Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 16)

13-04-2020 19:19 3005 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 1,8 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 116.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 26.551 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12 / deel 13 / deel 14 / deel 15
Alle reacties Link kopieren
Eerst?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel delen zullen er nog volgen? :)
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
@Rosanne08.

Thuis quarantaine bestaat al: enkelband! Die technologie is te gebruiken. Zoals ik eerder aangaf, de kunst is: verleiden. Je moet het aantrekkelijke opties maken. Dus behoud van baan, uitkering. Mogelijkheid voor curcus of studie. Goede verzorging etc.

En luxe-gevangenis of huisarrest met indien een accoord, ook verplichtingen.
jouw leven is een keuze
2east schreef:
13-04-2020 19:31
@Rosanne08.

Thuis quarantaine bestaat al: enkelband! Die technologie is te gebruiken. Zoals ik eerder aangaf, de kunst is: verleiden. Je moet het aantrekkelijke opties maken. Dus behoud van baan, uitkering. Mogelijkheid voor curcus of studie. Goede verzorging etc.

En luxe-gevangenis of huisarrest met indien een accoord, ook verplichtingen.

Bizar.
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
13-04-2020 19:31
@Rosanne08.

Thuis quarantaine bestaat al: enkelband! Die technologie is te gebruiken. Zoals ik eerder aangaf, de kunst is: verleiden. Je moet het aantrekkelijke opties maken. Dus behoud van baan, uitkering. Mogelijkheid voor curcus of studie. Goede verzorging etc.

En luxe-gevangenis of huisarrest met indien een accoord, ook verplichtingen.
dat is het enige waar je op in gaat? Dat is nog het minst grote probleem volgens mij
rosanna08 wijzigde dit bericht op 13-04-2020 19:33
5.02% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Oké, we sluiten de oudjes op en iedereen onder de 67 gaat weer lekker de economie redden.

Wat denk je dat dat virus doet, als we allemaal weer gewoon in beweging komen en het zijn gang kan gaan?
Zelfs als minder dan 1% van de beroepsbevolking een ziekenhuis nodig heeft, gaat de hele zorg op zijn gat door de aanloop. Dan krijg je Italiaanse toestanden, en dan vele malen erger.

We zijn niet 'de ouderen aan het redden'. Het is niet 'kiezen tussen de ouderen of de economie'. Het is de schade zo veel mogelijk beperken, voor iedereen. En dat gaat hoe dan ook veel kosten.
rosanna08 schreef:
13-04-2020 19:23
maar goed, ik ga even mee in het plan om de 70+ers van de straat te houden. Wat hebben we daarvoor nodig? Degenen die in een verpleeg/verzorgingshuis zitten iig genoeg verpleegkundigen, verzorgenden en mensen die zich bezig houden met hun geestelijk welzijn. Die moeten sowieso natuurlijk goed beschermd worden dus ook daar hebben we genoeg middelen voor nodig. Is op zich best te realiseren.
De plannen die ik heb gezien gaan uit van een stap voor stap aanpak:
-eerst de mensen tot 30 los
-daarna tot 40
-daarna to 50
-de rest laat je nog gewoon social distancen zoals we nu al met z'n allen doen. Misschien wat strenger als de IC-capaciteit daar om vraagt.

Maar dan, degenen die zelfstandig wonen. Wat gaan we daarmee doen? Er wordt gezegd kazernes of woongroepen of zo. Dat houdt in dat je al die mensen moet gaan verhuizen. Wat doe je dan met de huizen waar ze nu wonen? En hoe ga je zorgen dat die mensen in al die kazernes een zo normaal mogelijk leven kunnen leiden? Ook daar zijn weer mensen voor nodig. Waar halen we die vandaan?
Mensen in hun eigen huis in quarantaine laten gaan, zou dan de beste oplossing zijn. Maar dat moet je vervolgens wel handhaven en ook weer voorzien van de middelen om een zo normaal mogelijk leven te leiden.
Ik zou ze inderdaad niet in een kazerne willen stoppen. Gewoon thuis in isolatie, net zoals we dat nu ook doen, wellicht wat strikter met een 'ouderen-uurtje' om boodschappen te doen etc.
Hoe gaan we dat doen? Nog even los van de kosten, waar halen we genoeg mensen vandaan die hiervoor kunnen zorgen naast het normale dagelijkse werkbestaan?
Kosten zie ik niet als probleem aangezien de kosten van deze huidige lockdown nu al in de miljarden lopen.
Want ook die mensen moeten niet ziek gaan worden en als ze wel ziek worden, moeten we mensen achter de hand hebben om dat over te nemen.

We hebben nu al niet genoeg mensen in de ziekenhuizen en de thuiszorg.
Het leger misschien?
Maar ik zie niet in waarom je zoveel meer mensen nodig hebt om de ouderen wat langer in lockdown te houden. We zijn nu al in lockdown met z'n allen, het wordt juist makkelijker als de jongeren weer vrij kunnen bewegen!
Snarky schreef:
13-04-2020 19:33
Oké, we sluiten de oudjes op en iedereen onder de 67 gaat weer lekker de economie redden.

Wat denk je dat dat virus doet, als we allemaal weer gewoon in beweging komen en het zijn gang kan gaan?
Zelfs als minder dan 1% van de beroepsbevolking een ziekenhuis nodig heeft, gaat de hele zorg op zijn gat door de aanloop. Dan krijg je Italiaanse toestanden, en dan vele malen erger.

We zijn niet 'de ouderen aan het redden'. Het is niet 'kiezen tussen de ouderen of de economie'. Het is de schade zo veel mogelijk beperken, voor iedereen. En dat gaat hoe dan ook veel kosten.
Het gaat stapsgewijs. Gecontroleerd.

Slechts 10% van de Patienten op het IC is onder de 45, een groot deel daarvan is risico-groep. Als we die ook nog even isoleren...

Ik durf te stellen dat de eerste stap, zeg maar iedereen onder de 30 weer vrij, totaal geen verandering brengt in dat beeld.
De stap van 30 tot 40 zal ook niet voor overstromende IC's zorgen.


Gevoelsmatig zou ik het nog even beperken tot 45 jaar. Maar ik ben geen statisticus.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 13-04-2020 19:37
4.93% gewijzigd
2east schreef:
13-04-2020 19:13
Kom zelf met een bron om het tegendeel te bewijzen.....
Nou vooruit.

PJK stelde dat bij de griepepidemie van 2018 40% van de onderwijsmensen ziek was geweest.

Volgens deze bron heeft 5,9% van de onderwijsmensen zich ziekgemeld in de eerste 3 maanden van 2018: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/25 ... kteverzuim
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-04-2020 19:33
De plannen die ik heb gezien gaan uit van een stap voor stap aanpak:
-eerst de mensen tot 30 los
-daarna tot 40
-daarna to 50
-de rest laat je nog gewoon social distancen zoals we nu al met z'n allen doen. Misschien wat strenger als de IC-capaciteit daar om vraagt.



Ik zou ze inderdaad niet in een kazerne willen stoppen. Gewoon thuis in isolatie, net zoals we dat nu ook doen, wellicht wat strikter met een 'ouderen-uurtje' om boodschappen te doen etc.


Kosten zie ik niet als probleem aangezien de kosten van deze huidige lockdown nu al in de miljarden lopen.


Het leger misschien?
Maar ik zie niet in waarom je zoveel meer mensen nodig hebt om de ouderen wat langer in lockdown te houden. We zijn nu al in lockdown met z'n allen, het wordt juist makkelijker als de jongeren weer vrij kunnen bewegen!
Het leger zou een optie kunnen zijn, maar die moeten ook hun normale taken uitvoeren. En natuurlijk heb je meer mensen nodig, want je wil ze in volledige quarantaine en dat houdt ook in geen boodschappen doen, niet even wat halen bij het tuincentrum of de hema
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
13-04-2020 19:31
@Rosanne08.

Thuis quarantaine bestaat al: enkelband! Die technologie is te gebruiken. Zoals ik eerder aangaf, de kunst is: verleiden. Je moet het aantrekkelijke opties maken. Dus behoud van baan, uitkering. Mogelijkheid voor curcus of studie. Goede verzorging etc.

En luxe-gevangenis of huisarrest met indien een accoord, ook verplichtingen.

Opmerkelijk wel dit.
Was jij niet groot tegenstander van de corona-app? In feite ook een soort enkelband.

Ik mag toch hopen dat je hiermee vooral denkt te provoceren, want aan het concept burgerrechten heb je blijkbaar maling.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het laatste stuk van het vorige topic niet bijgelezen, maar van wat ik lees ben ik vooral verbaasd dat er zoveel deskundigen hier zijn die precies weten hoe we het allemaal op moeten lossen.
Het zal wel de enorme behoefte aan controle zijn, die ik blijkbaar mis.

Ik ga ervan uit dat ik wel hoor wat de deskundigen de verstandigste manier vinden om stapsgewijs de maatregelen te versoepelen.

En dan handel ik daarnaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
rosanna08 schreef:
13-04-2020 19:37
Het leger zou een optie kunnen zijn, maar die moeten ook hun normale taken uitvoeren. En natuurlijk heb je meer mensen nodig, want je wil ze in volledige quarantaine en dat houdt ook in geen boodschappen doen, niet even wat halen bij het tuincentrum of de hema
Ik wil de ouderen niet in volledige quarantaine. Een ouderen-uurtje of een ouderen-ochtend om boodschappen te doen is prima te regelen. Dan kan alles wat 45+ is onbekommerd winkelen in de ochtend zonder in contact te komen met de groep onder de 45 die uit quarantaine is.


Waar een wil is is een weg.
Alle reacties Link kopieren
@Paardenkracht, naar aanleiding hiervan:
Is het in NL nog steeds zo dat je na 24 u klachtenvrij aan het werk mag/moet?

In België is dat 3 dagen. En daarna 21 dagen met een mondkapje op omdat het virus gemiddeld zo lang te detecteren is.
Op de site van het RIVM staat nog steeds: Als je 24 uur lang geen klachten hebt, mag je weer naar buiten.
nounou
Een andere visie op de economie van straks;

https://www.duurzaamnieuws.nl/zo-maken- ... onacrisis/

Met onder nog wat linkjes
Natuurlijk met mondkapje op ;)
Solomio schreef:
13-04-2020 19:39
Ik heb het laatste stuk van het vorige topic niet bijgelezen, maar van wat ik lees ben ik vooral verbaasd dat er zoveel deskundigen hier zijn die precies weten hoe we het allemaal op moeten lossen.
Het zal wel de enorme behoefte aan controle zijn, die ik blijkbaar mis.

Ik ga ervan uit dat ik wel hoor wat de deskundigen de verstandigste manier vinden om stapsgewijs de maatregelen te versoepelen.

En dan handel ik daarnaar.
Zoals gezegd, die zijn de regie een beetje kwijt en praten door elkaar heen. Dus gaat het volk mekkeren.
Alle reacties Link kopieren
@Eurus en paardenkracht:
Nog bedankt voor jullie antwoord op mijn vraag uit het vorige topic, hoeveel mensen er naar schatting inmiddels in NL zijn besmet (los van het aantal officiële RIVM getal ad 26.551).

Dat loopt dus uiteen van 12x 26.551 (is 318.612 inwoners),
tot 100x 26.551 (is 2.665.100 inwoners)

Dus ergens tussen de 1,85 % van het totale aantal inwoners in NL tot 15.5 %

Zou wel interessant zijn om te weten bij hoeveel besmette mensen sprake is van weinig klachten.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
13-04-2020 19:32
Bizar.
Wat is hier precies bizar aan?
jouw leven is een keuze
Solomio schreef:
13-04-2020 19:39
Ik heb het laatste stuk van het vorige topic niet bijgelezen, maar van wat ik lees ben ik vooral verbaasd dat er zoveel deskundigen hier zijn die precies weten hoe we het allemaal op moeten lossen.
Het zal wel de enorme behoefte aan controle zijn, die ik blijkbaar mis.

Ik ga ervan uit dat ik wel hoor wat de deskundigen de verstandigste manier vinden om stapsgewijs de maatregelen te versoepelen.

En dan handel ik daarnaar.
En wees blij dat ik hier zit op het forum, en niet buiten bij mijn buren. Mijn buren die stuk voor stuk bij elkaar zitten om de BBQ, opa en oma erbij, overbuurman die ook een biertje komt doen, gitaarmuziek, zingen met z'n allen... In het park lopen de mensen drie-breed over het pad en passeren fietsers je op een halve meter afstand. Wees blij dat wij hier nog een beetje on topic proberen te discussiëren.
In plaats van allerlei wilde plannen te bedenken over leeftijdsgroepen die naar buiten mogen of die juist binnen moeten blijven, kunnen we beter kijken naar hoe andere landen hiermee omgaan en hiervan leren.
Als je oudere mensen allemaal een enkelband en huisarrest wil geven, denk ik dat de pil van Drion een bestseller wordt.
2east schreef:
13-04-2020 19:46
Wat is hier precies bizar aan?

De achteloosheid om een groep mensen van hun vrijheid te willen beroven.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
13-04-2020 19:42
Zoals gezegd, die zijn de regie een beetje kwijt en praten door elkaar heen. Dus gaat het volk mekkeren.

Dus stel je rigide lijstjes op om een illusie van regie te creëren. We zitten in de eerst fase van een pandemie, wat verwacht je nou eigenlijk?
Daarnaast sleep je allerlei cijfers, zoals van de bevolking van de VS, erbij om je gelijk te bewijzen. Niet te vergelijken met die van Nederland.
Ik vind dit echt zinloos en stop ermee.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven