Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe dring ik door tot mijn zoon?

25-03-2020 21:21 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
*** oud topic => gaat al een tijdje goed thuis, bedankt voor de reacties en tips! ***


Hallo,

Ik weet niet meer zo goed wat ik met mijn zoon van 19 moet en hoe ik tot hem door kan dringen. Hij snapt wel dat ik niet wil dat hij steeds met vrienden afspreekt nu tijdens de corona-crisis, maar hij trekt zich er vervolgens niks van aan. Hij heeft ASS (asperger) waardoor hij heel erg vanuit zichzelf denkt en ook weinig inlevingsvermogen heeft. Hij is dus eigenlijk gewoon erg egoïstisch en denkt vaak niet aan anderen. En in dit geval dus niet aan mij want dat hij het virus kan krijgen als hij sociaal contact blijft houden en het dan mee naar huis kan nemen en mij kan besmetten daar denkt hij niet aan. En als ik dat tegen hem zeg haalt hij z'n schouders op en zegt hij dat ik niet zo overdreven moet doen. Dat zijn vrienden niet ziek zijn en dat ze heus niet naar plaatsen gaan waar veel mensen zijn. Hij neemt het gewoon niet serieus.... denkt dat het allemaal wel meevalt en dat we het toch niet krijgen.

Zijn vrienden mogen wel gewoon afspreken van hun ouders (zegt hij) dus ik ben volgens hem de enige die moeilijk doet. Zegt voor mij genoeg over het verstand van die vrienden (maar ja die zijn tussen de 19 en 21 dus ook heel erg met zichzelf bezig) maar ook vooral over die ouders. Hij mag van mij nu 2x per week afspreken, met 1 of 2 dezelfde vrienden (1 per keer) + een keer in het weekend. Maar hij spreekt gewoon achter mijn rug om vaker af. Ik word hier echt boos om, hoe moeilijk is het om even niet af te spreken. Ben ik nou echt zo overdreven? Mogen jullie kinderen wel gewoon naar vrienden?

Wat doen andere ouders om hun kinderen thuis te houden? Hoe krijg je het voor elkaar om te zorgen dat je zoon of dochter het virus en de maatregelen serieus neemt?
Het is geen klein kind meer, hij is boven de 18 maar zo lang hij in mijn huis woont gelden mijn regels. Het klinkt ook heel suf dat ik mijn eigen zoon van 19 niet thuis kan houden... ik wil gewoon dat hij luistert! Zijn vader is niet in beeld dus die kan ik er niet bijhalen. Ik moet strenger zijn maar hoe?

Heeft iemand misschien tips?
malibu123 wijzigde dit bericht op 20-04-2020 09:26
Reden: Oude info
2.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waar maak je je zo druk om dan? Val je zelf binnen een risicogroep?

Advies is om met niet meer dan 3 mensen tegelijk af te spreken. Dus als hij zich daar aan houdt....

Als je wel binnen de risico groep valt misschien even wat filmpjes erbij pakken en hem die laten zien. Wellicht dat dat wel binnen komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een hoop mensen van die leeftijd meer contacten hebben dan het RIVM zou willen.

Ik denk ook dat binnenkort niet genoeg plekken op de intensive care zijn, en het kan verstandig zijn om binnen te blijven tot de epidemie voorbij is.

Maar als u niet in een risicogroep valt, is de kans op overlijden niet heel groot.

Hier zijn de overlevingskansen, gesorteerd op leeftijds groepen enz.
(het betreft gegevens uit China, daar roken veel mannen en dat heeft waarschijnlijk ook effect)
https://www.worldometers.info/coronavir ... ographics/
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Mijn kinderen mogen afspreken zo lang ze zich aan de geldende regels houden. Ik vind het niet nodig om strenger te zijn dan dat. Nu heb ik makkelijk praten want mijn kind met ASS durft amper nog buiten de deur en de ander vermaakt zich 24/7 Skypend en facetimend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag dat de auteurs van de methode 'geef me de vijf' uitleg filmpjes voor kinderen met autisme hebben gemaakt.
Maar denk ik niet meer passend voor hem..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen oudere kinderen maar zie hier wel hele groepen jeugd voorbij komen.

Laat hem de filmpjes zien die circulaire il internet van de situatie in Italië en Spanje. Hopelijk is hij daar gevoelig voor.

Ik ben het ook niet eens met bovenstaande aangaande de afweging of jij tot de risicogroep behoort of niet. Als hij het mee naar huis neemt en jouw besmet etc gaat het hard.

Ik heb een vriendin werkzaam op een coronaafdeling in Breda en die vertelde gisteren dat de afdeling vol ligt met coronaslachtoffers die enorm ziek zijn maar van alle leeftijdsxategorieen. Kortom risicogroep of niet.... het is niet voor niks dat opgeroepen wordt aan de maatregelen te voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf bang bent om ziek te worden dan zou ik je eigen grenzen aangeven. Als hij zich niet aan de regels wil houden dan moet hij thuis maar in isolement zodat hij in ieder geval jou niet kan besmetten. Dus direct naar zijn kamer en daar leven. Hij mag zelf zijn was doen en kan eten wat jij voor zijn deur zet, de rest van het huis is verboden terrein. Wie niet horen wil die moet maar leven met de consequenties.

Dus draai het om, probeer hem niet op te voeden (dat lukt niet meer met 19)maar denk vanuit je eigen behoefte.
Alle reacties Link kopieren
Er was deze week een filmpje van een Brabantse zanger of rapper die weer van de intensive care af was maar heel erg ziek was geweest. Intensive care of gewoon ziekenhuis.... in ieder geval hij was doodziek geweest.

Voor mij was het het eerste beeld dat ik zag van een jonge patiënt. Ik weet zelf de naam niet meer maar misschien kan iemand hier het aanvullen.

Dat kun je hem laten zien.

Verder zou ik ook niet te makkelijk denken 'ik val niet in de risicogroep'. De mensen die sterven zijn doorgaans 60+ maar er zijn genoeg jonge mensen ziek. Vandaag werd ook bekend dat je blijvende longschade kunt overhouden. En na het ziekenhuis gaan ze naar de revalidatiekliniek, zo heftig is het.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-03-2020 21:45
Afbeelding
Dat vind ik een goeie uitleg!!
Alle reacties Link kopieren
Zegt voor mij genoeg over het verstand van die vrienden (maar ja die zijn tussen de 19 en 21 dus ook heel erg met zichzelf bezig) maar ook vooral over die ouders


Zeggen die ouders vast ook over jouw zoons verstand en over jou.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem confronteren met beelden uit Italië, Spanje en zelfs Nederland in de hoop dat hij daar gevoelig voor is. Zelfinzicht en veranderingen zijn lastig voor iemand met ASS, maar het is nu even niet anders.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
25-03-2020 21:58
“ “

Zeggen die ouders vast ook over jouw zoons verstand en over jou.
Hahaha, precies wat ik ook dacht...
Alle reacties Link kopieren
Blijfgewoonbianca, dat is echt een hele goeie, bedankt! 😊

En bedankt voor jullie reacties allemaal, ik behoor niet persé tot "de risicogroep" (ben 47 jaar) maar ik heb wel last van chronische hyperventilatie waardoor ik het een heel eng idee zou vinden als er een virus op mijn longen komt wat me benauwd maakt... dus ja misschien ben ik er wat banger voor dan een ander gezond iemand.

Maar ik heb er ook moeite mee dat ik en mijn dochter van 15 zoveel mogelijk thuis zitten omdat we het niet willen krijgen of verspreiden, en dat hij vervolgens doodleuk overal naartoe gaat. Hij snapt niet dat die vrienden ook weer contact hebben met andere vrienden die weer contact hebben met andere vrienden enz enz.... Ze waarschuwen daar juist voor dat het zich zo sneller kan verspreiden. Waarom doen we anders allemaal aan sociale beperking.

Ik zal ook eens wat artikelen voor hem opzoeken over jongere mensen op de IC. En morgen maar nog een keer proberen het uit te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
25-03-2020 21:59
Hahaha, precies wat ik ook dacht...
Ja die zullen mij wel heel overdreven vinden met m'n regels
Alle reacties Link kopieren
Malibu123 schreef:
25-03-2020 22:03
Ja die zullen mij wel heel overdreven vinden met m'n regels
Nee joh, die denken ook dat jij dit "toelaat"
Alle reacties Link kopieren
Dubbeljus schreef:
25-03-2020 21:48
Als je zelf bang bent om ziek te worden dan zou ik je eigen grenzen aangeven. Als hij zich niet aan de regels wil houden dan moet hij thuis maar in isolement zodat hij in ieder geval jou niet kan besmetten. Dus direct naar zijn kamer en daar leven. Hij mag zelf zijn was doen en kan eten wat jij voor zijn deur zet, de rest van het huis is verboden terrein. Wie niet horen wil die moet maar leven met de consequenties.

Dus draai het om, probeer hem niet op te voeden (dat lukt niet meer met 19)maar denk vanuit je eigen behoefte.
Ja hoor, dus direct naar zijn kamer en daar leven. En wat nou als hij zich omdraait en de deur uit loopt? Wou je hem dan fysiek gaan tegenhouden? Een knul van 19?
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
25-03-2020 22:05
Nee joh, die denken ook dat jij dit "toelaat"
Oh bedoelen jullie het zo 😉
Zijn vrienden weten in elk geval wel dat ik zeur, hij klaagt maar al te graag over mij en dat hij "niks" mag (grrrrrr)
blijfgewoonbianca schreef:
25-03-2020 21:45
Afbeelding
Dat klopt toch niet? 3 procent kans is dus 3 smarties van de 100 eten, niet 97.
Als hij gaat is hij niet meer welkom.
Alle reacties Link kopieren
Malibu123 schreef:
25-03-2020 22:00
Hij snapt niet dat die vrienden ook weer contact hebben met andere vrienden die weer contact hebben met andere vrienden enz enz.... Ze waarschuwen daar juist voor dat het zich zo sneller kan verspreiden. Waarom doen we anders allemaal aan sociale beperking.
Is dat dan typisch aan zijn stoornis; of is hij gewoon een 19 jarige die niet wil begrijpen wat hem niet goed uitkomt?

Ik zal ook eens wat artikelen voor hem opzoeken over jongere mensen op de IC. En morgen maar nog een keer proberen het uit te leggen.
Dat is verwarrende informatie. Dat is dat hij zelf ziek zou kunnen worden. Een gezonde 19 jarige voelt zich alsof hij de hele wereld aan kan. Dat filmpje gaat niet over hem, dat gaat over anderen. Het komt niet binnen. Ik vind dat niet het sterkste verhaal.

Het besmetten van anderen, doorgeven van de infectie, overbelasten van de gezondheidszorg, en misschien moeten de ouders van zijn vrienden straks in het ziekenhuis op de gang liggen - door al die aso's die het virus verspreiden zonder er zelf ziek van te worden - dat is een ander verhaal. Moeilijker te ontkennen ook.

Misschien helpt het als je één verhaallijn kiest, en daar op inzet?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je eigenlijk nog veel te coulant, met 3x per week bij vrienden op visite.
"Blijf zoveel mogelijk thuis." "Vermijd sociale contacten." Die 'max 3 mensen op visite' is er vooral bij gezet omdat de overheid niet al te veel wil ingrijpen in het privé leven van mensen volgens mij. Niet om aan te moedigen dat iedereen dus gewoon lekker bij elkaar op visite gaat, want de hoofdregel is toch echt 'blijf zoveel mogelijk thuis' en 'vermijd sociale contacten'.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
25-03-2020 22:39

Het besmetten van anderen, doorgeven van de infectie, overbelasten van de gezondheidszorg, en misschien moeten de ouders van zijn vrienden straks in het ziekenhuis op de gang liggen - door al die aso's die het virus verspreiden zonder er zelf ziek van te worden - dat is een ander verhaal. Moeilijker te ontkennen ook.

Misschien helpt het als je één verhaallijn kiest, en daar op inzet?
Dit vind ik een hele goeie, ik moet proberen het concreet te maken voor hem. Met een duidelijk verhaal komen. Thanks.
Je eerste opmerking klopt ook hoor, het is een combinatie van dingen. Hij kan niet goed vooruit denken en verbanden leggen, maar in dit geval wil hij het ook gewoon niet begrijpen omdat dat hem beter uitkomt.

En Gamayun ik ben het met je eens, ik vind zelf ook dat hij nog heel veel mag, terwijl het advies idd zoveel mogelijk thuisblijven is... daarom was ik benieuwd naar hoe andere mensen ermee omgaan en wat hun kinderen wel of niet mogen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=8v9WypZJ4Ug

Wat dacht je van deze ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=ZB6jajr7an0

Ook een mooie uitleg
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven