Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zijn wij het waard?

26-03-2020 11:37 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld: een van mijn kinderen hoort bij de risicogroep.
Mijn ouders en schoonouders behoren tot de risicogroep.
Ik ben doodsbang dat mijn man ziek wordt.
En als ik buiten ben, hou ik mij aan alle voorschriften want ik begrijp de noodzaak.

Maar...
Ik vraag het mij steeds meer af of het allemaal waard is wat wij aan het doen zijn...
Want was als de schade straks groter is dan de schade die het virus, ongecontroleerd, zou kunnen veroorzaken?
Kiezen wij juist niet nu voor de individu door deze maatregelen, zodat er bijv. 'geen keuzes gemaakt moeten worden'?
Misschien maken wij juist hierdoor keuzes?
Wij sparen ons zelf (als land, als continent) in plaats van het sparen van de wereld als geheel? Zij wij niet te emotioneel bij het nemen van maatregelen?
De Spaanse griep werd niet gecontroleerd. Een hele boel mensen gingen dood maar niet iedereen. Zelfs niet iedereen raakte besmet. De zorg werd overbelast, ja. Er was schade maar de wereld herstelde, het leven ging verder.
Wij sparen nu mensenlevens maar wel ten koste van mensenlevens.
Want hier, in het Westen:
- verliezen wij onze baan en krijgen alleen een uitkering...
- kunnen onze huizen niet verkopen en zitten wij met een dubbele hypotheek.
- zijn in de rouw omdat wij dierbaren kwijt raken.
- maken nog en heleboel ellende mee die effect hebben op onze mentale gezondheid.
Maar is het straks niet veel erger zowel voor ons (in het Westen) als vooral voor mensen in andere delen van de wereld dan Europa? Denk aan Amerika waar je zomaar op straat en aan Afrika of Azië waar je geen eten meer hebt omdat wij (rijke Westerlingen) niet meer reizen en geen geld meer uitgeven.
Een economische recessie treft altijd de armste delen van de wereld en die armen, die gaan er dan letterlijk dood aan. Zijn zij dan straks niet ook door Corona gedood maar dan anders?
Kan het zijn dat het aantal doden, veroorzaakt op lange termijn straks groter is dan Corona zelf zou maken?
Kan het zijn dat de ellende straks veroorzaakt door alle maatregelen groter kan zijn de effecten van een ongecontroleerde epidemie?

Wij denken dat wij nu de schade beperken maar is dat zo?

Ik weet het niet. Ik pretendeer het ook niet om het te weten.
Wie ben ik om de keuze te maken voor wie dan ook...

Maar ik blijf het mij wel afvragen en ik weet dat ik echt niet de enige ben.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Poppy, ik weet dat ik makkelijk praten heb. Mijn man is jurist en houdt zijn baan wel. Ik werk als freelancer en zit nu zonder werk, maar we betalen van mijn salaris gelukkig de hypotheek niet.

Onze ouders zien we nu niet, maar we FaceTimen wat af. Mijn man blijkt meer thuis te kunnen werken dan zijn baas altijd had gedacht, onze ouders zijn nog gezond en we hebben gelukkig geen geldzorgen. Het is dan makkelijk praten voor ons, dat besef ik.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-03-2020 13:54
In NL gebeurt dat al.
Niet op die schaal hoor. Alleen mensen waarvan in overeenstemming is besloten dat zij aan het einde van hun leven zitten.
Op de IC liggen op dit moment nog steeds mensen van boven de 80.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
26-03-2020 14:06
Grappig. De meesten in mijn omgeving worden juist niet gillend gek, maar genieten van de rust en met het gezin samen zijn. De enige die wel knots wordt is een vriendin van mij. Zij is arts, alleenstaand en heeft twee kleine kinderen. Haar kinderen zitten nu bij haar ex en zij werkt zich drie slagen in de rondte in het ziekenhuis.
Nou in mijn omgeving ook geen rust. De enige die zeggen rust te hebben in mijn omgeving zijn mensen die niet hoeven te werken (1 ziekgemeld vanwege conflict met werkgever en een paar die doorbetaald wordt maar in een winkel/kapperszaak werken en nu niet hoeven werken). Die zitten heerlijk thuis met de kinderen (aldus zij zelf). De rest moet met één thuiswerken en één naar werk of met beide thuiswerken. Normaal kan dat als kinderen naar school op opvang zijn. Nu is het werken en schoolwerk begeleiden en kinderen die nog niet naar school gaan opvangen en het huishouden (en dat is meer vanwege iedereen thuis) en boodschappen (want thuisbezorging allemaal vol). En daarbovenop zorgen om naasten die in de risicogroep vallen, naasten die in de zorg werken etc. Nou echt lekker rustig.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
26-03-2020 14:19
Ik zeg niet niks doen, maar vraag me of de huidige situatie houdbaar is. Hoeveel % van de getroffen houdt blijvende longschade? 2 a 3%. Ongeveer 50 a 60% van de populatie krijgt het. Is 17 miljoen x 3% x 6% = circa 30.000 personen. Gemiddelde leeftijd zal rond de 40 zijn. Laat die personen 80 worden, dus 40 jaar pp en een uitkering van 40K per jaar krijgen. Is 4,8 miljard over heel veel jaar. Puur economisch gezien, niet de menselijke factor meegenomen. En dat maakt het lastig want de economische steun gaat vele malen meer kosten en kan niet in zorg/onderwijs/welzijn worden ingeinvesteerd. Op langere termijn kan dat veel meer schade opleveren.
Tuurlijk worden deze cijfertjes al gemaakt door de overheid. En niet alleen daar, ook in de ziekenhuizen.
Maar dit toegeven aan de mensenmassa zorgt voor gigantische paniek en/of opstand.
Kijk maar naar de reacties in dit topic, er wordt hier door sommigen teveel individueel gedacht en niet aan de maatschappij als zijn geheel.
Hoe het nu gaat, is niet houdbaar voor de langere termijn. Dat is een simpel feit.
Wat moet er dan gebeuren?
Leuk, dat sociale vangnet, maar als er teveel mensen op gaan rekenen en te weinig voor (kunnen) meebetalen dan breekt dat netje heel snel.
-
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
26-03-2020 14:17
Rust terwijl je zorgen hebt over je bedrijf en de mensen die voor jou werken? Rust terwijl jijzelf in een risicogroep zit en je jonge kinderen hebt? Rust terwijl je hoogbejaarde ouders op 200 km afstand zitten en je niets voor ze kunt betekenen?

Ik ervaar niet heel veel rust. Vind het wel een lichtpuntje dat ik meer tijd met mijn kinderen doorbreng dan normaal.
Helaas zitten de mijne in hun respectievelijke eigen woningen. Ik zie ze niet. Ik mis ze.
Ik wil ze hier hebben en troostrijke soep voor ze koken.
Maar dat gaat niet.
De een werkt thuis en is alleen en de ander en zijn vriendin zitten in werkvelden die ze niet meer mogen uitoefenen. Ze vliegen tegen de muren op.
Fijn, wat een rust.
En dan nog bakjes met soep en gehaktballen bij je bejaarde ouders en schoonouders voor de deur zetten en je mag niet naar binnen.

Echt, ik geniet me suf 🤨

Ik geniet ook enorm van de ondernemers en horeca die zwaar in de shit zitten. En de enorme druk op de zorg.

Wat een egoïstisch gelul hier. Bah bah bah.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-03-2020 13:54
In NL gebeurt dat al.

Het gebeurd, maar niet zo zeer op leeftijd. Er wordt gekeken of dat iemand een zware behandeling (wat liggen op een IC is) aan kan. Wanneer je vooraf al kan inschatten dat de behandeling er zwaar zal zijn, pijn en discomfort geeft, en de kans dat je er beter van wordt nihil is. Dan mogen we in NL er ook voor kiezen om iemand niet actief te gaan behandelen. Dan wordt er in gezet op palliatieve zorg. Mensen zo comfortabel mogelijk houden.

Dit geldt voor iedereen, of dat je nu 10, 25, 50, 75 of 100 jaar bent. Er worden keuzes gemaakt op prognose. En bij gelijke kansen (ongeachte de leeftijd) dan zal er geloot worden door iemand die de patiënten niet kent.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
26-03-2020 11:57
TO: Adem in, adem uit. :)
Dank je. Goed advies...
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met deze vragen.
En ja het is een beetje warrig...
Tja... gedachten kun je niet (altijd) sturen helaas.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
De hele wereld staat in brand, ohhh wat genieten! 🤨
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
26-03-2020 14:25
Niet op die schaal hoor. Alleen mensen waarvan in overeenstemming is besloten dat zij aan het einde van hun leven zitten.
Op de IC liggen op dit moment nog steeds mensen van boven de 80.
Ik weet niet hoe de getallen nu zijn, maar van de mensen die overleden aan Corona had 75% niet op de IC gelegen.

Alleen mensen met een 'goede' prognose gaan naar de ic.

Edit: wat hamerhaai zegt dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Leeuw32 schreef:
26-03-2020 14:19
Ik zeg niet niks doen, maar vraag me of de huidige situatie houdbaar is. Hoeveel % van de getroffen houdt blijvende longschade? 2 a 3%. Ongeveer 50 a 60% van de populatie krijgt het. Is 17 miljoen x 3% x 6% = circa 30.000 personen. Gemiddelde leeftijd zal rond de 40 zijn. Laat die personen 80 worden, dus 40 jaar pp en een uitkering van 40K per jaar krijgen. Is 4,8 miljard over heel veel jaar. Puur economisch gezien, niet de menselijke factor meegenomen. En dat maakt het lastig want de economische steun gaat vele malen meer kosten en kan niet in zorg/onderwijs/welzijn worden ingeinvesteerd. Op langere termijn kan dat veel meer schade opleveren.

Bijna de helft van de bevolking heeft een chronische ziekte. Dat loopt weliswaar op met de leeftijd, maar er zijn veel chronisch zieken, ook longpatiënten, die gewoon aan het werk zijn en niet afhankelijk zijn van welke inkomenssteun dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Charlotte2020 schreef:
26-03-2020 12:20
Ik hoop eerlijk gezegd ook op positieve effecten. Dat het massatoerisme nooit meer op gang komt bijvoorbeeld. Dat thuiswerken voor wie dat kan een trend wordt en blijft. Dat we voor elkaar blijven zorgen. Dat de globalisering verminderd en er meer lokaal geproduceerd en afgenomen gaat worden. Dat dat alles een blijvend positief effect heeft op ons welzijn en het welzijn van de planeet. Misschien lijdt deze ‘pas op te plaats’ tot nadenken over waar we nu allemaal mee bezig zijn. Misschien lijdt het nadenken over hoe het anders kan en moet.
Persoonlijk geniet ik ook erg van de rust op straat, bijna geen verkeer, bijna geen vliegtuigen, ik geniet van de rust in huis, van de saamhorigheid met mijn gezin. Geen sociale druk. Geen prestatiedruk. Geen werkdruk. Ik denk dat er ook veel mensen zijn die eindelijk, na decennia hard werken, een beetje tot rust kunnen komen. Echt tot rust komen. Ik in ieder geval wel. Even geen ratrace.
Dit is mijn persoonlijke ervaring, ik wil niemand voor het hoofd stoten die het zwaar heeft.
Zo voelt het voor mij ook.
viva-amber schreef:
26-03-2020 12:23
Ik word echt zo moe van dat constante gezeik over geld. Geld is maar een fictief ruilmiddel. Niet meer en niet minder.
Hoeveel mag de staat jou na het hele gebeuren per maand extra aan belastingen afhouden, om de kost van het hele gedoe te dragen?
Alle reacties Link kopieren
Overigens denk ik uit sommige reacties dat ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg was wat betreft welke kosten ik bedoel.

Ik bedoel geen geld.

Ik vraag mij juist af of de middelen (d.w.z. de maatregelen),
die het doel (namelijk om mensenlevens te redden)
heiligen niet uiteindelijk juist meer levens zullen kosten...???

Het is dus een vraag. Geen feit, geen mening, geen veronderstelling.
Een vraag die bij mij opkomt als ik de gevolgen zie.

Als mensen doodgaan aan honger en economische schade (in de armere landen) is dat minder erg dan doodgaan aan een virus?
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
viva-amber schreef:
26-03-2020 13:48
Nogmaals het laten gaan is niet goedkoper.

Wanneer je zo bang bent dat het je allemaal te veel gaat kosten en het is het je niet waard waarom teken je dan geen gemoedsbezwaar aan? Dan wordt je ontheven van en plichten om bij te dragen aan de Nederlandse samenleving en sociale zekerheid en dan mag je het allemaal zelf regelen.

Lijkt mij een goed idee voor al die mensen die vooral over geld klagen en economie. Wanneer je vindt dat de samenleving het niet waard is dan stap je er toch uit. China is al weer op de weg terug.....maar wanneer de paniek je naar de keel grijpt: je hoeft niet mee te doen, stap eruit en zorg voor jezelf.
Niet helemaal natuurlijk. In plaats van de sociale premies betaal je dan meer belasting.
En niemand die kijkt of je gemoedsbezwaard bent, als je op straat neervalt en in een ambulance wordt geheven.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
26-03-2020 11:47
Niemand kan deze vragen op dit moment beantwoorden. Wat ik zie is dat mensen nu vooral bezig zijn om hun eigen kleine belangetjes te beschermen. Ze maken zich druk over dingen als vakanties of het terugvragen van contributie bij een sportclub. Denken kennelijk nog steeds dat het leven maakbaar is. Het lijkt me voor die mensen te veel gevraagd om verder te kijken dan hun eigen directe omgeving.
Dit. Je ziet nu ook dat je dingen als klimaatverandering tegengaan wel kunt vergeten.
Mensen zijn niet eens in staat rekening te houden met andere mensen die nu leven; laat staan met toekomstige generaties.. @(
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 12:57
Misschien leef jij met dat idee. Maar in de zorg leven ze niet met dat idee. Er worden al keuzes gemaakt tussen leven en dood en ook tussen kosten en baten. Het virus zijn gang laten gaan is niet de goedkoopste oplossing.
Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg, maar nee, ik heb niet het idee dat het leven maakbaar is, ik weet maar al te goed dat dat niet het geval is. Maar dat is wel wat onze samenleving denkt. Je hoeft alleen maar te kijken naar hoe geschokt men reageert op de berichten over triage enz..
Ik pleit ook nergens voor het virus zijn gang te laten gaan. Dat schrijf ik ook helemaal nergens
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft toch wat als de kosten hoger zijn (nu) dan bij een ongecontroleerde epedimie...dan neem je ongecontroleerd toch in overweging?

Waar pleit je dan wel voor daar je het zoals het nu gaat blijkbaar te duur vindt?

En hoe begaan was je met de armoede in Afrika voor Corona? Was toen ook al bezig met armoede de wereld uit helpen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
26-03-2020 13:55
Je snap het echt niet hé? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1169273 ... n-nu-op-ic
Je beseft dat dat letterlijk niets bewijst en dat het statistisch gewoon abnormaal zou zijn, moesten er geen jongeren op IC liggen?

Net zoals de jongeren die op IC liggen geen statistisch bewijs zijn dat jongeren zich zorgen moeten maken of dat ze risicoprofielen zijn.
viva-amber schreef:
26-03-2020 13:55
Je snap het echt niet hé? https://www.telegraaf.nl/nieuws/1169273 ... n-nu-op-ic
Je beseft dat dat letterlijk niets bewijst en dat het statistisch gewoon abnormaal zou zijn, moesten er geen jongeren op IC liggen?

Net zoals de jongeren die op IC liggen geen statistisch bewijs zijn dat jongeren zich zorgen moeten maken of dat ze risicoprofielen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-03-2020 14:39
Ik weet niet hoe de getallen nu zijn, maar van de mensen die overleden aan Corona had 75% niet op de IC gelegen.

Alleen mensen met een 'goede' prognose gaan naar de ic.

Edit: wat hamerhaai zegt dus.
Dat is toch in feite hetzelfde als wat ik zeg?
Maar jij reageert op een bericht waarin iemand voorstelt om niémand van bovdn de 70 of 80 op de IC te leggen. Nogal een verschil.
Alle reacties Link kopieren
Het bewijst in ieder geval dat jonge mensen die Corona krijgen wanneer er geen maatregelen zouden zijn ook deels op de IC belanden. De maatregelen zijn er voor de bescherming van iedereen en niet alleen voor de mensen die tot een risicogroep behoren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
26-03-2020 15:23
Het bewijst in ieder geval dat jonge mensen die Corona krijgen wanneer er geen maatregelen zouden zijn ook deels op de IC belanden. De maatregelen zijn er voor de bescherming van iedereen en niet alleen voor de mensen die tot een risicogroep behoren.
Waarmee je domweg negeert dat het aantal echte gevallen vermoedelijk 7 tot 10 keer hoger ligt het aantal bevestigde gevallen.

Ja jonge mensen krijgen Corona en dat is ook de bedoeling als je werk wil maken van groepsimmuniteit.
Ja, sommige van die mensen belanden op IC en ja, zelfs sommigen van hen gaan overlijden. Statistisch gezien zou je pas zorgen moeten maken als dat niet het geval is.
Statistisch gezien bevestigen de bevestigde gevallen je bevolkingspiramide en ze bevestigen dat de ouderen meer risico hebben, aangezien die oververtegenwoordigd zijn in de statistieken als je ze uitzet tov diezelfde bevolkinsgpiramide. De verdeling van je overlijdens bevestigt dat evenzeer.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je daarmee zeggen dan? laat die epidimie maar gaan want er gaan meer oude mensen dood dan jonge?

De cijfers zeggen ook dat we dan de piek van zieken niet aankunnen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
26-03-2020 15:35
Wat wil je daarmee zeggen dan? laat die epidimie maar gaan want er gaan meer oude mensen dood dan jonge?

De cijfers zeggen ook dat we dan de piek van zieken niet aankunnen.
Nee, de cijfers zeggen dat je de piek van zieken overheen de hele bevolking niet aankan.
De piek van de zieken overheen de jongeren tot wellicht ergens tussen de 45 en de 55, kan je wel degelijk aan. Je isolatiemaatregelen concentreren zich dus best op de groep ouder dan dat (tenzij je daar de beslissing wil nemen dat alle Corona-gevallen boven leeftijd x een vogel voor de kat zijn - dan zit je echt in het "laat de epidemie zijn gang maar gaan"-scenario). Conceptueel is dat niet anders dan het hele flatten the curve verhaal van nu, alleen ga je stratifiëren op basis van risicoprofiel en ga je je economische schade niet annuleren maar wel sterk reduceren.

Of als je het in dummy-taal wil zien: simpelweg pareto (80-20 regel) toepassen op de risico-profielen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat het statistisch werkt maar of het psychologisch werkt werk denk ik niet. Mensen hebben nu al moeite met de regels en wanneer de ouderen 80% buiten ziet dan neemt men de maatregel niet serieus zoals we nu ook al onder 50% van de mensen zagen. Ik zie iedereen normaal doen dus het kan voor mij ook wel. Ik zie het ook aan mijn eigen ouders, men bleef naar van alles toegaan tot het echt dicht was. En toen ging men dagelijks naar de winkel Veel ouderen zien zichzelf als fit en niet als kwetsbaar.

Er zijn wel meer methoden die statistisch geweldig zijn (o.a. met schulden aflossen) maar die psychologisch niet werken. Je zal meerdere optieken moeten meewegen bij je belsuitvorming.

Mensen denken dat ze hele rationele wezens zijn maar dat is helemaal niet zo.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven