Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
26-03-2020 16:46
Nee. Antivaxxers zijn complot”denkers” die zich doorgaans niet op feiten baseren.
ik denk dat ze de feiten juist zo uitleggen dat het in hun straatje past. Zoals hier ook gezegd, de mensen die bijv de griepspuit krijgen, zijn de mensen waarbij men weet dat die bij een griep erger ziek worden. Het zou dus logisch zijn dat ze dan ook zieker worden van corona. Dat komt alleen niet door die griepspuit zoals gezegd wordt, maar doordat mensen sowieso al zieker worden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
26-03-2020 16:45
zou het :P

Maar dat zou interessant zijn toch. Het kan mensen helpen om het wat in perspectief te plaatsen. En dat zou hopelijk een debat kunnen openen over de economische en psychische schade, want dat lijkt me hard nodig.
Ja, daar waren al wat gegevens van. Het aantal auto-ongelukken was volgens mij ongeveer met 30% afgenomen. Ik kan de bron even niet meer vinden, maar dit soort gegevens worden gewoon geregistreerd. Ik weer niet of dat dan ook voor het aantal gewonden telt, maar als je 30% minder ongelukken hebt, moet je bijna wel ook minder slachtoffers hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 16:54
Wat een tijden.
Zeg dat wel. Zo zie je ook het verschil : de russen komen met veel machtsvertoon Italie 'te hulp', de Chinezen doen dat in stilte.
.
Alle reacties Link kopieren
Anti-vaxxers :facepalm: :facepalm:

Onnozele halzen die zichzelf heel intellectueel vinden.
Alle reacties Link kopieren
Peertjes schreef:
26-03-2020 16:54
Had nog ergens het idee dat die antivaxxers hun beeld nog wat gingen bijstellen ahv deze situatie.

Maar als je dat dan weer leest dan zakt de moed je in de schoenen.

Integendeel denk ik. Al vrij vroeg, in februari, kwam uit die hoek de theorie dat dit virus door de farmaceutische industrie geïntroduceerd is om veel nieuwe vaccins te kunnen verkopen (en daarmee ons te vergiftigen, natuurlijk) :facepalm:
nounou
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-03-2020 16:58
ik denk dat ze de feiten juist zo uitleggen dat het in hun straatje past. Zoals hier ook gezegd, de mensen die bijv de griepspuit krijgen, zijn de mensen waarbij men weet dat die bij een griep erger ziek worden. Het zou dus logisch zijn dat ze dan ook zieker worden van corona. Dat komt alleen niet door die griepspuit zoals gezegd wordt, maar doordat mensen sowieso al zieker worden
Precies, een beetje hetzelfde als:
Mensen die de pil slikken, zijn vaker ergens in hun leven zwanger dan mensen die de pil niet slikken. Dat lijkt gek, maar is nogal logisch als je bedenkt dat mensen die helemaal niet zwanger kunnen worden, de pil natuurlijk ook nooit slikken. Dus dik meer dan de helft van de bevolking valt al in die groep (nl alle mannen, kinderen, vrouwen boven de vruchtbare leeftijd).
Het is dus wel waar (de correlatie is er), maar dat betekent niet dat de pil je risico op zwangerschap verhoogt. Het betekent alleen dat mensen die toch al een flink verhoogd risico op zwangerschap hebben (nl vrouwen in de vruchtbare leeftijd), ook degenen zijn die de pil slikken.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
26-03-2020 15:58
Een vriend van mij moet eigenlijk met spoed worden geopereerd. Toen de kwaal maandag goed in beeld was, hadden ze eigenlijk direct willen opereren. Maar geen beademingsapparatuur beschikbaar. Toen zou het dinsdag gebeuren, maar dat ging ook niet door. Nu staat het voor na het weekend op de planning. Die man vergaat van de pijn en elke dag uitstel vergroot kans op blijvende schade (verlamming).
Eigenlijk worden er dan nu al ook keuzes gemaakt in wie wel/niet behandelen. De coronapatient gaat dus altijd voor op een reële kans op verlamming?!
nausicaa schreef:
26-03-2020 16:59
Ja, daar waren al wat gegevens van. Het aantal auto-ongelukken was volgens mij ongeveer met 30% afgenomen. Ik kan de bron even niet meer vinden, maar dit soort gegevens worden gewoon geregistreerd. Ik weer niet of dat dan ook voor het aantal gewonden telt, maar als je 30% minder ongelukken hebt, moet je bijna wel ook minder slachtoffers hebben.
Tegelijk ging ook de maximum snelheid omlaag van 130 naar 100, om het nog even wat ingewikkelder te maken.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
26-03-2020 16:59
Zeg dat wel. Zo zie je ook het verschil : de russen komen met veel machtsvertoon Italie 'te hulp', de Chinezen doen dat in stilte.

Het bizarre ervan (als je naar die beelden van Russische legervoertuigen over de Italiaanse wegen kijkt) is dat er juist een oefening van de NAVO in het oosten (Europe Defender 2020, in Letland geloof ik) is afgelast, en er vervolgens Russische militaire hulptroepen Europa inkomen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Snowkitty schreef:
26-03-2020 17:07
Tegelijk ging ook de maximum snelheid omlaag van 130 naar 100, om het nog even wat ingewikkelder te maken.
Haha, jij snapt iets van statistiek. Ja, dat klopt, maar daar hadden ze al voor gecorrigeerd door alleen wegen mee te nemen waar het altijd al 100 of minder was.
Het kan natuurlijk ook bijna niet anders. Er zijn veel minder mensen op de weg, en die zitten ook nog eens veel vaker alleen in de auto (minder afleiding). Dan kan het bijna niet dat je niet minder ongelukken hebt op verder exact dezelfde weg.
Alle reacties Link kopieren
M'n lichtelijke demente-naar-de-volgende-fase-gaande-van-dementie vader snapt er geen zak van dat hij geen boodschappen van ons mag doen omdat hij 85 is, diabetes heeft en last heeft van z'n nieren. En nou schreeuwt-ie steeds dat we 'm maar moeten opbossen als hij niks mag, dat-ie "wel oprot naar een bejaardentehuis" en dat dat "gezeik op tv over corona eens op moet houden want hij is het zat"
:(
newspaper schreef:
26-03-2020 17:06
Eigenlijk worden er dan nu al ook keuzes gemaakt in wie wel/niet behandelen. De coronapatient gaat dus altijd voor op een reële kans op verlamming?!
Het gaat natuurlijk om overlevingskansen.
Iemand die verlamd raakt zal het wel overleven, terwijl iemand die met corona wordt opgenomen sterft als er te lang wordt gewacht met opname.
Peertjes schreef:
26-03-2020 16:54
Had nog ergens het idee dat die antivaxxers hun beeld nog wat gingen bijstellen ahv deze situatie.

Maar als je dat dan weer leest dan zakt de moed je in de schoenen.
O nee hoor totaal niet. Ik heb er 3 in mijn omgeving en ze krijgen liever Corona dan Zometeen de inenting. Dat het zo uit de hand loopt in Italië komt, omdat ze daar pas ingeënt zijn met de pneumokokken en menigokokken.
Alle reacties Link kopieren
.
-janna- wijzigde dit bericht op 26-03-2020 17:45
99.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gaat de Coronacrisis de wereld veranderen?
'Strategic alert' van Rob de Wijk van het Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS)
(...)
Geopolitiek en coronacrisis zijn in hoog tempo nauw met elkaar verweven geraakt. China heeft zich al vroeg als mondiale leider geprofileerd en neemt daarmee de traditionele taak van de Verenigde Staten over. Rusland heeft zijn activiteiten opgeschroefd om de NAVO en de EU te ondermijnen.

Indien de Chinese aanpak de standaard zet, kan Beijing zijn soft power versterken en uiteindelijk grote invloed op een nieuwe wereldorde hebben.

Om maatschappelijke ontwrichting tegen te gaan vereist crisisbeheersing sterk leiderschap, een heldere, breed gedeelde strategie en duidelijke communicatie naar de bevolking. Als blijkt dat autocratieën beter presenteren zal dit de voorstanders van autoritair bestuur sterken. Daarom is de coronacrisis tevens een crisis van het democratische politieke systeem. Het tegengaan van erosie van het democratische systeem is een bijzondere opgave van Westerse politici, ook die in Nederland.

https://hcss.nl/sites/default/files/fil ... inal_0.pdf
( zelf nog niet gelezen)
nounou
Theamuts schreef:
26-03-2020 17:16
Het gaat natuurlijk om overlevingskansen.
Iemand die verlamd raakt zal het wel overleven, terwijl iemand die met corona wordt opgenomen sterft als er te lang wordt gewacht met opname.
Maar dan is je kwaliteit van leven natuurlijk voorbij als je verlamd raakt.
En de coronapatient die een IC nodig heeft zal waarschijnlijk ook niet te lekker uit de strijd komen als ie daarna een zwaar longprobleem over houdt.
Van de week is een kennis van mij wel gewoon op de afgesproken datum geholpen aan borstkanker (amputatie) dus dat werd niet uitgesteld.
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 17:20
Gaat de Coronacrisis de wereld veranderen?
'Strategic alert' van Rob de Wijk van het Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS)
(...)
Geopolitiek en coronacrisis zijn in hoog tempo nauw met elkaar verweven geraakt. China heeft zich al vroeg als mondiale leider geprofileerd en neemt daarmee de traditionele taak van de Verenigde Staten over. Rusland heeft zijn activiteiten opgeschroefd om de NAVO en de EU te ondermijnen.

Indien de Chinese aanpak de standaard zet, kan Beijing zijn soft power versterken en uiteindelijk grote invloed op een nieuwe wereldorde hebben.

Om maatschappelijke ontwrichting tegen te gaan vereist crisisbeheersing sterk leiderschap, een heldere, breed gedeelde strategie en duidelijke communicatie naar de bevolking. Als blijkt dat autocratieën beter presenteren zal dit de voorstanders van autoritair bestuur sterken. Daarom is de coronacrisis tevens een crisis van het democratische politieke systeem. Het tegengaan van erosie van het democratische systeem is een bijzondere opgave van Westerse politici, ook die in Nederland.

https://hcss.nl/sites/default/files/fil ... inal_0.pdf
( zelf nog niet gelezen)
Het vraagt om wereldwijd boycotten van China. Zij zijn veroorzaker van dit virus dus zij verdienen het niet daar garen bij te spinnen.
redbulletje schreef:
26-03-2020 17:22
Maar dan is je kwaliteit van leven natuurlijk voorbij als je verlamd raakt.
En de coronapatient die een IC nodig heeft zal waarschijnlijk ook niet te lekker uit de strijd komen als ie daarna een zwaar longprobleem over houdt.
Van de week is een kennis van mij wel gewoon op de afgesproken datum geholpen aan borstkanker (amputatie) dus dat werd niet uitgesteld.
Tja, het redden van een leven gaat voor het redden van de kwaliteit van leven.
Er zijn genoeg baby's die zwaar gehandicapt ter wereld komen, maar MOETEN doorleven.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 17:20
Gaat de Coronacrisis de wereld veranderen?
'Strategic alert' van Rob de Wijk van het Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS)
(...)
Geopolitiek en coronacrisis zijn in hoog tempo nauw met elkaar verweven geraakt. China heeft zich al vroeg als mondiale leider geprofileerd en neemt daarmee de traditionele taak van de Verenigde Staten over. Rusland heeft zijn activiteiten opgeschroefd om de NAVO en de EU te ondermijnen.

Indien de Chinese aanpak de standaard zet, kan Beijing zijn soft power versterken en uiteindelijk grote invloed op een nieuwe wereldorde hebben.

Om maatschappelijke ontwrichting tegen te gaan vereist crisisbeheersing sterk leiderschap, een heldere, breed gedeelde strategie en duidelijke communicatie naar de bevolking. Als blijkt dat autocratieën beter presenteren zal dit de voorstanders van autoritair bestuur sterken. Daarom is de coronacrisis tevens een crisis van het democratische politieke systeem. Het tegengaan van erosie van het democratische systeem is een bijzondere opgave van Westerse politici, ook die in Nederland.

https://hcss.nl/sites/default/files/fil ... inal_0.pdf
( zelf nog niet gelezen)
Zeer interessant. In Duitsland maakten ze zich daar ook al zorgen over. Je ziet ook hier op actueel alweer iemand roepen dat grenzen sluiten dus wel mogelijk is. Laten we hopen dat de democratie blijft zoals het was.
...
Theamuts schreef:
26-03-2020 17:24
Tja, het redden van een leven gaat voor het redden van de kwaliteit van leven.
Er zijn genoeg baby's die zwaar gehandicapt ter wereld komen, maar MOETEN doorleven.
Vind ik ook niet kunnen.
Theamuts schreef:
26-03-2020 17:24
Tja, het redden van een leven gaat voor het redden van de kwaliteit van leven.
Er zijn genoeg baby's die zwaar gehandicapt ter wereld komen, maar MOETEN doorleven.

In Nederland ligt dat laatste echt een héél stuk genuanceerder.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 17:24
Het vraagt om wereldwijd boycotten van China. Zij zijn veroorzaker van dit virus dus zij verdienen het niet daar garen bij te spinnen.
hoe wil je een land gaan boycotten waar je afhankelijk van bent?
wij slapen nooit.
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 17:16
O nee hoor totaal niet. Ik heb er 3 in mijn omgeving en ze krijgen liever Corona dan Zometeen de inenting. Dat het zo uit de hand loopt in Italië komt, omdat ze daar pas ingeënt zijn met de pneumokokken en menigokokken.

Bij dit soort verhalen denk ik altijd aan dit stuk:

Ik wil het met jullie hebben over vaccinatie dit keer. Er is een boel om te doen en het lijkt me dus heel goed om er iets over te zeggen. Zodat jullie ook weten wat ik er als moderne, kritische, intelligente moeder van denk. Ga ik zo allemaal vertellen. Maar nog even dit, want ik heb iets ontdekt:

Ik heb iets ontdekt
Laatst vloog ik naar Berlijn. Niet zelf, maar met een vliegtuig natuurlijk. Ik ben wel slim, maar geen natuurwonder met vleugels. Vlak voor een vliegtuig opstijgt, wordt het altijd door een technicus nog even helemaal nagekeken. Hebben jullie dat wel eens gezien? Fascinerend vind ik dat altijd. Dit keer helemaal, omdat die controle pas plaatsvond toen wij, de passagiers, al richting vliegtuig liepen. Ik ben mij altijd erg bewust van de gevaren van vliegen, dus ik was best een beetje zenuwachtig. Ik had me gelukkig goed ingelezen.

Toen ik de technicus bezig zag, vertrouwde ik het dan ook voor geen meter. Ik heb de man opzij geduwd en zei: “Laat mij maar even, ik heb gegoogeld op de gevaren van vliegen en vliegtuigtechniek.” Terwijl de technische man mij verbouwereerd aankeek, stroopte ik mijn mouwen op en begon als een gek te sleutelen. Ik had niet echt goed gereedschap mee, maar dat gaf niet, want als je de boel goed schoonhoudt en genoeg kerosine in het vliegtuig gooit, zit je eigenlijk al goed.

Maar het veroorzaakt turbulentie!
“Zelf vlieg ik nooit in een vliegtuig dat niet door een technicus bekeken is,“ mompelde de technicus nog. “O ja?” zei ik beledigd, “ik denk liever zelf. Ik ben kritisch en ik heb onderzoek gedaan. Ik heb trouwens ook onderzoeken van anderen gelezen via Google. Je zou verbaasd staan als je kijkt wat je allemaal tegenkomt bij vliegtuig + onderhoud. Het gaat vaak mis hoor!” “Maar ik heb er jaren voor geleerd,” antwoordde de technicus. “Dat kan wel zijn, maar wat jij geleerd hebt klopt niet. Waar denk je dat de informatie die jij over vliegtuigonderdelen hebt vandaan komt bijvoorbeeld? Uit onafhankelijke bronnen? Nee hoor, dat komt uit de vliegtuigfabriek. Kijk, dit onderdeel bijvoorbeeld. Heb ik over gelezen. Het is nergens voor nodig en het veroorzaakt turbulentie.” “Dat onderdeel is superbelangrijk voor de veiligheid!” riep de technicus. “En bovendien veroorzaakt het helemaal geen turbulentie, dat werkt heel anders!” “Onzin,” riep ik terug, “dit is gewoon bedacht door vliegtuigfabrikanten om onderdelen te verkopen.”

Mooi niet neergestort
Lang verhaal kort, want ik zou eigenlijk iets zeggen over vaccineren: ik heb dat hele vliegtuig nagekeken, goed schoongemaakt en bijgevuld en daarna zijn we gaan vliegen. En wat denk je? Geen enkel probleem mee gehad. Geen gesputter, niet neergestort, niks. Ik dacht meteen: hier moet ik een column over schrijven, want andere kritische mensen moeten ook weten dat vliegtuigonderhoud onzin is en dat je gewoon zelf kunt beslissen wat het beste is voor jou en je medepassagiers.

Maar goed, ik ben enorm afgedwaald. Ik wilde het over vaccineren hebben. Gelukkig kan dat kort. Wat ik wilde zeggen is: aan de ene kant zijn er artsen die er jaren voor geleerd hebben, er zijn bergen onderzoeken naar gedaan door wetenschappers die daar ook weer jarenlang voor geleerd hebben. Aan de andere kant kun je natuurlijk ook gewoon zelf googelen. Ik zou zeggen: kijk maar even. Dan ga ik nu even een atoomkern splijten, want daar zag ik laatst iets heel interessants over op Facebook.


Anke Laterveer

Bron: https://www.kekmama.nl/artikel/kind/col ... vaccineren
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
26-03-2020 16:34
Een kennis van mij is tegen vaccinaties. Zij beweerd nu dat kinderen en volwassenen die de griepvaccinatie halen een grotere kans hebben op het krijgen van Corona en eventueel complicaties.

Weet iemand of dit klopt?
Die antivaxxers wijten alles wat je kunt krijgen aan vaccinaties en vaccinatieschade. Niet naar luisteren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hetvrijewoord schreef:
26-03-2020 17:27
In Nederland ligt dat laatste echt een héél stuk genuanceerder.
Dergelijke keuzes zitten altijd genuanceerd in elkaar. De arts moet de keuze wel kunnen verantwoorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven