Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 11:59
Nee die indruk heb ik niet. Ik denk dat het echt wel werkt. En dat er tegelijkertijd partijen zijn die daar op minder ethische wijze in proberen te springen.
Een indruk hebben en denken lijdt (gelukkig) niet tot het gebruiken van medicijnen door artsen. Maar dat snap je toch zeker zelf wel?
Ik vraag me toch af of die baby niet aan iets anders is overleden en toevallig ook corona had.

En die kennis uit New York vertelde dat veel mensen zichzelf al in quarantaine hadden gezet. Kennis komt ook alleen buiten als het moet voor de boodschappen en dergelijke en maakt dagelijks alleen een kleine wandeling in de buurt en houd daarbij ook afstand. En kennissen uit andere staten doen dat ook.

Kortom, ook al is er nog geen lockdown, veel mensen blijven waarschijnlijk toch binnen.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-03-2020 12:13

wat betreft de populisten: ik verwonder me enorm, in een wereld waarin mensen de wetenschap dusdanig wantrouwen dat ze denken dat vaccins mensen ziek maken en nergens voor nodig zijn, willen diezelfde mensen medicijnen met bewezen ernstige bijwerkingen inzetten voor een ziekte waar die niet bewezen voor werken.
:worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
29-03-2020 12:10
Interessante peiling naar de exitstrategie.
Accepteren dat veel mensen ziek worden? Dit zou wel meer gevolgen hebben dan dat natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 11:59
Nee die indruk heb ik niet. Ik denk dat het echt wel werkt. En dat er tegelijkertijd partijen zijn die daar op minder ethische wijze in proberen te springen.
maar waar baseer je op dat het wel echt werkt? De onderzoeken die er zijn, zijn daar niet duidelijk in
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft die chloroquine/hydrochloroquine: ik ben benieuwd wat hier het resultaat van is:

https://www.ukrant.nl/magazine/coroname ... schien-al/

Een inhalator om chloroquine en hydrochloroquine direct in de longen te inhaleren. Als het goed is moet dit binnen enkele weken getest worden. Ik kan me voorstellen dat er voordelen aan zijn. Als ik kijk naar de voordelen van inhaleren in het algemeen dan vind ik op www.astma-copd.nl:


de medicijnen die geïnhaleerd worden komen direct op de plek terecht waar ze nodig zijn: in de luchtwegen en de longen

luchtwegverwijders werken sneller dan tabletten: al binnen 5 tot 10 minuten is er effect

door de directe toediening is er minder medicijn nodig dan in tabletvorm

inhaleren geeft minder bijwerkingen dan inslikken (tabletvorm)
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Solomio schreef:
29-03-2020 12:12
Ik mis nog wel een optie tussen de eerste en de tweede in.
Vond ik ook. Wat is behoorlijk hoog? En bij de derde mogelijkheid wordt niet meer over besmettingskans gesproken maar over 'ziek zijn'.
Ik vraag me af of mensen zich realiseren wat de gevolgen zijn van wachten op een besmettingskans van bijna nul.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-03-2020 12:05
Idd. Twee babies mogelijk, in de hele wereld. Eentje in Quatamala waar nauwelijks goede medische zorg is. Ten opzichte van heel veel besmettingen en hoeveel dode ouderen
allereerst, het zou statistisch echt heel raar zijn als er geen enkele baby zou overlijden. Met dit soort epidemieen zou als je aan het einde geen enkele overledene baby hebt je jezelf (als je statistica bent) je enorm achter de oren krabben en heel serieus gaan twijfelen aan je data.

Een tweede punt van zorg is dat we GEEN data hebben van comorbiditeit met HIV/AIDS, het is natuurlijk enorm aannemelijk dat als je HIV of AiDS hebt je sneller complicaties krijgt en sneller doodgaat. In europa zijn er niet veel mensen besmet en al heel weinig kinderen. In china is dat anders daar zijn best veel mensen besmet en ook veel mensen onbehandeld, waardoor ze het doorgeven aan hun kinderen. Echter, China heeft GEEN informatie gedeeld over of de mensen die overleden zijn of in het ziekenhuis geweest zijn HIV/AIDS hadden. Het is daar nogal een taboe. Nou denk je: wat heeft dat met het punt van die kinderen te maken: we verwachten dat zodra corona zuid amerika en afrika hard raakt we dus meer kinderen gaan zien door die (nu nog theoretische) relatie met HIV/AIDS.
Alle reacties Link kopieren
"Ik denk dat het echt werkt."

Ja nee dan houdt het op natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-03-2020 12:16
maar waar baseer je op dat het wel echt werkt? De onderzoeken die er zijn, zijn daar niet duidelijk in
Dat denk ik. Omdat ik meer goede verhalen heb gehoord, al voor die Fransman. Ben er nu wat dieper in aan het duiken. Het rivm heeft het in elk geval aangekocht. En het wordt dus ook al genoemd in de behandelinstructies, maar pas in een vrij laat stadium.
.
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 12:14
Accepteren dat veel mensen ziek worden? Dit zou wel meer gevolgen hebben dan dat natuurlijk.
Bijna iedereen gaat dit virus krijgen volgens de experts.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
29-03-2020 12:20
Bijna iedereen gaat dit virus krijgen volgens de experts.
ja, over de jaren heen als je niets doet
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
29-03-2020 12:14
Ik vraag me toch af of die baby niet aan iets anders is overleden en toevallig ook corona had.
Vast. Aantal babies in de UK kregen de diagnose en daar gaat het gewoon ok mee:

https://www.businessinsider.nl/coronavi ... =true&r=US
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
29-03-2020 12:20
Dat denk ik. Omdat ik meer goede verhalen heb gehoord, al voor die Fransman. Ben er nu wat dieper in aan het duiken. Het rivm heeft het in elk geval aangekocht. En het wordt dus ook al genoemd in de behandelinstructies, maar pas in een vrij laat stadium.
ja, omdat het middel dan niet meer erger is dan de kwaal

Maar niet bepaald een goede onderbouwing, omdat ik dat denk. Zeker niet voor iemand die overal de bewijzen van wil zien en niks op voorhand gelooft
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
29-03-2020 12:20
Vond ik ook. Wat is behoorlijk hoog? En bij de derde mogelijkheid wordt niet meer over besmettingskans gesproken maar over 'ziek zijn'.
Ik vraag me af of mensen zich realiseren wat de gevolgen zijn van wachten op een besmettingskans van bijna nul.
Misschien een jaar of langer binnen blijven. Als dat in de vraagstelling zou zijn verwerkt denk ik dat de antwoorden anders zouden zijn
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-03-2020 12:16
maar waar baseer je op dat het wel echt werkt? De onderzoeken die er zijn, zijn daar niet duidelijk in
Nou ja die dude uit de US ging dood dus die had geen corona meer.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Het fijnste zou zijn als de meeste mensen dit virus krijgt als er een vaccin is. Ik neem aan dat dat nog steeds de inzet is.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
29-03-2020 12:24
Het fijnste zou zijn als de meeste mensen dit virus krijgt als er een vaccin is. Ik neem aan dat dat nog steeds de inzet is.
Of goed werkende medicatie voor de mensen bij wie het ernstiger verloopt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-03-2020 12:23
Nou ja die dude uit de US ging dood dus die had geen corona meer.
ja dat is waar, sluitend bewijs
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
29-03-2020 12:24
Het fijnste zou zijn als de meeste mensen dit virus krijgt als er een vaccin is. Ik neem aan dat dat nog steeds de inzet is.
Dat is over anderhalf jaar. We kunnen toch niet zo lang binnen blijven?
Susan schreef:
29-03-2020 12:25
Of goed werkende medicatie voor de mensen bij wie het ernstiger verloopt.
Dit lijkt me een stuk beter
smulrol wijzigde dit bericht op 29-03-2020 12:27
24.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
29-03-2020 12:25
Of goed werkende medicatie voor de mensen bij wie het ernstiger verloopt.
Precies, hier hoop ik heel hard op. Dat ze een bestaand medicijn vinden dat kan helpen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
29-03-2020 12:24
Het fijnste zou zijn als de meeste mensen dit virus krijgt als er een vaccin is. Ik neem aan dat dat nog steeds de inzet is.
wereldwijd in termen van onderzoek zie je nu:
1. testen of je besmet bent makkelijker/sneller maken
2. testen of je een besmetting doorlopen hebt makkelijker/sneller maken
3. medicijn/behandeling ontwikkelen of bestaand medicijn/behandeling aanpassen
4. vaccin maken of bestaand vaccin aanpassen

1 en 2 draaien om het plan om een epidemie in te dammen. Dus om ervoor te zorgen dat de maatregelen aangepast kunnen worden terwijl je toch nog zoveel mogelijk mensen beschermt (je kunt dan meer gericht quarantainen)
3 ondersteunt daarbij, want als je kunt genezen is het minder erg als er toch iemand ziek wordt
4 is het einddoel en lost alles op
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -overleden

In dit artikel zijn de cijfers te vinden over Nederlandse kinderen en Corona.
Alle reacties Link kopieren
Ook interessant:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b14e8079/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-03-2020 12:26
Dat is over anderhalf jaar. We kunnen toch niet zo lang binnen blijven?
Nee, als dit onder controle is, worden de maatregelen versoepeld en zal er ontzettend veel getest moeten worden. En dan isoleren, contactonderzoek en quarantaine. Dan kan dit weer, nu is dit onmogelijk.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven