Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nu de maatregelen zijn versoepeld...

22-05-2020 17:54 380 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de maatregelen zijn versoepeld voel ik me veel onveiliger dan eerst. Thuiszitten ging prima en met mooi weer rustig plekje in de natuur. Vandaag wat tuinspullen opgehaald (zijn met tuin bezig, wel fijn om de zomer in door te brengen). Het begon al bij de karren. Winkelmedewerker ging eerst de kar schoonmaken, die wij al hadden gepakt :facepalm: , waarbij hij dichtbij mijn man ging staan. Ondertussen liepen een paar oudere echtparen zo naar binnen. In de winkel prima en ruim, totdat twee vrouwen druk bellend een pad versperden en pissig werden toen mijn man vroeg of ze wat ruimte wilden maken. Tweede keer weer diezelfde vrouwen, moest hij zich langs wurmen.

Net ging de deurbel. Kwam, heel lief, iemand iets brengen. Man deed stap naar achteren en zei 'ik houd afstand', waarop de dame in kwestie (dik in de risicogroep) zei: 'o, ben je ziek dan?'.

Vanmorgen sprak ik nog iemand die het alleen maar bangmakerij vond, dat het wel meeviel met de zieken en dat ze er helemaal klaar mee was. 'Ik verhuis wel naar Zweden' zei ze.

Wij zijn heel veel thuis geweest en het voelt nu gewoon naar en onveilig om buiten de deur te komen. Hoe ervaren jullie dat?
Ik word er verdrietig van.

O, en ik ben mantelzorger, dus extra bang om besmet te worden.
*2020* schreef:
22-05-2020 18:19
Jezus zeg...ik zit in ijn eigen auto met een raam open zij duikt er bijna in met die vraag!

Dat zeg ik. Verwensingen slaan nergens op.
Iemand uitlachen vind ik ook zwaar onnodig.
GinnyJones schreef:
22-05-2020 18:21
Ik vind het niks, eens temeer omdat ik van mening ben dat bepaalde mensen niet kunnen omgaan met de versoepeling. Langzaamaan versoepelen wordt door sommige mensen echt opgevat als "alles kan weer". En dan daarbij nog de mensen die zich in beginsel niet veel hebben aangetrokken van de maatregelen.

Ik ben nog steeds voorzichtig, boodschappen bestel ik eens per week. Toevallig gisteren even naar de action geweest, ik stond er 10 minuten voor openingstijd en was de eerste. Het was heel rustig 8 man in een grote winkel, maar alsnog erin, je ding doen en er weer uit.

De kans op besmetting heb je altijd, maar ik ben toch liever zo voorzichtig mogelijk en probeer zo veilig mogelijk in te plannen als ik naar een winkel moet.

Ik vind het dan ook eng dat sommige andere mensen zo laconiek doen. Hoe meer mensen besmet raken, hoe meer andere mensen aangestoken worden en ook besmet raken. Als je dat enigszins kan voorkomen dan lijkt me dat toch een logische keuze?

Ondertussen gaan dingen wel weer door, ziekenhuizen starten weer op, behandelingen worden weer uitgevoerd.. Het zal goed zijn, maar ik merk dat ik het toch enorm eng blijf vinden.
Maar je kan dit toch niet een jaar nog volhouden? Het is echt niet nodig om je als een kluizenaar op te sluiten...
lila01 schreef:
22-05-2020 18:17
We hebben juist gewacht. Waren er op een rustig moment. Het regende. Ruimte zat, maar dan nog weten sommige mensen he te vinden :P .

Tja, dan moet je gewoon niet gaan. Natuurlijk zijn er andere mensen, iedereen die daar is wil iets leuks voor de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
22-05-2020 18:25
Maar je kan dit toch niet een jaar nog volhouden? Het is echt niet nodig om je als een kluizenaar op te sluiten...
En waarom zou je dit ritme niet nog een jaar kunnen volhouden?

Als het moet desnoods nog 5 jaar wat mij betreft.

Liever dat dan op de IC belanden aan de beademing.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
22-05-2020 18:29
En waarom zou je dit ritme niet nog een jaar kunnen volhouden?

Als het moet desnoods nog 5 jaar wat mij betreft.

Liever dat dan op de IC belanden aan de beademing.

Ik heb t over t ritme van amper buiten komen en alles online bestellen. Als ik dat vijf jaar moet volhouden mag je mijn portie aan fikkie geven...
Wissewis schreef:
22-05-2020 18:29
En waarom zou je dit ritme niet nog een jaar kunnen volhouden?

Als het moet desnoods nog 5 jaar wat mij betreft.

Liever dat dan op de IC belanden aan de beademing.
En 0,48 procent komt op de IC... 99,52 procent komt niet op de IC terecht.. Ik zal de laatstezijn die t virus bagatelliseert maar leven als heilige Begga hoeft echt niet...
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
22-05-2020 18:29
En waarom zou je dit ritme niet nog een jaar kunnen volhouden?

Als het moet desnoods nog 5 jaar wat mij betreft.

Liever dat dan op de IC belanden aan de beademing.
Want jij denkt dat je in de afgelopen jaren nóóit de kans had op de IC terecht te komen? Het leven is vol risico's en vol gevaren. Je kan aangereden worden. Je kan van de trap vallen. Je kan van je fiets vallen. Je kan worden gestoken door een wesp en een allergische reactie krijgen. Je kan ergens iets vastpakken en zomaar de schurft krijgen omdat degene die vóór jou die deurknop in handen had, een besmettelijke huidziekte heeft. Waarom zou het dan NU opeens griezeliger zijn allemaal? 90% van de mensen heeft niet meer dan milde klachten vergelijkbaar met een lichte griep of een verkoudheid. Het aantal overledenen is nog altijd slechts 50% van het aantal van de influenza die 2 jaar geleden heerste. Of zat je twee jaar geleden ook in volkomen isolatie thuis te bibberen tot het onheil over was?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
In het begin werd alom geroepen dat we in lockdown moesten. Want heel Europa was in lockdown en wij als enig land niet. Waarom gingen de scholen niet dicht. Kijk toch eens naar Italië, zulke toestanden willen we hier toch niet. Etc, etc.
Nu hoor ik bijna alleen maar mensen zeuren over die lockdown waar we zo hard om geroepen hebben. Italië lijkt vergeten te zijn. De zon schijnt en hup ... daar barsten de stranden en parken weer uit hun voegen.

Ik val in drie risicogroepen en heb op aanraden van RIVM met mijn arts overlegd wat ik nu wel en niet precies mag. Voor nu geldt voor kwetsbare groepen nog: Ontvang geen bezoek en nodig niemand uit. De volgende stap is ontvangst van één klachtenvrije persoon op 1,5 meter afstand en het liefst buiten. Na 1 juni mag hier dus eindelijk weer bezoek komen, maar de kan-toch-makkelijktypes die laks met de regels zijn omgesprongen houd ik voorlopig buiten de deur. Ik kan er niet op vertrouwen dat ze geen virus bij zich dragen en wie dat overdreven vindt heeft pech.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
22-05-2020 18:23
Ik kan mij die beelden herinneren van weken geleden maar niet van nu. Ik had t prima gevonden als de versoepelingen langzamer zouden gaan maar feit is dat de zhuisopnames enorm dalen en de economie ecbt een boost nodig heeft...
Dat ben ik met je eens. Het is ook niet dat ik niet blij ben met de versoepelingen.
Alle reacties Link kopieren
De vergelijking met griep gaat echt niet op.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
22-05-2020 18:37
In het begin werd alom geroepen dat we in lockdown moesten. Want heel Europa was in lockdown en wij als enig land niet. Waarom gingen de scholen niet dicht. Kijk toch eens naar Italië, zulke toestanden willen we hier toch niet. Etc, etc.
Nu hoor ik bijna alleen maar mensen zeuren over die lockdown waar we zo hard om geroepen hebben. Italië lijkt vergeten te zijn. De zon schijnt en hup ... daar barsten de stranden en parken weer uit hun voegen.

Ik val in drie risicogroepen en heb op aanraden van RIVM met mijn arts overlegd wat ik nu wel en niet precies mag. Voor nu geldt voor kwetsbare groepen nog: Ontvang geen bezoek en nodig niemand uit. De volgende stap is ontvangst van één klachtenvrije persoon op 1,5 meter afstand en het liefst buiten. Na 1 juni mag hier dus eindelijk weer bezoek komen, maar de kan-toch-makkelijktypes die laks met de regels zijn omgesprongen houd ik voorlopig buiten de deur. Ik kan er niet op vertrouwen dat ze geen virus bij zich dragen en wie dat overdreven vindt heeft pech.

Jouw goed recht. Ieder mens kan zelf bepalen welk bezoek hij/zij wel of niet wenst te ontvangen. Dat is altijd al zo geweest en dat is nu nog steeds zo.

Kanttekening: ook een half jaar geleden, of een jaar geleden, of twee jaar geleden, kon je er niet zeker van zijn dat jouw bezoek geen virus bij zich droeg wat voor jou eventueel akelig zou zijn. Heb je tóen ook al je bezoek geweerd, of slechts op 2 meter afstand ontvangen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-05-2020 18:36
Want jij denkt dat je in de afgelopen jaren nóóit de kans had op de IC terecht te komen? Het leven is vol risico's en vol gevaren.
Het leven is een dodelijke ziekte met 100% mortaliteit
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het voor veel mensen een ver-van-mijn-bedshow is. Misschien maakt dat verschil. Hier een paar maanden geleden een naaste op de IC (niet corona-gerelateerd) en dat was de hel om mee te maken. Dus, ja, ik ben voorzichtig en baal ontzettend als anderen mijn grenzen niet respecteren.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
22-05-2020 18:09
Hier begrijp ik dus helemaal niets van... Je werkt met kwetsbare mensen! Beschermingsmiddelen zijn juist daar van groot belang.
Al die mensen in verpleeghuizen die ziek zijn geworden en overleden, waarvan ook een heleboel nadat de boel op slot ging...
Ter info: binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking wordt er alleen met PBM gewerkt wanneer een cliënt klachten heeft die kunnen duiden op Corona,of wanneer iemand positief getest is. In deze sector, waarin de 1,5 meter vaak niet gehandhaafd kan worden, laat staan dat cliënten altijd in staat zijn om zich aan adviezen als "was je handen" of "hoest in je elleboog" kunnen houden, komen Corona besmettingen procentueel gezien niet opvallend vaker voor, noch overlijden er in de VG meer mensen aan. (waar dit dan in verzorgingshuizen wel het geval is) Ook ik bagatelliseer zeker dit virus niet, en ik vind zeker dat we voorzichtig mogen zijn met onze kwetsbare medemens,maar ik denk wel dat je het risico tot besmetting iets te hoog inschat.
Alle reacties Link kopieren
Het verschil zit er denk ik of je ten alle tijden wil proberen te voorkomen dat je zelf ziek wordt òf dat je wil voorkomen dat je zelf onderdeel bent van het probleem van verspreiden.

Ik ben blij voorbeeld niet bang om ziek te worden, de kans is minimaal dat ik er ernstig last van krijg. Ik wil we voorkomen om onderdeel van het probleem te zijn.
Dus ik vermijd drukke plekken en probeer afstand te houden. Maar als dat niet lukt is dat ook prima.
Al met al betekent dat een 80% verminderde kans op verspreiding dan wanneer ik ‘normaal’ zou leven en dat vind ik een prima score.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
22-05-2020 18:42
Jouw goed recht. Ieder mens kan zelf bepalen welk bezoek hij/zij wel of niet wenst te ontvangen. Dat is altijd al zo geweest en dat is nu nog steeds zo.

Kanttekening: ook een half jaar geleden, of een jaar geleden, of twee jaar geleden, kon je er niet zeker van zijn dat jouw bezoek geen virus bij zich droeg wat voor jou eventueel akelig zou zijn. Heb je tóen ook al je bezoek geweerd, of slechts op 2 meter afstand ontvangen?
Griep is voor mij ook gevaarlijk, maar daar krijg ik dus een griepprik voor.
Ik vind hier dingen van.
pejeka schreef:
22-05-2020 18:36
Want jij denkt dat je in de afgelopen jaren nóóit de kans had op de IC terecht te komen? Het leven is vol risico's en vol gevaren. Je kan aangereden worden. Je kan van de trap vallen. Je kan van je fiets vallen. Je kan worden gestoken door een wesp en een allergische reactie krijgen. Je kan ergens iets vastpakken en zomaar de schurft krijgen omdat degene die vóór jou die deurknop in handen had, een besmettelijke huidziekte heeft. Waarom zou het dan NU opeens griezeliger zijn allemaal? 90% van de mensen heeft niet meer dan milde klachten vergelijkbaar met een lichte griep of een verkoudheid. Het aantal overledenen is nog altijd slechts 50% van het aantal van de influenza die 2 jaar geleden heerste. Of zat je twee jaar geleden ook in volkomen isolatie thuis te bibberen tot het onheil over was?
Je reageerde op wissewis en niet op mij maar mijn antwoord zou exact hetzelfde geweest zijn dus wilde ik toch even reageren.

Twee jaar geleden heb ik die griep gehad, was verre van leuk en daarna nog 3 weken doodmoe en futloos. Als corona precies zo zou gaan dan zou ik echter totaal niet bang zijn. Even kut maar daarna klaar. Echter vind ik het corona virus toch echt van een heel andere orde. Misschien speelt de media daar een grote rol in hoor, dat weet ik niet. Maar ik lees nooit over milde gevallen waarbij het allemaal wel meeviel. Je word doodgegooid met het ene horrorverhaal na het andere. Tot op een punt dat ik het allemaal niet goed gerelativeerd meer krijg met logisch nadenken.
Ik moest vandaag even naar het centrum om wat dingen te halen en toen de zoveelste geen afstand hield en gewoon rakelinks voorbij liep had ik zoiets van okee maar even verstand op nul en gaan i.p.v. stressen anders kom ik de komende weken echt nergens meer.

Er stond een jongen te flyeren en maakte nog een opmerking toen ik het niet aannam en "Nee, bedankt" zei. Een heel gezin liep de kruidvat in terwijl de mandjes op waren en je dan dus even moet wachten. Moeders des huizes vond het allemaal geen probleem zo zonder mandje de winkel in met het hele gezin. Kinderen die voor ingangen van winkels aan het spelen zijn en waarbij de ouders er gewoon schaapachtig naast staan. Even later werd een doorgang geblokkeerd omdat iedereen een schattige puppy wilde aaien. En met z'n allen op de rolstrap zonder afstand. Ik liet er steeds minimaal 4-5 treden tussen maar wat diegene achter me deed geen idee. En dan nog een jongere die ineens begon te hoesten naast me zonder ook maar een hand voor de mond te doen.

Ik baal er echt van en vind het echt geen fijn idee allemaal maar ik kan ook niet nog maanden binnen blijven zitten. Merk gewoon dat het mentaal even downhill gaat nu.
Duomarker schreef:
22-05-2020 18:25
Maar je kan dit toch niet een jaar nog volhouden? Het is echt niet nodig om je als een kluizenaar op te sluiten...
Ik vind dit zo'n gekke opmerking. Waarom zou je het niet nog een jaar kunnen volhouden? Als de scholen en de crèche open zijn en de winkels, dan is het toch prima vol te houden op deze manier?
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 19:12
Ik vind dit zo'n gekke opmerking. Waarom zou je het niet nog een jaar kunnen volhouden? Als de scholen en de crèche open zijn en de winkels, dan is het toch prima vol te houden op deze manier?
Vind jij
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
22-05-2020 18:29
En waarom zou je dit ritme niet nog een jaar kunnen volhouden?

Als het moet desnoods nog 5 jaar wat mij betreft.

Liever dat dan op de IC belanden aan de beademing.
Ben jij 70+? Zware obesitas? Diabeet?
Zo niet is de kans echt zeer zeer klein
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 19:12
Ik vind dit zo'n gekke opmerking. Waarom zou je het niet nog een jaar kunnen volhouden? Als de scholen en de crèche open zijn en de winkels, dan is het toch prima vol te houden op deze manier?
Tijdelijk is dat redelijk vol te houden. De afgelopen 2 maanden kon ik me prima houden aan de kaders van: naar kantoor (ik heb een cruciale functie, dus moest aanwezig zijn, samen met 6 anderen, verspreid over het gebouw, dus met voldoende afstand), af en toe even naar de supermarkt voor wat inkopen, en verder alleen maar thuis. Maar eerlijk is eerlijk, af en toe zou ik ook wel weer eens met vrienden wat willen drinken op een terrasje in de stad met dit mooie weer, of gewoon onbekommerd willen winkelen, of méér van de buitenwereld zien dan mijn fietstochtje naar kantoor. Het idee dat we dit nog een jáár zo moeten volhouden, klinkt niet erg aanlokkelijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
22-05-2020 18:58
Je reageerde op wissewis en niet op mij maar mijn antwoord zou exact hetzelfde geweest zijn dus wilde ik toch even reageren.

Twee jaar geleden heb ik die griep gehad, was verre van leuk en daarna nog 3 weken doodmoe en futloos. Als corona precies zo zou gaan dan zou ik echter totaal niet bang zijn. Even kut maar daarna klaar. Echter vind ik het corona virus toch echt van een heel andere orde. Misschien speelt de media daar een grote rol in hoor, dat weet ik niet. Maar ik lees nooit over milde gevallen waarbij het allemaal wel meeviel. Je word doodgegooid met het ene horrorverhaal na het andere. Tot op een punt dat ik het allemaal niet goed gerelativeerd meer krijg met logisch nadenken.
Dat is inderdaad ook de kwalijke rol van de media. Die hebben ons in de afgelopen werkelijk overspoeld met rampencijfers, hoe veel mensen zijn er nu weer besmet, hoe veel mensen zijn er nu weer overleden, hoe veel mensen liggen er nu weer op de IC, het was allemaal kommer en kwel en in feite eenzijdige angstzaaierij. Want je kreeg nóóit te horen hoe veel mensen zonder klachten waren genezen, of zelfs zonder noemenswaardige klachten waren, alles was inderdaad gefocust op de horrorverhalen. De waarheid is echter dat 90% van de besmette mensen hooguit klachten hebben die variëren van een stevige verkoudheid tot een milde griep. Alleen komt dat in de media zelden of nooit naar voren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
TanteOlivia schreef:
22-05-2020 19:12
Ik vind dit zo'n gekke opmerking. Waarom zou je het niet nog een jaar kunnen volhouden? Als de scholen en de crèche open zijn en de winkels, dan is het toch prima vol te houden op deze manier?
Goed lezen!! Ik heb t over situatie waarin je amper buiten komt en alles online bestelt.
Duomarker schreef:
22-05-2020 19:51
Goed lezen!! Ik heb t over situatie waarin je amper buiten komt en alles online bestelt.
Voor de duidelijkheid, niet onnodig naar winkels gaan is iets anders dan amper buiten komen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven