Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 14)

02-04-2020 14:35 3004 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 47.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 14.697 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 06-04-2020 12:23
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
wat zijn de nieuwtjes voor vandaag?
@Florence : ook ik vind het superfijn dat je hier iedere dag antwoord komt geven en dingen zo duidelijk , maar vooral , geduldig uitlegt :rose:
florence13 schreef:
02-04-2020 14:31
je zou het heel gecontroleerd kunnen doen, maar dan moet je dus wel die antistoffen test grootschalig gaan doen. Dan zou je selectief kunnen quarantainen. Of dat wenselijk is weet ik niet, maar het kan wel.
Daarnaast is het ook uitzitten, dus wachten tot het weg gaat dat gaat het wel, maar dan moet je dus opletten voor een nieuwe golf.
Maar daar zal dan dus uitkomen dat een groot deel nog geen corona heeft gehad en dan gaat het maanden en maanden en maanden en nog eens maanden duren voordat we weer enigszins normaal functioneren. Kinderen die een heel jaar niet naar school kunnen. De meeste horeca failliet. Crisis van hier tot...

Sorry, ik heb even een (on)helder momentje :)
Snap niet dat die voetballers uberhaupt nog zo drammen om door te willen gaan deze zomer. Volgend jaar komt er weer 'n jaar hoor!
Voetballers willen veiligheidsgarantie'
Voorzitter Evgeniy Levchenko van spelersvakbond VVCS betwijfelt of Nederlandse profvoetballer achter het plan staan om de eredivisie en eerste divisie in juni en juli af te maken. "Het RIVM en de KNVB moeten de volledige gezondheid van de spelers kunnen garanderen. Als er spelers zijn die er een minder goed gevoel bij hebben, moet je zoeken naar een andere oplossing", zegt de oud-speler.
AD
kadanz schreef:
02-04-2020 14:44
Maar daar zal dan dus uitkomen dat een groot deel nog geen corona heeft gehad en dan gaat het maanden en maanden en maanden en nog eens maanden duren voordat we weer enigszins normaal functioneren. Kinderen die een heel jaar niet naar school kunnen. De meeste horeca failliet. Crisis van hier tot...

Sorry, ik heb even een (on)helder momentje :)
Hopelijk schieten ze extra hard op met dat vaccin waar ze nu mee willen gaan testen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk graag tennis. De French open is verplaatst naar september. :-(
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-04-2020 14:49
Snap niet dat die voetballers uberhaupt nog zo drammen om door te willen gaan deze zomer. Volgend jaar komt er weer 'n jaar hoor!

AD
volgens mij pleiten ze nu juist om niet te spelen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Even een update: mijn vader is weer thuis. Ik weet niet of dat slim is want hij is echt nog heel erg ziek.
Hij eet niet en heeft totaal geen conditie.
Maar volgens de longarts heeft hij geen zuurstof meer nodig en hebben ze het bed nodig.
Het kan weer verslechteren, maar het kan nu ook langzaam beter gaan, ze weten het gewoon niet.
rosanna08 schreef:
02-04-2020 14:51
volgens mij pleiten ze nu juist om niet te spelen
De voetballers zelf ja, maar ik zag gisteren in een of andere praatshow iemand van een bond dat ze er alles aan willen doen om zo snel mogelijk weer te kunnen voetballen. Idem trouwens met die Tour de France. Echt, er zijn wel belangrijkere dingen dan sport. Jaartje overslaan kan prima! Kunnen de sporters ook allemaal weer fatsoenlijk trainen en in conditie komen.
Rutte op 16 maart:

Maar we moeten ons wel realiseren dat het maanden of zelfs langer kan duren om groepsimmuniteit op te bouwen en in die tijd moeten we mensen die een groter risico lopen zoveel mogelijk afschermen.

Alles overziend, zijn er 3 mogelijke scenario’s.

Het 1e scenario is: het virus maximaal controleren.




Volgen we dit scenario nog?
Alle reacties Link kopieren
Koko, fijn dat je vader thuis is. Je kunt je zorgen altijd uiten bij de huisarts. Is er jullie omgeving al een zorghotel opgezet waar hij mogelijk heen kan?
koko67 schreef:
02-04-2020 14:52
Even een update: mijn vader is weer thuis. Ik weet niet of dat slim is want hij is echt nog heel erg ziek.
Hij eet niet en heeft totaal geen conditie.
Maar volgens de longarts heeft hij geen zuurstof meer nodig en hebben ze het bed nodig.
Het kan weer verslechteren, maar het kan nu ook langzaam beter gaan, ze weten het gewoon niet.
En een tussenstation, zo'n herstelhotel, was dat geen optie?
Hopelijk blijft hij vooruit gaan in elk geval!
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
02-04-2020 14:52
Even een update: mijn vader is weer thuis. Ik weet niet of dat slim is want hij is echt nog heel erg ziek.
Hij eet niet en heeft totaal geen conditie.
Maar volgens de longarts heeft hij geen zuurstof meer nodig en hebben ze het bed nodig.
Het kan weer verslechteren, maar het kan nu ook langzaam beter gaan, ze weten het gewoon niet.
Nou jeetje, dat is wel heel snel naar huis :-(
Honey, you should see me in a crown
@koko , sterkte en beterschap voor je vader :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Die dagelijkse berichten over voetbal (en voetballers) storen mij overigens behoorlijk. Alsof dat het belangrijkste in het leven is.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-04-2020 14:53
Rutte op 16 maart:

Maar we moeten ons wel realiseren dat het maanden of zelfs langer kan duren om groepsimmuniteit op te bouwen en in die tijd moeten we mensen die een groter risico lopen zoveel mogelijk afschermen.

Alles overziend, zijn er 3 mogelijke scenario’s.

Het 1e scenario is: het virus maximaal controleren.




Volgen we dit scenario nog?
Ja, dat lijkt me wel, anders hadden ze de maatregelen niet verlengd tot 28 april.
koko67 schreef:
02-04-2020 14:52
Even een update: mijn vader is weer thuis. Ik weet niet of dat slim is want hij is echt nog heel erg ziek.
Hij eet niet en heeft totaal geen conditie.
Maar volgens de longarts heeft hij geen zuurstof meer nodig en hebben ze het bed nodig.
Het kan weer verslechteren, maar het kan nu ook langzaam beter gaan, ze weten het gewoon niet.
Sterkte. Misschien mosterd, maar wie zorgt er dan voor hem? En hoe?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-04-2020 14:53
De voetballers zelf ja, maar ik zag gisteren in een of andere praatshow iemand van een bond dat ze er alles aan willen doen om zo snel mogelijk weer te kunnen voetballen. Idem trouwens met die Tour de France. Echt, er zijn wel belangrijkere dingen dan sport. Jaartje overslaan kan prima! Kunnen de sporters ook allemaal weer fatsoenlijk trainen en in conditie komen.
maar zeg dan gewoon dat de bonden een knoop moeten doorhakken, de sporters kun je hier niks in verwijten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Solomio schreef: ↑02-04-2020 07:39
Vermoedelijk zijn er veel meer besmettingen en ligt de mortaliteit dus veel lager.


https://edition.cnn.com/2020/04/01/euro ... index.html

Titel komt wel niet geheel overeen met de inhoud.

Vorig deel, dus plaats de link ook even hier.

@Solomio: in enkele berichten stel je de vraag of de genomen maatregelen wel opwegen tegen de schade die men wenst te voorkomen.
In andere berichten hekel je dan weer de focus van burgers op betaalde arbeid en de houding dat je moet werken tenzij je halfdood bent.
Denk je niet dat de huidige crisis kan zorgen voor een perspectiefverschuiving, waardoor voor een deel van de bevolking betaalde arbeid een minder prominente plaats zal innemen in hun bestaan eens de situatie genormaliseerd is?
Misschien niet echt het topic voor deze vraag.
girasole3 schreef:
02-04-2020 14:56
Ja, dat lijkt me wel, anders hadden ze de maatregelen niet verlengd tot 28 april.
Het gaat om de groepsimmuniteit die de basis vormt van dit scenario. Als dat onrealistisch is, als we geen immuniteit op kunne bouwen in deze periode, volgen we dan nog dat scenario uit de toespraak van Rutte?
Alle reacties Link kopieren
sterkte Koko, hoop dat je vader snel opknapt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Zou dit betrouwbaar nieuws zijn?

https://www.welingelichtekringen.nl/wet ... B1tFZjY3UU
Alle reacties Link kopieren
Ik lees weer mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven