Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 13)

29-03-2020 12:30 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 30.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 9.762 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12
Alle reacties Link kopieren
Hoogste stijging coronadoden in Spanje
In Spanje zijn de afgelopen 24 uur 838 mensen overleden aan de gevolgen van het coronavirus, het hoogste aantal sinds het begin van de uitbraak. Het aantal besmette personen in het land is met ruim 6500 opgelopen tot 78.797. Gisteren kondigde premier Sanchez striktere maatregelen af om de verspreiding van het virus te remmen. Iedereen die werkzaam is in de zogeheten niet-essentiële sectoren moet de komende twee weken thuisblijven. Spanje is na Italië het zwaarst door het virus getroffen land in Europa.

NOS
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
ik dacht dat Spanje al volledig op slot zat?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
29-03-2020 12:35
ik dacht dat Spanje al volledig op slot zat?
Ja. Ik vraag me af hoe dat kan ?
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-03-2020 12:13
ik verwonder me enorm, in een wereld waarin mensen de wetenschap dusdanig wantrouwen dat ze denken dat vaccins mensen ziek maken en nergens voor nodig zijn, willen diezelfde mensen medicijnen met bewezen ernstige bijwerkingen inzetten voor een ziekte waar die niet bewezen voor werken.
Idd je zult maar in de veronderstelling leven dat je overal verstand van hebt.
Ben blij met met al die mensen die (altijd al en nu zeker) hard werken om ons (zsm) goed te kunnen bedienen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
29-03-2020 12:30
Nederland scoort vrij hoog in het Corona-klassement, zoveel is wel duidelijk. Maar voor een dichtbevolkt land met een reislustige bevolking is dat ook weer niet heel vreemd.
ik vind de grafieken eigenlijk niet zo goed weergegeven. bij bijvoorbeeld de curves met de verschillende landen (op het einde) lijken de curves van verschillende landen gelijk, terwijl de schaal op de y as anders is. Dat geeft een enorm vertekend beeld als je daar niet op let.
Daarbij, bij de eerste bar diagram zie je dat china vrij laag staat, terwijl china een hele lokale uitbraak had, dus je zou eigenlijk niet op heel china moeten kijken.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-03-2020 12:35
ik dacht dat Spanje al volledig op slot zat?
Werken mocht nog wel zoals ik het lees.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Roosje, als reactie op je laatste posting in het andere topic: als België nog verder kapot gaat, komen jullie gewoon gezellig bij ons en de Walen mogen naar Frankrijk en het stukje dat overblijft naar Duitsland ;-D
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-03-2020 12:35
ik dacht dat Spanje al volledig op slot zat?
Dat dacht ik een paar dagen geleden over Italië ook. Bleek dat wegrestaurants, restaurants bij benzinestations enzo nog open waren. Sinds een paar dagen niet meer dus.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-03-2020 12:35
ik dacht dat Spanje al volledig op slot zat?
Ieder land heeft een eigen invulling van een lockdown.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
29-03-2020 12:36
Roosje, als reactie op je laatste posting in het andere topic: als België nog verder kapot gaat, komen jullie gewoon gezellig bij ons en de Walen mogen naar Frankrijk en het stukje dat overblijft naar Duitsland ;-D
Ik ga onmiddellijk akkoord! :jump:
Life is short. Eat dessert first.
florence13 schreef:
29-03-2020 12:36
ik vind de grafieken eigenlijk niet zo goed weergegeven. bij bijvoorbeeld de curves met de verschillende landen (op het einde) lijken de curves van verschillende landen gelijk, terwijl de schaal op de y as anders is. Dat geeft een enorm vertekend beeld als je daar niet op let.
Daarbij, bij de eerste bar diagram zie je dat china vrij laag staat, terwijl china een hele lokale uitbraak had, dus je zou eigenlijk niet op heel china moeten kijken.
Mee eens. Bovendien heeft China geen vrije pers en een overheid die motieven heeft om niet helemaal eerlijk te zijn over de echte cijfers.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
29-03-2020 12:36
Werken mocht nog wel zoals ik het lees.
ja dat begreep ik er ook uit idd. Mijn beeld was heel anders
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel af hoe vrijwillig die quarantaines in de toekomst gaan zijn. De economische en maatschappelijke gevolgen van zo’n epidemie zijn zo dramatisch dat er denk ik wel draagvlak is voor iets meer dwang dan een vriendelijk verzoek van de GGD om even thuis te blijven.
ik loop nu op zaken vooruit maar stel we gaan die antistoffen test groot inzetten, wat eigelijk een hele goede en veilige manier is om te bepalen wie er wel wie er geen gevaar loop. Op dat moment zou het kunnen dat je dus niet alleen gaat zeggen 'jij mag naar buiten en jij niet' maar het is aannemelijk dat dat binnen bepaalde groepen significant zou kunnen zijn. Dat zou betekenen dat bevolkingsgroep A wel voor het overgrote deel meemag doen aan het sociaal en economisch verkeer en bevolkingsgroep B niet. Dat zou voor hele gekke dingen kunnen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
29-03-2020 12:37
Ik ga onmiddellijk akkoord! :jump:
:cheers:

Wel de chocola meenemen he!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
29-03-2020 12:30
    dat is inderdaad nu de strategie (in nederland dus) epidemie indammen totdat je weer terug kunt naar fase 1.

    Ik snap dat je, zolang er verder onderzoek en de ontwikkeling van tests en medicijnen voor nodig is, geen voorspelling kunt doen over hoe lang e.e.a. nog gaat duren.
    Maar betekent dit dat mensen die tot een (medische) risicogroep behoren en ouderen, vooralsnog al die tijd in (zelf)quarantaine moeten blijven leven?
    Anders gezegd, moeten die zich voorbereiden op wellicht nog een half jaar op deze manier verder leven?

    Edit: ik zie nu dat je in je post van 12.39 uur al op een dergelijke vraag reageerde.


    dank ook overigens aan Tsum-tsum voor het steeds bijhouden/openen van een nieuw topic!
    gebruna wijzigde dit bericht op 29-03-2020 12:41
    5.77% gewijzigd
    Alle reacties Link kopieren
    Spanje bestaat uit een verzameling autonome regio,s, die maken een eigen invulling van centrale wetten.
    wij slapen nooit.
    Effe tussen haakjes, wat een rotweer is het vandaag! Al meerdere hagel- en sneeuwbuien gehad hier. Waarschijnlijk wordt het weer een goede dag voor wat betreft social distancing en binnen blijven. Ik zie echt niemand op straat en in het park nu.
    Alle reacties Link kopieren
    En we doen weer een tvp'tje :hello:
    Alle reacties Link kopieren
    Gebruna schreef:
    29-03-2020 12:39
    Ik snap dat je, zolang er verder onderzoek en de ontwikkeling van tests en medicijnen voor nodig is, geen voorspelling kunt doen over hoe lang e.e.a. nog gaat duren.
    Maar betekent dit dat mensen die tot een (medische) risicogroep behoren en ouderen, vooralsnog al die tijd in (zelf)quarantaine moeten blijven leven?
    Anders gezegd, moeten die zich voorbereiden op wellicht nog een half jaar op deze manier verder leven?


    dank ook overigens aan Tsum-tsum voor het steeds bijhouden/openen van een nieuw topic!
    Jazeker Tsum bedankt!

    wat dat betekent weet ik niet, want ik ben niet degene die de maatregelen maakt, maar je mag er niet vanuit gaan dat we 1 juni volledig corona vrij zijn.
    Alle reacties Link kopieren
    Ik weet niet of iemand al linkte. Nu viroloog Jaap Goudsmit bij Buitenhof:
    https://www.npostart.nl/live/npo-1
    nounou
    Alle reacties Link kopieren
    ManOpHetPrikbord schreef:
    29-03-2020 12:40
    Effe tussen haakjes, wat een rotweer is het vandaag! Al meerdere hagel- en sneeuwbuien gehad hier. Waarschijnlijk wordt het weer een goede dag voor wat betreft social distancing en binnen blijven. Ik zie echt niemand op straat en in het park nu.
    Ik ben wezen fietsen met kind en ik vond het best druk.
    Alle reacties Link kopieren
    Cookielover schreef:
    29-03-2020 12:40
    En we doen weer een tvp'tje :hello:
    joh, maak een bookmark, zet het topic in je favorietenlijst of post iets on topic


    geldt niet alleen voor jou hoor, die tvp's zijn echt zo irritant
    I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
    Alle reacties Link kopieren
    ManOpHetPrikbord schreef:
    29-03-2020 12:40
    Effe tussen haakjes, wat een rotweer is het vandaag! Al meerdere hagel- en sneeuwbuien gehad hier. Waarschijnlijk wordt het weer een goede dag voor wat betreft social distancing en binnen blijven. Ik zie echt niemand op straat en in het park nu.
    Zon, maar erg harde wind hier. Man vond het druk op straat.

    In Limburg kennelijk ook niet zo slecht:

    De Limburgse politie heeft het recreatiegebied de Wilhelminaberg in Landgraaf vanmorgen afgesloten voor het publiek. Er waren te veel wandelaars en sporters op en rond de berg, waardoor men geen veilige onderlinge afstand meer kon bewaren, meldt de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. De politie houdt toezicht op de afsluiting en legt overtreders een boete van 390 euro op. Het is niet bekend hoe lang de maatregel van kracht blijft.

    NOS
    Honey, you should see me in a crown
    Alle reacties Link kopieren
    in Nijmegen gisteren ook al 18 bekeuringen uitgedeeld. Wat me wel opvalt, is dat de meeste boetes onder de 400,- blijven
    I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven