Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
smulrol schreef:
26-03-2020 14:16
Wat veel nog, brabant is al lang in 'poldermodel lockdown'.
Hoe zouden ze het allemaal toch krijgen?
Ik kan alleen maar bedenken dat het makkelijker overdraagbaar is dan de gemiddelde Nederlander denkt.

In Italië zijn het inmiddels meer dan 5.000 medewerkers in de zorg die zijn geïnfecteerd.
Van die beroepsgroep mag je toch verwachten dat ze goed beschermd zijn. Het is allemaal heel naar nieuws.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
26-03-2020 14:20
Dat is inmiddels alweer een maand geleden.
Ze verwachten de effecten van de nieuwe maatregelen pas over 2 maanden te zien. Dus carnaval kan zeker nog meespelen.

Iemand kan tot 2 weken incubatietijd hebben. Dan duurt het nog dagen voor het verslechterd en iemand bij ziekenhuis/huisarts in beeld komt.
...
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
26-03-2020 14:16
Wat veel nog, brabant is al lang in 'poldermodel lockdown'.
Hoe zouden ze het allemaal toch krijgen?

Hoeveel zijn er bijgekomen in Brabant, is dat al duidelijk?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 14:24
Hoeveel zijn er bijgekomen in Brabant, is dat al duidelijk?
246

( https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/d ... ~ab217c86/ )
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
26-03-2020 14:18
Carnaval. 1 iemand wordt ziek en besmet 3 anderen. Die besmetten elk weer 3 anderen. Door de huidige maatregelen besmet 1 ziek persoon nog maar 1 ander.

Daar is een afbeelding voor, maar die heb ik niet opgeslagen helaas.
carnaval is echt al heel lang geleden. Iedereen weet dat dat de eerste uitbarsting was maar het gaat over cijfers van vandaag.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
26-03-2020 14:27
carnaval is echt al heel lang geleden. Iedereen weet dat dat de eerste uitbarsting was maar het gaat over cijfers van vandaag.
Zie mijn post hierboven.
...
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
26-03-2020 13:55
Als je je huisarts belt met een aantal klachten wordt er momenteel voornamelijk medegedeeld dat je ervan uit moet/mag gaan dat je besmet bent.

Zolang je niet half ligt te stikken wordt er niets getest en bestempelt de huisarts je als corona patient met milde klachten.
Volgens mij klopt die laatste zin niet.

Met klachten moet je je gedragen alsof je Corona hebt, voor de zekerheid.

Maar volgens mij mag je er niet vanuit gaan dat het idd Corona is/was en zal geen enkele huisarts dat zo benoemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het al genoemd, sorry daarvoor, maar ik zit met verbazing naar filmpje op de Telegraaf site te kijken over het coronadebat waar Krol eerst aan zijn vingers likt en vervolgens blaadjes gaat rond delen! :-o :-
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 14:21
De horeca is morgen 2 weken dicht toch?
Zondagavond 15 maart dacht ik.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 14:21
De horeca is morgen 2 weken dicht toch?
1 week
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
26-03-2020 14:22
Ze verwachten de effecten van de nieuwe maatregelen pas over 2 maanden te zien. Dus carnaval kan zeker nog meespelen.

Iemand kan tot 2 weken incubatietijd hebben. Dan duurt het nog dagen voor het verslechterd en iemand bij ziekenhuis/huisarts in beeld komt.
Huh? Er wordt toch steeds rond 30 maart gezegd? Of praten we nu langs elkaar heen?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren

Dus een kwart van de nieuwe geregistreerde gevallen. Of ze in Brabant echt anders testen dan in de rest van het land, is dat bekend?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
26-03-2020 14:33
1 week
16 maart, dus vandaag 10 dagen, a.s. maandag 2 weken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
26-03-2020 14:34
Huh? Er wordt toch steeds rond 30 maart gezegd? Of praten we nu langs elkaar heen?
Er worden allerlei termijnen en getallen door elkaar gebruikt en volgens mij weet niemand meer hoe of wat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-03-2020 14:35
16 maart, dus vandaag 10 dagen, a.s. maandag 2 weken.
15 maart :P

Alle eet- en drinkgelegenheden gaan dicht vanaf zondag 15 maart 18.00 uur tot en met maandag 6 april.

Zondagavond 6 april vanaf 18.00 weer koffiedrinken :mrgreen:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Shelo schreef:
26-03-2020 14:32
Misschien is het al genoemd, sorry daarvoor, maar ik zit met verbazing naar filmpje op de Telegraaf site te kijken over het coronadebat waar Krol eerst aan zijn vingers likt en vervolgens blaadjes gaat rond delen! :-o :-

Oh ja o_o
Ik zit alleen te luisteren (met gekromde tenen).
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 14:35
Dus een kwart van de nieuwe geregistreerde gevallen. Of ze in Brabant echt anders testen dan in de rest van het land, is dat bekend?
Een familielid van mij kreeg van de huisarts te horen dat die niks zou doen (milde klachten) dus vergelijkbare mensen worden in ieder geval niet getest,.ook niet na een vakantie.
Shelo schreef:
26-03-2020 14:32
Misschien is het al genoemd, sorry daarvoor, maar ik zit met verbazing naar filmpje op de Telegraaf site te kijken over het coronadebat waar Krol eerst aan zijn vingers likt en vervolgens blaadjes gaat rond delen! :-o :-

Ik zag ook een CDA dame haar neus afpoetsen met een zakdoekje en die vervolgens in haar tas stoppen :biggrin:
Ach....ga er maar vanuit dat dit soort dingen op grote schaal gebeuren want iedereen zit vol gewoontes die je er niet uit krijgt.
Solomio schreef:
26-03-2020 14:29
Volgens mij klopt die laatste zin niet.

Met klachten moet je je gedragen alsof je Corona hebt, voor de zekerheid.

Maar volgens mij mag je er niet vanuit gaan dat het idd Corona is/was en zal geen enkele huisarts dat zo benoemen.
Klopt.
Maar voor de zekerheid gaan ze er ook weer niet vanuit dat je het niet hebt. Oftewel niet langskomen.
Vanwege het grote tekort aan testen, worden deze testen alleen ingezet bij de wat zwaardere gevallen. Wat de exacte criteria zijn is me onduidelijk, behalve dat in sommige ziekenhuizen in het noorden sommig personeel nog wel getest wordt.
Alle reacties Link kopieren
VIDEO: COVID-19 patients are to be transported by specially-equipped high-speed train in France's Alsace region, where hospitals are struggling to cope with the number of cases. The patients will be transferred by train to regions where hospitals have greater spare capacity
https://twitter.com/AFP/status/1243157000273494018
nounou
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
26-03-2020 14:36
15 maart :P

Alle eet- en drinkgelegenheden gaan dicht vanaf zondag 15 maart 18.00 uur tot en met maandag 6 april.

Zondagavond 6 april vanaf 18.00 weer koffiedrinken :mrgreen:
Ah, ik las een stukje van 16 maart en daarin stond wrsch 'gisteren om 18 uur', maar ik heb dat 'gisteren' niet gezien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
26-03-2020 14:41
Klopt.
Maar voor de zekerheid gaan ze er ook weer niet vanuit dat je het niet hebt. Oftewel niet langskomen.
Vanwege het grote tekort aan testen, worden deze testen alleen ingezet bij de wat zwaardere gevallen. Wat de exacte criteria zijn is me onduidelijk, behalve dat in sommige ziekenhuizen in het noorden sommig personeel nog wel getest wordt.
Ja, maar het is dus wel van belang om dat duidelijk te communiceren: gedraag je zolang je klachten hebt alsof je Corona hebt en gedraag je daarna alsof je het niet gehad hebt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-03-2020 14:40
Ik zag ook een CDA dame haar neus afpoetsen met een zakdoekje en die vervolgens in haar tas stoppen :biggrin:
Ach....ga er maar vanuit dat dit soort dingen op grote schaal gebeuren want iedereen zit vol gewoontes die je er niet uit krijgt.
aan mijn gezicht pulken :facepalm: :whip:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-03-2020 14:40
Ik zag ook een CDA dame haar neus afpoetsen met een zakdoekje en die vervolgens in haar tas stoppen :biggrin:
Ach....ga er maar vanuit dat dit soort dingen op grote schaal gebeuren want iedereen zit vol gewoontes die je er niet uit krijgt.
Kun je nagaan als we ook nog al die ingesleten gewoontes zouden kunnen stoppen, dan konden de maatregelen rap versoepeld worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
26-03-2020 14:22


Afbeelding

Mooi!
zazamaenade wijzigde dit bericht op 26-03-2020 14:47
37.10% gewijzigd
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven