Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 12:44
Eind mei, begin juni zei Gommers toch in de briefing?
Ja, eind mei.
Alle reacties Link kopieren
Dat de piek nu pas in mei komt lijkt me ergens ook wel logisch, als een curve platter wordt, wordt ie ook langer en duurt het dus langer voor je bij de piek komt (die dan hopelijk wel minder hoog is dan een snelle piek).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
25-03-2020 12:39
Sjansje, mocht je nog meelezen, hoe is het met je vader nu? 🌹
Ik zie in het topic over '6 april weer naar school' daar haar vader al 2 weken aan de beademing ligt op de IC :|
Alle reacties Link kopieren
In mijn geneente is een centrale vuile huiartsenpost gevestigd in een sporthal. Daar zou je natuurlijk veel meer in kwijt kunnen.
Benieuwd of er meer sporthallen in metamorfose zijn op dit moment.
impala wijzigde dit bericht op 25-03-2020 12:48
3.41% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 12:18
Wat is daar nu over bekend, weet jij dat?
Wat is Gommers goed zeg, helder en dringend en zeer to the point en precies waar dat kan.
bij deze epidemie weten we dat niet. We weten dat dat zo is bij andere epidemieen, maar hoe dat gaat lopen bij deze is dus niet bekend. Data uit andere landen helpen daar ook niet echt bij omdat demografie en (sociale) mobiliteit heel anders is. Dit is eigenlijk het punt waar de minste data op hebben.
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 12:44
Eind mei, begin juni zei Gommers toch in de briefing?
Je hebt gelijk, ik zat even verkeerd te kijken naar de tijdlijn van de grafiek. Eind mei wordt de piek verwacht op de IC.
flatverkopen schreef:
25-03-2020 12:47
Ik zie in het topic over '6 april weer naar school' daar haar vader al 2 weken aan de beademing ligt op de IC :|
Dat klopt inderdaad, dat heeft ze in een eerdere editie van deze topicreeks aangegeven. Maar we zijn benieuwd of er verbetering is. ❤️
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-03-2020 12:23
Toch worden er berekeningen gemaakt om het aantal benodigde IC-bedden te bepalen en als ik het goed bereken zit dat op deze week gemiddeld op zo'n +10% per dag.
ja we rekenen wel, maar met enorm weinig betrouwbare data. Dus de marges zijn enorm.
Wij rekenen overigens nooit met gemiddelden per dag, want dat is onhandig, bij een stijgende lijn, dus we gaan niet uit van elke dag even veel.
florence13 schreef:
25-03-2020 12:51
ja we rekenen wel, maar met enorm weinig betrouwbare data. Dus de marges zijn enorm.
Wij rekenen overigens nooit met gemiddelden per dag, want dat is onhandig, bij een stijgende lijn, dus we gaan niet uit van elke dag even veel.
Dagelijks 10 tot 12% meer is toch een stijgende lijn.
RIVM: groei coronabesmettingen neemt af, maar IC's onder enorme druk


Waar baseren ze de daling van het aantal besmettingen op?
Op het aantal opgenomen patiënten? Dat lijkt mij toch niet heel zuiver?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 12:44
Eind mei, begin juni zei Gommers toch in de briefing?
Klopt, 2200 bedden.

De piek voor de intensive care zal volgens de modellen eind mei komen. Gommers: "Dat zijn 2200 bedden. Het is fijn dat het nog ver weg is, want er worden veel bedden en apparatuur nog geleverd. Voor ons is het fijn dat de piek zo ver ligt, want dan kopen we tijd."
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
25-03-2020 12:52
Dagelijks 10 tot 12% meer is toch een stijgende lijn.

Het was rond de 20%.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
25-03-2020 12:52
Dagelijks 10 tot 12% meer is toch een stijgende lijn.
ja natuurlijk. Maar als jij drie dagen hebt met 1%, 1% en 28% dan is dat handiger om te weten dan 10% gemiddeld per dag.
Hetvrijewoord schreef:
25-03-2020 12:53
RIVM: groei coronabesmettingen neemt af, maar IC's onder enorme druk


Waar baseren ze de daling van het aantal besmettingen op?
Op het aantal opgenomen patiënten? Dat lijkt mij toch niet heel zuiver?
Dat snap ik ook niet, ik heb er ook mijn twijfels over eerlijk gezegd.
florence13 schreef:
25-03-2020 12:51
ja we rekenen wel, maar met enorm weinig betrouwbare data. Dus de marges zijn enorm.
Wij rekenen overigens nooit met gemiddelden per dag, want dat is onhandig, bij een stijgende lijn, dus we gaan niet uit van elke dag even veel.
Snap ik. Maar het komt er uiteindelijk toch op neer dat we nu op 564 patiënten met corona op de IC hebben liggen en er ongeveer 1100 verwacht worden over een week.
Vingers gekruist houden maar.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
25-03-2020 12:53
RIVM: groei coronabesmettingen neemt af, maar IC's onder enorme druk


Waar baseren ze de daling van het aantal besmettingen op?
Op het aantal opgenomen patiënten? Dat lijkt mij toch niet heel zuiver?
1. bevestigde besmettingen
2. nivel peilstations
3. data uit andere landen
1+2+3 geextrapoleerd naar nederlandse situatie.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
25-03-2020 12:50
Dat klopt inderdaad, dat heeft ze in een eerdere editie van deze topicreeks aangegeven. Maar we zijn benieuwd of er verbetering is. ❤️
Ze postte dit vanochtend, en dat er geen enkele vooruitgang is...
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-03-2020 12:55
Snap ik. Maar het komt er uiteindelijk toch op neer dat we nu op 564 patiënten met corona op de IC hebben liggen en er ongeveer 1100 verwacht worden over een week.
Vingers gekruist houden maar.
ja klopt
Eurus schreef:
25-03-2020 12:53
Klopt, 2200 bedden.

De piek voor de intensive care zal volgens de modellen eind mei komen. Gommers: "Dat zijn 2200 bedden. Het is fijn dat het nog ver weg is, want er worden veel bedden en apparatuur nog geleverd. Voor ons is het fijn dat de piek zo ver ligt, want dan kopen we tijd."
Eind mei zijn nog 2 maanden, hoeveel zorgpersoneel zal er dan nog op z'n benen staan? Laat staan in staat zijn zonder fouten te behandelen?
Eurus schreef:
25-03-2020 12:54
Het was rond de 20%.
Zelfs dat. Dan denk ik dat 2200 IC bedden tegen die tijd weleens niet voldoende zou kunnen blijken
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-03-2020 12:56
Eind mei zijn nog 2 maanden, hoeveel zorgpersoneel zal er dan nog op z'n benen staan? Laat staan in staat zijn zonder fouten te behandelen?
ik vind dat ook een heel zorgwekkend punt
Eurus schreef:
25-03-2020 12:53
Klopt, 2200 bedden.

De piek voor de intensive care zal volgens de modellen eind mei komen. Gommers: "Dat zijn 2200 bedden. Het is fijn dat het nog ver weg is, want er worden veel bedden en apparatuur nog geleverd. Voor ons is het fijn dat de piek zo ver ligt, want dan kopen we tijd."
Ik zie een lager aantal bedden:

Afbeelding
Misschien al aan bod gekomen, ben het andere deel nog aan het bij lezen...

RIVM: Coronavirus aangetroffen in Tilburgs rioolwater, vermijd direct contact met afvalwater
TILBURG - In rioolwater in Tilburg en Amsterdam en bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie in Loon op Zand is het coronavirus gevonden. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Sommige patiënten met COVID-19 hebben het virus in de ontlasting, wat via de toiletten in het riool terechtkomt.

https://www.bd.nl/brabant/rivm-coronavi ... ~a239ef12/
Blankepit schreef:
25-03-2020 12:45
Zoals zijn motie om de scholen te sluiten die op vrijdag door niemand gesteund werd en op zondag werd ingevoerd?

Ach schei toch uit. De scholen zijn gesloten onder maatschappelijke druk en niet vanwege Baudet's alwetendheid.
redbulletje schreef:
25-03-2020 12:56
Eind mei zijn nog 2 maanden, hoeveel zorgpersoneel zal er dan nog op z'n benen staan? Laat staan in staat zijn zonder fouten te behandelen?
Gisteravond had ik nog een huilende vriendin aan de telefoon, ze is helemaal kapot. Nu al. Vandaag en morgen werkt ze weer een slopende dienst op de ic.

En dan dit tot eind mei :'(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven