Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
Alle reacties Link kopieren
Er is tot heden geen varken positief getest op corona. Dus dat is niet de weg van besmetting, en hoef je dus ook niet bang voor te zijn.

Daarbij komt, alle vlees altijd goed verhitten voor consumptie
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
22-05-2020 23:12
Er is tot heden geen varken positief getest op corona. Dus dat is niet de weg van besmetting, en hoef je dus ook niet bang voor te zijn.

Daarbij komt, alle vlees altijd goed verhitten voor consumptie
Daar gaat het mij niet om hoe varkens testen. Het gaat er mij om dat mensen die in die industrie werken veel gevoeliger blijken voor dat virus en ik vraag mij, en ik denk velen met mij, af hoe dat kan, wat daar de oorzaak van is.
Alle reacties Link kopieren
Een risicofactor is waarschijnlijk wel dat in een slachterij er een hoge luchtvochtigheid is, en op de vochtige lucht blijven virusdeeltjes langer rondzweven die het mogelijk maken om andere mensen te besmetten.

In een dergelijke omgeving éénmaal een besmet persoon is dus wel een risico, komt nog bij dat deze mensen vaak buitenlanders en arbeidsmigranten zijn, die hutje mutje gehuisvest zijn.
Anderhalve meter afstand houden in de huizen waar ze wonen zal lastig, zo niet onmogelijk zijn.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Het is wereldwijd het geval en niemand maakt mij wijs dat wereldwijd alleen maar hutjemutje levende Roemenen in dat werkveld werken.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen Roemenen, maar feit is wel dat Roemenen het warm hebben in de huizen, denk aan 25 graden, als je dan met veel mensen in een huis zit, en weinig ventileert, dan nemen risico's toe.

1 besmet persoon in dergelijke overvolle slecht geventileerde ruimtes is een tijdbom, dat blijkt nu wel.

vergelijk het maar met een aantal kerken waar luidkeels werd gezongen, zijn ook veel mensen besmet. En aprés ski bars in oostenrijk, en kroegen tijdens carnaval
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Het snijdt geen hout.
Alle reacties Link kopieren
Die mensen moeten onder nare omstandigheden (door)werken en jij maakt je zorgen over je lapje vlees?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
In de vleesindustrie is nog veel handwerk. Hierdoor sta je dichter op elkaar.
De lijnen zijn niet ingericht met 1,5 meter er tussen de werkplekken.
En omdat vleesindustrie onder de levensmiddelenindustrie valt en daarmee vitaal beroep gaat door.

Daarbij moet vlees gekoeld verwerkt worden en is vaak een vochtige omgeving. Meer vocht is makelijker de deeltjes te verdelen.

Daarbij is echt mannen beroep dus met beetje bleh voelen ga je door. Alleen alz je dood ziek bent blijf je thuis.

Zit zelf in andere levensmiddelen sector maar wij moeten ook net als zorg door met verkoudheid of keelpijn. Alleen met koorts mag je thuis blijven....

Als dat ook in de vlees is, heb je nog grotere kans op besmetting. Mede doordat afstand daar ook lastig is.
tonkje schreef:
22-05-2020 23:34
Die mensen moeten onder nare omstandigheden (door)werken en jij maakt je zorgen over je lapje vlees?
Nope, ik maak me zorgen in hoeverre het een oorzaak kan zijn van nog veel meer besmettingen.
In een slachterij in Amerika zijn 500! Mensen besmet in zo'n slachterij. 500! En nee, die staan niet hutje mutje met elkaar te zingen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
22-05-2020 23:40
Nope, ik maak me zorgen in hoeverre het een oorzaak kan zijn van nog veel meer besmettingen.
In een slachterij in Amerika zijn 500! Mensen besmet in zo'n slachterij. 500! En nee, die staan niet hutje mutje met elkaar te zingen.
Niet te zingen, maar wel elkaars virusdeeltjes in te ademen.

Één besmet persoon kan in een dergelijke omgeving veel anderen besmetten.
Dacht dat we dat nu wel wisten
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
22-05-2020 23:17
Een risicofactor is waarschijnlijk wel dat in een slachterij er een hoge luchtvochtigheid is, en op de vochtige lucht blijven virusdeeltjes langer rondzweven die het mogelijk maken om andere mensen te besmetten.
Waarom zijn binnenzwembaden dan weer open?
Oplossing is simpel: gewoon geen vlees eten. Neem je veel ellende mee weg en heeft exact nul negatieve gevolgen.
Ik zou zeggen: probeer het eens.
redbulletje schreef:
22-05-2020 23:54
Waarom zijn binnenzwembaden dan weer open?
Mooie vraag.
Wat ik me dus afvraag is wat er nog meer in de lucht hangt in die slachterijen dat ervoor zorgt dat het personeel zo ontvankelijk wordt voor het virus.
Geur bestaat uit zeer kleine druppeltjes en ik vraag me dus af wat de geur van dierenbloed allemaal met zich meedraagt.
Misschien omdat ze contant in de lucht van conserveringsmiddelen moeten staan?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
22-05-2020 23:55
Oplossing is simpel: gewoon geen vlees eten. Neem je veel ellende mee weg en heeft exact nul negatieve gevolgen.
Ik zou zeggen: probeer het eens.

:cheer2:
Cateautje schreef:
22-05-2020 23:15
Daar gaat het mij niet om hoe varkens testen. Het gaat er mij om dat mensen die in die industrie werken veel gevoeliger blijken voor dat virus en ik vraag mij, en ik denk velen met mij, af hoe dat kan, wat daar de oorzaak van is.
Ik denk hun sociaal economische status en bijbehorende leefstijlgedragingen. SES is gelinked aan leefstijl, gewicht en mate van gezondheid. Alles bij elkaar opgeteld zie ik zo een aantal kwetsbare punten voor mensen die het praktische werk in slachthuizen op zich nemen.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Kokoro schreef:
23-05-2020 00:18
Ik denk hun sociaal economische status en bijbehorende leefstijlgedragingen. SES is gelinked aan leefstijl, gewicht en mate van gezondheid. Alles bij elkaar opgeteld zie ik zo een aantal kwetsbare punten voor mensen die het praktische werk in slachthuizen op zich nemen.
Ik denk dat dat tekort door de bocht is. De mensen die werken bij het biologische bedrijf de Groene weg werken onder prima omstandigheden volgens het CAO.
Als het arbeidsmigranten zijn dan zijn hun verdere leefomstandigheden wellicht de oorzaak. Die rijden nog steeds rond in busjes en wonen ook vaak met een stel in 'n huis. Als er dan ook nog dicht op elkaar gewerkt moet worden in een slecht geventileerde ruimte dan gaat 't wel makkelijk mis ja.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 00:07
Geur bestaat uit zeer kleine druppeltjes en ik vraag me dus af wat de geur van dierenbloed allemaal met zich meedraagt.

Niets bijzonders.

Dit zijn ook superspread events. Zal wellicht door de lage binnentemperatuur of een slechte ventilatie komen?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
redbulletje schreef:
23-05-2020 00:27
Als het arbeidsmigranten zijn dan zijn hun verdere leefomstandigheden wellicht de oorzaak. Die rijden nog steeds rond in busjes en wonen ook vaak met een stel in 'n huis. Als er dan ook nog dicht op elkaar gewerkt moet worden in een slecht geventileerde ruimte dan gaat 't wel makkelijk mis ja.
Ja, die Roemeense arbeidsmigranten worden wel gemakkelijk in de strijd gegooid, maar werken in een slachterij is geen minimabaantje, daar werken gediplomeerde slagers. Anders wordt het bij een kippenslachterij, daar gaat alles machinaal, maar niet bij het slachten van varkens en koeien.
malibu82 schreef:
23-05-2020 00:29
Niets bijzonders.

Dit zijn ook superspread events. Zal wellicht door de lage binnentemperatuur of een slechte ventilatie komen?
Tja, jij zegt niets bijzonders, maar het is wel zo dat de meeste ziekten die in de mensenwereld rondwaren van dieren afkomstig zijn.
Welnee. Er zijn allemaal regels maar die worden ook constant overtreden. Zowel op gebied van hygiëne als op gebied van dierenleed en arbeidsomstandigheden.

Keer op keer blijkt de situatie ernstig. Daarom zijn er ook al steeds wetsvoorstellen voor verplicht camera toezicht in slachthuizen. Een meerderheid van de Tweede Kamer is daar voor en echt niet alleen de ‘linkse hippies’ maar bijvoorbeeld ook de vvd.

Er worden zo veel regels overtreden in slachthuizen dat ik echt niet kan begrijpen dat iemand nog iets wil eten wat daar vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 00:35

Er worden zo veel regels overtreden in slachthuizen dat ik echt niet kan begrijpen dat iemand nog iets wil eten wat daar vandaan komt.

Ik geloof direct dat er misstanden zijn en dat mag van mij zeker aangepakt worden.
Maar ook als veganist kun je toch niet ontkennen dat vlees erg veel voedingsstoffen bevat die in een aantal gevallen ook nog beter worden opgenomen dan de plantaardige varianten?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven