Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zijn wij het waard?

26-03-2020 11:37 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld: een van mijn kinderen hoort bij de risicogroep.
Mijn ouders en schoonouders behoren tot de risicogroep.
Ik ben doodsbang dat mijn man ziek wordt.
En als ik buiten ben, hou ik mij aan alle voorschriften want ik begrijp de noodzaak.

Maar...
Ik vraag het mij steeds meer af of het allemaal waard is wat wij aan het doen zijn...
Want was als de schade straks groter is dan de schade die het virus, ongecontroleerd, zou kunnen veroorzaken?
Kiezen wij juist niet nu voor de individu door deze maatregelen, zodat er bijv. 'geen keuzes gemaakt moeten worden'?
Misschien maken wij juist hierdoor keuzes?
Wij sparen ons zelf (als land, als continent) in plaats van het sparen van de wereld als geheel? Zij wij niet te emotioneel bij het nemen van maatregelen?
De Spaanse griep werd niet gecontroleerd. Een hele boel mensen gingen dood maar niet iedereen. Zelfs niet iedereen raakte besmet. De zorg werd overbelast, ja. Er was schade maar de wereld herstelde, het leven ging verder.
Wij sparen nu mensenlevens maar wel ten koste van mensenlevens.
Want hier, in het Westen:
- verliezen wij onze baan en krijgen alleen een uitkering...
- kunnen onze huizen niet verkopen en zitten wij met een dubbele hypotheek.
- zijn in de rouw omdat wij dierbaren kwijt raken.
- maken nog en heleboel ellende mee die effect hebben op onze mentale gezondheid.
Maar is het straks niet veel erger zowel voor ons (in het Westen) als vooral voor mensen in andere delen van de wereld dan Europa? Denk aan Amerika waar je zomaar op straat en aan Afrika of Azië waar je geen eten meer hebt omdat wij (rijke Westerlingen) niet meer reizen en geen geld meer uitgeven.
Een economische recessie treft altijd de armste delen van de wereld en die armen, die gaan er dan letterlijk dood aan. Zijn zij dan straks niet ook door Corona gedood maar dan anders?
Kan het zijn dat het aantal doden, veroorzaakt op lange termijn straks groter is dan Corona zelf zou maken?
Kan het zijn dat de ellende straks veroorzaakt door alle maatregelen groter kan zijn de effecten van een ongecontroleerde epidemie?

Wij denken dat wij nu de schade beperken maar is dat zo?

Ik weet het niet. Ik pretendeer het ook niet om het te weten.
Wie ben ik om de keuze te maken voor wie dan ook...

Maar ik blijf het mij wel afvragen en ik weet dat ik echt niet de enige ben.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Wat een warrig verhaal.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wel wat to bedoeld. En vraag mij zelf ook af of het middel niet erger is dan de kwaal.
Alle reacties Link kopieren
Snap je gedachtegang maar ik heb besloten momenteel bij de dag te leven. Niemand weet wat de gevolgen zullen zijn en je wordt momenteel (niet ten onrechte uiteraard) omringd door negativiteit, geklaag over de maatregelen etc etc en als je er zelf niet een beetje voor waakt dan kom je zelf in die modus en wat schieten we daarmee op. Ik maak mij uiteraard ook zorgen, over mijn ouders die tot risicogroep behoren, of ik straks nog wel een baan heb maar ik kan niet iets beinvloeden waarvan niemand de uitkomst weet.
Niemand kan deze vragen op dit moment beantwoorden. Wat ik zie is dat mensen nu vooral bezig zijn om hun eigen kleine belangetjes te beschermen. Ze maken zich druk over dingen als vakanties of het terugvragen van contributie bij een sportclub. Denken kennelijk nog steeds dat het leven maakbaar is. Het lijkt me voor die mensen te veel gevraagd om verder te kijken dan hun eigen directe omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Dromertje87 schreef:
26-03-2020 11:42
Ik begrijp wel wat to bedoeld. En vraag mij zelf ook af of het middel niet erger is dan de kwaal.
Ik ook.
Hier in Nederland is er gewoon een vangnet. In veel andere landen sta je gewoon op straat zonder iets. Nu is het in een land als de USA altijd de instelling geweest van de politiek dat er geen vangnet is, ieder voor zich en God voor ons allen. Maar in veel landen waar men leeft van toerisme, ligt gewoon alles plat, want niemand heeft een inkomen. Zelfs als je daar bij de overheid werkt, zal je gewoon geen salaris ontvangen, want geen geld. En als straks weer opgestart is, dan zullen deze landen er misschien nog wel langer last van houden dan wijzelf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik ben blij dat ik de keuze niet hoef te maken! Ik weet wel dat als het slecht gaat met de economie het ook slecht gaat met de gezondheidszorg.
Het verhaal is een beetje warrig, als een niet helemaal uitgekristaliseerde verzameling gedachten, een poging een ongerust gevoel te verwoorden.
Ik snap TO echter heel goed, want ik heb ook een onrustig gevoel waar ik niet goed woorden aan kan geven. Ik denk dat veel mensen dit ervaren.

Wat betreft de vraagstelling in de OP. Het probleem is dat je pas achteraf kunt zien wat de gevolgen zijn. Er is in deze geen juiste keuze. Er is überhaupt geen keuze. De Spaanse griep kostte tussen de 20 en 100 miljoen levens, ruimschoots meer dan het aantal slachtoffers van de eerste wereldoorlog. Iets wat je pas achteraf kunt vaststellen. We hebben nu de optie om ingrijpende maatregelen te nemen, iets wat ten tijde van de Spaanse griep niet aan de orde was.

Wanneer alles weer onder controle is zal de balans opgemaakt worden, maar in mijn ogen hebben we geen keuze, je weet de uitkomst van die keuze namelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat vraag ik me ook af. Maar het punt is, je weet het niet. Wij zijn nu met zijn allen deze kant opgegaan, dan kun je niet anders dan er het beste van hopen denk ik.
every journey starts with a single step
TO: Adem in, adem uit. :)
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen in Afrika leiden er nu al onder, ook de landen waar op dit moment nog weinig gevallen van corona zijn. Vanuit een van die landen ben ik afgelopen week teruggevlogen.

Het toerisme is vrijwel compleet gestopt omdat landsgrenzen gesloten zijn, werknemers van hotels en toerisische atracties zijn verplicht met vakantie gestuurd, zij krijgen dit een maand betaald en daarna is het onbetaald. Velen van hen hebben geen spaarpotje om dit op te vangen.
Landen waarbij veel eten wordt geimporteerd, denk aan houdbaar eten krijgen een probleen want de landsgrenzen worden gesloten en ook trucks met voedsel mogen er niet door dus er gaat ongetwijfeld een hongersnood volgen tijdens of na corona.

En dan zijn ook nog alle scholen gesloten, terwijl in veel dorpen in Afrika de huizen te klein en te warm zijn om kinderen daar de hele dag binnen te houden. Daarbij zijn veel ouders niet in staat, omdat ze zelf geen onderwijs hebben gehad, om hun kinderen thuis te onderwijzen. Kinderen gaan dus rondzwerven en blijven op die manier mogelijk straks het virus verspreiden.

Daarentegen moet je wel overal waar je naar binnenloopt je handen wassen of schoonmaken met handsanitizer. En hebben ze ook al een verbod op samenscholingen, dus restaurants en bars zijn ook dicht.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Ja. Dit is precies wat mij ook niet meer los laat. De gevolgen hiervan zullen zo ontzettend ingrijpend zijn...
Mensen verliezen werk, dan volgt voor veel mensen armoede, opvang voor mensen met psychische problematiek is er niet meer en ga zo maar door en door.
Griezelig.
Alle reacties Link kopieren
Terechte vraag denk ik, TO, die zich misschien laat samenvatten als ‘heiligt het doel de middelen?’

En dat weten we denk ik nog niet. Maar het wordt hoe dan ook puinruimen, vrees ik.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me niet druk maken dat je je huis niet kunt verkopen. Mijn dochter woont weer thuis na een relatiebreuk. Zij wil dolgraag een huis kopen. Vanmorgen toen ze uit bed kwam zag ze een huis wat sinds vandaag in de verkoop was. Ze heeft gelijk om 9 uur vanochtend gebeld naar de makelaar voor een bezichtiging. Ze kreeg als antwoord dat er helaas al zo veel aanvragen waren voor deze woning dat bezichtigen niet mogelijk was. Mocht er een plaatsje vrij komen of de woning na het weekend nog niet verkocht zijn dan neem ik contact met u op.
Ik hoop eerlijk gezegd ook op positieve effecten. Dat het massatoerisme nooit meer op gang komt bijvoorbeeld. Dat thuiswerken voor wie dat kan een trend wordt en blijft. Dat we voor elkaar blijven zorgen. Dat de globalisering verminderd en er meer lokaal geproduceerd en afgenomen gaat worden. Dat dat alles een blijvend positief effect heeft op ons welzijn en het welzijn van de planeet. Misschien lijdt deze ‘pas op te plaats’ tot nadenken over waar we nu allemaal mee bezig zijn. Misschien lijdt het nadenken over hoe het anders kan en moet.
Persoonlijk geniet ik ook erg van de rust op straat, bijna geen verkeer, bijna geen vliegtuigen, ik geniet van de rust in huis, van de saamhorigheid met mijn gezin. Geen sociale druk. Geen prestatiedruk. Geen werkdruk. Ik denk dat er ook veel mensen zijn die eindelijk, na decennia hard werken, een beetje tot rust kunnen komen. Echt tot rust komen. Ik in ieder geval wel. Even geen ratrace.
Dit is mijn persoonlijke ervaring, ik wil niemand voor het hoofd stoten die het zwaar heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik word echt zo moe van dat constante gezeik over geld. Geld is maar een fictief ruilmiddel. Niet meer en niet minder. je spaart geen geld uit met niets doen en ouderen laten doodgaan. Jonge mensen worden ook ziek en lopen blijvende longschade op. We hebben al 900.000 mensen met een arbeidongeschiktheidsuitkeringen in dit land dus waar denk je dat wij al die mensen van gaan betalen?

We leven ook niet meer in 1908 mbt economie en gezondheidszorg. Ons systeem van gezondheidszorg stort volledig in wanneer we het laten gaan dan kan niemand meer naar de dokter of het ziekenhuis.

We kunnen best 10% recessie aan maar niet een nationale ramp.

Doet het nou echt zo veel pijn in je portemonee dat het je hersens heeft aangetast?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Afrika zou beter af zijn zonder bemoeienis van het westen en andere rijke landen.
We brengen er een beetje geld heen en nemen meer geld mee terug.

De mensen daar kunnen uitstekend hun eigen problemen oplossen, misschien nog wel beter dan wij.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er ook veel over na.
Ben zelf arts, maar deze situatie is op de lange termijn niet houdbaar.
Flatten the curve zou, indien volledig correct uitgevoerd, jaren duren, als je omrekent in IC bed-uren.
Is het het waard, om de economie omver te laten vallen? De overheid steunt, maar is ook geen oneindige geldput.
Daarnaast zijn we ook simpelweg met veel te veel. De aarde kan deze hoeveelheid niet aan. Moeten we niet sowieso voor een heel groot deel afsterven/niet meer voortplanten om de aarde leefbaar te houden? Om de aarde zelf maak ik mij niet zo'n zorgen, die bloeit wel weer op nadat wij uitgestorven zijn.
-
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
26-03-2020 12:25
Ik denk er ook veel over na.
Ben zelf arts, maar deze situatie is op de lange termijn niet houdbaar.
Flatten the curve zou, indien volledig correct uitgevoerd, jaren duren, als je omrekent in IC bed-uren.
Is het het waard, om de economie omver te laten vallen? De overheid steunt, maar is ook geen oneindige geldput.
Daarnaast zijn we ook simpelweg met veel te veel. De aarde kan deze hoeveelheid niet aan. Moeten we niet sowieso voor een heel groot deel afsterven/niet meer voortplanten om de aarde leefbaar te houden? Om de aarde zelf maak ik mij niet zo'n zorgen, die bloeit wel weer op nadat wij uitgestorven zijn.
Precies ja, de mens denkt toch alleen maar aan zichzelf en een fictief systeem met cijfertjes dat om geld draait. Uiteindelijk gaat het om overleven en niet om economie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
TO hoeveel verantwoordelijkheid nam je voor de Corona Crisis voor de arme mensen in Afrika?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
maar wat is het alternatief? Ik snap de gedachte wel hoor, maar wat is het alternatief? We leven nu met het idee dat bijna iedereen te redden moet zijn en je hebt een aantal generaties nodig om dat idee te veranderen. En wat zijn de kosten daarvan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
We leven niet met het idee dat iedereen te redden is. Zodra de IC's vol zijn gaat men keuzes maken en men maakt nu al keuzes om veel reguliere zorg niet aan te bieden. Een vriendin van mij krijgt haar chemo niet en ze is en jong en alleenstaand ouder.
Waarom denk je dat er geen keuzes worden gemaakt?
Er worden al keuzes gemaakt om risico's en schade te beperken, ook financieel.
Een heel land ziek met blijvende gezondheidschade kost veel meer en is mbt verspreiding en wat je er aan over houdt niet te vergelijken met griep.
Denk je nou echt dat er niet aan schadelastbeperking wordt gedaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Charlotte2020 schreef:
26-03-2020 12:20
Ik hoop eerlijk gezegd ook op positieve effecten. Dat het massatoerisme nooit meer op gang komt bijvoorbeeld. Dat thuiswerken voor wie dat kan een trend wordt en blijft. Dat we voor elkaar blijven zorgen. Dat de globalisering verminderd en er meer lokaal geproduceerd en afgenomen gaat worden. Dat dat alles een blijvend positief effect heeft op ons welzijn en het welzijn van de planeet. Misschien lijdt deze ‘pas op te plaats’ tot nadenken over waar we nu allemaal mee bezig zijn. Misschien lijdt het nadenken over hoe het anders kan en moet.
Persoonlijk geniet ik ook erg van de rust op straat, bijna geen verkeer, bijna geen vliegtuigen, ik geniet van de rust in huis, van de saamhorigheid met mijn gezin. Geen sociale druk. Geen prestatiedruk. Geen werkdruk. Ik denk dat er ook veel mensen zijn die eindelijk, na decennia hard werken, een beetje tot rust kunnen komen. Echt tot rust komen. Ik in ieder geval wel. Even geen ratrace.
Dit is mijn persoonlijke ervaring, ik wil niemand voor het hoofd stoten die het zwaar heeft.
Heel eerlijk gezegd hoop ik hier ook op. Hoe verschrikkelijk dit virus ook is...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 12:42
We leven niet met het idee dat iedereen te redden is. Zodra de IC's vol zijn gaat men keuzes maken en men maakt nu al keuzes om veel reguliere zorg niet aan te bieden. Een vriendin van mij krijgt haar chemo niet en ze is en jong en alleenstaand ouder.
Waarom denk je dat er geen keuzes worden gemaakt?
Er worden al keuzes gemaakt om risico's en schade te beperken, ook financieel.
Een heel land ziek met blijvende gezondheidschade kost veel meer en is mbt verspreiding en wat je er aan over houdt niet te vergelijken met griep.
Denk je nou echt dat er niet aan schadelastbeperking wordt gedaan?
dat zeg ik ook niet, ik zeg dat we leven met het idee dat iedereen te redden moet zijn. Dat het leven maakbaar is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Misschien leef jij met dat idee. Maar in de zorg leven ze niet met dat idee. Er worden al keuzes gemaakt tussen leven en dood en ook tussen kosten en baten. Het virus zijn gang laten gaan is niet de goedkoopste oplossing.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven