen vrouw neem ik aan?

Je kan de juf gewoon netjes uitleggen dat juf zijn echt een vak is, dat je er grote bewondering voor hebt maar dat het voor jou niet weg gelegd is naast je gewone werk en nog een kind thuis. En dat je er het vólste vertrouwen in hebt dat het wel goed komt met Liesje of Edje als ze over een week of 8 weer in de klas zitten.

Mensen (moeders) doen het zichzelf aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens wel blij dat onze juffen niet aan verplichte knutselwerkjes doen. Alles leuk en aardig, maar ik mis het knutsel-gen
en mijn dochter ook
viva-amber schreef:
26-03-2020 07:30
Wel apart dat de meeste mensen de belangrijkste personen in hun leven nog geen 3 weken om zich geen kunnen velen.
Het is geen 3 weken vakantie hè?

Kinderen zitten van de ene op de andere dag thuis, kunnen niet meer samen met andere kinderen spelen/naar clubjes/sport. Vader en moeder beiden thuiswerkend, geen opvang mogelijk dus je doet er een eeuwigheid over om je uren te maken, tussendoor kinderen helpen met schoolwerk/aandacht geven, je zit continu op elkaars lip, je weet niet hoe lang dit allemaal nog gaat duren, plus sowieso de spanning van deze hele situatie. Dan is het toch niet zo raar dat iedereen daar aan moet wennen en niet iedereen altijd even gezellig is?
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
25-03-2020 22:22
Serieuze vraag: Waarom doe je dit? Je bent geen leraar. Je ziet zelf ook dat het saai is. Je zit er doorheen. Waarom doe je dit?
Er zijn hele leuke, praktische lessen op youtube, bijvoorbeeld van die jonge scheikundeleraar die allerlei testjes laat doen met dingen in en om huis. Of laat ze documentaires kijken. Of alleen van alles de eerste opgave.

Tenzij je kind op randje zittenblijven zit (hoewel ze dat ook wel anders gaan beoordelen door deze crisis), maak je niet zo druk!
Ik ben ook geen leraar maar wel in de gelegenheid om mijn enig kind te begeleiden. Mijn dochter worstelt met rekenen. Ik heb eigenhandig een tijdslimiet en opgave limiet gesteld. Op school krijgt ze de sommen ook niet af in de tijd die er voor staat dus thuis ook niet. Wel wil ik dat ze de sommen die ze maakt, geconcentreerd doet met de juiste methode en kladpapier. En na twee keer een half uur rekenen op deze manier is het klaar. Liever minder en goed op de juiste manier dan slordigheidsfouten en verkeerde strategie. En als de juf er wat van zegt tegen mijn kind of mij dan zal ik dat ook zo zeggen.
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
26-03-2020 08:15
Je hebt ook gelijk. Ik kap er mee. Want dit breng echt niets. Als school niet iets zinnigs kan verzinnen (cruciaal beroep, maar een leraren zitten thuis en zetten af en toe nieuw strafwerk op isy , verder niets qua filmpjes, instructie etc) . Dan ben ik er klaar mee. Spelling vindt hij lastig. Dat blijven we doen. En voor de rest is het klaar. Bedankt voor dit inzicht.
Je kunt toch bepaalde dingen oefenen met je kind? Samen lezen of met Squla werken? Spelletjes doen waarbij je moet nadenken of tellen met dobbelstenen enz.? Kinderen veel te laten lezen, is heel erg nuttig en daar kun je veel winst mee behalen. Met oudere kinderen kun je bijvoorbeeld spelling of de tafels oefenen. Op vaste tijden wat aan schoolwerk doen, zorgt voor regelmatig in een voor iedereen onrustige tijd. Met peuters en kleuters is het lastiger, maar iets oudere kinderen kunnen zelf prima aan het werk als je aan het thuiswerken bent.
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/fVGQ14RAKG0

Hoop dat link het doet
viva-amber schreef:
26-03-2020 07:30
Wel apart dat de meeste mensen de belangrijkste personen in hun leven nog geen 3 weken om zich geen kunnen velen.

In gewone weken gaat dat prima, maar nu is dat echt anders. Er moet gewerkt, er moeten lessen worden gevolgd, het huishouden draait door en dat botst. Ik kan niet stofzuigen als man in de huiskamer in overleg zit. Man kan niet stofzuigen als ik in overleg zit. Dus stofzuigen verplaatst naar een moment na werktijd. Klein voorbeeld maar zo gaat het met veel dingen.

Werk, ontspanning, school, huishouden zijn geen afgebakende gebieden meer. Ik werk officieel drie vaste dagen, nu ben ik gewoon 7/7 bereikbaar. We zijn thuisonderwijs aan het uitrollen zonder voorbereiding maar willen in alle groepen eensluidend naar buiten komen dus veel overleg. Ook op je vrije dagen wordt deelname aan overleg gewenst. Al mijn taken lopen nu door elkaar heen. Zo ook bij mijn gezinsleden. Best lastig.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
26-03-2020 13:12
Het is geen 3 weken vakantie hè?

Wij hebben besloten dat het een soort vakantie is. Dat helpt enorm :)
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
26-03-2020 09:25
Nuffige juffen kan ik niet goed tegen. Vooral niet met een toontje. Alhoewel ik het belangrijk vind dat mijn kind goed bezig is voor school, zou ik er dan ook geen zin meer in hebben.
Maar goed, hier geen nuffige juffen, dus dat scheelt.
Nou ja, ik hoorde mijzelf (echo op de lijn) net met een leerling praten en schoot ervan in de lach. Toen ik zei: wat klink ik als een juf zeg! Begon hij te lachen en zei: Dat ontdek je nu pas? Maar je bent wel ok hoor. :rofl:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
26-03-2020 13:52
Ik ben ook geen leraar maar wel in de gelegenheid om mijn enig kind te begeleiden. Mijn dochter worstelt met rekenen. Ik heb eigenhandig een tijdslimiet en opgave limiet gesteld. Op school krijgt ze de sommen ook niet af in de tijd die er voor staat dus thuis ook niet. Wel wil ik dat ze de sommen die ze maakt, geconcentreerd doet met de juiste methode en kladpapier. En na twee keer een half uur rekenen op deze manier is het klaar. Liever minder en goed op de juiste manier dan slordigheidsfouten en verkeerde strategie. En als de juf er wat van zegt tegen mijn kind of mij dan zal ik dat ook zo zeggen.
MrsDuck, mijn dochter heeft Dyscalculie... rekenen is hier dus elke dag een feest.
Zij doet rekenen op de chromebook, dat werkt heel erg goed.
En verder moet ze dan ook nog haar speciale rekenlessen maken van het instituut dat haar begeleidt

Het is voor kinderen die moeilijk rekenen enorm frustrerend, die tempotoetsjes etc.
want je heb er minder goed, dus je hebt gelijk een 2.
Enn schreef:
26-03-2020 16:57
Nou ja, ik hoorde mijzelf (echo op de lijn) net met een leerling praten en schoot ervan in de lach. Toen ik zei: wat klink ik als een juf zeg! Begon hij te lachen en zei: Dat ontdek je nu pas? Maar je bent wel ok hoor. :rofl:
:proud: Ik ben ook een juf, maar je hebt juffen en juffen en ik gok maar zo dat jij niet in die categorie valt die ook ouders aanspreekt alsof ze in groep 4 zitten.

Vandaag naast mijn jongste gaan zitten en er werd niet gegild. Dat was toch fijn.
Het kan houvast bieden, structuur geven, het kind kan bijspijkeren in lesstof, het kan ook zorgen voor afleiding.
Geen school én geen leerstof , dat zou pas ellende én onverantwoord zijn.

Overigens denk ik dat school echt begrip heeft voor de situaties waarbij misschien niet elke opdracht doorlopen is. Maak het bespreekbaar en wie weet....misschien geeft men waardevolle tips en/of ideeën.

Een mens kan niet alles weten of doen. Wees mild voor jezelf en je gezin.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 26-03-2020 17:56
0.32% gewijzigd
Sophiever schreef:
24-03-2020 22:39
Kan ik maar het is geen logische en goede reden om rechten van kinderen te ontnemen. Ik vind het prima hoor dat leraren aan het werk gezet worden voor het opbouw van de economie, zij zijn immers volwassen en hebben aangestuurd dat de leerlingen nu thuis zitten.
Dus nu ik gewoon vanuit huis alle lessen voormijn leerlingen verzorg en daarnaast het onderwijs aan mijn kinderen geef, mag ik in de vakantie extra gaan werken? Ik denk dat we met zijn allen enorm ons best doen om de boel draaiende te houden, dat het aantal ouders met een burnout en echtscheidingen groot zal zijn als deze periode voorbij is. Laten we dus vooral de vakantie niet afpakken van mensen, en laten we in die periode in Nederland of elders geld uitgeven aan horeca en vrije tijdsbesteding zodat deze bedrijven weer kunnen groeien en omzet kunnen draaien.
Ik vind het best pittig dat thuis school spelen, maar tegelijkertijd ook wel interessant.Mijn zoon bleef op zijn rapport wat schrijven betreft flink achter op niveau. Normaal gesproken zie ik natuurlijk alleen de schriftjes, nu zie ik ook hoe hij het aanpakt en kon al snel een aantal dingen achterhalen waardoor het niet goed gaat met schrijven. O.a dat hij te snel het af wil maken én dat hij niet goed had begrepen dat hij de hulplijnen kan/moet gebruiken. Door daar nu gericht op te oefenen merk ik dat hij echt vooruit gaat. :) Ik denk dat de juf daar ook gewoon weinig tijd voor heeft, hij zit in een erg grote klas namelijk.
Mevrouw75 schreef:
26-03-2020 08:10
Collega’s die foto’s van braaf studerende kinderen sturen trek ik ook niet zo.

Hier vroeg de juf of we foto's van onze braaf studerende kinderen wilden sturen, zodat ze die op Klasbord kon zetten :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
26-03-2020 16:57
Nou ja, ik hoorde mijzelf (echo op de lijn) net met een leerling praten en schoot ervan in de lach. Toen ik zei: wat klink ik als een juf zeg! Begon hij te lachen en zei: Dat ontdek je nu pas? Maar je bent wel ok hoor. :rofl:


Voor een leerling is dat een heel behoorlijk compliment :-D
mindervanmij schreef:
26-03-2020 17:54
Hier vroeg de juf of we foto's van onze braaf studerende kinderen wilden sturen, zodat ze die op Klasbord kon zetten :rofl:

Zo'n foto maken lukt toch wel? Filmpje lijkt me lastiger. Je kind is toch wel te verleiden om een seconde net alsof te doen voor een foto?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven