Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zijn wij het waard?

26-03-2020 11:37 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld: een van mijn kinderen hoort bij de risicogroep.
Mijn ouders en schoonouders behoren tot de risicogroep.
Ik ben doodsbang dat mijn man ziek wordt.
En als ik buiten ben, hou ik mij aan alle voorschriften want ik begrijp de noodzaak.

Maar...
Ik vraag het mij steeds meer af of het allemaal waard is wat wij aan het doen zijn...
Want was als de schade straks groter is dan de schade die het virus, ongecontroleerd, zou kunnen veroorzaken?
Kiezen wij juist niet nu voor de individu door deze maatregelen, zodat er bijv. 'geen keuzes gemaakt moeten worden'?
Misschien maken wij juist hierdoor keuzes?
Wij sparen ons zelf (als land, als continent) in plaats van het sparen van de wereld als geheel? Zij wij niet te emotioneel bij het nemen van maatregelen?
De Spaanse griep werd niet gecontroleerd. Een hele boel mensen gingen dood maar niet iedereen. Zelfs niet iedereen raakte besmet. De zorg werd overbelast, ja. Er was schade maar de wereld herstelde, het leven ging verder.
Wij sparen nu mensenlevens maar wel ten koste van mensenlevens.
Want hier, in het Westen:
- verliezen wij onze baan en krijgen alleen een uitkering...
- kunnen onze huizen niet verkopen en zitten wij met een dubbele hypotheek.
- zijn in de rouw omdat wij dierbaren kwijt raken.
- maken nog en heleboel ellende mee die effect hebben op onze mentale gezondheid.
Maar is het straks niet veel erger zowel voor ons (in het Westen) als vooral voor mensen in andere delen van de wereld dan Europa? Denk aan Amerika waar je zomaar op straat en aan Afrika of Azië waar je geen eten meer hebt omdat wij (rijke Westerlingen) niet meer reizen en geen geld meer uitgeven.
Een economische recessie treft altijd de armste delen van de wereld en die armen, die gaan er dan letterlijk dood aan. Zijn zij dan straks niet ook door Corona gedood maar dan anders?
Kan het zijn dat het aantal doden, veroorzaakt op lange termijn straks groter is dan Corona zelf zou maken?
Kan het zijn dat de ellende straks veroorzaakt door alle maatregelen groter kan zijn de effecten van een ongecontroleerde epidemie?

Wij denken dat wij nu de schade beperken maar is dat zo?

Ik weet het niet. Ik pretendeer het ook niet om het te weten.
Wie ben ik om de keuze te maken voor wie dan ook...

Maar ik blijf het mij wel afvragen en ik weet dat ik echt niet de enige ben.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
26-03-2020 15:23
Dat is toch in feite hetzelfde als wat ik zeg?
Maar jij reageert op een bericht waarin iemand voorstelt om niémand van bovdn de 70 of 80 op de IC te leggen. Nogal een verschil.
Ze schreef meer dan alleen dat, ze schreef ook nog:
mensen met een zware longaandoeningen op te nemen op de IC omdat zij minder kansrijk zijn.

En dat gebeurt dus al.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
yasmijn schreef:
26-03-2020 14:29
Helaas zitten de mijne in hun respectievelijke eigen woningen. Ik zie ze niet. Ik mis ze.
Ik wil ze hier hebben en troostrijke soep voor ze koken.
Maar dat gaat niet.
De een werkt thuis en is alleen en de ander en zijn vriendin zitten in werkvelden die ze niet meer mogen uitoefenen. Ze vliegen tegen de muren op.
Fijn, wat een rust.
En dan nog bakjes met soep en gehaktballen bij je bejaarde ouders en schoonouders voor de deur zetten en je mag niet naar binnen.

Echt, ik geniet me suf 🤨

Ik geniet ook enorm van de ondernemers en horeca die zwaar in de shit zitten. En de enorme druk op de zorg.

Wat een egoïstisch gelul hier. Bah bah bah.
Ik ervaar het dubbel. Ik heb ook zorgen, om een kind dat momenteel zonder werk en inkomen zit, één die in de kinderopvang werkt met mogelijk besmettingsgevaar? Niemand die het zeker weet. Zorgen om mijn bejaarde ouders, maar ook om het "grote geheel".
Tegelijk ervaar ik de stilte en de rust als ik buiten wandel met mijn hond als een verademing, ik kan daar echt wel van genieten en ik kom er ook van bij. Ik zie het maar als, "ieder nadeel heb z'n voordeel".
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 12:23
Doet het nou echt zo veel pijn in je portemonee dat het je hersens heeft aangetast?
Nou, zo te horen zijn jouw hersenen wel aangetast
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 13:48
Nogmaals het laten gaan is niet goedkoper.

Wanneer je zo bang bent dat het je allemaal te veel gaat kosten en het is het je niet waard waarom teken je dan geen gemoedsbezwaar aan? Dan wordt je ontheven van en plichten om bij te dragen aan de Nederlandse samenleving en sociale zekerheid en dan mag je het allemaal zelf regelen.

Lijkt mij een goed idee voor al die mensen die vooral over geld klagen en economie. Wanneer je vindt dat de samenleving het niet waard is dan stap je er toch uit. China is al weer op de weg terug.....maar wanneer de paniek je naar de keel grijpt: je hoeft niet mee te doen, stap eruit en zorg voor jezelf.
Het gaat toch niet om kosten in financiële zin? Het gaat erom hoeveel kinderen in slechte situaties het gaat kosten, hoeveel psychiatrische patiënten het gaat kosten, hoeveel mensen die sterven aan hongersnood, geweld of een ander indirect gevolg van het platleggen van de economie en de bewegingsvrijheid, hulpverlening enz. Hoeveel mensen psychisch of fysiek ziek worden door een instortende economie en falende hulpverlening omdat alles op corona gericht is.

Dus als je onder de streep het aantal coronadoden optelt vs het aantal indirecte coronadoden; hoeveel mensenlevens heeft het dan gekost? En is dat het dan wel waard geweest? Dát is hoe ik de OP van TO iig interpreteerde en ja, ik vraag me dat ook af.

Maar ik weet het niet. Misschien valt het wel heel erg mee, misschien ook niet. Volgens mij weet niemand het echt.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Als de epidemie los laat gaan dan loop je ook tegen die problemen aan. Allemaal mensen die de dood van hun naasten moeten verwerken. Zaken en instituten die sluiten omdat iedereen tegelijk ziek is. Geen normale begravenissen kunnen houden, een overstroomde ingestorte gezondheidszorg. Indien iedereen in een kliniek of op een school ziek is dan kun je daar je kinderen en patienten ook niet meer droppen.


Het verschil is dat het nu gecontroleerd gebeurd. Je hebt bij een crisis nu eenmaal ook een verantwoordelijkheid voor jezelf en je familie. Je kunt het nu een paar weken of maanden even op een instantie afschuiven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
26-03-2020 15:56
Misschien dat het statistisch werkt maar of het psychologisch werkt werk denk ik niet. Mensen hebben nu al moeite met de regels en wanneer de ouderen 80% buiten ziet dan neemt men de maatregel niet serieus zoals we nu ook al onder 50% van de mensen zagen. Ik zie iedereen normaal doen dus het kan voor mij ook wel. Ik zie het ook aan mijn eigen ouders, men bleef naar van alles toegaan tot het echt dicht was. En toen ging men dagelijks naar de winkel Veel ouderen zien zichzelf als fit en niet als kwetsbaar.

Er zijn wel meer methoden die statistisch geweldig zijn (o.a. met schulden aflossen) maar die psychologisch niet werken. Je zal meerdere optieken moeten meewegen bij je belsuitvorming.

Mensen denken dat ze hele rationele wezens zijn maar dat is helemaal niet zo.
Als er één ding kenmerkend is voor epidemiologie en virologie, dan is het wel dat het statistisch is. Psychologie heeft er verder weinig tot niets mee te zien.
De psychologische werking waar je naar verwijst gaat trouwens sowieso naar boven komen; vroeg of laat ga je maatregelen opheffen om mensen verder te besmetten, en dat wordt exact dezelfde aanpak. Kwestie van verantwoordelijkheid nemen, zoals alle believers hier zo mooi verwoorden zeg maar :).

En als we over psychologische werking willen spreken: de overreactie en hysterie die je nu ziet mbt Corona, gaat zich dubbel en dik wreken wanneer het echt eens nodig is. Als je nu al zo reageert bij een relatief onschuldig virus als Corona, dan heb je gewoonweg nog amper leverage om je reactie te schalen wanneer een agressief filovirus de ronde doet. Psychologisch gezien gaan mensen de maatregelen die dan van kracht worden, afmeten tov de huidige maatregelen, en dan gaan ze de ernst van het virus tov daarvan schalen. Alleen is Corona een onbetekenend watje ivm zo'n virus.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 16:59
Als de epidemie los laat gaan dan loop je ook tegen die problemen aan. Allemaal mensen die de dood van hun naasten moeten verwerken. Zaken en instituten die sluiten omdat iedereen tegelijk ziek is. Geen normale begravenissen kunnen houden, een overstroomde ingestorte gezondheidszorg. Indien iedereen in een kliniek of op een school ziek is dan kun je daar je kinderen en patienten ook niet meer droppen.


Het verschil is dat het nu gecontroleerd gebeurd. Je hebt bij een crisis nu eenmaal ook een verantwoordelijkheid voor jezelf en je familie. Je kunt het nu een paar weken of maanden even op een instantie afschuiven.
Ik zeg ook niet dat de epidemie niet indammen een goed idee is. Maar ik denk dat er we meer mensen zijn die ervaren dat veel mensen maar oproepen tot nog strengere maatregelen (een lockdown), maar dat er weinig mensen zijn met oog voor de onbedoelde bij-effecten van al deze maatregelen. En dat die ook zorgelijk zijn.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 12:23
Ik word echt zo moe van dat constante gezeik over geld. Geld is maar een fictief ruilmiddel. Niet meer en niet minder. je spaart geen geld uit met niets doen en ouderen laten doodgaan. Jonge mensen worden ook ziek en lopen blijvende longschade op. We hebben al 900.000 mensen met een arbeidongeschiktheidsuitkeringen in dit land dus waar denk je dat wij al die mensen van gaan betalen?

We leven ook niet meer in 1908 mbt economie en gezondheidszorg. Ons systeem van gezondheidszorg stort volledig in wanneer we het laten gaan dan kan niemand meer naar de dokter of het ziekenhuis.

We kunnen best 10% recessie aan maar niet een nationale ramp.

Doet het nou echt zo veel pijn in je portemonee dat het je hersens heeft aangetast?
Dank voor deze reactie. Dit heet nou beschaving, dat we zorgen voor de zwaksten in de samenleving en dat niet alleen de 'sterksten' mogen overleven.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
26-03-2020 16:45
Het gaat toch niet om kosten in financiële zin? Het gaat erom hoeveel kinderen in slechte situaties het gaat kosten, hoeveel psychiatrische patiënten het gaat kosten, hoeveel mensen die sterven aan hongersnood, geweld of een ander indirect gevolg van het platleggen van de economie en de bewegingsvrijheid, hulpverlening enz. Hoeveel mensen psychisch of fysiek ziek worden door een instortende economie en falende hulpverlening omdat alles op corona gericht is.

Dus als je onder de streep het aantal coronadoden optelt vs het aantal indirecte coronadoden; hoeveel mensenlevens heeft het dan gekost? En is dat het dan wel waard geweest? Dát is hoe ik de OP van TO iig interpreteerde en ja, ik vraag me dat ook af.
Dit is precies wat ik bedoel, jij kunt het alleen veel beter verwoorden / samenvatten. Dank je wel.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
26-03-2020 18:47
Dank voor deze reactie. Dit heet nou beschaving, dat we zorgen voor de zwaksten in de samenleving en dat niet alleen de 'sterksten' mogen overleven.
Ik denk niet dat je mijn punt hebt begrepen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier ergens over 'nu eens echt tot rust kunnen komen'.

Rust??? What???

De hele wereld staat in de fik, er is zoveel collectief leed en er gaat nog zoveel leed voortkomen uit deze pandemie.
Onbegrijpelijk dat iemand onder deze omstandigheden eens even 'echt tot rust kan komen'. Ik weet echt niet wat ik léés.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
26-03-2020 16:45
Het gaat toch niet om kosten in financiële zin? Het gaat erom hoeveel kinderen in slechte situaties het gaat kosten, hoeveel psychiatrische patiënten het gaat kosten, hoeveel mensen die sterven aan hongersnood, geweld of een ander indirect gevolg van het platleggen van de economie en de bewegingsvrijheid, hulpverlening enz. Hoeveel mensen psychisch of fysiek ziek worden door een instortende economie en falende hulpverlening omdat alles op corona gericht is.

Dus als je onder de streep het aantal coronadoden optelt vs het aantal indirecte coronadoden; hoeveel mensenlevens heeft het dan gekost? En is dat het dan wel waard geweest? Dát is hoe ik de OP van TO iig interpreteerde en ja, ik vraag me dat ook af.

Maar ik weet het niet. Misschien valt het wel heel erg mee, misschien ook niet. Volgens mij weet niemand het echt.

Als je het coronagebeuren los wilt zien en houden van alle andere impact die je noemt dan zou je overal in Nederland sporthallen moeten openenen met noodbedden waar de coronapatienten dan allemaal zonder noemenswaardige zorg (buiten paracetamol en hand vasthouden misschien) terecht zouden kunnen. De normale zorg, winkels, scholen en ander werk kan dan ongestoord doorgaan. Op die manier komen er in het komende half jaar 50.000 tot 100.000 mensen in die sporthallen te liggen, waarvan er enkele tienduizenden overlijden zonder dat hun doodsnood verlicht kan worden.

De economie kan dat wel hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat dit geen nationaal trauma zou worden.

Waarbij we ons trouwens wel moeten realiseren dat dit in grote delen van de wereld in de loop van het komende jaar sowieso realiteit gaat worden. Zelfs in de VS gaan ze dit soort taferelen meemaken. In New York al binnen nu en een paar weken.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
26-03-2020 19:11
Als je het coronagebeuren los wilt zien en houden van alle andere impact die je noemt dan zou je overal in Nederland sporthallen moeten openenen met noodbedden waar de coronapatienten dan allemaal zonder noemenswaardige zorg (buiten paracetamol en hand vasthouden misschien) terecht zouden kunnen. De normale zorg, winkels, scholen en ander werk kan dan ongestoord doorgaan. Op die manier komen er in het komende half jaar 50.000 tot 100.000 mensen in die sporthallen te liggen, waarvan er enkele tienduizenden overlijden zonder dat hun doodsnood verlicht kan worden.

De economie kan dat wel hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat dit geen nationaal trauma zou worden.

Waarbij we ons trouwens wel moeten realiseren dat dit in grote delen van de wereld in de loop van het komende jaar sowieso realiteit gaat worden. Zelfs in de VS gaan ze dit soort taferelen meemaken. In New York al binnen nu en een paar weken.
Nogmaals; ik bepleit niet dat niets doen beter is. Maar als je ziet dat de mensen die in de jeugdzorg werken hun telefoon roodgloeiend hebben staan omdat de ene na de andere gezinssituatie totaal uit de hand dreigt te lopen, de kindertelefoon melding maakt van veel meer kinderen die vastzitten, mensen uit de psychiatrische hulpverlening geen contact kunnen krijgen met hun alleen wonende cliënten en geen idee hebben of die een terugval hebben, of misschien wel dood zijn, of wat dan ook, en we zijn nog maar ‘2 weeks in’, dan is het denk ik wel belangrijk dat we óók nadenken over die ‘onzichtbare slachtoffers’ van alle maatregelen.

Die doen er óók toe.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
26-03-2020 20:28
Nogmaals; ik bepleit niet dat niets doen beter is. Maar als je ziet dat de mensen die in de jeugdzorg werken hun telefoon roodgloeiend hebben staan omdat de ene na de andere gezinssituatie totaal uit de hand dreigt te lopen, de kindertelefoon melding maakt van veel meer kinderen die vastzitten, mensen uit de psychiatrische hulpverlening geen contact kunnen krijgen met hun alleen wonende cliënten en geen idee hebben of die een terugval hebben, of misschien wel dood zijn, of wat dan ook, en we zijn nog maar ‘2 weeks in’, dan is het denk ik wel belangrijk dat we óók nadenken over die ‘onzichtbare slachtoffers’ van alle maatregelen.

Die doen er óók toe.

Eens. Het is gewoon heel heftig allemaal. En er zijn op het moment geen ideale opties. Er is alleen damage control. En daar dan het beste van hopen. Maar niemand weet waar dit heen gaat en waar het eindigt. Fingers crossed dat we over een maand of twee door het ergste heen zijn. Maar de impact zal voor veel mensen enorm zijn. Ook als je coronavrij bent gebleven of een van de talloze milde gevallen was.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
26-03-2020 20:55
Eens. Het is gewoon heel heftig allemaal. En er zijn op het moment geen ideale opties. Er is alleen damage control. En daar dan het beste van hopen. Maar niemand weet waar dit heen gaat en waar het eindigt. Fingers crossed dat we over een maand of twee door het ergste heen zijn. Maar de impact zal voor veel mensen enorm zijn. Ook als je coronavrij bent gebleven of een van de talloze milde gevallen was.
Yup. De meesten van ons hebben gewoon nooit zoiets meegemaakt, en zeker niet op zulke schaal. ‘t Is een ongekende situatie.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
26-03-2020 21:03
Yup. De meesten van ons hebben gewoon nooit zoiets meegemaakt, en zeker niet op zulke schaal. ‘t Is een ongekende situatie.
En ik denk ook daarom wij ook met zo veel vragen zitten.
De ene is boos de andere probeert de 'positieve kant' te zien.
Mensen die nu even 'hun rust vinden' vind ik ook geen schande.
Iedereen reageert anders om er mee om te kunnen gaan.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
@avada, mag het niet zo zijn dan dat er nu ook mensen zijn die rust ervaren?
TO, ik weet het antwoord niet op je vraag.
Er zijn in ieder geval velen die te maken hebben met de rotgevolgen.
Ik ga er van uit dat de juiste maatregelen genomen zijn (worden), maar ik heb ook genoeg vragen, zoals, hoe zit het met anderen die ook de nodige zorg nodig hebben
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 12:42
We leven niet met het idee dat iedereen te redden is. Zodra de IC's vol zijn gaat men keuzes maken en men maakt nu al keuzes om veel reguliere zorg niet aan te bieden. Een vriendin van mij krijgt haar chemo niet en ze is en jong en alleenstaand ouder.
Waarom denk je dat er geen keuzes worden gemaakt?
Er worden al keuzes gemaakt om risico's en schade te beperken, ook financieel.
Een heel land ziek met blijvende gezondheidschade kost veel meer en is mbt verspreiding en wat je er aan over houdt niet te vergelijken met griep.
Denk je nou echt dat er niet aan schadelastbeperking wordt gedaan?
Dit is het hele punt. het draait helemaal niet om mensen redden. we krijgen het toch allemaal dus de meeste doden kan je niet voorkomen, alleen diegene die geweigerd gaan worden bij overbelasting ic en die het bij opname wel hadden overleefd maar ik denk dat het er helemaal niet zo veel zijn...

het draait alleen maar om geld. als de hele bevolking in 1 keer ziek is stort de economie nog veel erger in dan nu. het draait alleen maar om geld en wij denken dat het om mensenlevens draait terwijl Rutte gewoon letterlijk gezegd heeft dat bijna iedereen het krijgt.
Alle reacties Link kopieren
avada schreef:
26-03-2020 19:08
Ik lees hier ergens over 'nu eens echt tot rust kunnen komen'.

Rust??? What???

De hele wereld staat in de fik, er is zoveel collectief leed en er gaat nog zoveel leed voortkomen uit deze pandemie.
Onbegrijpelijk dat iemand onder deze omstandigheden eens even 'echt tot rust kan komen'. Ik weet echt niet wat ik léés.
Toch kom ik echt meer tot rust nu. We hoeven als gezin nergens naartoe, doen alles op ons gemakje en hebben het fijn met elkaar. De stress begint pas weer als ik een nieuwsmedium op zoek en cijfers, feiten en verhalen hoor.

De wereld staat in de fik, maar intussen zie en spreek ik geen mens en spelen mijn kinderen vrolijk in de tuin.
Het lijkt me fijn voor de wereld als er ook mensen tot rust komen en blijven. Die kunnen dan anderen die het zwaar hebben steunen.
Steeds langere teksten, niemand die luistert. De paniek slaat toe.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 19:05
Ik denk niet dat je mijn punt hebt begrepen.
Misschien niet, het is ook veel informatie om goed te kunnen verwerken (mijn informatieverwerking is een stuk trager dan gemiddeld), daarbij zit er altijd een stuk persoonlijke emotie in. Laat ik het zo zeggen, ik ben voorstander van het vertragen van de besmettingen, om pieken in de zorg te voorkomen (voorzover dit mogelijk is), ik ben voorstander van social distance en dit streng naleven om dus die piek te voorkomen, ik ben geen voorstander van een lockdown omdat dit m.i. enkel uitstel is van besmettingen. Ik snap dat de zorg op een bepaald moment keuzes zal moeten maken (waarbij gekeken wordt naar wie de grootste kans heeft om het te redden). Ik hou mij eigenlijk liever afzijdig van de discussie, niet omdat ik niets te zeggen heb, maar ik heb moeite het correct onder woorden te brengen en de hoofdzaak goed te scheiden van bijzaken. Ik kan mij goed vinden in jouw redenaties over dit onderwerp, ik verwoord echter niet goed de kern van jouw verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik mij een beetje schaam, als ik s'avonds even een blokje om ga, dat ik de rust op straat erg fijn vind. Ik realiseer mij nu pas goed hoe druk het is normaliter is (ik woon in een kleine stad). Maar om nou te zeggen dat ik geniet, nou nee, ik ben mij veel te bewust van het feit dat het voor mensen juist een zeer heftige situatie is, allesbehalve rustig.
Alle reacties Link kopieren
violett schreef:
26-03-2020 22:48
Toch kom ik echt meer tot rust nu. We hoeven als gezin nergens naartoe, doen alles op ons gemakje en hebben het fijn met elkaar. De stress begint pas weer als ik een nieuwsmedium op zoek en cijfers, feiten en verhalen hoor.

De wereld staat in de fik, maar intussen zie en spreek ik geen mens en spelen mijn kinderen vrolijk in de tuin.
Het lijkt me fijn voor de wereld als er ook mensen tot rust komen en blijven. Die kunnen dan anderen die het zwaar hebben steunen.
Maar je zegt dat je niemand ziet of spreekt?
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
26-03-2020 22:37
Dit is het hele punt. het draait helemaal niet om mensen redden. we krijgen het toch allemaal dus de meeste doden kan je niet voorkomen, alleen diegene die geweigerd gaan worden bij overbelasting ic en die het bij opname wel hadden overleefd maar ik denk dat het er helemaal niet zo veel zijn...

het draait alleen maar om geld. als de hele bevolking in 1 keer ziek is stort de economie nog veel erger in dan nu. het draait alleen maar om geld en wij denken dat het om mensenlevens draait terwijl Rutte gewoon letterlijk gezegd heeft dat bijna iedereen het krijgt.
75% komt levend van de IC af. Wat je zegt klopt niet. De meeste doden kun je dus voorkomen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-03-2020 15:23
Het bewijst in ieder geval dat jonge mensen die Corona krijgen wanneer er geen maatregelen zouden zijn ook deels op de IC belanden. De maatregelen zijn er voor de bescherming van iedereen en niet alleen voor de mensen die tot een risicogroep behoren.
Maar liggen er op dit moment ook veel mensen van bijv 85+ op de ic ?
Ik begrijp dat elk mensenleven telt maar ik vraag me af of dat wel zin heeft.
Die plekken kun je beter vrij houden voor de mensen die nog een langer En gezonder leven voor zich hebben.
Dat klinkt misschien ontzettend onaardig maar zo denk ik er wel over.

Mijn opa heeft ook Corona, is op leeftijd. Maar hij sterft binnen nu en een paar dagen. Dat hebben wij als familie besloten, geen verdere behandeling. Dat is heel pijnlijk. Maar als je zo iemand op de ic aan de beademing legt vraag ik me af of je daar wel goed aan doet.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven