Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Test om te kijken of je antistoffen hebt

16-05-2020 13:46 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een bedrijf in Oss heeft een test ontwikkeld waarmee ze met een vingerprik kunnen nakijken of je antistoffen van corona in je bloed hebt. Deze test kost wel 70 euro en wordt iet vergoed. Ik had me aangemeld en na een tijdje op de wachtlijst kan ik nu getest worden. Maar ik twijfel of het wel zin heeft. Ik ben inmiddels al 10 weken geleden ziek geweest, heb ik dan nog wel antistoffen (of blijven die altijd in je lichaam als je corona hebt gehad)? Zijn er hier mensen die deze test al hebben laten doen? Ik moet me wel snel aanmelden, maar ik hoor graag nog wat meningen.... alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees overal dat die testen nog niet 100% betrouwbaar zijn.
Je zal er dus minstens 2 moeten kopen en zelfs dan is er nog een kleine kans op een foute uitslag.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt belazerd. Niet doen. Dit klopt niet.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het doen? Het is toch helemaal niet duidelijk of het hebben van antistoffen bescherming biedt, in welke mate je ze moet hebben en hoe lang het dan bescherming biedt? Zonde van het geld.
Alle reacties Link kopieren
Denk je niet dat als deze test echt werkt (sensitiviteit en specificiteit enzo) ze m als de wiede weerga in alle ziekenhuizen en verzorgingshuizen zouden uitrollen? In plaats van aan particulieren te verkopen?
Dat zou toch veel logischer zijn?
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Corendon biedt deze testen nu ook aan voor 70 euro.. Of het nut heeft weet ik niet, volgens mij is er weinig over bekend
Alle reacties Link kopieren
Elena_ schreef:
16-05-2020 13:53
Corendon biedt deze testen nu ook aan voor 70 euro.. Of het nut heeft weet ik niet, volgens mij is er weinig over bekend
Bood.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de 1e test een vingerprik en volgt daarna een uitgebreidere test in het lab.
Daarmee is de foutenkans heel klein.

Althans, dan is wat er een tijdje terug in een NOS reportage werd gezegd.

Maar: vraag het gewoon bij het bedrijf zelf.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
16-05-2020 13:57
Bood.
Nu al niet meer? Las er vorige week iets over en heb het daarna niet meer gevolgd.
Van deze ins & outs van deze test weet ik niets, maar normaal gesproken is het wel zo dat als je eenmaal antistoffen hebt aangemaakt, dat die in je lichaam blijven. Dat is juist het hele principe van een vaccin, dat je door een verzwakt deel van de schadelijke stof krijgt en dat het lichaam antistoffen maakt. Zo werken inentingen die je als kind al krijgt ook.

Maar bij Corona weet men nog niet zeker of het je wel daadwerkelijk immuun maakt.
Alle reacties Link kopieren
Is deze test al goedgekeurd door het RIVM? Dat zou ik eerst eens navragen.

Ook over de kwaliteit van de tests die het Osse bedrijf gebruikt zijn twijfels. "Ze gebruiken een Chinese test met bloed uit een vingerprik. De diagnostische waarde en betrouwbaarheid van deze tests zijn echter nog niet bekend", zo valt te lezen in het artikel. Rogier Hopstaken, huisarts uit Etten-Leur: "Het RIVM onderzoekt op dit moment een aantal tests. Misschien is deze test technisch in orde, maar dat weten we nog niet. En nog belangrijker: het is niet duidelijk wat de uitslag precies betekent voor de geteste persoon en zijn of haar omgeving. Dan heb je straks in feite vier weken op de snelweg gereden, zonder rijbewijs. Op dit moment is het echt nog onverantwoord."

Rogier Hopstaken, Jochen Cals (beiden huisarts) en Ron Kusters (klinisch chemicus) trekken nu aan de bel. Ze vinden dat niet duidelijk is wat een positieve of negatieve uitslag nu eigenlijk zegt. "Deze tests zijn nog onvoldoende getest op kwaliteit en de betekenis van de test voor burger en maatschappij is dus nog onbekend", zo schrijven ze.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/319 ... den-artsen
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik had hier een grappig bericht over gelezen, de president van Tanzania had materiaal van een geit en een papaya laten testen voor corona.

Beide kwamen positief terug :D

https://www.aljazeera.com/news/2020/05/ ... 00809.html
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
16-05-2020 13:49
Ik lees overal dat die testen nog niet 100% betrouwbaar zijn.
Je zal er dus minstens 2 moeten kopen en zelfs dan is er nog een kleine kans op een foute uitslag.
Dat klopt niet helemaal. Bij een positieve test krijg je een hertest en die valt gewoon onder de 70 euro.

Na een negatieve test krijg je geen tweede, maar die kun je dan ook niet zomaar zelf kopen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
16-05-2020 14:02
Volgens mij is de 1e test een vingerprik en volgt daarna een uitgebreidere test in het lab.
Daarmee is de foutenkans heel klein.

Althans, dan is wat er een tijdje terug in een NOS reportage werd gezegd.

Maar: vraag het gewoon bij het bedrijf zelf.
Klopt:

"De eerste test bestaat uit een sneltest (dit is geen zelftest of thuistest, die zijn namelijk verboden en onbetrouwbaar). De uitslag daarvan ontvangt u binnen 2 werkdagen thuis per beveiligde email. Als de uitkomst van de vingerprik test positief is (dat betekent dat er aanwezigheid van antistoffen wordt aangetoond) dan wordt er een tweede test uitgevoerd. Hiervoor moet u een buisje bloed laten afnemen en opsturen naar Innatoss. Na 10 werkdagen krijgt u daarvan de definitieve uitslag, ook per beveiligde email. Let op: de uitslag wordt over het algemeen pas na 17.00 uur verzonden."

en:

"De prijs is € 70 per individu. Dit is de totaalprijs van zowel de sneltest in het mobiele lab als ook (indien nodig) de tweede test met bloedafname."
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig doet mijn man in het ziekenhuis onderzoek naar de anti stoffen. Wat ik van hem weet zijn er toch een aantal niet betrouwbare tests in aanloop. Geen idee of dat bij deze ook zo is. Als je de ziekte hebt gehad zullen de anti stoffen bij een goede test nog te zien zijn.

Wat zij juist zagen was zelfs dat bij te vroeg testen het aantal laag werd en later de antistoffen meer werden. Hoe lang en in welke mate ze je beschermen wordt nog onderzocht
paardenkracht wijzigde dit bericht op 16-05-2020 15:17
42.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Paardenkracht, haal even de quote van de gehele OP weg, dat mag niet hier.
Straks zit je met een waarschuwing of ban hiervoor :biggrin:
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
16-05-2020 15:10
Paardenkracht, haal even de quote van de gehele OP weg, dat mag niet hier.
Straks zit je met een waarschuwing of ban hiervoor :biggrin:
Goed dat je het zegt 🤦‍♀️. Ik ken de forum regels toch nog niet zo goed 😊. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
.
viva1981 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 15:10
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva1981 schreef:
16-05-2020 15:21
Ik ken 9 mensen die de betreffende test hebben gedaan. Wat symptomen/omstandigheden betreft en de uitslag die erbij hoorde kwam de uitslag goed overeen.
Als je positief getest wordt dan volgt er een andere test (zit bij de €70,- inbegrepen), om vals positieven te voorkomen. 10 weken zou juist goed moeten zijn.
Bedenk wel of je de €70,- ervoor over hebt. Mocht eruit komen dat je Corona gehad hebt dan verandert er in feite niet veel met de maatregelen waar je je aan moet houden. Je kan het virus namelijk ook via contact met anderen overbrengen (kleinere kans, dat wel)
Bedankt voor je reactie, fijn om
ook iemand te lezen die ervaringen kent! Ik heb me inmiddels aangemeld voordat alles vol zat. Ik weet dat we gewoon voorzichtig moeten blijven (ook als ik positief getest word) en dat het geen 100% zekerheid geeft, maar ik ben gewoon nieuwsgierig of het een gewone griep is geweest of toch corona. Allebei mijn kinderen hebben toen ook lichte verschijnselen gehad, ikzelf ben goed ziek geweest (echt een flinke griep van 3 weken lang).

Ik ben heel benieuwd! Puur nieuwsgierig dus... en ergens help ik ook mee in hun onderzoek dus doe ik ook nog iets nuttigs :)

Alle anderen die gereageerd hebben ook bedankt! Ik ben altijd benieuwd hoe andere mensen erover denken, want iedereen bekijkt het weer anders.
Alle reacties Link kopieren
.
viva1981 wijzigde dit bericht op 22-05-2020 15:10
99.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hmm, volgens mij doen ze bij Sanquin (bloedbank) ook een onderzoek naar antistoffen en helpen ze ook bij een onderzoek naar een medicijn.

Misschien als je positief test dat je aan zoiets ook mee wil werken?
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
16-05-2020 16:52
Hmm, volgens mij doen ze bij Sanquin (bloedbank) ook een onderzoek naar antistoffen en helpen ze ook bij een onderzoek naar een medicijn.

Misschien als je positief test dat je aan zoiets ook mee wil werken?
Ik zal eens bij Sanquin informeren als ik de uitslag heb. De test die ik krijg is a.s. maandag en je krijgt geloof ik binnen 2 dagen de uitslag.
Alle reacties Link kopieren
Vijf bemanningsleden op een schip die corona gehad hebben, zijn nu weer ziek.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ook ik vraag mij af of ik het al gehad heb. Grote kans van wel.
Ik werk in de zorg, maar toen ik ziek was, werd er nog niet getest, tenzij je half dood was.
Ik vraag mij ook af of ze (overheid e.d.) nog wat hebben aan de grote contacten-onderzoeken, die ze binnenkort gaan starten.
Want heel veel mensen zijn al ziek geweest en niet getest.
Dat hadden ze vanaf het begin moeten doen. Nu is het gewoon niet meer te achterhalen.
Ook roepen ze dat pas 5% besmet is geweest. Hoe wil je dat weten als je niet test of mensen die ziek zijn geweest alsnog test met een immuniteitstest.

Ja, je kunt zelfs een 2e x ziek worden, het is dus geen garantie. Maar een 2e x verloopt milder, aldus de kenners.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
En, wat was de uitslag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven