Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
26-03-2020 16:30
Die Corona check app is er nu ook in utrecht:
https://www.duic.nl/algemeen/umc-utrech ... ronacheck/

Maar zijn hebben niet de tent. Dus hoe de follow up dan gaat zijn?
in brabant is al langer zo'n app.

Het idee achter die app is dan dat je dus zelf je klachten invult en dat een medisch team je adviseert (of je binnen moet blijven, of je naar buiten mag, of je mag gaan werken, of je je huisarts moet bellen, of je naar het ziekenhuis moet etc).
Naast het verkrijgen van data is het ook een manier om de zorg te ontlasten
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:34
Een kennis van mij is tegen vaccinaties. Zij beweerd nu dat kinderen en volwassenen die de griepvaccinatie halen een grotere kans hebben op het krijgen van Corona en eventueel complicaties.

Weet iemand of dit klopt?
Waar baseert die kennis dat op?
Lijkt mij een gevalletje koekoek hoor!
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:34
Een kennis van mij is tegen vaccinaties. Zij beweerd nu dat kinderen en volwassenen die de griepvaccinatie halen een grotere kans hebben op het krijgen van Corona en eventueel complicaties.

Weet iemand of dit klopt?
Volgens mij zitten mensen die de griepvaccinatie halen vaak in een risicogroep (daarom halen ze die vaccinatie) dus daardoor zou je kunnen zeggen dat ze over het algemeen als groep meer risico lopen, maar voor zover ik weet heeft de griepprik op zich geen invloed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:34
Een kennis van mij is tegen vaccinaties. Zij beweerd nu dat kinderen en volwassenen die de griepvaccinatie halen een grotere kans hebben op het krijgen van Corona en eventueel complicaties.

Weet iemand of dit klopt?
nee dat klopt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben een grotere kans dat ze niet overleven als ze corona krijgen, maar dat komt niet door de griepprik, maar omdat ze sowieso al een risicogroep zijn, met of zonder griepprik.
ik geef mn bek ook maar een douw
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:34
Een kennis van mij is tegen vaccinaties. Zij beweerd nu dat kinderen en volwassenen die de griepvaccinatie halen een grotere kans hebben op het krijgen van Corona en eventueel complicaties.

Weet iemand of dit klopt?

Natuurlijk niet
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:34
Een kennis van mij is tegen vaccinaties. Zij beweerd nu dat kinderen en volwassenen die de griepvaccinatie halen een grotere kans hebben op het krijgen van Corona en eventueel complicaties.

Weet iemand of dit klopt?
Dit soort mensen.... echt... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
26-03-2020 16:15
Dit loopt sinds een paar dagen, er zijn al veel mensen onderzocht en sinds woensdag is ook die tent erbij.
Die arts heeft er echt wel kijk op, hoe de situatie in Amsterdam, in elk geval in het olvg, nu is.
Ik denk dat het juist goed is dat de mensen die iets signaleren, dat ook delen. Zeker als ze autoriteit zijn.

En ik vind die cijfers zelf ook helemaal niet schokkend, maar zo ongeveer naar verwachting.
dat die man kennis heeft over het olvg geloof ik meteen, maar ik vind het simpelweg onverstandig om een hard aantal besmettingen te communiceren op basis van in inschatting van wat mensen op een app zetten.
Ik ben voorstander van transparante communicatie, net door autoriteiten, dus ik vind dat deze man dat dan ook moet doen, en naar mijn mening is het roepen van een cijfer van besmette mensen zonder dat daar een grond voor is dus geen transparantie communicatie. (overigens weet ik natuurlijk niet wat die man gezegd heeft, en hoe de krant dat vervolgens opgeschreven heeft natuurlijk, zou best kunnen dat hij dat zelf veel transparanter gecommuniceerd heeft)
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:34
Een kennis van mij is tegen vaccinaties. Zij beweerd nu dat kinderen en volwassenen die de griepvaccinatie halen een grotere kans hebben op het krijgen van Corona en eventueel complicaties.

Weet iemand of dit klopt?
Dat je dit nog moet vragen...
Life is short. Eat dessert first.
Handig overzicht van maatregelen in Europa

https://twitter.com/frontex/status/1243 ... 9073?s=21
Het zijn screenshots dus ik kan ze niet plaatsen. Maar daar staat oa in dat het t cel gehalte van niet ingeënte personen hoger is, wat de afweer beter maakt.

Mij kan je alles wijs maken op dit gebied. Ik haal overigens elk jaar braaf de griepprik.
Alle reacties Link kopieren
Spanje bestelde Covid-19 tests bij een Chinees bedrijf dat niet erkend is door de lokale overheid. De tests zouden hoge mate van onbetrouwbaarheid hebben. Dus in feite waardeloos zijn. Ook de ambassade bemoeit zich er nu mee. Spanje kocht in totaal 640.000 tests in China.
https://twitter.com/RopZoutberg

Twee video's over Barcelona van Edwin Winkels, Nederlands journalist werkend in Spanje:
https://twitter.com/edwinwinkels/status ... 8747776005
https://twitter.com/edwinwinkels/status ... 8421014528
nounou
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
26-03-2020 16:27
Ik zou het wel interessant vinden om ook de cijfers te zien van andere doodsoorzaken deze afgelopen periode. Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld aan gewone griep overleden? Hoeveel mensen zijn overleden aan kanker, hart- en vaatziekten etc. vergeleken met dezelfde periode voorgaande jaren.
Normaal overlijden er ruim 500 mensen per dag in Nederland. Nu komen er ongeveer 100 coronadoden bij. Alhoewel het de vraag is of zij het sterftecijfer over het jaar 2020 omhoogbrengen. De meeste coronadoden zouden in de loop van het jaar toch wel overleden zijn aan iets anders.
Het aantal doden door kanker, hart en vaatziekten en ouderdom zal wel gelijk blijven. Voor de statistiek wellicht niet. De terminale kankerpatiënt die aan corona overlijdt zal wellicht geen “kanker” als doodsoorzaak meekrijgen.

Het aantal verkeersdoden en doden door arbeidsongevallen zal wellicht afnemen. Het aantal doden door geweld in de relationele sfeer of ander huiselijk geweld zou wel eens toe kunnen nemen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
smulrol schreef:
26-03-2020 16:30
het aantal doden en gewonden door verkeersongelukken is vast extreem gedaald de laatste weken
zou het :P

Maar dat zou interessant zijn toch. Het kan mensen helpen om het wat in perspectief te plaatsen. En dat zou hopelijk een debat kunnen openen over de economische en psychische schade, want dat lijkt me hard nodig.
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:41
Het zijn screenshots dus ik kan ze niet plaatsen. Maar daar staat oa in dat het t cel gehalte van niet ingeënte personen hoger is, wat de afweer beter maakt.

Mij kan je alles wijs maken op dit gebied. Ik haal overigens elk jaar braaf de griepprik.
Van welke website hebben jullie die informatie gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:34
Een kennis van mij is tegen vaccinaties. Zij beweerd nu dat kinderen en volwassenen die de griepvaccinatie halen een grotere kans hebben op het krijgen van Corona en eventueel complicaties.

Weet iemand of dit klopt?
Nee. Antivaxxers zijn complot”denkers” die zich doorgaans niet op feiten baseren.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
26-03-2020 16:44
Normaal overlijden er ruim 500 mensen per dag in Nederland. Nu komen er ongeveer 100 coronadoden bij. Alhoewel het de vraag is of zij het sterftecijfer over het jaar 2020 omhoogbrengen. De meeste coronadoden zouden in de loop van het jaar toch wel overleden zijn aan iets anders.
Het aantal doden door kanker, hart en vaatziekten en ouderdom zal wel gelijk blijven. Voor de statistiek wellicht niet. De terminale kankerpatiënt die aan corona overlijdt zal wellicht geen “kanker” als doodsoorzaak meekrijgen.

Het aantal verkeersdoden en doden door arbeidsongevallen zal wellicht afnemen. Het aantal doden door geweld in de relationele sfeer of ander huiselijk geweld zou wel eens toe kunnen nemen.
wij vinden dat echt heel interessant, want het zou best kunnen dat door de maatregelen er nu minder mensen sterven aan de gewone griep (of andere besmettelijke ziekten) dan normaal. Of dat zo is weten we nu natuurlijk nog niet.

voor de volledigheid: ouderdom is geen doodsoorzaak (meer) officieel, en het totale aantal ligt wat lager, rond de 425
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 16:18
Wat een rotverhaal van die vriend van je, Impala. Zo loopt de zorg dus vast.
Neefje zit al weken in medische molen. Leukemie was uitgesloten, maar bloedbeeld ed was niet goed.
Doorgestuurd wkz, na onderzoeken verontrustende plekken te zien nav scans ed.
Er zou overleg zijn zsm en dan verder onderzoek.

Bloedprikken wordt nu steeds uitgesteld, elke keer wordt gezegd we overleggen en bellen u. Wat nog niet gebeurd is.

Betr een kind van 10. Vind dat echt wel zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
26-03-2020 16:46
Nee. Antivaxxers zijn complot”denkers” die zich doorgaans niet op feiten baseren.
en daarbij statistiek altijd verkeerd interpreteren
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het juist ontzettend nuttig en fijn vinden als er wat transparanter over de mogelijke besmettingen zou worden gecommuniceerd. Nu dit niet gebeurt wordt het % mensen dat in het z'huis, op de IC of komt te overlijden al snel veel te hoog ingeschat. Ook lijkt de 'flatten the curve' strategie nu voor een leek een onmogelijke missie, waarbij je dit voor jaren moet volhouden indien inderdaad 4-5% vd mensen op de IC komt te liggen. Ik vermoed dat dit eerder onder de 1% ligt. Anyway, het zou wellicht een hoop onrust weg kunnen nemen als hier ook een beeld van zou worden gegeven (met uiteraard marges, scenarios, niet zomaar een getal noemen)
Alle reacties Link kopieren
Smaaktnaarmeer schreef:
26-03-2020 16:50
Ik zou het juist ontzettend nuttig en fijn vinden als er wat transparanter over de mogelijke besmettingen zou worden gecommuniceerd. Nu dit niet gebeurt wordt het % mensen dat in het z'huis, op de IC of komt te overlijden al snel veel te hoog ingeschat. Ook lijkt de 'flatten the curve' strategie nu voor een leek een onmogelijke missie, waarbij je dit voor jaren moet volhouden indien inderdaad 4-5% vd mensen op de IC komt te liggen. Ik vermoed dat dit eerder onder de 1% ligt. Anyway, het zou wellicht een hoop onrust weg kunnen nemen als hier ook een beeld van zou worden gegeven (met uiteraard marges, scenarios, niet zomaar een getal noemen)
probleem is dat als je dat doet je heel veel tekst nodig hebt om de cijfers correct te kunnen interpreteren, en de meeste mensen hebben niet zo'n zin en een flink aantal paginas te gaan zitten lezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een tijden. Russisch legerkonvooi met hulpgoederen rijdt door Italie op weg naar Bergamo om de zwaar getroffen regio te helpen. #coronacrisis
(met video van Ruptly, Russische propagandazender)
https://twitter.com/HaraldDoornbos/stat ... 0488553472

Op het twitteraccount van Harald Doornbos staan veel video's van lege steden over de hele wereld.
nounou
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
26-03-2020 16:46
Nee. Antivaxxers zijn complot”denkers” die zich doorgaans niet op feiten baseren.
Had nog ergens het idee dat die antivaxxers hun beeld nog wat gingen bijstellen ahv deze situatie.

Maar als je dat dan weer leest dan zakt de moed je in de schoenen.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:41
Het zijn screenshots dus ik kan ze niet plaatsen. Maar daar staat oa in dat het t cel gehalte van niet ingeënte personen hoger is, wat de afweer beter maakt.

Mij kan je alles wijs maken op dit gebied. Ik haal overigens elk jaar braaf de griepprik.
goed dat je het hier navraagt dan :)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
oudebaas schreef:
26-03-2020 16:44
Normaal overlijden er ruim 500 mensen per dag in Nederland. Nu komen er ongeveer 100 coronadoden bij. Alhoewel het de vraag is of zij het sterftecijfer over het jaar 2020 omhoogbrengen. De meeste coronadoden zouden in de loop van het jaar toch wel overleden zijn aan iets anders.
Het aantal doden door kanker, hart en vaatziekten en ouderdom zal wel gelijk blijven. Voor de statistiek wellicht niet. De terminale kankerpatiënt die aan corona overlijdt zal wellicht geen “kanker” als doodsoorzaak meekrijgen.

Het aantal verkeersdoden en doden door arbeidsongevallen zal wellicht afnemen. Het aantal doden door geweld in de relationele sfeer of ander huiselijk geweld zou wel eens toe kunnen nemen.
Dank voor je antwoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven