Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Ik denk ook niet dat we zomaar iedereen met corona moeten behandelen met chloroquine. Ik heb daar echt zoveel negatieve verhalen over gehoord en toen mijn ouders naar Zuid Afrika gingen kregen ze maar beperkt malaria pillen (geen idee of het die met chloroquine of die andere) omdat de GGD ze zo kort mogelijk voorschreef. Mijn ouders zijn er niet ziek van geweest maar anderen in de groep wel. En bij mijn vader was het ook nog de vraag of het wel verstandig was i.v.m. andere medicatie.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-03-2020 12:27
wereldwijd in termen van onderzoek zie je nu:
1. testen of je besmet bent makkelijker/sneller maken
2. testen of je een besmetting doorlopen hebt makkelijker/sneller maken
3. medicijn/behandeling ontwikkelen of bestaand medicijn/behandeling aanpassen
4. vaccin maken of bestaand vaccin aanpassen

1 en 2 draaien om het plan om een epidemie in te dammen. Dus om ervoor te zorgen dat de maatregelen aangepast kunnen worden terwijl je toch nog zoveel mogelijk mensen beschermt (je kunt dan meer gericht quarantainen)
3 ondersteunt daarbij, want als je kunt genezen is het minder erg als er toch iemand ziek wordt
4 is het einddoel en lost alles op
en je hebt 1, 2 en 3 nodig om de tijd te overbruggen tot je 4 hebt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-03-2020 12:28
en je hebt 1, 2 en 3 nodig om de tijd te overbruggen tot je 4 hebt
precies.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
29-03-2020 12:20
Vond ik ook. Wat is behoorlijk hoog? En bij de derde mogelijkheid wordt niet meer over besmettingskans gesproken maar over 'ziek zijn'.
Ik vraag me af of mensen zich realiseren wat de gevolgen zijn van wachten op een besmettingskans van bijna nul.
Het geeft een leuk beeld, maar de keuzes liggen erg ver uit elkaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 12:27
Precies, hier hoop ik heel hard op. Dat ze een bestaand medicijn vinden dat kan helpen.
Ja precies, en dat vaccin komt dan later wel, maar voor de tussenliggende tijd is het dan een stuk beter te doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
    doornroosje9 schreef:
    29-03-2020 12:28
    Nee, als dit onder controle is, worden de maatregelen versoepeld en zal er ontzettend veel getest moeten worden. En dan isoleren, contactonderzoek en quarantaine. Dan kan dit weer, nu is dit onmogelijk.
    dat is inderdaad nu de strategie (in nederland dus) epidemie indammen totdat je weer terug kunt naar fase 1.
    En alweer vol, nieuwe link: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/459827
    Eurus schreef:
    29-03-2020 12:27
    Ook interessant:

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b14e8079/
    Nederland scoort vrij hoog in het Corona-klassement, zoveel is wel duidelijk. Maar voor een dichtbevolkt land met een reislustige bevolking is dat ook weer niet heel vreemd.
    Alle reacties Link kopieren
    Susan schreef:
    29-03-2020 12:29
    Ja precies, en dat vaccin komt dan later wel, maar voor de tussenliggende tijd is het dan een stuk beter te doen.
    En over een tijdje, als we door het ergste heen zijn, kunnen ze weer overgaan op testen en gericht in quarantaine zetten. Een stuk makkelijker als een deel van de bevolking immuun is, lijkt me.
    Life is short. Eat dessert first.
    Alle reacties Link kopieren
    Griebus67 schreef:
    29-03-2020 11:11
    Echt, al die mensen hier met hun 'gezond verstand' en hun ideetjes. Dit is fucking moeilijke materie waar zo'n beetje de hele wetenschappelijke wereld zich nu over buigt. Wie als thuiszitter nu nog denkt dat ie dé oplossing heeft waar duizenden medici en beleidsmakers toevallig even overheen hebben gekeken, is óf dom óf arrogant óf in 0,001 procent van de gevallen inderdaad een genie die de mensheid gaat redden.

    Kijk voor je post even heel goed in de spiegel en vraag je in alle eerlijkheid af tot welke categorie je behoort. Please.
    Nou dat geldt hier wel voor heel veel reageerders......
    Ik lees hier lang niet alles maar wat ik af en toe voorbij zie komen, zitten de beste probleemoplossers hier lijkt wel.
    De pot verwijt de ketel.....
    De medici begrijpen het zelf niet eens laat staan diegenen die de hele dag de tijd hebben voor een forum.
    Weet je wat het gevoel is van de artsen die op de ic’s staan?
    Dat ze weer aan het begin staan van de medische wetenschap.
    Uiteindelijk vinden zíj op termijn samen met de wetenschap de oplossing.
    Allen die aan het roer staan nu doen vreselijk hun best en werken dag en nacht. Verschillende van die personen zijn zelf ook al ziek geweest en gaan gewoon weer verder. Velen in stilte sommige in de media. Ze verdienen stuk voor stuk respect nu.
    En laten wij vooral met z’n allen binnenblijven aardig zijn voor elkaar en vooral afstand houden. Dat laatste wist men al ten tijde van de spaanse griep!
    In China gaat het nu ook beter dus houd je daaraan vast. En ga wat leuks doen!
    florence13 schreef:
    29-03-2020 12:30
      dat is inderdaad nu de strategie (in nederland dus) epidemie indammen totdat je weer terug kunt naar fase 1.
      Ik vraag me wel af hoe vrijwillig die quarantaines in de toekomst gaan zijn. De economische en maatschappelijke gevolgen van zo’n epidemie zijn zo dramatisch dat er denk ik wel draagvlak is voor iets meer dwang dan een vriendelijk verzoek van de GGD om even thuis te blijven.
      Alle reacties Link kopieren
      florence13 schreef:
      29-03-2020 12:30
        dat is inderdaad nu de strategie (in nederland dus) epidemie indammen totdat je weer terug kunt naar fase 1.
        Ik hoop dat dat in België ook de strategie zal zijn. Lijkt me het enige dat mogelijk is. Nou ja, anderhalf jaar binnen blijven is ook een mogelijkheid, maar dan kan je het land opdoeken.
        Life is short. Eat dessert first.

        Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
        Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

        Terug naar boven